Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Sven »

Ik overweeg om te proberen een vacuumtafel te maken met kogelventielen die na indrukken met het materiaal het gebied openen voor het vacuüm.

Nou moet het veertje onder de kogel genoeg druk geven om dicht te blijven onder het vacuum zelf dus hoe kleiner de kogel en het gaatje des te slapper het veertje mag zijn.

Als ik nou een gat boor van 3 mm en daar een kogeltje van 2.9 in doe, zou de rand van het boorgat dan genoeg afsluiten om het vacuum aardig tegen te houden?
Of moet daar nog een afsluitmateriaal bij in?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 28 feb 2024 10:41 Ik overweeg om te proberen een vacuumtafel te maken met kogelventielen die na indrukken met het materiaal het gebied openen voor het vacuüm.

Nou moet het veertje onder de kogel genoeg druk geven om dicht te blijven onder het vacuum zelf dus hoe kleiner de kogel en het gaatje des te slapper het veertje mag zijn.

Als ik nou een gat boor van 3 mm en daar een kogeltje van 2.9 in doe, zou de rand van het boorgat dan genoeg afsluiten om het vacuum aardig tegen te houden?
Of moet daar nog een afsluitmateriaal bij in?
Als het echt lekvrij moet zijn zul je altijd iets van een afdichtmateriaal willen hebben, o-ringetje whatever.
Als het een beetje mag lekken dan gaat het misschien wel lukken maar ik zou dan een gaatje van 2,9mm boren en een kogeltje van 3mm ?
Ook moet het veertje dan inverteren? Vaccuum zuigt dus het balletje moet naar beneden afsluiten niet naar boven anders trekt het vacuum het balletje naar beneden (afhankelijk hoe laag het vacuum is) ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Kjelt »

Makkelijkste is trouwens om een bestaand ontwerp te bekijken en dat te kopieren.
Ook kun je een patentsearch doen, daar staan meestal dwarsdoorsnedes in.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door janplastiek »

ooit eens iets gemaakt met zulke dingen,
https://www.dold-mechatronik.de/Veerbel ... meter-5-mm
kogelpotjes om platen te laten rollen ipv schuiven, door de veerdruk aan te passen, ze mogen niet opengaan door de onderdruk, kan je via een dubbele bodem vacuüm naar de hele tafel brengen en krijg je vacuüm op de plaats waar je werkstuk zich bevindt.

en hier standaard kant en klaar Made in China ;-) voor Biese
https://cncparetools.diytrade.com/sdp/2 ... ly_fo.html

en van uit Polen +/- €70 per 10 stuks
https://vacusystem.pl/en/produkt/touch- ... cuum-pods/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k dacht eerst even aan Membraanklepjes.. ,maar dat gaat hier even niet op, omdat je dus het ventiel wilt openen door het product erop te leggen..

Als ik het even snel schets.. als ik het goed begrepen heb, je legt gewoon een Vacuumplaat op je machine, met 1 aansluiting, en zodra je er een Product op legt.
zodat je gewoon een Mosrubber snoer in de plaat legt, product erop.. de kogels drukken in.. en Presto..

Leuk idee.. maar ik zie beren op de weg.. de onderdruk in de Vacuumplaat zal ook de andere kogels naar beneden trekken.. , ergo.. daganiewerken.

voor't gemak om er zo een product op te kunnen smijten zonder dat je met Rubbersnoer aan de gang moet, is ook niet het handigste.. omdat je weliswaar rubbersnoer (o-ringen) om de vacuumgaten kan doen.. maar dan zit je wel met delen waar een bepaalde klep wel geopend wordt, maar het rubber onder het product vandaan piept.. ergo.. daar gaat ie ook "lekken" dus dat wordt em ook niet..

Om dus een Ventiel te maken dat alleen opengaat als het ingedrukt wordt, en niet als het Onderdruk krijgt, gaat dus alleen als het oppervlak waar de onderdruk op werkt niet in lijn staat met de veerbelasting..

Afbeelding

zoiets dus..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 feb 2024 15:44 Leuk idee.. maar ik zie beren op de weg.. de onderdruk in de Vacuumplaat zal ook de andere kogels naar beneden trekken.. , ergo.. daganiewerken.
Sven schreef: 28 feb 2024 10:41 Nou moet het veertje onder de kogel genoeg druk geven om dicht te blijven onder het vacuum zelf dus hoe kleiner de kogel en het gaatje des te slapper het veertje mag zijn.
Ergo.. had Sven dat al voorzien. (maar misschien heb ik het niet goed gelezen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's ook waarom ik met een Alternatief kwam..

Wat ook een optie kan zijn, maar da's meer werk als je meerdere vormen op je Vacuumplaat wilt smijten, gewoon de gaten die je niet gebruikt afpluggen met een imbusstiftje
'k heb mijn Vacuumplaat gemaakt met 3 "ïngangen" en een "Grid" .. als ik de hele plaat gebruik, dan zet ik de Vacuumleiding op de middelste, en verbind de buitenste met een slangetje, of.. ik leg mijn Rubbersnoer zo dat ie die gaten buiten het vacuumdeel houdt..
Wil ik alleen een deel aan de zijkant gebruiken, dan verbind ik de 2 delen die ik niet gebruik met dat slangetje.. en dan liggen ze er "buiten", maar hoef ik mijn Rubbersnoer niet om die gaten heen te leggen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 28 feb 2024 17:18 gewoon de gaten die je niet gebruikt afpluggen met een imbusstiftje
Shoot!
Dat is in dit geval wsch idd een betere optie! In ieder geval qua gebruik. Helemaal niet aan gedacht.
Het geeft ook de mogelijkheid dat schroefje op een kruispunt van de moss sleuven te doen, hoeft dan niet in het oppervlak.

Ik moet wel even doorlopen wat het voor de maakbaarheid betekent.
Ik programmeer deze dingen en kan dan ala minuut een andere maat maken als ik het nodig heb.

Dank voor het idee.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zoals ik al schreef.. Ik heb een Vacuumplaat, met 3 ingangen

Afbeelding

Hier heb ik em dus in gebruik voor onderdelen die mijn hele tafel beslaan..(ik kwam erachter dat de Imbusboutjes waarmee ik em op de Frees knoop toch lekten.. dus ligt mijn Rubbersnoer daar omheen..
gewoon mijn Rubbersnoer langs de rand, en even om de boutjes heen gelegd.. , als ik een T-stuk met kraantjes in mijn Vacuumslang zet, dan kan ik de poorten afzonderlijk schakelen, dus tot 3 productjes apart op de tafel plaatsen.. en apart schakelen.

Dat is tot nu toe nog niet voorgekomen.. vandaar het slangetje van links naar rechts..

't is leuk als je het zo kan maken dat het vacuum alleen zit waar je de ventieltjes indrukt, maar dat betekent ook dat je uit moet kijken dat je niet met ventielen zit die net op het randje zitten, en dat het vacuumdeel dan deels onder je product uitsteekt.. , met Imbusstiftjes, en een Pakkingringetje onderin het gat.. of.. als je het wat Luxer wilt maken.. neem het ventieltje wat ik eerder tekende, maar maak ze van eenImbusboutje, met een O-ring waar de kop tegenaan ligt.. boor er een gaatje in zodat je een soort "Banjo boutje" krijgt
Usit ring eromheen voor de afdichting.. die hebben niet zo veel aanlegdruk nodig.. mogelijk zijn er nog andere pakkingen die ook goed werken.. ,of je steekt een O-ring groefje in het aanlegvlak van de boutkop.. kan ook natuurlijk..
Zaagsnede in de schroefdraad.. en je kunt em met een schroevendraaiertje opendraaien..

Afbeelding

Dicht..

Afbeelding

en Open.. hou een millimetertje of 8 ruimte in je Vacuumplaat.. dan draai je om een gat te openen de bout gewoon naar beneden tot ie vastloopt.. moet ie dicht, dan draai je em omhoog.. tot ie vastloopt op de Pakking..

Dit is de UsitRing die ik even snel vond...

[Edit]
Maar dan nog.. 'k heb 3 gaten in mijn Vacuumtafel, en de Grid laat't vacuum overal binnen het rubbersnoer reiken.. valt daar een ander gat binnen.. dan kan ik em afpluggen aan de buitenkant,of als de 3 gaten binnen het snoer vallen.. slangetje erop..
ander product?.. snoertje even omleggen.. en als het gebied niet zo groot is.. dat snoer hoeft niet op lengte te zijn.. ik begin gewoon met het snoer net een stukje over een kruispunt, en dan de rest gewoon in het "vrije grid" rijgen.. geen gedoe met schroeftjes indraaien..
[/Edit]
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door janplastiek »

onderdruk gaat max tot -1bar, klepjes zijn er voor gemaakt om dicht te blijven zonder belasting er bovenop.
Anders zou bij elke keukenman de platen rond zijn oren vliegen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Sven »

Ik gebruik meerdere maten naast elkaar en tegelijk. Soms meer dan 1 voor hetzelfde onderdeel.
Ik merk dat als ik effe een groter oppervlak wil schakelen dat de aansluitingen elkaar steeds in de weg zitten.

Daarom leek het me handig met 1 aansluiting toch meerdere gebieden te kunnen gebruiken.

De workflow is zich nog aan het vormen dus experimenteren en fauten maken hoort er bij.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Leeuwinga »

fauten maken hoort er bij.
Sven toch....fouten bedoel je toch
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door janplastiek »

jaren geleden hier ook over bezig geweest, dit is nog simpeler om posities te kiezen. Nemi systeem
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... el#p109159

https://youtu.be/_UTfQWHLKd4?list=UU0pu ... cDbodCOhtA
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door André-R »

AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie