Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 13 mar 2024 11:03
Nadeel is dat je aardig wat lengte aan elastiek, euh, riem nodig hebt, met bijbehorende resonantie en rek.
Daar heb je toch staalgordels voor in je elastiek?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 13 mar 2024 11:42
hugo stoutjesdijk schreef: 13 mar 2024 11:20
Arie Kabaalstra schreef: 12 mar 2024 17:54 E++ is voor Substractieve bewerkingen, en niet voor Additieve...
Nu ik het nog eens lees, dit begrijp ik ook al niet.
Maar daar schaam ik me helemaal niks voor. Zal de leeftijd wel zijn. :cry:
Iets met materiaal weghalen ipv terugplaatsen :)
Nou, google is je beste vriend schijnt het, maar hier vind ik toch geen enkele logische verwijzing die ik kan combineren met een of andere editor zoals de vaak genoemde door niemand gebruikte E++ editor.
Mijn conclusie: pure fantasie, wat meer in een Maarten Toonder strip thuishoort dan op een CNC forum. Of is dat forum misschien stiekem toch een fanntasie feuilleton geworden. Dat zou alles verklaren.
Ik herken hier wel wat fragmenten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zbygniew_Prlwytzkofsky
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 13 mar 2024 11:43
DaBit schreef: 13 mar 2024 11:03
Nadeel is dat je aardig wat lengte aan elastiek, euh, riem nodig hebt, met bijbehorende resonantie en rek.
Daar heb je toch staalgordels voor in je elastiek?
Dat gaat weer niet lekker samen met kleinere poelies ben ik bang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mar 2024 12:40 Nou, google is je beste vriend schijnt het, maar hier vind ik toch geen enkele logische verwijzing die ik kan combineren met een of andere editor zoals de vaak genoemde door niemand gebruikte E++ editor.
Mijn conclusie: pure fantasie, wat meer in een Maarten Toonder strip thuishoort dan op een CNC forum.
Discussies over E++ horen in dit topic niet thuis, omdat E++ niet geschreven wordt voor 3D printers, daar bestaat immers al genoeg goede software voor..
Ik heb de Prusa Slicer al gedownload, en dat ziet er veelbelovend uit, ik zie derhalve geen reden om daar zelf iets voor te verzinnen..
E++ is bedoeld om Frees/draaibewerkingen te programmeren, middels dialogen voor standaard bewerkingen, zoals bijvoorbeeld bij Heidenhain voor De Frees, of Fagor voor de Draaibank.
Ter Info: ik heb al een reeks bewerkingen geschreven, ik zit alleen nog met E++ en de setup daarvan, voor verschillende machines.

Wat de aanschaf van een Printer betreft.. Zoals al gemeld, ik heb al een aantal modellen op de Shortlist staan..morgen ofzo wil ik nog eens verder kijken.. als ik er nog een paar vind zal ik de Shortlist hier plaatsen..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

Wat de aanschaf van een Printer betreft.. Zoals al gemeld, ik heb al een aantal modellen op de Shortlist staan..morgen ofzo wil ik nog eens verder kijken.. als ik er nog een paar vind zal ik de Shortlist hier plaatsen..
Ik begrijp inmiddels dat jij niet van het doorpakken, snelle actie en opschieten bent.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kistje Printen

Bericht door serum »

hainjedaf schreef: 13 mar 2024 11:43
DaBit schreef: 13 mar 2024 11:03
Nadeel is dat je aardig wat lengte aan elastiek, euh, riem nodig hebt, met bijbehorende resonantie en rek.
Daar heb je toch staalgordels voor in je elastiek?
Codewoord is aramide. De goedkope variant bevalt mij beter dan de Gates GT2. (deze goedekopere aramide variant is ook veel stiller)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 13 mar 2024 11:43 Daar heb je toch staalgordels voor in je elastiek?
Die polyurethaan riem met staalgordel is wel het minste elastiekerig inderdaad, een stuk stijver dan neopreen met glasfiber gordel. Alleen die staalgordel breekt als-ie 10000x over een 20-tands riemschijf getrokken is.
Aramide is een prima tussenweg. De rek ontloopt die van staal niet zoveel en het heeft veel minder problemen met relatief kleine buigradii.

Maar dan nog: je hebt een vierkante millimeter doorsnede aan gordel in die riem en met een CoreXY of H-bot wel een flinke lengte. Dat leid tot een massa-veer systeem met relatief lage eigenfrequentie, en dat zie je als je de snelheid opvoert. Gelukkig kun je daar in software aardig voor compenseren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding
€ 389,00

Deze staat momenteel bovenaan mijn Shortlist..
Volume van 220 x 220 x 220 mm, Heated Bed, dus daar kun je allerhande Filamenten doorheen spugen..Waaronder ook Flexibele.

Afbeelding
€ 569,00

en deze is naar plaats 2 verdrongen.. waarom?. hij kan net zoveel als de FlashForge, heeft een volume van 220 x 220 x 250mm, en kan vezelversterkt Filament printen, én.. hij is rondom dicht.. echter.. hoe vaak ga ik vezelversterkt printen?.. en een paar plaatjes Plexi en 2 scharniertjes kosten minder dan het prijsverschil..

Zijn kleine broertje, de K1 schijnt niet zo fraai te printen door de grote poelies..en hij's ook nog eens duurder dan de FlashForge:
€ 431,00

Ik bedenk me net.. als ik STERKE prints wil hebben.. kan ik ze dan niet op bepaalde plekken hol maken, en daar metalen inserts in leggen?.. die kan ik met de Draadvonkmachine zo uitfiguurzagen.. dan mijn printer pauzeren, insert erin leggen, en door printen.. dat kan heb ik wel eens gezien bij iemand die moertjes in zijn print inbedde op die manier..
Flexibel materiaal zal ik mogelijk meer gebruiken.. denk aan Gereedschaphoudertjes, plastic voetje, met daarin een Flexibel strookje met "klemmetjes" daar druk je dan zo een reeks kleine freesjes of boortjes in.. dan ligt het niet te rammelen in een lade, en kun je ze zo grijpen..

Dan nog de vraag.. waarmee ga ik printen.. PLA wordt veel gebruikt, maar da's naar wat ik begrepen heb gevoelig voor vocht.. en niet zo duurzaam, ABS dan?.. of PET/PETG wat zijn eigenlijk de verschillen tussen die laatste?.. zijn er merken Filament die ik moet vermijden?..
Ballegooijen schreef: 14 mar 2024 01:30 Ik begrijp inmiddels dat jij niet van het doorpakken, snelle actie en opschieten bent.
dat hangt er maar net van af.. Mede Forummer Tolp kan getuigen dat ik wel heel snel actie kan ondernemen.. als ik wéét wat ik ga kopen..
Hij zocht een CNC Draaibank, ging kijken bij een EMCOturn 120.. die was te groot voor zijn schuurtje, maar hij wist dat ik ook aan het kijken was naar een EMCOturn 120, én dat ik nog een EMCO Compact 5 CNC had.. Hij nam contact op met mij omtrent de "5" hoe groot zo'n ding was.. "Dat past wel in mijn schuurtje!.. Mooi.. Deal gemaakt.. met dat geld had ik genoeg voor DIE "120" dus direct daarna telefonisch contact gezocht met de verkoper, en met THO de Ridder omtrent het opnieuw instellen van de Parameters, meteen een vrachtwagen geregeld, en de volgende dag stond Tolp op mijn stoep, bakkie gedaan (tuurlijk, eerst Koffie!.. ) Naar de werkplaats.. de Compact 5 CNC in zijn kofferbak geschoenlepeld, en de volgende dag stond er een vrachtwagen met mijn EMCOturn 120 voor de werkplaats..
Waarom?.. omdat ik inmiddels een heel goed beeld had van wat ik van de EMCOTurn 120 kon verwachten.. Uiteraard is daar een langere tijd aan vooraf gegaan, info verzamelen over die machine, en toen was de conlusie al snel dat zo'n machine een aanwinst zou zijn voor mijn werkplaats..
Zo ook met mijn Brother HS-100.. ik heb jaren met zo'n machine gewerkt, ik heb er het draadvonken op geleerd.. dus ik wist meteen toen er een beschikbaar kwam, dat als ik em in mijn werkplaats had, er zo mee aan de slag kon.. Dus.. bestelwagen gehuurd, en Op naar Oostrum...

3D printers daarentegen, daar weet ik niets meer van dat ze objecten kunnen printen door het "plaatselijk lassen" van Kunststof draad, op school wel eens kunststof gelast met een heetgas-lasapparaat, lang geleden.. en met een beetje handigheid zou je met zo'n apparaat uit de vrije hand iets kunnen maken.. maar dan heb ik geen tijd voor Koffie!..hoe ze werken is me bekend, maar de specifieke eigenschappen van elke printer ken ik niet.. Dus.. doet hier zich het zelfde proces voor als met elke andere machine.. eerst kijken wat ze kunnen, wat ze kosten, en DAN pas de knoop doorhakken..
"Ja, die zal 't wel kunnen" is voor mij nog niet genoeg..

eenzelfde proces heeft zich ook voltrokken toen ik een nieuwe 2D printer wilde kopen.. Ik wilde A3 kunnen printen.. en dan ga je kijken wat er dan zoal voorhanden is, je vergelijkt de opties.. en zo ben ik uit gekomen op een Brother..die kan meer dan ik in eerste instantie verwachtte, maar dat maakt em alleen maar veelzijdiger.. (Ja.. hij kan A3 Printen, uiteraard, maar hij kan ook Dubbelzijdig printen, zonder dat je de hele stapel papier opnieuw moet invoeren, hij kan ook 3D scannen, heeft een Sheetfeeder aan de achterkant, een Document Feeder aan de bovenkant, om stapels papier te scannen of te kopiëren.. hell.. ik doe de klep niet eens open voor een enkel velletje, die gaat gewoon in de Document feeder,
Dus, de lijst met mogelijkheden, in combinatie met de prijs was voor mij de doorslag om die printer te kopen..
Vandaar ook mijn "Shortlist" momenteel met de FlashForge Adventurere 5M bovenaan.. niet te duur, genoeg typen Filament die je erdoor kan proppen, 't is alleen dat ie geen dichte kast heeft.. maar zoals gezegd, da's met een paar plaatjes Plexi, 2 scharnieren en een handvol schroeven wel op te lossen..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hainjedaf »

Arie Kabaalstra schreef: 13 mar 2024 23:50

Discussies over E++ horen in dit topic niet thuis, omdat E++
Wauw.. Dat is bold zeg... een ander aanspreken op topicvervuiling.....

Iets met pot, ketel en zwart.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 14 mar 2024 08:43
hainjedaf schreef: 13 mar 2024 11:43 Daar heb je toch staalgordels voor in je elastiek?
Die polyurethaan riem met staalgordel is wel het minste elastiekerig inderdaad, een stuk stijver dan neopreen met glasfiber gordel. Alleen die staalgordel breekt als-ie 10000x over een 20-tands riemschijf getrokken is.
Aramide is een prima tussenweg. De rek ontloopt die van staal niet zoveel en het heeft veel minder problemen met relatief kleine buigradii.

Maar dan nog: je hebt een vierkante millimeter doorsnede aan gordel in die riem en met een CoreXY of H-bot wel een flinke lengte. Dat leid tot een massa-veer systeem met relatief lage eigenfrequentie, en dat zie je als je de snelheid opvoert. Gelukkig kun je daar in software aardig voor compenseren.
Mooi, dnak je voor de uitleg... Weer wat geleerd!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben er vrijwel zeker van dat het de FlashForge gaat worden, één dingetje waar ik nog wel "tegenaanliep" is dat deze printer "klipper" gebruikt, naar ik begrepen heb is dat de Firmware, en die zou OpenSource zijn, echter krijg je geen toegang tot de Code..
Maar.. eigenlijk vraag ik me af.. moet ik me daar druk over maken?.. 't ding doet het... ik heb net een Review gezien waar een Benchy geprint werd, en die zag er op mijn scherm goed uit.. 2 stukjes "Apehaar" maar wat ik ook al geleerd heb.. Stringing?.. gewoon even het heteluchtpistool erop.. dan verdwijnt dat als sneeuw voor de zon..

men meent ook dat ie lawaaiig is.. maar ach.. als dat ding overdag staat te draaien, dan is de kans groot dat ik in een andere ruimte zit, met de radio aan, of ik ben in diepe slaap, of in de werkplaats.. (daar ga ik em niet neerzetten.. want te koud 'swinters en te heet 'szomers..

Dan zit ik nog met de vraag:"Kun je een 3D print op één of andere manier gladder afwerken?"
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de buitenkant glad te schuren?, beginnen met Korrel 600 en eindigen met 1200 ofzo?..
bestaat er ook nog iets als een "trucje" om het oppervlak nog beter te maken?.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Google it! Is vanalles over geschreven. Is ook geen simpel antwoord op.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Klipper is de nieuwe jongen in de print wereld en het zou met niet verbazen als de bambu op een variant ervan draait.

Abs kan je met een aceton badje super glad en stak krijgen maar ook je huis laten afbranden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 15 mar 2024 18:36 Dan zit ik nog met de vraag:"Kun je een 3D print op één of andere manier gladder afwerken?"
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de buitenkant glad te schuren?, beginnen met Korrel 600 en eindigen met 1200 ofzo?..
bestaat er ook nog iets als een "trucje" om het oppervlak nog beter te maken?.
Zoals mijn voorganger ook al meldde: ASA en ABS kun je vapor-smoothen met aceton. Daarmee 'smelt' je het oppervlak en laat je het weer stollen met als gevolg dat het glad trekt. Dat werkt niet altijd; zeg dat als je hetzelfde ding als sculptuur van ijs met een haarfohn glad kunt maken dat het met aceton en plastic ook lukt.
Er is ook een filamentsoort die met IPA te smoothen is.

Enkel schuren is beperkt effectief; 3Dprints zijn meestal niet helemaal massief. Plamuren, schuren en lakken werkt dan beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie