beginnervraagjes

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

beginnervraagjes

Bericht door Blazer »

Ben nog niet zo lang bezig met frezen en zit hier met enkele vraagjes , ik frees op een conventionele machine Sieg SX3L
het eerste vraagje is , ik heb een vlakfrees van 50 mm , als ik hiervoor het toerental wil berekenen moet ik dit dan bekijken alsof ik een vingerfrees van 50 mm zou gebruiken ? ik heb deze
Afbeelding

2de vraagje is , ik wil een hoek uitfrezen uit een blok , hier een tekening om het een beetje duidelijker te maken .
Ik kan bovenaan beginnen en stap per stap naar beneden gaan tot ik op diepte zit ( bovenste foto )
Of ik kan mijn frees al op de gewenste diepte zetten en dan stap per stap naar links gaan tot de gewenste breedte ( onderste foto )
de vraag die ik mezelf stel is welk is nu de beste methode ?
Afbeelding

3de vraagje is , ik gebruik deze tabel als snijsnelheid , maar Aluminium ontbreekt , iemand een idee hoe ik dit best kan aanvullen ?
Afbeelding

Groetjes
Marc
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: beginnervraagjes

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 17 feb 2024 19:25 3de vraagje is , ik gebruik deze tabel als snijsnelheid , maar Aluminium ontbreekt , iemand een idee hoe ik dit best kan aanvullen ?
Ik heb een tabel die ongeveer hetzelfde is en voor aluminium (non ferro) is het 60 meter / minuut voor HSS staal. Als op het doosje van de beitelplaatjes niets staat, houd ik 2x de snelheid van HSS aan.
Blazer schreef: 17 feb 2024 19:25 Ben nog niet zo lang bezig met frezen en zit hier met enkele vraagjes , ik frees op een conventionele machine Sieg SX3L
Hier een handleiding over metaalbewerken
Snijsnelheden.pdf
Blazer schreef: 17 feb 2024 19:25 ik wil een hoek uitfrezen uit een blok , hier een tekening om het een beetje duidelijker te maken .
Ik kan bovenaan beginnen en stap per stap naar beneden gaan tot ik op diepte zit ( bovenste foto )
Bij hobby freesmachines is het gebruikelijk om in laagjes te frezen. Als je als laatste bewerking een geringen afname (0.05..0.1 mm) doet over de volle lengte, zie je de laagjes niet meer.
Blazer schreef: 17 feb 2024 19:25 kan mijn frees al op de gewenste diepte zetten en dan stap per stap naar links gaan tot de gewenste breedte ( onderste foto )
Dat kan ook, als je de afname niet te groot maakt. E.e.a. is afhankelijk van het materiaal en de stijfheid van de machine.
Blazer schreef: 17 feb 2024 19:25 ik heb een vlakfrees van 50 mm , als ik hiervoor het toerental wil berekenen moet ik dit dan bekijken alsof ik een vingerfrees van 50 mm zou gebruiken ?
Om de snijsnelheid te berekenen kun je uitgaan (net als bij een vingerfrees of flycutter) van de diameter van de snijcirkel van de frees.

Niet te voorzichtig frezen. Als je alleen maar het puntje met een hele kleine afname gebruikt, moet het puntje heel veel snijwerk verrichten. Daardoor is die snel bot.
Geen stof maar spanen maken, dan leeft de frees langer. Je hoort het wel wanneer je te veel van de frees vraagt.
Bij grote diameters (zware belasting) de versnelling (als die erop zit) gebruiken. Dan maakt de motor en de ventilator van de motor meer toeren waardoor er meer koeling is en de motor langer leeft.
Op een lichte machine beitelplaatjes gebruiken met een kleine (0.4 mm) neusradius dan zijn de snijkrachten wat lager.

edit: Mijn tabel:
HSS snelheden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: beginnervraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Blazer schreef: 17 feb 2024 19:25 2de vraagje is , ik wil een hoek uitfrezen uit een blok , hier een tekening om het een beetje duidelijker te maken .
Ik kan bovenaan beginnen en stap per stap naar beneden gaan tot ik op diepte zit ( bovenste foto )
Of ik kan mijn frees al op de gewenste diepte zetten en dan stap per stap naar links gaan tot de gewenste breedte ( onderste foto )
de vraag die ik mezelf stel is welk is nu de beste methode ?
Afbeelding
Eigenlijk kun je beter direct op volle diepte frezen, dan wordt de frees over de volle lengte ook gebruikt.
Het tegenwoordig veel door CAM gebruikte adaptive clearing wat veel meer voordelen heeft doet dat in principe ook.

Maar om daar die freeskop van het plaatje voor te gebruiken lijkt me niet handig, die platen snijden aan die zijkant niet lekker. Te groot vertikaal vlak, een gewone frees is niet voor niet gespiraliseerd, dan komt de snijkracht mooier verdeeld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: beginnervraagjes

Bericht door Blazer »

Huub ,

Bedankt voor je reactie , ga een een kijkje nemen in de link over metaalbewerken , nu ik ben daar al wel langer mee bezig hoor de draaibank heb ik al langer staan , maar frezen is vrij nieuw voor mij :lol:

hugo
hugo stoutjesdijk schreef: 18 feb 2024 08:04
Maar om daar die freeskop van het plaatje voor te gebruiken lijkt me niet handig, die platen snijden aan die zijkant niet lekker. Te groot vertikaal vlak, een gewone frees is niet voor niet gespiraliseerd, dan komt de snijkracht mooier verdeeld.
ben ik ook niet van plan hoor om die freeskop daarvoor te gebruiken , denk dat die kop enkel bedoeld is om te vlakken niet ?
Zou dit met een spiraalfrees willen doen van 10 of 12 mm , of met een ruwfrees misschien
Plaats reactie