Tool Presetter

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Zo'n ding dus.. zouden er niet inmiddels een aantal mensen zijn die dit wel een leuk apparaat zouden vinden?
'k heb 't inmiddels voor elkaar om het beeld van een WebCam in een C# Applicatie binnen te halen, en ik heb een Kruisdraad over het scherm gekliederd, die keurig in het midden van het beeld blijft..

Afbeelding

Let even niet op de onscherpte.. 'k moest met de ene hand de Camera stilhouden, terwijl ik met de andere een screenshot maakte..
Maar nu!.. Wat kun je hiermee?.. Welnu: Stel.. je hebt je Camera aan een Statief hangen, en daaraan ofwel een besturing met Stappenmotortjes OF een paar Linealen die hun Coordinaten doorgeven aan de Applicatie.
ik heb op deze manier al eens wat Coordinaten uit een uurwerk gepeuterd, ik moest de locatie van een paar "poussoirs"weten om dienovereenkomstig een paar gaten in de horlogekast te kunnen boren, en dat werkte geweldig.. ik had het uurwerk op een precisie kruistafeltje liggen, en kon zo "punten pakken" door de noniussen af te lezen, en deze coordinaten in CAD te mikken..

Maar.. als je dat nou aan een PC hangt.. dan kun je deze waarden ofwel uit de positie van Stappenmotoren sleuren, of ze uit Lineare encoders peuteren.., dan zal ik dus.. ofwel een paar Steppers via de PC aan moeten kunnen sturen, of de info van de Encoders binnen kunnen slepen.. dat laatste is het "Makkelijkste" lijkt me, en Encoders zijn ook niet zo duur meer.. (resolutie van 1µm lijkt me vooralsnog voldoende)

Dus wat zou er nodig zijn voor zoiets?.. een verticale Kolom met een Kogelomloopgeleiding, en een Lineare Encoder, en een Basis met een Kogelomloopgeleiding, en een Lineare encoder. we stellen de camera (een USB Microscoopje) scherp op de Centerlijn, zetten een tool op de basis, bewegen die met de omtrek of de punt van het gereedschap naar de Verticale centerlijn, bewegen de Camera tot de horizontale Centerlijn samenvalt met de top van het gereedschap, en we lezen de radius of X-Offset van het gereedschap af, alsmede de lengte..
OF!.. we knopselen even verder.. en peuteren deze waarden eruit met de Software, en zetten die in het Tooltable bestandje van onze besturing!.. een gekoppelde ToolPresetter dus!.. zou dat niet gaaf zijn?.. in alle bedrijven waar ik met zo'n apparaat gewerkt heb, moest je de waarden ofwel op een Stickertje printen en die op de houder plakselen, of op een kladblaadje opschrijven.. nix verbinding met de of een machine.. 't zou toch gaaf zijn als we dat als hobbyisten voor elkaar zouden kunnen krijgen..

ik lees met E++ al de Tooltabel van EdingCNC uit.. 't zou toch te gek zijn als 't andersom ook zou lukken?.. dat je je machine hebt draaien, en onderwijl wat gereedschappen inmeet voor een volgende klus?.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Tool Presetter

Bericht door xander janssen »

Ik doe dat in EdingCNC. Camera inschakelen, naar verschillende coordinaten lopen en dan coordinaten opschrijven. Ik moet nog eens zien hoe ik de huidige x- en y-positie kan wegschrijven. Er zijn namelijk variabelen waarin deze worden bijgehouden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool Presetter

Bericht door serum »

ik nul mijn G54 X0 Y0 al jaren met een microscoopcamera (pneumatisch bediend). Gezien de beperkte focusafstand kan je de Z binnen 0,2mm nauwkeurig instellen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is niet bedoeld voor het instellen van Coordinatensystemen, maar voor het inmeten van gereedschappen buiten de machine..
'k heb momenteel een EMCOturn 120 Draaibank staan, mooie machine, maar het instellen van je gereedschap is nog altijd een kwestie van voorzichtig joggen tot ie raakt, en die positie overnemen, dat kan die besturing automatisch, en dat is al heel wat..
op de EMCO Compact 5 CNC doe ik het niet anders.. afgekeken van de Chevalier FCL1840 waar ik de nodige vlieguren op gemaakt heb..
je kunt natuurlijk ook een Toolsetter op een Draaibank zetten, maar dan moet je wel een heel stabiele arm hebben waar je een 3D Touchprobe op monteert, zodat je de X en Z offset kan meten door de zijkant en de voorkant aan te lopen.. In EdingCNC is dat prima te automagiseren..

Het "nullen" van een Coordinatensysteem is hetzelfde verhaal.. met de juiste parameters doe je dat automagisch.. gewoon de offset van je Camera ten opzichte van de spindel verrekenen, daar zit als ik het wel heb een functie voor in EdingCNC.
serum schreef: 05 feb 2024 18:26 Gezien de beperkte focusafstand kan je de Z binnen 0,2mm nauwkeurig instellen.
0.2 is mij niet zuiver genoeg.. dat kan beter als je een Pennetje gebruikt om je eerste tool op 't werk te zetten, dan "nul" je em met de Diameter van voorgenoemd pennetje.. (ja.. ik weet het.. ik heb wel klussen waar ik 0.05 mm van een plaat van 1 mm moet affrezen.. waarom?... omdat de klant dat wil.. )
Ik denk dat de X en Y waarden wel zuiverder zijn dan 0.2.. 0,02 komt eerst.. :lol:

Maar.. stel ik maak een houder waar ik een Draaibeitel voor de EMCOturn in kan zetten, snijkantje laten raken door het draadkruis... waarden opslaan in de Tooltabel.. klaar...(Dat zou nu al makkelijk gaan, omdat ik via RS232 de Tooltabel in de machine kan overschrijven, dus als ik die Download voor ik ga meten, dan laadt in mijn applicatie, dan kan ik kijken welke "Nesten" nog leeg zijn.. die kiezen, meten, wegschrijven en opnieuw Uploaden..

Met EdingCNC zou ik gewoon Realtime toegang moeten kunnen hebben tot de tooltabel.. en dan meteen wegschrijven..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool Presetter

Bericht door serum »

Mij ook niet, maar daar gebruik ik hem ook niet voor. Je kan dit verfijnen, nogmaals; de scherpte van de focusafstand 0,2mm is, kan je als je een beetje nadenkt nauwkeuriger nullen. (boven/ondergrens en dan het midden) Maar nogmaals, voor dat doel heb ik hem absoluut niet. Ik gebruik die camera voor x/y.

Z0 hoef je niet in te stellen met geindexeerd gereedschap. Ja, 1x. Op je bed. En vanaf daar doe je alles in je cad/cam. En als het een keer echt nauwkeurig (<0,02) moet, kan je alsnog de Z0 instellen.

Ja, XY is wel binnen de 0,02 nauwkeurig met die camera. Diverse tests mee gedaan. Gebruik hem ook om iets op te meten. Dro op 0, joggen en uitlezen waar je werkstuk eindigt. En om de machineklemmen uit de lijnen. Werkt sneller dan een taster, je ziet meteen in beeld wat je doet met het verstellen. geen dansende naalden als je er een tikje tegenaan geeft. Ik kan het echt aanraden, zo'n cameraatje.

(supereyes B005 of B007) wel de focusring vastzetten en met epoxy verlijmen, anders is de mildste beweging van je verstelmechaniek achterop genoeg om de camera van links naar rechts te laten dansen op beeld).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 05 feb 2024 19:16 supereyes B005 of B007
Die zien er wel behoorlijk degelijk uit.. Ik wil eerst eens gaan experimenteren.. dat het met een Camera werkt, daar ben ik inmiddels achter.. 't bouwen van een testapplicatie was in een half uurtje wel gepiept.. kwestie van de AForge.Video Nuget Package downloaden, wat esotherische code overtypen uit een youtroepFilmpje..hier en daar de Code nog een haartje Tweaken.. en presto!..

de Volgende stap om over na te denken is "hoe krijg ik data uit een Lineaire Encoder binnen in een C# Applicatie?.. 't is tenslotte de bedoeling om een "Standalone" Apparaat te bouwen.. dat wel softwarematig een verbinding kan maken met je Tooltabel, zodat je de met het apparaat gemeten waarden direct in je Tooltabel kan zetten.. een TOOL presetter dus.. geen Toolsetter, want die staat in je machine, maar daar kun je dus niet bij als je machine draait..

een ToolPresetter kan ook zonder Camera.. 'k heb dat wel gezien bij een bedrijf waar ik een paar jaar geleden gewerkt heb, daar hadden ze een opname waar ze een ISO 40 houder in konden zetten.. de bovenkant van die opname was Z0, en ze hadden daar een "Tafeltje" gemaakt waar een hoogteschuifmaat op stond.
Dat Tafeltje had dezelfde hoogte als de houder, dus Z0.. de schuifmaat bovenop je Gereedschap.. lengte aflezen en die invoeren in je machine.. klaarrr.. 'k vond dat wel een mooie "low-Cost" oplossing, en ik zou ook zoiets kunnen verzinnen voor mijn EMCO.. 'k stel de Centerhoogte van mijn beitels immers op ongeveer dezelfde manier af, gewoon een Eindmaatje 12, met een stukje Toolbit erop, Tool tegen de onderkant van het Toolbitje roteren.. vastdraaien ... klaar.. Kof.. ohnee.. hij moet nog terug in de machine.. :)

Kort gezegd.. of Lineaire Encoders, of Stappenmotortjes, met Lineaire Encoders zet je er gewoon handgrepen aan, of een Spindeltje, en die hoeft helemaal niet zo zuiver te zijn.. je ziet op het scherm tenslotte wel wat je aan het doen bent. je zou er zelfs slotmoeren op kunnen verzinnen, dus eerst met de hand verschuiven tot vlakbij waar je wilt zijn, en dan met het handwiel verder verstellen.. (ik heb op mijn Kolomboor een mooie "Snelversteller" zitten voor de Diepte aanslag.. gewoon een Drukknopje waarmee je het draadgedeelte tegen de veerdruk in wegdrukt, en zo de boel kan verstellen.. lijkt me een prima oplossing..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool Presetter

Bericht door P1-Engineering »

Voor mijn ISO20 opnames heb ik een simpel hoogtemetertje gemaakt met behulp van zo'n Aliexpress hoogtemeter, schuifmaat:

https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... ry_from%3A

Met de 3D printer nieuwe voet gemaakt met daarin de ISO20 conus. Na wat finetunen is die redelijk nauwkeurig, binnen 0,1mm van de toolsetter op de machine. Voor het mooie nog een keer een nieuwe voet maken met een gevonkte conus. Gebruik hem om zo nauwkeurig mogelijk de echte waarde in de tooltable in te vullen zodat de meetmacro tot 3mm boven de toolsetter gewoon in ijlgang kan lopen. Scheelt toch als je de hele ATC a 15 tools moet inmeten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij een voormalige werkgever hadden ze een identieke opstelling, maar inderdaad een metalen opname, maar dan voor ISO 40.. een die was op 0,01 zuiver.. die werd daar dus ook gebruikt om de tool lengtes in tree meten, en die rechtstreeks in de tabel te zetten..

Waar ik naartoe wil is de genieten waarden automatisch aan de tool tabel toekennen.

Gereedschap erin, draadkruis op de punt zetten, tool nummer invoer, enter heien, en de software moet dan de rest doen... een direct gekoppelde presetter dus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb net even wat zitten "Experimenteren" met de huidige Elcheapo USB Camera.. , een Lineaal erachter gezet,scherpgesteld, en met een verschuifbaar lijntje wat metingen gedaan.. eerst zet je de 1 op de lineaal rechts van de"Croshair", en dan met de Pijltjestoetsen zet je een tweede lijn op een ander maatstreepje.. even wat rekenwerk in de Software er op loslaten.. en.. Nou..35µm gemeten op een oude Rekenlineaal..
Daar hoor je mij niet over klagen, Immers, de uitlijning van Camera naar object is niet gekalibreerd, die goeiekope USB Microscoopjes zijn optisch ook niet helemaal okselfris, en wie weet hoe nauwkeurig zo'n lineaal geprint is?..

Afbeelding
Nou... Mij hoor je vooralnog niet klagen.. 1 Pixel is ongeveer 8µm op deze weergave.. als ik de vergroting nog wat kan opblazen.. dan wordt het alleen nog maar minder, dus beter..
't zou mooi zijn als ik het op 5µm per pixel kan krijgen met de juiste vergroting..dan komt de resolutie overeen met die van een lineaire encoder..
't bovenste venster geeft de gemeten maat in (tussen de rode en de Groene lijn.. en het onderste venster geeft de beeldbreedte in Pixels weer..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Nou.. hier word ik wel vrolijk van..
Als ik de vergrotingsfactor nog op kan krikken.. dan wordt het nog beter.. Die SuperEyes Microscoopjes zitten Qua resolutie en beeldformaat in dezelfde range als mijn camera.. eens kijken of we dat met een extra lens nog wat kunnen tweaken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb al even rondgeneust op het internet.. en Arduino gegevens binnenhalen in een C# Applicatie blijkt niet al te moeilijk..
op je arduino codeer je het zo dat het op de Serial port (USB) gezet wordt, en dan kun je het al uitlezen in je Serial Monitor.. dat is me al gelukt. da's niet heel spannend zeg maar..

Wat je dan in C# moet doen is een Serialport object maken, en die verbinden met de juiste COM poort.. en de Baudrate op dezelfde waarde zetten als je Arduino..

Dan is het niet meer dan Controleren of er wat binnen komt, en zo ja, deze waarde aan een Parameter toekennen, en die vervolgens in een TextBox weergeven.. is dat nou alles?.. Ja.. feitelijk wel.. 't is bijna net zo makkelijk als waarden in een bestandje opslaan.. en dat wordt dan de volgende stap..

Dus.. te nemen stappen:
  • iets schrijven in C, voor de Arduino om de gegevens van een Lineaire Encoder binnen te krijgen
  • de koppeling schrijven in C# om de gegevens in mijn Applicatie weer te geven, naast het beeld van de Camera
  • de gevonden waarden naar de Tooltabel van EdingCNC schrijven
Dat laatste, daar moet ik nog even naar kijken.. even zien of EdingCNC het toestaat om externe wijzigingen van de Tooltabel (iniFile) aan te brengen..
Anders moet ik daar weer iets op verzinnen..

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb.. Tooltje erin.. dan zo verstellen dat de snijkant op het draadkruis staat, en goed in focus, knopje drukken.. klaar..
Dan moet de applicatie dus de X en Z posities wegschrijven naar de Tooltabel..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even verder wat getest.. EdingCNC laadt bij het opstarten alle Toolgegevens uit de INI, en daarna leest ie dus niets meer in..hetgeen betekent dat je de INI Kan wijzigen tot je een gram weegt.. EdingCNC doet daar niets meer, en weet dat dus ook niet..
Wat nu?..
Nou.. eigenlijk is dat niet heel moeilijk.. dan laat ik de PresetterSoftware gewoon een Bestandje met de gegevens maken, die laadt je dan in EdingCNC, drukt op Start.. en je nieuwe gereedschapsgegevens staan erin..

't mooiste zou dan zijn dat je niet één gereedschap kan meten, maar meerdere, en die dan in één keer in EdingCNC zet..

Code: Selecteer alles

;Tool 1
	#5401=22.53
	#5501=4.98
;Tool 3
	#5403=32.54
	#5503=1.99
;Tool 4
	#5404=19.08
	#5504=22.56
;Tool 7
	#5407=30.25
	#5507=4.22
;Tool 10
	#5410=27.15
	#5510=12.55
M2
Zo kan zo'n bestandje er dan uit zien, en als ik em gewoon altijd onder dezelfde naam opsla, heb je ook altijd de meest recente versie..

't is niet helemaal wat ik in gedachten had, ik had gehoopt dat EdingCNC de INI continu zou monitoren, maar helaas.. op zich is het dan wel weer leuk dat je de Tooltabel op deze manier wel kan wijzigen, kwestie van bestandje laden.. start heien, en voor je je koffie hebt gepakt is ie al klaar..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool Presetter

Bericht door P1-Engineering »

Nog een reden waarom de gereedschaptabel op de schop moet.... :mrgreen:

Zou ook zo fijn als je ook gewoon met gereedschap op naam kan werken, zoals bij de moderne Siemens en Heidenhein.

Er is geen mogelijkheid om bijvoorbeeld te onderscheppen wat er op de achtergrond gebeurd wanneer Eding een waarde wegschrijft naar de tabel?. Dat je dit kan kopiëren?. Wordt natuurlijk weggeschreven naar een variable #. Deze zijn bekend. Wanneer je het inmeet met de standaard tastroutine wordt dit toch ook weggeschreven naar de .ini en ook gelijk weer uitgelezen?. Of zit er iets van een tijdelijk bestand tussen en dat de bijgewerkte waardes alleen tijdens het afsluiten naar de .ini geschreven worden?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool Presetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Er is een "ShortCut".. 't enige is dat ik even moet uitpuzzelen hoe ik vanuit mijn Applicatie een Parameterwaarde kan doorkoppen naar EdingCNC, en daarbij eventueel een "Description" de naam van het tooltje.. Daar moet wel uit te komen zijn..
EdingCNC heeft tenslotte een "Achterdeurtje" de CNCServer.. de GUI die wij zien is niet meer dan een Grafische weergave van wat er allemaal in de Server gebeurt..
Ergo, zodra ik uitgeknobbeld heb hoe ik die Parameter naar EdingCNC kan koppen..

Even verder zitten knopselen.. Ja..'k heb 't voor mekaar!.. Ik kan nu uit een C# Applicatie de Parameters rechtstreeks manipuleren!..
Wat betekent dit?.. Nou.. dat ik rechtstreeks vanuit mijn Applicatie de gegevens van een Meting door kan koppen naar EdingCNC!.. Dus ik hoef niet meer de Parameters in een INI bestandje te wijzigen..
Want dat had geen zin, zoals ik al gemerkt had.. Nou.. dan doen we het rechtstreeks!.. "#Wiegaatmetegenhouden!?

Dat betekent ook.. dat ik ook weer met E++ aan de gang kan/moet.. want als ik daar de Tooltabel laadt uit EdingCNC, dan kan ik deze koppeling die ik in mijn Testapplicatie nu voor elkaar heb, in E++ zetten, en gegevens Rechtstreeks uit EdingCNC lezen, en desgewenst manipuleren, waardoor er een Volledige koppeling ontstaat tussen E++ en EdingCNC..#Jottum!
Plaats reactie