cnc-technik-mueller

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door xander janssen »

John7jb schreef: 16 mar 2024 19:29 Dit vanwege reststukjes die een klant echt niet wil. ( mag ik eigenlijk niets over zeggen )
Klant uit de halfgeleider/chip industrie gok ik. 😉
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

John7jb schreef: 16 mar 2024 19:29 Wat ik wil maken is in hoofdzaak aluminium en messing.
Zou mooi zijn dat staal ook mogelijk is.
Ga dan uit van Staal, dan ben je er vrij zeker van dat Alu en Messing ook wel gaan..

'k heb mijn machine eigenlijk ook met Staal in het achterhoofd ontworpen, Messing en Alu?.. Jahoor.. dat lust ie.. Staal?. Yup.. Titanium?.. Idem.. Gehard staal?.. Zelfs dat.
John7jb schreef: 16 mar 2024 19:29 Moet er bij zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met Mach3 of Eding CNC.
Op het werk werk ik met een Bridgeport GX600 met Heidenhain besturing.
Voor mij is het hobby dus hoeft niet snel te gaan allemaal.
Ik kan op het werk wel gebruik maken van de freesbank maar zou graag thuis ook wat willen maken.
We kunnen elkaar in dat opzicht een hand geven.. Sterker nog.. Toen ik mijn machine bouwde, Kende ik Mach 3 alleen van naam en ik heb het 15 minuten op mijn PC gehad.. en direct weer verwijderd.. Waarom? Omdat ik ook met een Heidenhain sturing werkte, al had ik wel iets G-Code ervaring, omdat ik ook nog wel (regelmatig) achter de Brother HS-100 Draadvonkmachine stond, en die verstaat alleen G_Code.

Toen ik EdingCNC op het net vond, in 2007, een paar maandjes na de voltooiing van "Fase 1" van mijn machine werd ik schieuwnierig, gedownload, en Blegh!.. wat een slechte User Interface.. maar minder beroerd dan Mach3, en ik zag in de voorbeeld bestandjes al snel de potentie van Toen nog USBCNC, met het programmeren met Parameters.. 'k deed op mijn werk niet anders..
Die User Interface is vrij kort daarna wel in orde gekomen, 'k ontmoette Bert Eding op de CNCzone Meeting, en hij vroeg me of ik em wilde helpen met het ontwerp van een nieuwe GUI.. en dat is de GUi die we nu kennen.. (Ja... ik heb em gebaseerd op Heidenhain...)

Omdat ik toendertijd zo verslingerd was aan de eenvoud van de Heidenhain Klartekst, ben ik direct na het installeren van EdingCNC op mijn machine, Programma's gaan schrijven met bovenin een Toolchange, en een CyclusDefinitie, Gevolgd door een verplaatsing naar het startpunt, en een Cyclus oproep..(Herkenbaar?..), Toen kwam Bert Eding met het idee om de Macro File te maken.. dus mijn programma's met slechts 1Cyclus, werd als Subroutine in de Macro gemieterd, en zodoende kon ik Eigenlijk de Heidenhain Klartekst Syntax gebruiken (een Heidenhain Vertegenwoordiger merkte ooit op "Hee, dat lijkt wel Klartekst!" toen ie een programma van mij zag.."Eh.. ja.. ik weet wel WAT ik kopiëer :lol: )

Momenteel ben ik ook bezig met een Editor die ook sterke overeenkomsten heeft met Heidenhain's Klartekst Editor, niet dat ik automatisch de volgende term op het scherm kan toveren, maar Je begint met je Toolcall, dan gooi je er een Cyclus Definitie in,
PoolCoordinaten zijn in EdingCNC met wat programmeerwerk ook mogelijk, helaas kan ik er geen CC en LP PA.. PR.. of CP PA.. R--of R+ van maken.. maar Met M33 (CC), M34 (LP), M36 (CP R+) of M37(CP R-) kom je er ook..
Kort gezegd.. met EdingCNC kun je feitelijk met wat aanpassingen Heidenhain Klartekst Emuleren, omdat ik zo'n 10 jaar Heidenhain ervaring had, ben ik daar mee aan de slag gegaan, Zo heb ik M99 voor Cyclusoproep gemaakt, M33 voor CC, en dus een aantal polaire bewegingen geschreven zodat ik nu bijna hetzelfde kan met EdingCNC als wat ik ooit met de Heidenhain TNC 410 deed..(dingen waarvan men bij Heidenhain zei "Huh?.. Kan ie dat ook?".. ja.. dat kan ie.. als je maar weet hoe!

Voor dit topic verzand in Wat er allemaal met EdingCNC mogelijk is, verwijs ik graag naar het Topic E++, Custom EdingCNC Editor
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door serum »

Stuur een nieuwkomer gewoon een PB met je hele verhaal, of zet je memoires in de knowledgebase. Begint nou wel een flinke baard te krijgen. Wij weten het ondertussen allemaal wel Arie. Ik lees meerdere keren per week precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Markus »

Wat is ongeveer het budget ?

Kun je de GX 600 gebruiken voor de bouw ? , zo ja dan is dit misschien een vrij simpele opzet op jouw 800x800 vlakplaat

25150

Je moet tenminste 11 platen bewerken, en je hebt wat epoxy of UHPC beton nodig. Als je de GX 600 (XYZ = 600x540x540) kunt gebruiken dan kun je de bovenkant van de zijsteunen na het gieten en uitharden vlak frezen, percies even hoog maken, zodat alles mooi parallel aan de vlakplaat loopt. Voor de brug zou ik dikker dan 20mm gaan of veel te grote blok geleidingen gebruiken (35mm of 45mm rails) om de brug wat stijver te maken.

Voor plaat materiaal kun je fijngefreest of geslepen gegloeid staal gebruiken, Ik heb voor mijn frees via Telmastaal bij PRÄZI werkstof nr. 010570 , St52-3 geslepen en gegloeid staal gekocht 20mm dik. Lekker zacht, je baas kan niet klagen dat de bridgepoort erg te lijden heeft. Staal gebruik je als je voor UHPC kiest (nanodur) . Wij hebben toen voor watersnijden gekozen, Resato watersnijders zijn best nauwkeurig, en het is op zich een koud process dus minder spanningen in het materiaal. Gewoon onder de frees kan natuurlijk of of zelfs lasersnijden.

Kies je voor Aluminium dan is gegoten Tooling Plate een goede keuze en dan gebruik je epoxy beton. Stef en Dabit hebben vast een goede mengverhouding voor je. Geen ervaring mee, mensen op het forum lijken bij onlinealuminium hunnie Tooling plate te kopen (Gegoten Aluminium Plaat EN AC 5083 Toolingplate )

Inserts (ingegoten lange moeren die in het beton meegegoten worden) kun je zelf maken op de draaibank. Dat hebben wij gedaan maar ook gebruik gemaakt van Fischer Turbo cellenbetonanker FTP . Heb nog hele ladingen liggen. Er zijn vele maten.

24161

Ankeren van de platen in het beton doe je gewoon met lange bouten of draadend.

dy-global op ebay hebben heel veel ongebruikte surplus nauwkeurige geslepen kogelomloop spindels met voorgespannen moer klasse C5, C3 en C2, (gebruik tenminste C5 maar liever C3 of C2) en ook gebruikte voor redelijke prijzen. Het beste koop je de kogelomloop spindels eerst en pas je je tekeningen daarop aan. Anders moet je nieuwe op maat gemaakt bestellen en dat kon wel eens veel duurder zijn als je een A merk kogelomloop spindel wilt. Er zijn Chinese aanbieders die dit ook doen, ik heb ervaring met 3 aanbieders ben best tevreden over alle drie. Diameter vanaf 15mm tot iets van 20 lijkt een goed idee voor deze machine.

In de US zijn ook veel aanbieders van surplus kogelomloop spindels en geleidingen. In Nederland hebben we JVE en soms iets bij deze. Voor de lagering van de Ball Screws gebruik je BK12 of FF12 (bij 16mm spindels). Je kunt van die leuke motorsteunen kopen waar de FK12 meteen op past bijvoorbeeld de MBA12-C Motor Bracket van SYK. Als je C3 spindels koopt met voorgespannen moer koop dan ook C3 lagers in de FK12 of BK12.

Greetz,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 18 mar 2024 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door John7jb »

Hej Markus,
Wat een geweldig ontwerp !!!!
En dankjewel voor het meedenken.
En ook voor de tips waar je wat kan laten doen.
Wat ik ook nog moet zeggen is dat ze op het werk ook liever geen staal verspannen .
We verspannen alleen RVS en Aluminium.
Maar ik heb in de schuur een Bridgeport maar dan wel met het handje..
Hoe dan ook hier heb ik echt wat aan ;-)
Nogmaals dank !!!

Groeten John
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

John7jb schreef: 17 mar 2024 20:40
Maar ik heb in de schuur een Bridgeport maar dan wel met het handje..

Groeten John
Dan heb je al heel wat :lol:
Als je de zijwanden wat verder uit elkaar zet, mogelijk een stukje langer dan de plaat waar ze op staan, dan kun je een flink deel van je plaat bereiken met je Frees.. , helemaal leuk als je er ook nog een mogelijkheid in maakt om een 4-5de as module aan te hangen.. (je zou dan een paar grote gaten in één zijwand kunnen maken, en een Center lager in de andere, en dan je Trunnion er tussen hangen.. met een beetje mazzel kun je het zelfs zo maken dat je 'm eruit schroeft in een paar minuutjes, zodat je het hele tafeloppervlak kan gebruiken.. (Spiek maar eens bij Hermle.. dan zie je wat ik bedoel)

Afbeelding

zoiets dus..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Sven »

serum schreef: 17 mar 2024 10:09 Begint nou wel een flinke baard te krijgen. Wij weten het ondertussen allemaal wel Arie. Ik lees meerdere keren per week precies hetzelfde.
T forum heeft daar een functie voor, geeft een boel rust.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door John7jb »

Nog even een update.
Ik heb de frima Mueller een mail gestuurd en na een dag reactie.
Het frame kost 1902,18 euro inc BTW.
Ik kan het slecht zien maar de geleidingen zitten er niet op wel de voorbereiding.
Ik a er vanuit dat dit geheel recht en haaks is ?
Denk stuur dit bericht toch maar even...

Groeten John
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

€1902,18.. Da's een mooi prijsje..
geleidingen en Kogelomlopen zijn toch altijd een zaak van persoonlijke voorkeur, net als de keuze voor stappenmotoren (Al dan niet Closed Loop) of Servo's, en je spindel..de één vindt het niet erg om de freesjes te wisselen met een spantangopname, de ander wil HSK25 of ISO 30, of ISO 20, 15, 10

Zijn er maattekeningen beschikbaar?.. zodat ik een beetje een idee heb hoe groot dat ding is?.. Ik heb een 4e-5e as module ontworpen, en ik moet weten of dat in zo'n frame gaat passen.. 't mooiste zou een Step model zijn..
John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door John7jb »

Nee helaas geen tekeningen of wat dan ook.
Kan er op internet ook niets over vinden...

Groeten John
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door spikee »

Dimensies kan je opvragen. Het cad bestand krijg je als je er een koopt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eigenlijk raar.. Normaliter zou je toch minimaal mogen verwachten dat een Fabrikant op zijn internetsite aangeeft WAT ie maakt, en Hoe groot dat is?

Syil is niet al te loslippig over hun prijzen, maar wel over de afmetingen van de machine, en de afmetingen van het werkbereik..

een "indicatie" van X, Y, Z bereik zou op zijn minst wel fijn zijn..dan weet je als potentiële klant meteen of het überhaupt zin heeft om meer info aan te vragen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een tekening is iets anders dan een paar hoofd maten. Ik denk zomaar dat als je de moeite neemt om een vriendelijk mailtje te sturen, je vast wel voldoende basis maten krijgt om je plan op te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's waar, maar als ik een nieuwe auto wil kopen, dan kan ik op de site wel de lengte en breedte zo vinden, en dan weet ik meteen of ie in mijn garage past..

op verder elke site van een Machinefabrikant of leverancier staan ook de maten van het ding aangegeven..
Plaats reactie