Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

André-R schreef: 29 feb 2024 10:30 is dit misschien iets :

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... -keermotor
waar dient het voor?
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door André-R »

André-R schreef: 29 feb 2024 10:30 is dit misschien iets :

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... -keermotor
EXCUSES verkeerde topic bedoeld voor dit topic :bistabiel servo/motor/spoel voor pneumatische kogelkraan
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door ruudpg »

In het onderstaande filmpje gebruiken ze metalen schijfjes om vakken af te sluiten lijkt me ook handig en snel werken.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt een Vacuumtafel zo gek maken als je wilt.. Mijn Vacuumtafel is nog redelijk simpel, een Grid voor mijn Rubbersnoer, 4 bevestigingsgaten en 3 poorten..
Die poorten kan ik aan de buitenkant afpluggen door er gewoon een stop in te draaien in plaats van een slangkoppeling, of ik kan ze doorverbinden met een stuk slang.
Ik zou in de toekomst nog een aantal Gaten in de "eilandjes" kunnen boren voor positioneerpennen, of met schroefdraad erin, om daar "ophoogdelen" op te plaatsen, zodat ik boven de tafel kan werken..
en die ophoogdelen, dat kunnen simpele platen zijn waar ik een contourtje aan frees, en een groef voor een Rubbersnoer.. gaatjes erin om ze vast te zetten.. hoeft verder niet afgedicht te worden, omdat die bouten toch binnen het in de Vacuumplaat afgebakende deel zitten.
paar gaatjes en een Grid erop... en meer dan dat moet het niet zijn..

Vooralsnog gebruik ik 'm niet vaak.. dus ga ik er momenteel niet te veel moeite in steken.. 'k heb mijn Vacuumplaten indertijd gemaakt voor klussen waar ik alleen aan de bovenkant moest bewerken.. en daar is ie momenteel gewoon geschikt voor..
als ik "Rondom" moet kunnen bewerken, kans is groot dat dat op de "Grote Vacuumplaat" is op de Portaalfrees, dan maak ik wel een "ophoogplaatje" en boor ik er een paar aanslagpotjes in.
Dat zou ik kunnen gebruiken voor de armsteunen voor horlogemakers werkbanken.. Contourtje frezen, afronding aan de bovenkant, en een kamertje aan de onderkant..
Omdat ik die dingen maak in grotere oplagen, kan ik dat kamertje aan de onderkant ook doen zonder opvulplaatje, dus blok hout plat op de tafel, nadat de bovenkant Contour gefreesd is, en de boel is afgerond.. dan haal ik de vulplaat weg, en doe de onderkant..

't is maar net wat je wilt met je Vacuumplaat..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Sven »

Nah, volgens mij ben ik er uit.

Ik geef de pods/tafels/platootjes een dubbelzijdig raster, met op elk kruispunt voor pees een voorgeboord plekje voor een schroefje (mwah, dat kan zelfs zonder), maar niet door en door.

De onderkant krijgt een pees rondom, de bovenkant gebruik ik normaal.
Als ik een veld extra nodig heb kijk ik waar ik een extra afvoer moet hebben en boor daar het gaatje door en zet er schroefdraad in voor het afsluitschroefje.
Misschien even wat plastic verzonken kop voor kopen, dat zal wel genoeg afsluiten.

De onderkant sluit met de pees af, mijn bed heeft gesloten rastergaten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

eh.. als ik het goed begrijp, heeft jouw Vacuumtafel zelf dus geen Grid?..
Ik zou zeggen.. maak je tafel met een Grid, boor bevestigingsgaten in de "eilandjes" en leg een pees rond een Vacuumpoort waar je de "pods"wilt plaatsen.. dan schroef je daar een Pod op, met 1, 2,4 boutjes.. net wat je fijn vindt, of hoe groot je Pod is,
Dan Bovenop je Pod een Raster zodat je daar een pees in kan leggen..
Dat is feitelijk zoals ik het bedacht heb voor mijn tafel.. gewoon een "pod" maken, Pees in de tafel, en bovenin de Pod, en dan de pod vastschroeven op je Vacuumplaat, de afdichting van de bouten, zolang je bevestigingsgaten blind zijn, maakt niet uit.. , wel even zorgen voor een Kanaaltje in je Pod dat uitkomt op de Grid onder en boven.. maar dat kan makkelijk genoeg.. gewoon gaatjes doorboren in je Grid, en dan een identieke gridmaat in je Pod, als in je tafel.. meer hoeft het volgens mij niet te zijn..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door FreesKever »

Ik heb zelf al heel lang een idee voor een vacuum tafel waarvan de details zich langzaam verder invullen. De opzet is om een tafel te maken met een "perkte lek".


Voor details, ga er even van uit dat de bovenkant van de vaccuum tafel 10mm dik is. en dan:

1. Boor 10mm dik en 6mm diep.
2. Boor 1.5mm dik en 9mm diep.
3. boor 1mm dik door de volledige diepte.

En pak dan dunne plastic slang (b.v. van gestripte elektriciteits bedrading) en knip die in stukjes van 7mm, en klem of lijm die in het 1.5mm gat (diameters aanpassen natuurlijk).

De manier waarop het werkt:
* Het slangetje zorgt voor relatief veel weerstand, dus door elke "zuignap" zal slechts weinig vacuum weglekken.
* Het 10mm gat zorgt voor een gegarandeerd groot "zuignap oppervlak".
* Het slangetje steekt een stukje omhoog in de kamer van het 10mm gat.
* Spanen enzo kunnen in de 10mm kamer verzamelen, maar zullen het kleine gaatje in het midden niet snel verstoppen. Het slangetje steekt namenlijk tussen de spanen door omhoog.

Als je dan het grootste gedeelte van het "open" oppervlak van de vacuum tafel afdekt (b.v. met rubber of plastic folie of zelfs papier), dan is de overige lekkage verwaarloosbaar klein.

Eventueel verstopte gaten kunnen worden opgespoort door een folie over de hele vacuum tafel te leggen. In elk 10mm gat zal de folie wat naar binnen worden gezogen, behalve bij verstopte slangetjes. Die kunnen dan worden open geprikt of vervangen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb ooit een keer een vacuüm tafel gezien waar het rubberen vel zelf voor de afdichting van het ongebruikte oppervlak zorgde.
2024-03-01 10_15_51-Publicatie1 - Publisher.jpg
Wanneer er niets op het rubber ligt, zal de flow zo hoog zijn dat het vel in de holte gezogen wordt en het grotere gat afsluit. Zodra er een product op ligt en er minder flow is blijft het vacuüm aan het product trekken.

Er zullen ook wel nadelen aan zijn, anders zou je het wel vaker zien, maar in principe vind ik het wel een mooi systeem.
De balans zit in de flexibiliteit van het rubberen vel, diepte kamer, beschikbare vacuüm flow.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 29 feb 2024 22:38 Eventueel verstopte gaten kunnen worden opgespoort door een folie over de hele vacuum tafel te leggen. In elk 10mm gat zal de folie wat naar binnen worden gezogen, behalve bij verstopte slangetjes. Die kunnen dan worden open geprikt of vervangen.
Doe moeilijk.... je zet gewoon perslucht op je vacuüm ingang... dan blaas je de boel weer wel uit....
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door FreesKever »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2024 10:32
FreesKever schreef: 29 feb 2024 22:38 Eventueel verstopte gaten kunnen worden opgespoort door een folie over de hele vacuum tafel te leggen. In elk 10mm gat zal de folie wat naar binnen worden gezogen, behalve bij verstopte slangetjes. Die kunnen dan worden open geprikt of vervangen.
Doe moeilijk.... je zet gewoon perslucht op je vacuüm ingang... dan blaas je de boel weer wel uit....
Ja leuk, misschien werkt dat ook, maar in een gaatje van 0.2mm bouw je niet veel kracht op met perslucht, en als je pech hebt explodeert je hele vacuum tafel. Maar het idee is de moeite waard. Bij DIY een vacuum tafel, maak hem dan sterk genoeg voor perslucht.

Die rubber membraan kleppen zoals Hugo gepost heeft is ook wel een mooi idee. Ik denk dat het grootste probleem is om de verhoudingen goed te krijgen zodat het betrouwbaar werkt. Als je werkstuk b.v. niet helemaal vlak ligt, dan kan het zijn dat je de membraan klep dicht zuigt voordat het werkstuk vast ligt (op een gedeelte van de tafel).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hier geldt eigenlijk maar 1 Design Filosofie: KISS!.. Keep it Simple Stupid!..

Waarom een heel stelselvan gaatjes en slangetjes verzinnen..Slangetjes.. gaan sowieso niet werken.. die trek je naar binnen door't vacuum, omdat het oppervlak aan de omtrek veel groter is dan de oppervlakte van de Buis DIAMETER, dus je knijpt een slangetje plat, in plaats van dat je em tegen het werkstuk aan zuigt..

een reeks zuignappen zou dan beter werken.. dan is de oppervlakte waar de buitenlucht op werkt, kleiner dan de oppervlakte waar het Vacuum op werkt.
en vuil in je vacuum, moet je altijd zien te voorkomen.. ofwel afpluggen, ofwel afdekken..
Gedoe met gaatjes 0.2... Ja.. ik weet dat je dat kan boren.. maar een Gaatje van 2 is voor de meesten al "eng".. helemaal als je een hele Vacuumtafel moet perforeren met kleine gaatjes...
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Leeuwinga »

waarom wil iedereen zelf iets maken?
hier zijn ze zo te bestellen
https://www.vakuumtisch.de/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: 02 mar 2024 10:39 waarom wil iedereen zelf iets maken?
hier zijn ze zo te bestellen
https://www.vakuumtisch.de/
Ja.. Duhh.. een CNC Machine is ook zo te koop.. wat is je punt?

de reden voor mij om er zelf een te bouwen, was het formaat van mijn opspantafel, ik wilde de vacuumtafel even groot hebben..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 02 mar 2024 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2024 12:00Ja.. Duhh.. een CNC Machine is ook zo te koop..
Horloges ook.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie