Chamfer frezen / 12 graden frees

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door DaBit »

P1-Engineering schreef: 24 feb 2024 16:48 Als je Fusion goed inricht, met een compleet machinemodel en aanmaken van templates, is het simpelweg onmogelijk om sneller te zijn aan de machine.
Voor verschillende taken is verschillend gereedschap optimaal, oftewel, het hangt van het werk af. Vooral voor wijzigingen aan bestaande delen vind ik een beetje in MDI jengelen en eventueel een paar macrootjes aanroepen toch vaak zeker zo handig. Magoed, hobbysmurf he?
En dan nog even de machine zelf de kritische maten laten meten voor het nafrezen, frees radius automatisch laten updaten, en in 1 keer, met radiuscompensatie uiteraard ;) exact op maat brengen. En dat allemaal vanuit Fusion.
Daar moet ik toch ook eens naar kijken hoe dat exact werkt. Eigenlijk gebruik ik mijn probe alleen voor WCS.
Met programmeren aan de machine is de kans op een tikfout naar mijn mening ook gewoon te groot.
Ik heb een hele snelle triggerfinger boven de stopknop :lol:
Quepee schreef: 24 feb 2024 19:09 Over een jaar of 4 maakt ai onze programma's alleen maar goed dan is er meer tijd voor bier.
Het verbaast me eigenlijk dat dat niet allang het geval is. Ik ben mijn carriere begonnen als ASIC-ontwikkelaar, microchips dus, al heb ik dat niet heel lang gedaan. Maar bij het op detail layouten en routen van die dingen komt al zeker 25 jaar amper handwerk kijken. Beschrijven wat je hebben wil (in een hardware description language), lijst met constraints, lijst met libraryelementen, en zoek 't maar uit. Dan heb je het vandaag de dag over honderden miljoenen 'componenten' met de bijbehorende verbindingen. Een beetje C++/C#/Rust/Golang/Java/whatever compiler idem; die krijgt een textuele omschrijving van wat je wil en moet dat omzetten in optimale uitvoerbare code, wat ook bepaald geen simpel klusje is.

In vergelijking daarmee is tegen zo'n CAM-programma kunnen zeggen: 'hier de boundary representation van wat ik wil hebben, zo ziet mijn stock eruit, ik heb machines X, Y en Z, hulpmiddelen A,B en C, en dit zijn de tools die je ter beschikking hebt. Veel plezier ermee, ik hoor het wel wanneer je er uit bent' relatief gezien een vrij simpel klusje. Daar heb je geen AI voor nodig.

(die AI word wel echt leuk als je met je CAD programma kunt kletsen. Zeg maar alsof je naast de CAD-tekenaar zit en hem vertelt wat je hebben wil. Niet meer urenlang vechten om wat je in je hoofd hebt digitaal te krijgen.
Ik ben er echter nog niet uit of die AI de ultieme zegen voor de mensheid gaat zijn omdat we daarmee problemen op kunnen lossen die de capaciteit van het menselijk brein te boven gaan of dat we afstevenen op een extinction level event. We zullen het zien, maar 1 ding is redelijk zeker; over 20 jaar ziet de wereld er echt heel anders uit)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door P1-Engineering »

Probing van gefreesde geometrie en vervolgens corrigeren is voornamelijk afhankelijk van je besturing. In mijn geval stuurt Fusion alleen maar de Siemens macro's aan. Ik probeer nog de Renishaw, Fanuc macro's te bemachtigen aangezien die makkelijker zijn om te herschrijven naar Eding/Linux.

Typefout van een 0.1mm op een XY coördinaat zie je helaas niet op tijd.
Was laatst vergeten twee gaten te tappen in een stukje HSS voor het weg te sturen om te laten harden....
Dus toen het terug kwam moest er 'even' draad in gefreesd worden. Typefoutje van 12.57 ipv 12.75....dat was weer €200 aan draadfrees in de prullebak :mrgreen:

Een blik in de toekomst is er al:
https://www.cloudnc.com/cam-assist/fusion-360

Zit nog in dubio om het aan te schaffen nu de proefperiode voorbij is. Werkt nog niet feilloos, maar als het eenmaal zover is denk ik dat de prijs ook flink omhoog gaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door DaBit »

P1-Engineering schreef: 24 feb 2024 21:29 Probing van gefreesde geometrie en vervolgens corrigeren is voornamelijk afhankelijk van je besturing. In mijn geval stuurt Fusion alleen maar de Siemens macro's aan. Ik probeer nog de Renishaw, Fanuc macro's te bemachtigen aangezien die makkelijker zijn om te herschrijven naar Eding/Linux.
Ik zal eens kijken wat Fusion stuurt. Met een aantal probelocaties, type locaties (binnen/buiten) en bijbehorende zoumoetenzijn-waarden is er best een compensatie voor freesdiameter en eventueel schaalfactor uit te werken.
Een blik in de toekomst is er al:
https://www.cloudnc.com/cam-assist/fusion-360
Dabedoelik. Maar het is verbazingwekkender dat het nog niet de norm is, eigenlijk.
Kwa prijs: Als het echt zo goed werkt is het ook wel meer waard dan die 1000 euro per jaar, en dat weten zij ook. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gelukkig heten niet alle hondjes Fikkie, en zo is het ook met het soort werk wat je doet.
Hoe beter je machine kent hoe makkelijker doe je ook iets direct aan de machine, en de ontwikkelingen in machine wereld zijn nu ook niet zo dat het nog uitnodigt, met die compleet gesloten kasten.
Ik doe echt 90% van het werk direct aan de machine, als ik een papieren schetsje heb en ik tik dat even in, ga ik echt de moeite niet doen om dat met CADCAM te gaan doen. En omdat ik dat bijna nooit doe, gaat dat bij mij dan natuurlijk lang niet zo gestroomlijnd als bij mensen die met hun CADCAM vergroeid zijn.
Maar mijn verdienste zitten ook niet bij wat de machine produceert, maar wat ik bedenk, meestal dus wel in CAD. :mrgreen:
Maar ik ben er van overtuigd dat als je optimaal wilt kunnen werken, dat een goede kennis van je machine ook noodzakelijk is, anders laat je waarschijnlijk een hoop liggen. (en laat je je dus alles door het AI-slimme CAM systeem voorschrijven, dan kunnen er nog wel eens (on)mogelijkheden tussen door schieten, want die bedenkt niet een geitenpaadje waardoor het (niet helemaal volgens de regels) wel opgelost kan worden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Alles wat ik tot nu toe heb gemaakt heb ik via Fusion gedaan. De simpelste blokjes.

Maar omdat ik nu een simpel product heb (1 contour , 1 diepte) en het is een productfamilie ben ik nu blij dat ik een ''configureerbare code heb''. Kopie maken - 2 coordinaten/maten veranderen en starten. Dat is in mijn geval sneller dan stepfiles via CAM te maken.
Komt ook omdat ik geen betaalde versie van Fusion heb (dus beperkt wordt). En sterker nog; Fusion doet het effe niet meer :|

Afijn, ik ben in elk geval geholpen. Jullie mogen door discussieren als jullie willen :lol:
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door nocky2 »

Kan je de hoek niet frezen met een volradius frees? Dat doe ik heel vaak met afschuiningen.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

nocky2 schreef: 18 mar 2024 20:12 Kan je de hoek niet frezen met een volradius frees? Dat doe ik heel vaak met afschuiningen.
"round peg in a square hole"
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door tantan »

hoi rick,
op de brabantdag elkaar gesproken. ik heb van een 6mm VHM freesje wat afgebroken was een 1 snijder geslepen met een hoek van 12 graden. dat gaat dus wel. ik heb de diameter op de Deckel S1 gehalveerd en toen op de S0 een z.g. single lip cutter geslepen. gelijk maar even op een blokje staal geprobeerd.... https://1drv.ms/f/s!Aupb5mrlBNPmgeFkPRo ... g?e=L4QU84
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door shovel »

andrefc101 schreef: 24 feb 2024 20:24
shovel schreef: 24 feb 2024 10:49 Als je nooit geen radius compensatie gebruikt maak je ook geen heel nauwkeurige passingen of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
Wat wordt hier nu mee bedoelt? Dat je passingen alleen maar met de hand kan programmeren? Jij moet toch ook je programma aanpassen wanneer je frees slijt? Ik zie dus het verschil niet.
In cam is het ff de diameter van de frees aanpassen en klaarrr….
Dat bedoel ik niet. Ik gebruik radius compensatie zowel met de hand als met cam alle dagen. Maar iemand anders suggereert hierboven dat radius compensatie overbodig is
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door shovel »

andrefc101 schreef: 24 feb 2024 20:24
shovel schreef: 24 feb 2024 10:49 Als je nooit geen radius compensatie gebruikt maak je ook geen heel nauwkeurige passingen of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
Wat wordt hier nu mee bedoelt? Dat je passingen alleen maar met de hand kan programmeren? Jij moet toch ook je programma aanpassen wanneer je frees slijt? Ik zie dus het verschil niet.
In cam is het ff de diameter van de frees aanpassen en klaarrr….
Dat bedoel ik niet. Ik gebruik radius compensatie zowel met de hand als met cam alle dagen. Maar iemand anders suggereert hierboven dat radius compensatie overbodig is
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

shovel schreef: 24 feb 2024 10:49
Als je nooit geen radius compensatie gebruikt maak je ook geen heel nauwkeurige passingen of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?
Nooit geen.. Ben je een Rotterdammert dan?.. strikt genomen is nooit geen.. ALTIJD dus.. Maar goed..
RadiusCompensatie is gewoon fijn!.. klaar... RadiusCompensatie maakt dat je je freesprogramma niet hoeft aan te passen, enkel de gereedschapstabel bij slijtage van de frees, of beitel.
je programma pas je alleen aan als je een ander gereedschap wilt gaan gebruiken..

'k kan uit eigen ervaring meedelen dat het uitrekenen van een equidistante contour best een pokkeklus is, die kun je dan ook maar beter aan de CAM software overlaten.. maar omdat ik zelf zoiets aan het schrijven was, moet je het er wel in hebben..

de verstokte CAM gebruikers zullen het op dit punt nooit eens kunnen worden met de Verstokte "aan-de-machine-programmeurs"
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door shovel »

Ik kom niet uit Rotterdam. Verder ben ik het volledig met je eens
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 13 apr 2024 12:34 de verstokte CAM gebruikers zullen het op dit punt nooit eens kunnen worden met de Verstokte "aan-de-machine-programmeurs"
Of is het andersom ??

Als ik in mijn werkplaats ben moeten de machines draaien/frezen spiluren maken pegels verdienen, en niet 2 uur stil staan omdat ik aan de machine moet kloppen.

Als de boel loopt maak je met je cam het volgende.

helemaal lekker is als je savond nog even na het eten fusion opstart heerlijk dat cloudbased als ik het dan op het werk aanslinger kan ik gewoon verder waar ik bezig was.

Maargoed ik zal het wel allemaal niet snappen want ik gebruik immers ook geen radiuscompensatie.
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door shovel »

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat voor werk je doet.

Als jij prima uit de voeten kan zonder radius compensatie is dat prima.
Maar in een eerder post stel jij dat met de cam programma’s van tegenwoordig dat dat niet nodig is.

Ik wil alleen zeggen dat ik heel blij ben dat het wel werkt in deze tijd

En ik ben het met je eens dat cam super handig is dat je thuis verder kan programmeren. Zo gebruik ik het zelf ook
Plaats reactie