Messing schoonmaken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Messing schoonmaken

Bericht door PE1BEY »

Luitjes....

Volgende uitdaging doet zich voor:
Het komt nogal eens voor, dat ik wat spullen sloop en bruikbare zaken daarvan opberg.
Zo ook met messing bevestigingsmateriaal; boutjes, moertjes, sluitringen, bussen en dergelijke...
Nog allemaal goed bruikbaar, maar het ziet er niet uit na al die jaren...

Hoe krijg ik messing "patina" weer verwijderd ???
Door de aard van die dingen kun je niet overal bij om te schuren en poetsen, dus een bad met een wondermiddel zou de uitkomst zijn....

Waaruit bestaan zo'n "heksenbrouwsel"???
Welke, in de handel verkrijgbare, zaken moet ik in een toverketel mengen om mijn messing weer "als nieuw" te krijgen....

Wie weet de magisch ingrediënten ???

Hoor 't graag...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Kjelt »

Lastig. De meeste quick and dirty oplossingen zijn met een zuur schoonetsen en vervolgens polijsten.
Maar dan verlies je materiaal (zie video onder)

Bij zuivere metalen zoals koper en zilver kun je chemische elektrolyse gebruiken met een labvoeding en lage stroom in een geleidende oplossing. Daarbij sluit je het werkstuk aan op 1 vd polen en op de andere sluit je een donorstaafje aan van hetzelfde materiaal. Het donorstaafje lost op en slaat neer op het werkstuk wat weer een mooie koper/zilver laag krijgt.

Messing is een legering van koper en zink dus dat kun je niet op deze manier doen helaas.

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Messing schoonmaken

Bericht door xander janssen »

Zoek eens op "brass pickling solution", dit is een mengels van zuur en nog iets wat gebruikt wordt om messing en koper te estsen voor het zilversolderen. Veel modelbouwers gebruiken het om metaal extreem schoon te krijgen om betrouwbare zilverstoldeer verbindingen te krijgen bij stoommachines.

Op het youtube-kanaal van "blondi hacks" gebruikt ze het zeer veel, zeker nu bij het bouwen van haar stoomtrein.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Messing schoonmaken

Bericht door PE1BEY »

Hoi Xander....

Ja,Quin ken ik; ben ook een fan van haar geknutsel...
Maar wat zij gebruikt is me eigenlijk een beetje te veel "etsend"; zoek eigenlijk wat meer "schoonmakeriger"...
Wat Steve van The Repair Shop gebruikt voor zijn klokken heb ik nu ook gevonden, maar is weer zo'n typisch engels product en geen verkoper in NL te vinden en om zo'n fles uit de UK te laten komen zal nog niet meevallen...

Ik zal eens wat gaan experimenteren met verdunde ammoniak met zeep; eens kijken wat dat doet....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Messing schoonmaken

Bericht door benkr »

Iets uit de UK hierheen halen kan denk ik wel via caesar hier van het forum, hij werkt in Schotland, 2 weken daar, 2 weken hier enz. enz. en kan daarom gewoon lokaal bestellen en het zelf meenemen op de terugweg.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Messing schoonmaken

Bericht door PE1BEY »

Goed idee Ben...

Heb hem een PB gestuurd...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Messing schoonmaken

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ammoniak.. daar moet je nou net vanaf blijven...

Als je Messing wilt patineren.. zo zei mijn grootvader zaliger altijd.. Hang't maar op't schijthuis.. of in de Koeiestal..
Ik heb wel messing Naamplaatjes en dergelijke gemaakt.. en die moesten er dan ook mooi oud uitzien.. Nou.. dan hang je em op boven een potje Ammonia.. klaarrr.. binnen een paar minuten verkleurt het dan al.. en.. omdat het Patina een Reactie met het oppervlak is.. zul je het dus chemisch of mechanisch moeten verwijderen.. ergo.. Etsen of schuren..
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Messing schoonmaken

Bericht door staandeklok »

Bij het herladen van munitie, hebben we natuurlijk ook te maken met de messing hulzen, die niet meer schoon zijn en gepolijst moeten worden.
Deze gaan allemaal in een tumbler met granulaat, waaraan een kleine hoeveelheid polijstpasta wordt toegevoegd. Dit granulaat bestaat uit gemalen notenschalen of uit gebroken mais. Geen metaalkorrels of kogeltjes omdat de hulzen niet beschadigd moeten worden.
Bij grotere vervuiling en voor het verwijderen van de kruitresten aan de binnenzijde van de huls, gaan ze af en toe in een ultrasoonbad en daarna in de tumbler, waar ze keurig gepolijst uitkomen en glimmen.
Uiteraard is deze methode alleen geschikt voor kleine onderdelen.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Messing schoonmaken

Bericht door PE1BEY »

@Arie...

Jan bedankt voor deze info; dikwijls is het net zo belangrijk te weten wat je níet moet doen als wat je wel moet doen.
Al wordt er in diverse "recepten" wel over ammonia(k) gesproken....

Voor de goede orde; het gaat over een aantal kleine zaken, die niet met een draadje aangesloten voor een elektro-chemisch proces of die met een vorm van poetsen of schuren schoon te maken zijn omdat je er niet ín of bij kunt.
De enige manier is dus in bad doen...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Kjelt »

PE1BEY schreef: 18 feb 2024 20:43 Voor de goede orde; het gaat over een aantal kleine zaken, die niet met een draadje aangesloten voor een elektro-chemisch proces of die met een vorm van poetsen of schuren schoon te maken zijn omdat je er niet ín of bij kunt.
De enige manier is dus in bad doen...
Daarna met gedemineraliseerd water in de ultrasoon vervolgens in de droogkamer ?
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Dieselloco »

Ik maak messing treinmodellen, deze worden gesoldeerd uit etsplaten. Na het solderen, was ik deze altijd met een zachte tandenborstel met VIM (hoe heet dat tegenwoordig?) onder lauw tot warm water. Daarna gaan ze in een ultrasoon waarin ik schoonmaakazijn doe, dit is heel licht etsend (en supergoedkoop, 5 liter bij Appie), daarna direct voor het spuiten stralen met alu oxide.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Vim".. ja.. da's een schuurmiddel.. Natriumbicarbonaat zou ook nog kunnen, dat staat ook bekend om een licht schurende werking.. maar wel heel licht.. , verder.. tandpasta.. kan ook.. en dan gaan je onderdelen ook meteen lekker fris ruiken.. :lol:

Schoonmaakazijn is, zeker in de Ultrasoon een Patent middel om de boel poriëndiep schoon te maken..
Stralen met AluOxide, is feitelijk bombarderen met Saffier.. Aluoxide.. Al²o³.. Da's die oxide.. ook wel bekend onder de naam Korund, en in zuivere vorm Saffier....
persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor Glasparels.., of Walnootgruis..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Kjelt »

Allemaal leuk en wel maar TS geeft duidelijk aan dat hij zijn onderdeel niet kan poetsen, dus geen enkele polijstpasta is bruikbaar.
Plaats reactie