YG-1 frezen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

hfjbuis ,

Bedankt voor de foto als voorbeeld , ben van plan om zo'n houder te maken zoals ik het filmpje als eerst projectje .

Ik heb aan die kerel gevraagd om wat meer info over de aangeboden frezen ben benieuwd , maar als ze echt gebruikt zijn is misschien het beste eraf .
Op de draaibank gebruik ook altijd wisselplaatjes , werkt goed en is makkelijk
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Titans of CNC" Spreekt dan van een Zogenaamde "Zombie Mill".. zo'n frees waar het "Frisse" wel af is.. maar desondanks nog wel even mee kan..
Blazer schreef: 11 feb 2024 09:28 heb het even terug opgezocht deze kerel maakt ook een houder voor een draaibank beitel
een Beetje hobbyist maakt vanalles zelf.. tot zijn Snijgereedschappen aan toe...
'k had ooit een Steekbeiteltje nodig met voldoende vrijloop, omdat ik kops een groefje moest steken van Ø35 mm Buitenwerks, en 0.8 mm groefbreedte..
Nou.. ok.. Botte HSS Frees gepakt, 't botte stuk eraf geslepen.. 't ding in de Freesbank gemieterd.. en de vorm erin gerost met een VHM Freesje.. daarna aan de voorkant een vrijloopje geslepen, de boel netjes afgewet.. in de draaibank geschoven.. en gaan..

Draaibeitels?.. Hold my Beer!
Voor mijn EMCO Compact 5 CNC heb ik al een reeks beitelhoudertjes verzonnen, en die dingen bevallen met uitstekend.
een "5je" is wat aan de lichte kant, maar dat maakt me niet uit.. ik verspaan er hoofdzakelijk Non-Ferro mee, Titanium is tenslotte ook Non-Ferro.. al bedoelde EMCO dat nou net niet.. "boeie"..
een "Gewone" wisselplaat houder is al snel "aan de grote kant voor een "5je" dus heb ik houders gemaakt waar je stukjes VHM in kan klemmen, Immers wat is een Botte Ø4 VHM Frees?.. NIets meer of minder dan een stukje VHM Toolbit tenslotte

Afbeelding

Intussen heb ik 't ontwerp een haartje aangepast, en geschikt gemaakt voor de EMCOturn 120.. 'k heb onlangs een metertje 1.2842 aan laten rukken, daaruit kan ik nog meer van die dingen knabbelen..

er was laatst ook iemand op dit Forum die een Frees moest hebben met een specifieke hoek...
Nou.. eh.. ½uurtje pielen in Alibre later..

Afbeelding

op dezelfde manier als eerder beschreven voor die Draaibeiteltjes met die TPMR inserts.., Dit zijn SCMT 09 inserts in een Ø20 stukje Staal..
Wat heb je nodig voor deze klus?.. stukkie 1.2842 Ø20 x 65, Draaibank, , opname afdraaien naar Ø10, of Ø8 , ik heb em 45 mm lang gehouden.. korter kan ook.. als ie maar minimaal zo lang is als je spantang..
Heb je een Vierkant blok met een spantang, dan is dat mooi.. zet je em daarin om em te frezen, dan draai je em 180° om, en loop je dat programma nog een keer af voor de andere kant.. , of je neemt een stuk vierkant, boort in het midden een gat waar je opname in past, en dan kun je em of inzagen, en een klembout gebruiken, of je laat de opname wat te lang, en snijdt daar draad op, zodat je em vast kan zetten met een moer.. of je boort er een klembout gaat in het midden op.. wel een stukje messing onderin gooien zodat je geen deuk krijgt in je opname..
Frezen, boren tappen.. Plaatjes erin schroeven.. en gaan..
in de Gereedschapmakerij had ik in de la met Frezen een groot vak met dergelijke freesjes.. sommige met 1, andere met 2 wisseplaatjes.. allemaal kleine diameters..
Ideale dingen om diepe gaten te maken in gereedschapstaal..
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

Zombie mill , vind ik wel goed gevonden :lol:

en ja zo'n houders maken of speciale beiteltjes is altijd leuk , en zo kan je nog wat botte of kapotte materiaal hergebruiken
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Botte en kapotte frezen bestaan niet in mijn werkplaats.. dat heet "Ruwmateriaal" :lol:
Ik heb ook wel stukjes hardmetaal ingekocht, en daar met de Draadvonkmachine boorbaartjes van gemaakt..

Afbeelding

Ja.. dat andere ding is een Balpen!.. een BIC Crystal.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

Heb vandaag een paar Phantom HSS-Co 8% DIN844B frezen besteld , ben benieuwd .
misschien dat er nog enkele van de YG-1 bestel zodat ik toch eens kan vergelijken met de goedkoopste set die ik bij HBM had gekocht
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Phantom heb ik ook goede ervaringen mee.. 'k heb een Ø6 4snijder gehad, en daar is momenteel het scherpe wel vanaf.. maar hij lust nog altijd ALuminium..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: YG-1 frezen

Bericht door DaBit »

P1-Engineering schreef: 10 feb 2024 12:37 Je zou ook bij Haas tooling kunnen kijken.
..
Dan heb je voor de prijs echt goed spul.
Zonder account aan te maken kan ik niet zien wat ze aan verzendkosten rekenen en of ik perse zakelijk moet bestellen. Weet jij dat?
Quepee schreef: 10 feb 2024 13:02 Ik haal ze tegenwoordig (voor aluminium) uit china , Doen het erg goed. En spotgoedkoop !
Had er ook een paar rond 12 gecoat op rvs getest maar die waren zo weg.
Mooi dat iemand weet welke de goede zijn. Het is op Ali nogal hit or miss.
Gebruik jij de DLC-gecoate of de blanke?

Die zo weg waren met RVS, was dat ook de 'Aluminum Fiberglass Acrylic Wood Copper Plastic' BF/BC serie, of iets wat ze voor RVS maken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door assink »

Volgens mij kun je tegenwoordig ook bij Hoffmann als particulier kopen.
Kon in duitsland al langer, maar tegenwoordig in nederland ook dacht ik.
Kijk toevallig tegen hun pand aan vanuit m'n nieuwe kantoor :lol:
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

assink ,

Heb net antwoord gekregen van Hoffmann in Borne dat ik als particulier niet kan aankopen bij hun :|
Spijtig want ze hebben een enorm aanbod en prijzen vallen ook soms nog mee , en je koopt kwaliteit .
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

heeft er iemand ervaring met het setje ruwfrezen van HBM ?
zou nog wat ruwfrezen moeten hebben :lol:
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door assink »

zag hier ook wel eens ctctools.biz voorbij komen.
Zelf nooit wat besteld bij hun, maar schijnen een europese voorraad te hebben.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Quepee »

DaBit schreef: 11 feb 2024 21:39
Die zo weg waren met RVS, was dat ook de 'Aluminum Fiberglass Acrylic Wood Copper Plastic' BF/BC serie, of iets wat ze voor RVS maken?
Deze zijn het.

https://nl.aliexpress.com/item/4000911629067.html?

Afbeelding

En dit was de frees waar je rvs mee zou kunnen bewerken , dat ging ook wel trouwens alleen niet zo lang :')

Afbeelding
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

Deze zijn het.

https://nl.aliexpress.com/item/4000911629067.html?

Kan je hier gewoon ijzer ( staal ) mee bewerken
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

assink schreef: 12 feb 2024 10:31 zag hier ook wel eens ctctools.biz voorbij komen.
Zelf nooit wat besteld bij hun, maar schijnen een europese voorraad te hebben.
als ik googel kom ik op hun site maar zitten in Hong Kong , alle EU bestellingen zouden uit Denemarken vertrekken
Plaats reactie