3020 portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door kitman »

Hoe bedoel je afzeiken? Dat ik kritiek heb op dat Vevor apparaat? Ik hoop tenminste dat jij je niet aangevallen voelt, want dat was nooit mijn bedoeling.
Nee hoor, ik koop die dingen ook niet, maar toen ik het zag dacht ik dat het wel handig zou zijn, als het robuust en nauwkeurig zou zijn.
Dus als ik nog wat tijd over heb...
Oh, en voor sommige anderen, hou het aub rustig.
De middelbare schooltijd is voorbij.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2024 12:18
MeMoRy schreef: 06 feb 2024 11:52 Controller is niet helemaal goed
Dan is ie dus HELEMAAL NIET goed..

een "Parsons-Complete" besturing zou dus over een aantal basiseigenschappen moeten beschikken. (Maar dat terzijde)
Stop er Cam data en en hij doet waarschijnlijk precies wat ie moet doen.
Zo kompleet is een Eding controller ook niet, die kan nog steeds maar beperkt omgaan met G41/42. In mijn beleving een vette onvoldoende voor een besturing. (als ik een lijstje zou moeten maken van besturingen om uit te kiezen, kwam ie er niet eens in voor)
Maar als je toch alles uit je cadcam haalt best leuk mee te werken waarschijnlijk.

Mijnheer Parsons was er misschien blij van geworden, 65 jaar later doen we dat zeker niet meer.
Net als het beroemde programmeer gebeuren APT al heel snel naar het archief verdween.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben het met je eens dat Raduiscompensatie in EdingCNC niet naar behoren werkt.. ik ben nog aan het onderzoeken waar het precies allemaal misgaat..

APT.. Ja.. dat was toen wat er mogelijk was met Computers.. op zich was APT feitelijk al CAM, immers, je schreef het niet op de machine, maar op een Computer, en de Taal opzich heeft veel overeenkomsten met Heidenhain FK, in die zin dat je aan kan geven dat bepaalde elementen bijvoorbeeld tangentiaal moeten aanlopen op andere elementen, of onder een bepaalde hoek, en dan een X of Y waarde.. Dat geeft wel de nodige vrijheid..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2024 13:05 Ik ben het met je eens dat Raduiscompensatie in EdingCNC niet naar behoren werkt.. ik ben nog aan het onderzoeken waar het precies allemaal misgaat..
Dat is toch bekend? niet tangente binnen hoeken kan die niet. Dus een vierkant kamertje gaat niet, moet je afrondingen groter dan de frees radius er in zetten.

En wat APT betreft..... goed opletten zaterdag. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2024 13:32 En wat APT betreft..... goed opletten zaterdag. :mrgreen:
Uit de oude doos...... vroeger was alles beter ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb, in 1996-1998 nog een collega meegemaakt die hoewel van mijn leeftijd, nog prima uit de voeten kon met APT, hij schreef daar Contouren voor de Draadvonkmachine mee.. tot we IBMCAD kregen, waar ook een CAM module bij zat.. 'k weet niet wat ze nu gebruiken, maar heel veel (eigenlijk bijna alles) werd daar aan de machine ingeklopt.

Zoals ik al zei. Heidenhain FK lijkt een "Vervolmaking" van APT te zijn, je geeft op wat je weet.. de Machine berekent de rest.. en dat is eigenlijk ook zoals ik momenteel met EdingCNC bezig ben..

Wat de "3020" betreft.. Leuk.. om te gebruiken als Plotter... Spindeltje is niet veel soeps, de constructie van de machine ook niet echt..

Koop dan beter een Paar ALU profielen, Hou "te koop" hier in de gaten voor Kogelomloop spul, of kijk op Marktplaats, of 2dehands.be, en ga "hamsteren"..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door kitman »

Ik heb mijn kasten eens leeggehaald en heb nog 5 kogelomloop spindels en 6 lineaire geleidingen van 20 mm breed.
3 Stappen motortjes met sturing van een eerder probeersel, dus dat moet lukken.
Nu tekenen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. nu komen we ergens!.. Open gerust een draadje hier, zodat we over je schouder mee kunnen kijken.. 2 zien meer dan 1, en een heel forum ziet nog meer..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door kitman »

Voor de Y as loopt het onderstuk onder de tafel door.
Om nu de 2 verticale stukken te bevestigen, maakt het enig verschil qua stevigheid of niet.
1 of 2
zie tekening.
Schermafbeelding 2024-02-06 om 20.07.45.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je profielen gebruikt, kun je ook een schetsplaat tegen de zijkant zetten, dan kun je de boel nog stellen, en je hoeft niet te frezen aan de profielen.
Plaats reactie