Aluminium gieten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Harm J Seef »

Zoek op internet video's onder 'casting aluminium myford man', en je vindt een hele serie instructie video's van een amerikaan die alumnium gieten als hobby heeft, en de gietstukken op zijn myford naabewerkt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Ballegooijen »

Oorspronkelijke vraag:
Ik zoek iemand die aluminium kan smelten/gieten.
Liefst een hobby man.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 20 feb 2024 09:37
Als je in zand giet maakt dat niet uit.
Dat Maakt wel degelijk uit.. met een beetje draft angle komt je model (niet het product) beter uit de mal.. en heb je minder kans op beschadiging van je gietvorm bij het lossen van de modellen..

Dat je de mal verwoest bij het lossen van het PRODUCT, dat maakt dan weer geen bal uit..
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Tonybryden »

Als dit topic eens aangevuld zou worden met tips en voorbeelden zou perfect zijn.
Hier ook alles aan het zoeken en lezen over gieten .
Aluminium gieten is best leuk om te leren.
Ik heb wel een een werkstuk in 3D geprint en zou dat wel eens willen gieten.
Dus ga vooral door met dit topic.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tonybryden schreef: 20 feb 2024 21:16 (Aluminium) gieten is best leuk om te leren.
GIETEN is leuk om te leren.. 'k heb in mijn leven al vanalles gegoten.. Tin (tinnen soldaatjes), Zliver, Polyurethaan Harsen en Rubbers, Epoxy..
Gieten is gieten..alleen het gebruikte materiaal bepaalt in hoge mate het materiaal van de Gietvorm..

Kunststoffen, zoals Polyurethaan, die kun je in Polyurethaan vormen gieten, als de vorm maar goed lossend is, en je voldoende losmiddel(Was) gebruikt.. Siliconenrubber gaat ook prima..
Metalen mallen zou ik ook nog wel aandurven.. "uitstootpennetje hier en daar.. " moet wel gaan.. Urethaan Rubber.. dat gaat namelijk uitstekend in een Metalen mal, in een Epoxy mal zou het ook nog wel gaan denk ik.. Siliconenrubber?.. Geen probleem.. ook regelmatig gedaan..
Maar goed.. de Hoofdmoot gaat om het gieten van metalen delen.. Aluminium in dit specifieke geval.
Nou.. het Internet staat vol met filmpjes van mensen die Aluminium gieten..

't belangrijkste is.. Maak een Degelijke "Gietkist", met een systeem om de beide delen steeds uitgelijnd te plaatsen..

Als je model in één helft gegoten kan worden.. ,model moet dan Lossend zijn, dus Draft angles op "bijna verticale" delen.Dan is dat de onderste helft, je begint dan met het model op een plaat, Gietkist om het model plaatsen..Talkpoeder erover Vullen met Gietzand, en aandrukken.. dan de Gietkist omdraaien, Talkpoeder erover, en dan kun je de ingietopening maken, gewoon een stukje pijp, of iets anders ronds in de onderhelft drukken, Vullen met zand, en aandrukken.. dan de mal delen uiteen nemen, ingietopening vrijmaken(stukje rond eruit trekken), kanaaltje maken van ingietopening maar mal holte, Model verwijderen, ontluchtingen steken (vanuit de vormholte naar buiten.. )
Los zand weghalen (kwast), en Gieten maar..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Overigens.. omdat Aluminium niet echt wil hechten aan staal of Gietijzer, kun je je mallen ook maken van Gietijzer, zoiets heet dan een Coquille.
ik heb in een Aluminium Gieterij gewerkt, en Aluminium laat zich ook goed spuitgieten in stalen mallen,
Gietijzeren Coquilles werden daar ook wel gebruikt, dan komt het allemaal niet zo krap..Lossing is dan wel van het grootste belang, anders krijg je het product er nooit uit..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door kitman »

Ik ben gisteren op bezoek geweest bij een kunstenaar hier in de buurt.
Die man giet vooral brons en tin en heel soms aluminium.
Hij is echter niet geinteresseerd, maar beweerde wel dat je dat niet los krijgt uit een metalen mal.
Ik zou die mal kunnen open slijpen wegens eenmalig project.
Een reden te meer om dat te proberen.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door kitman »

Vraagje aan de gieters.
Als ik zo een metalen mal maak dacht ik dat rondom te puntlassen.
Dan heb je soms hier en daar een spleetje, hoe erg is dat ivm doorsijpelen van het vloeibaar aluminium.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Ballegooijen »

Wil je die dan van plaatstaal maken? Wat gebeurd er dan als je er alu van 800 graden in giet? Ik vermoed dat de hele mal dan zal vervormen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door kitman »

Zou best kunnen.
Doordat er in het midden een stuk in staat als uitsparing is het wel een stevig geheel.
Moet dan alles puntlassen.
Nee heb geen tekening, het zit in mijn geheugen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

kitman schreef: 21 feb 2024 08:54 Ik ben gisteren op bezoek geweest bij een kunstenaar hier in de buurt.
Die man giet vooral brons en tin en heel soms aluminium.
Hij is echter niet geinteresseerd, maar beweerde wel dat je dat niet los krijgt uit een metalen mal.
Ik zou die mal kunnen open slijpen wegens eenmalig project.
Een reden te meer om dat te proberen.
Nee... eerder een reden om het NIET te doen.. 'k gaf dan wel aan dat het mogelijke was om in metalen mallen te gieten... maar, wat ik er niet bijvertelde is dat dat vooral voor GROTE series gaat.

En zo'n gietvorm maak je van massief..
Plaatstaal?... ook niet doen.. dat trekt krom als een banaan met buikpijn..

voor een "one-off" gewoon in zand gieten, da's "Tried and tested"

Maar... we weten nog steeds niet hoe't ding wat je gaat gieten eruit komt te zien.. voor't zelfde geld zitten er wat "foutjes in het ontwerp die het gieten bij voorbaat al problematisch maken... Wij weten het niet...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door ruudpg »

Ik heb een jaar of 2-3 geleden ook een keramiek-oven gekocht met het idee om aluminium te gaan gieten met de lost-pla methode, dus eerst het artikel tekenen en op de 3d-printer in plastic laten afdrukken, dit in gips doen, dan warm stoken zodat de PLA er uit loopt en daarna het Alu smelten en er in gieten, maar door teveel andere projecten is het er nog altijd niet van gekomen.

Nu ik dit alles lees toch maar weer eens aan gaan denken.... maar helaas dus ook geen oplossing voor de TS omdat mijn smeltkroes ook te klein is, 3 liter is denk ik best al een serieus formaat, het zou makkelijk passen maar ik heb de kroes er niet voor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar je ook rekening mee moet houden.. is dat je "Runners" ofwel de ingietopening, en de Opkomers voldoende volume hebben.. omdat Aluminium nogal slinkt.. je moet ook wat meer smelten dan de hoeveelheid nodig voor het product, de Runners moeten er ook bij + een beetje extra voor de krimp + een beetje extra voor "Dross" ofwel "Slak" de restjes Oxide die bovenop komen drijven, en die wil je niet in de mal...Flux (Borax) is ook wel nuttig...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door kitman »

Is nog een idee en ik had nooit gedacht dat er zo veel reactie op zou komen.
De eerste vraag is id of iemand tot 3 liter kan smelten.
Er is echt wel veel te vinden op Youtube.
Plaats reactie