Chamfer frezen / 12 graden frees

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door DaBit »

Quepee schreef: 23 feb 2024 21:31 Zal wel weer vervelend geworden worden maar met een goed programma (fusion) gebruiken we geen radiuscompensatie meer niet voor frezen en al helemaaaaaal niet meer voor draaien. 2024
Het zal ook wel aan het verschil in kwaliteit van het machinepark op jouw stekje en mijn stekje liggen, maar als het nauw komt dan vind ik de 'in machine' compensatie vaak toch wel prettig voor de laatste (na)freesgang. Dan kan ik 'm makkelijk nog een keer draaien om de puntjes op de i te zetten zonder met mijn vette klauwen weer achter de PC te moeten kruipen.
Quepee schreef: 23 feb 2024 22:19 nu weet ik uit ervaring dat jij dat er wel even in duimt maar ik denk dat ik met mijn fusion iets sneller ben.
Ruik ik hier een ernstig gevalletje van zelfoverschatting? :mrgreen: :lol:
Arie Kabaalstra schreef: 24 feb 2024 10:32 Fusion.. is dat tegenwoordig niet afhankelijk van een Internet verbinding?.. Ik heb Geen internet in mijn Werkplaats.. Daarom is Fusion voor mij dus 1½keer Kødt..
Kan in beperkte mate ook wel offline. Verder: 20GB aan mobiele data kost je nog geen tientje in de maand. Hotspot, laptop, klaar. Amper excuses dus.

Voor elk werkje heb je optimaal gereedschap; ik ben er vrij zeker van dat je ook meer dan 1 schroevendraaier hebt en elk heeft een bereik aan schroefjes waarbij die het beste werkt. Dat geld voor diverse methodes om die kabouter van je machien te vertellen wat-ie moet doen net zo goed.

Wat jij doet is roepen 'Die schroevendraaier? Die heeft een rood handvat. Ik gebruik al sinds ik luiers volpiste blauwe handvaten. Daarom is-ie 1½keer Kødt en ga ik 'm niet gebruiken'. Gevolgd door 2 A4-tjes aan betoog waarom enkel de blauwe handvaten goed zijn voorzien van 'hold my beer' en de foto vane en mooi blauw handvat uit 2014 die al 1000x eerder gepost is.

Het zou in jouw geval helemaal geen kwaad kunnen om een keer over de muur te kijken. Je mening over mepschermen is ook veranderd, dus wie weet..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

shovel schreef: 24 feb 2024 10:49 of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
Waarschijnlijk wel.. Want Fusion is geweldig.. :lol:

Maar wat die "Nieuwlichters" allemaal niet snappen is dat Fusion is CAM, maar CAM is niet Fusion... er zijn zat andere CAM programma's, zoals Edgecam, VisualMill, VCarve (meen ik?), CamBam, E++ (Wordt nog aan gewerkt)..

en nou hoor ik ze al roepen.. E++ is geen CAM!.. Ja.. dat is het wel.. Kop houden en Luisteren.. CAM staat voor Computer Aided Manufacturing, niet voor Computer Generated Program..

Hetgeen dus, en ook derhalve impliceert dat elke software die op enigerlei wijze een ondersteunende functie verleent aan de gebruiker, teneinde een programma te bekomen voor de CNC machine, beschouwd dient te worden als zijnde CAM software, Daaronder vallen dus ook APT (ouwe meuk), Tcam (vergelijkbare insteek), Mach (Kuch!) Wizzards, EdingCNC Macro's, E++ en verder alles wat dus ondersteunende functionaliteit bevat om een programma te helpen genereren.. Waarvan Akte.
Verder: 20GB aan mobiele data kost je nog geen tientje in de maand. Hotspot, laptop, klaar.
Daar heb je wel een punt.. maar Hutspot?.. dat maken we in de keuken toch?.. oh.. Hotspot.. eh.. wat is een Hotspot?.. ik ben niet zo thuis in die kretologie.. sorry.. is dat een fysiek kassie wat ik in de werkplaats aan de muur schroef?..
Verbinding via mijn telefoon delen heb ik wel eens geprobeerd.. maar dat schiet qua bandbreedte totaal niet op..
er hangt een Router in het pand.. maar die is nog niet eens aangesloten op het lichtnet.. en ik ga daar niet over het lichtnet.. dat is de verhuurder's verantwoordelijkheid.. 'k moet dus eigenlijk vooral de verhuurder achter de broek zitten..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door DaBit »

Zo gauw ik de machine aanzet ben ik al bezig met het 'computer aided' deel van 'manufacturing'. Zonder die kabouter komt er niks in beweging.. :roll:

Je hoeft van mij verder ook helemaal niks, maar weet je hoe het werkt in de evolutie? Adapt or die. Nu zou het kunnen dat jij een miskend visionair bent, maar helaas worden die veelal ook pas ver na hun dood erkend. Adapt zou dus best een goed idee zijn voor Gaasterland Fijnmechanica, al is het alleen maar om beter aan te sluiten bij processen en tooling die door een heel groot deel van de wereld gebruikt worden; dan is de vijver waarin je opdrachten kunt vissen opeens een meer geworden.

Hutspot, hotspot, van mij moet je helemaal niks. USB touwtje tussen je telefoon en computer werkt ook, je kunt kastjes kopen waar je een simkaartje in stopt en waar je vervolgens via wifi mee kunt verbinden, enzovoorts. Wat het in ieder geval niet is, is een excuus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Ballegooijen »

+1
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 24 feb 2024 11:07
shovel schreef: 24 feb 2024 10:49 of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
Waarschijnlijk wel.. Want Fusion is geweldig.. :lol:

Maar wat die "Nieuwlichters" allemaal niet snappen is dat Fusion is CAM, maar CAM is niet Fusion... er zijn zat andere CAM programma's, zoals Edgecam, VisualMill, VCarve (meen ik?), CamBam, E++ (Wordt nog aan gewerkt)..

en nou hoor ik ze al roepen.. E++ is geen CAM!.. Ja.. dat is het wel.. Kop houden en Luisteren.. CAM staat voor Computer Aided Manufacturing, niet voor Computer Generated Program..

Hetgeen dus, en ook derhalve impliceert dat elke software die op enigerlei wijze een ondersteunende functie verleent aan de gebruiker, teneinde een programma te bekomen voor de CNC machine, beschouwd dient te worden als zijnde CAM software, Daaronder vallen dus ook APT (ouwe meuk), Tcam (vergelijkbare insteek), Mach (Kuch!) Wizzards, EdingCNC Macro's, E++ en verder alles wat dus ondersteunende functionaliteit bevat om een programma te helpen genereren.. Waarvan Akte.
Verder: 20GB aan mobiele data kost je nog geen tientje in de maand. Hotspot, laptop, klaar.
Daar heb je wel een punt.. maar Hutspot?.. dat maken we in de keuken toch?.. oh.. Hotspot.. eh.. wat is een Hotspot?.. ik ben niet zo thuis in die kretologie.. sorry.. is dat een fysiek kassie wat ik in de werkplaats aan de muur schroef?..
Verbinding via mijn telefoon delen heb ik wel eens geprobeerd.. maar dat schiet qua bandbreedte totaal niet op..
er hangt een Router in het pand.. maar die is nog niet eens aangesloten op het lichtnet.. en ik ga daar niet over het lichtnet.. dat is de verhuurder's verantwoordelijkheid.. 'k moet dus eigenlijk vooral de verhuurder achter de broek zitten..
Voor internet in de werkplaats heb ik zo'n 4G routertje gekocht icm een tablet 4g internet abbo by t-mobile. Is iets van €10 per maand.
Grote voordeel is ook remote kunnen inloggen op de werkplaats, verwarming alvast aanzetten, freesmachine alvast laten warmdraaien.

https://www.conrad.nl/nl/p/huawei-b535- ... fresh=true

Als je Fusion goed inricht, met een compleet machinemodel en aanmaken van templates, is het simpelweg onmogelijk om sneller te zijn aan de machine. De software is afgelopen 2-3 jaar al zoveel krachtiger geworden, neem bijvoorbeeld de ontbraam, aanschuin functie. Met 1 klik op de knop wordt alles ontbraamt en aangeschuind, of het nu 3, 4, of 5-assig is, maakt allemaal niet uit.
Wanneer er veel ruwfreeswerk inzit gooi ik eerst het programma aan met alleen de 3d-adaptive. Dan loopt de machine en in de tussentijd ga ik de details even afronden.

En dan nog even de machine zelf de kritische maten laten meten voor het nafrezen, frees radius automatisch laten updaten, en in 1 keer, met radiuscompensatie uiteraard ;) exact op maat brengen. En dat allemaal vanuit Fusion. Ook mooi is dat ze voor de meeste machines gewoon goed werkende PP's beschikbaar hebben. Bij andere pakketten mag je nog even €2-3k aftikken voor een halfwerkende PP....

Nu nog een keer de Eding PP voor Fusion goed onderhanden nemen zodat deze ook probing gaat ondersteunen en werkstuk inspectie.

Enige wat ik nog aan de machine doe is als ik bijvoorbeeld een paar gaatjes moet boren en tappen, zeg maar het werk wat de oude garde nog aan de kolomboor doet. :mrgreen:
Met programmeren aan de machine is de kans op een tikfout naar mijn mening ook gewoon te groot.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door serum »

Ik doe niets aan de machine behalve het programma laden en op start te drukken.. Nullen doe ik sinds 2017 niet meer. Noem mij gerust onervaren, heb ik helemaal geen probleem mee. Ik kan fusion dromen, anderen kunnen oudere besturingen dromen. Mijn werk kan gewoon niet aan de machine, hoe goed je er ook mee bent. Met templates ram ik de ene opdracht na de andere eruit zonder na te hoeven denken of het allemaal wel klopt. Die templates, daar zit voor mij de tijdswinst. Herkenning van pockets, gaten, contouren en slots. Voor 80 procent van mijn bewerkingen laad ik het template en druk ik op genereren en het is geregeld. Voor de overige 20 procent Klik ik de contouren aan waarbinnen hij het werk moet zoeken en daar hoef ik verder ook niet over na te denken. Dat inregelen van de templates, daar heb ik wel tijd op kapot geslagen, maar nu is het puur renderen op die tijdsinvestering. En het belangrijkste voor mij; ik heb er lol van om dat te optimaliseren en te perfectioneren.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 24 feb 2024 11:07
shovel schreef: 24 feb 2024 10:49 of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
"Nieuwlichters"
In 1998 begon ik achter mijn eerste "cnc machine" een maho met p besturing. we zijn nu 26 jaar verder dus nieuwlichter vind ik zelf niet.

(hier dan het stukje wat ik allemaal wel niet gedaan en gemaakt het van alle exoten ect)

Het is meer meegaan met je tijd.

En als ik passingen aan het frezen ben met een Nafrees en die gaat na een stuk of 100 van de maat dan gaat er een nieuwe in , als je eemaal gaat corrigeren dan blijf je bezig. en de "gesleten" frees gaat in de voorfrees la. Dus nee ik gebruik geen radiuscompensatie ik denk al 20 jaar niet meer.

Over een jaar of 4 maakt ai onze programma's alleen maar goed dan is er meer tijd voor bier.
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door shovel »

Het blijft afhankelijk van wat je maakt en hoe nauwkeurig je toleranties zijn. Als wij gehard staal nafrezen is het niet na 100 stuks dat je de frees moet wisselen en er zijn zat andere materialen waar je af en toe iets bij moet stellen.
Ieder zijn eigen manier
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door serum »

Quepee schreef: 24 feb 2024 19:09 bier.
Zei er iemand bier?
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Quepee »

Zaterdagvond 19:55 ik zeg prooost !
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door andrefc101 »

shovel schreef: 24 feb 2024 10:49 Als je nooit geen radius compensatie gebruikt maak je ook geen heel nauwkeurige passingen of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
Wat wordt hier nu mee bedoelt? Dat je passingen alleen maar met de hand kan programmeren? Jij moet toch ook je programma aanpassen wanneer je frees slijt? Ik zie dus het verschil niet.
In cam is het ff de diameter van de frees aanpassen en klaarrr….
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Quepee »

Goed gereedschap slijt niet , kijk maar als je onder de douche staat straks
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door serum »

Quepee schreef: 24 feb 2024 19:55
serum schreef: 24 feb 2024 19:50
Quepee schreef: 24 feb 2024 19:09 bier.
Zei er iemand bier?
Zaterdagvond 19:55 ik zeg prooost !
KLING!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 24 feb 2024 20:43 Goed gereedschap slijt niet , kijk maar als je onder de douche staat straks
Beter van niet 😂
Plaats reactie