U91 motor unimat sl

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

Zoals het onderwerp al aangeeft ben ik op zoek naar een (werkende) U91 motor voor een Emco Unimat SL.
Die van mij heeft helaas doorgebrande wikkelingen.

Mvg, Willem
Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

Mag uiteraard ook een vervanger zijn mits deze 1-op-1 uitwisselbaar.

Mvg, Willem
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het misschien ook kunnen zijn dat de koolborstels versleten zijn?

Het lijkt mij een naaimachine motor, die zijn misschien wat makkelijker te vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

Koolborstels zijn zeker niet versleten.
De windingen zijn doorgebrand (kennelijk te heet geworden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb zelf een poosje geleden de UNIMAT SL van mijn Vader opgeknapt.. en ik heb al met een schuin oog naar de Polijstmotor gekeken...

op mijn Horlogemakers draaibank zat in eerste instantie een Naaimachinemotortje, maar die was tot op de Draad versleten.
't lastige van een Motor van een Polijstmachine is dat ie doorgaans niet bepaald geschikt is om em "aan de kop" op te hangen.

op mijn Horlogemakers Draaibankje (Boley 1a) heb ik een oude polijstmachine "Gekanibaliseerd".
Het lollige is dat die dingen een Toerental regeling hebben.. en da's wel fijn!.. dus.. de schijven eraf, de Adapters van de spindel, de motor van de Voet af gehaald, en even gekeken waar de bevestigingsgaten zaten..

Vervolgens een Motorsteun ontworpen die scharniert, zodat je met verschillende Poeliediameters je snaar kan spannen door de motor verder achterover te kantelen, of meer voorover.., Stelboutje in dat steuntje.. meer moet dat niet zijn..
Zoiets zou je ook kunnen doen voor je Unimaatje..

Polijstmachientje kopen voor 5 tientjes, Poelie overzetten van de Unimat motor, of even een nieuwe draaien, passend op de Polijstmotor.
't motortje van de Voet halen, en een motorsteun verzinnen die je op een scharnier kan zetten ( gewoon bij een "CNC Handel" een paar "Shaft supports" kopen)
Dan een wat grotere O-ring nemen als snaar, de Electronica van die Polijstmachientjes zit doorgaans op een Printje met alles erop en eraan..dus een kastje maken waar je de Potmeter en de schakelaar in zet, eventueel de bedrading wat verlengen, zodat je em op een handige plek kan monteren..klaar...
Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

ondertussen een andere U91 motor op de kop getikt daar deze, volgens de oude eigenaar, de verkeerde kant op liep.
hoe kan ik de draairichting van zo'n motortje omdraaien?

Mvg, Willem.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jaaa... dat heb ik ook eens bij de hand gehad.. eh.. er zijn hier vast electroboys die dat meteen weten.. maar het is als ik het me wel herinner bijna net zo simpel als de koolborstels verwisselen.. :lol:

als ie de andere kant op draait, dan zit er iets omgekeerd.. dat moet je dan weer even in de goede positie zetten.. als ik het me goed herinner is het niet meer dan de fase draden verwisselen..

Wel lekker dat je een Originele motor op de kop hebt weten te tikken.. Eigenlijk zou ik nog eens moeten weten.. "Kun je deze ook in toerental regelen?.. "

Zoals gezegd heb ik de EMCO van mijn Vader gerestaureerd, en deze ook voorzien van nieuwe handwielen, met verstelbare Noniusringen..
anders reken je jezelf een Migraine-aanval..

https://www.cnczone.nl/download/file.php?id=3367&t=1

Hierrrr.. vind je daar het nodige over, gelardeerd met overige textuele uitspattingen van mijn persoontje, en ook andere forumleden
't is best een lollig klein draaibankje.. en ik heb em in het verleden al eens gebruikt om horloge onderdelen te maken..(uit een RVS boutje M4 gedraaid)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Quepee »

Volgends mij is dat niet meer dan een fase veranderen maar ik ben geen electo meneer.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Quepee »

Quepee schreef: 26 feb 2024 18:27 Volgends mij is dat niet meer dan een fase omdraaien maar ik ben geen electo meneer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 26 feb 2024 18:28
Quepee schreef: 26 feb 2024 18:27 Volgends mij is dat niet meer dan een fase omdraaien maar ik ben geen electo meneer.
'k heb het even nagekeken in mijn Unimat Revisie topic.. daar had ik dus hetzelfde aan de hand.. "een fase"?.. DE fase.. 't is maar één fase..de aansluitdraden van de Koolborstels had ik verwisseld.. even teruggewisseld.. probleem opgelost..
Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

Ga ik woensdag proberen, morgen helaas geen tijd.

Mvg, Willem
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Quepee »

te weinig info om te weten dat er 1 fase is , als ik een machine aansluit is dat r s t , u v w en als de pomp verkeerd omdraait verwissel je 1 van de 3
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 26 feb 2024 19:42 te weinig info om te weten dat er 1 fase is , als ik een machine aansluit is dat r s t , u v w en als de pomp verkeerd omdraait verwissel je 1 van de 3
Dan weet je duidelijk niet wat een Unimat SL is.. da's een draaibankje wat bij de meeste leden met een Draaibank hier, zo tussen de Centers kan.. Als jij een Unimat SL aansluit..dan is er geen sprake van r, s, t ,u, v of w.. 't is gewoon een licht machientje, gewoon lichtnet.. 230 V..
Who2024 schreef: 26 feb 2024 10:39 Emco Unimat SL.
ofwel je hebt niet goed gelezen..
hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 12:49 Het lijkt mij een naaimachine motor, die zijn misschien wat makkelijker te vinden.

Echt niet goed gelezen dus.. of heb jij een Naaimachine op 400V?
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door motormuis »

ik heb ook eens een motor gehad met foute draairichting
een vriend heft mij toe gezegd de draden op de koolborstels verwisselen
dus van de rechts op de links en andersom
mijn motor draaide toen anders om
Plaats reactie