Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 01 feb 2024 12:06 Dat staat in dat 9 pagina's dikke andere boekwerktopic weet u nog.
Ohja... dat topic.. waar we bergen verhalen kregen, maar geen duidelijkheid over wat er nou eigenlijk allemaal aan de hand is.. 'k had dat net verdrongen...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door serum »

Zijn naam is ook geen memory, kan je hem niet kwalijk nemen. Hoewel 90% van die 9 pagina's uit zijn pen kwamen.

Maar een spoilboard vlakken om het hoogteverschil van je bed te compenseren gaat niet werken met varierende onderdruk. Als je het vacuum aanzet met een MDF plaat erop zal je vermoedelijk niet dieper komen dan 900 a 950mbar absoluut. Dan vlak je je bord bij die onderdruk. Leg je er vervolgens een plaat op van 100x200cm aan luchtdicht dibond, dan is je onderdruk een stuk lager (zeg maar tussen de 100 en 700 mbar abs). Mijn ervaring met spoilboards vlakken is dat je daardoor een afwijking krijgt (en ik heb een relatief stevige machine met een vacuumpomp die tot 50mbar abs gaat met een debiet van 280m3/hr)

Ik zou de oplossing zoeken in een probing van je Z met een raster van 20x20cm en kijken of dat knap werkt. Als dat niet nauwkeurig genoeg werkt, probingraster verkleinen. In Edingcnc zit deze functie.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 01 feb 2024 12:19 (en ik heb een relatief stevige machine met een vacuumpomp die tot 50mbar abs gaat met een debiet van 280m3/hr)
Das de moeite, wat voor machine heb jij?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is wezenlijk wat ik ook al aangaf.. 'k werk ook wel met Vacuum, en ik heb een pomp met hoog vacuum, laag debiet... hetgeen doorgaans betekent dat als ik de pomp uitzet, ik 8 seconden moet wachten voor ik mijn onderdeel eraf kan halen.. Spoilboards doe ik niet aan.. beter is het volgens mij, als je Vacuumtafel zelf Absoluut vlak is, en dan met een plaklaag op de onderkant van je onderdeel (ja..dan moet je een hele plaat "Behangen".. maar dan zit je een stuk zuiverder..
Als ik al een Spoilboard gebruik, dan LIJM ik mijn onderdelen, maar toegegeven.. de onderdelen die ik maak zou een ander "Spaantjes" noemen..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 01 feb 2024 13:08
serum schreef: 01 feb 2024 12:19 (en ik heb een relatief stevige machine met een vacuumpomp die tot 50mbar abs gaat met een debiet van 280m3/hr)
Das de moeite, wat voor machine heb jij?
Zo'n geel grijzige met een groot blauw vat met water verder weet ik er ook niet veel van. Heb jij ook een machine dan? Werd mij aanbevolen door een kennis. Doet niks anders dan dat soort dingen uitzoeken op internet. zit ook ISO30 op ipv SK30, geloof dat SK30 nog wel lastig is met een toolwissel en een stofschoen. Kan je het adres wel doen?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 01 feb 2024 19:55 Zo'n geel grijzige met een groot blauw vat met water verder weet ik er ook niet veel van. Heb jij ook een machine dan? Werd mij aanbevolen door een kennis. Doet niks anders dan dat soort dingen uitzoeken op internet. zit ook ISO30 op ipv SK30, geloof dat SK30 nog wel lastig is met een toolwissel en een stofschoen. Kan je het adres wel doen?
Goh, dat lijkt op de mijne. Ik heb ook ISO30, toolwissel totaal geen probleem. Maar dat komt dus door dat blauwe vat, nu pas snap ik het.
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door Smeigel_12000 »

Offtopic, maar uit nieuwsgierigheid: Waar koop je dit hylite materiaal? Ik zag dat het in dunnere platen verkrijgbaar is als dibond platen, wat het voor mijn doeleinden erg interessant maakt.
CNC-hauska
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2024 12:18
Locatie: Elburg

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door CNC-hauska »

Als je een test freesbaan maakt in de X-as en daarna in de Y-as met een diepte van 0.05mm kun je zien of je frees wel loodrecht op je bed is bevestigd. Zeker bij een grote frees (>12mm). Meet ook met een micrometer of je materiaal vlak is. Monteer deze op je z-as.
deepred_tv schreef: 31 jan 2024 17:37 Voor het bewerken van Hylite plaatmateriaal krijg ik graag wat tips.
...
Mijn vraag aan u is:

Welke stappen kan ik nog meer ondernemen om te zorgen dat mijn z as zich over het gehele werkbereik nog preciezer gedraagt?
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door JanSr »

Hier staat iets, dat in strijd is met de feiten:

"hoge stijfheid en zeer laag gewicht
circa 80% lichter als staal of 60% lichter dan aluminium bij een vergelijkbare buigstijfheid"

Alle lichtmetalen hebben een stijfheid die ca een derde is van die van staal.
De stijfheid van staal is 210 MPa, aluminium komt niet verder dan 70 MPa.
De stijfheid van kunststoffen ligt nog veel lager. Als je kunststof verlijmt met aluminium kom je zeker veel lager uit dan 70 mPa.

Kortom: Wat hier geclaimd wordt is onzin.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door MeMoRy »

JanSr schreef: 08 mar 2024 10:04 De stijfheid van staal is 210 MPa, aluminium komt niet verder dan 70 MPa.
Bedoel je de Elasticiteitsmodulus? Die is in GPa AFAIK.

Er zijn al langer gelamineerde materialen op de markt (denk ook aan GLARE) die door toepassing van lagen aluminium met lagen epoxy met glasvezel of koolstofvezel(*) een vergelijkbare of hogere elasticiteitsmodulus kunnen bereiken (55-72GPa voor GLARE, 85-100GPa voor CARALL). En dat gecombineerd met gewichtsbesparing omdat het niet massief metaal is.
Ook de eigenschappen van kunststoffen kunnen verbeterd worden door glasvezel of koolstofvezel aan het materiaal toe te voegen/door het materiaal te mengen.
Dit soort lichte, sterke materialen worden al heel veel gebruikt in de vliegtuigbouw.

(*)Even ter referentie, de elasticiteitsmodulus van koolstofvezel is 220GPa
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd bij zeer precies frezen op de z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hylite is gemaakt uit twee lagen aluminium met daartussen polypropyleen.

Alleen PP, niks geen vezeltjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie