Proxxon MF70 CNC gemaakt

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Een jaartje of wat heb ik een Proxxon MF70 gekocht echter was ik er al snel mee klaar.
Hij is klein en ik vond dat je er niet heel veel mee kon.

Ik hou van uitdagingen, dus het plan opgevat om hem om te bouwen naar CNC.
Nu het freesje CNC is gebruik ik hem regelmatig met heel veel plezier.

Om een MF70 om te bouwen heb je niet heeeel veel nodig.
* MF70
* Stappen motoren 3 x NEMA 17. (Dit waren gebruikte krijgertjes)
* Arduino uno.
* Arduino stepmotor shield (RAMPS 1.4 controll board)
* 3 stepmotor drivers. (DRV8825)
* Aluminium staf materiaal rond 10mm.
* Aluminium strip 3mm x 35.
* Kunststof staf 50mm.
* Voeding 24V minimaal 5 Amp.
Een dosis creativiteit 8)

Afbeelding
Maken van 3 x cups die over de handwiel schijfjes passen.
Het M3 slingertje van het handwieltje gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Cupje vast gezet met een m3 schroefje, daar waar het slingertje heeft gezeten. Het uitmeten is een trucje, ik heb aan een m3 schroefje een vlijmscherp puntje gedraaid en deze in het handwieltje gedraaid, cupje erop gedrukt keertje links keertje rechts gedraaid, nu een mooie aftekening waar ik het 3mm gaatje mag boren.
BTW, deze MF70 is in een handomdraai weer om te bouwen naar origineel.

Afbeelding

Afbeelding
Montage strip maken voor op de kruistafel, Ik heb gebruik gemaakt van een kolomboor met een beetje frees mogelijkheden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Standof's maken, dit is wel een nauwkeurig klusje! gemaakt uit 10mm aluminium staf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De boel samen bouwen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de Z as zit de zelfde constructie.

Afbeelding
Driver board op de Arduino uno gestoken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het project is klaar, de driver zit nu keurig in een aluminium behuizing.
Mijn CNC programma wat ik gebruik heet EstelCam ( https://www.estlcam.de/index.php ), dit programma leest probleemloos SVG formaten in, uit bv InkScape ( https://inkscape.org/) in.

Afbeelding
Ik onlangs heb ik deze meenemers gefreesd uit 6mm dik messing, was een projectje voor een vriend van me, die geeft draailessen op Proxxon draaibankjes. (Klokkenmaker cursus)
Aanzet 1,2mm voeding 40mm/ per minuut, droog gefreesd met een 2mm contour freesje.
Laatst gewijzigd door PA5CA_ op 31 jan 2024 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door hfjbuis »

Nou, je bent goed bezig geweest. Het gaat, niet zo snel, maar dat maakt niet uit.
Top
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door xander janssen »

Hele mooie conversie. 👍

Het is inderdaad een kleine machine maar dat is prima. Je gebruikt hem tenminste om productjes mee te maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb ook wel eens gedacht om mijn MF70 te CNC-en, maar Ik doe veel klein werk dat nogal precies komt.. en dat ga je met een MF70 niet redden..

Als "vingeroefening" is het wel een leuk projectje natuurlijk, alleen.. als ik er ooit nog aan zou gaan beginnen.. tjee... Geleidingen aanpassen.. kogelomloopjes erin.. Spillagering verbeteren.. Nee.. dan kan ik beter vanaf nul een machine bouwen met een vergelijkbaar werkbereik... :lol:


Die Meenemertjes die je gemaakt hebt zijn wel geinig.. alleen.. als je een contour uitfreest.. begin met een overmaatje.. en poets dan de overmaat er met 1 pass op volle diepte eraf.. 't lijkt nu op een archeologische site.. allemaal laagjes.. :lol:
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2024 10:15 'k heb ook wel eens gedacht om mijn MF70 te CNC-en, maar Ik doe veel klein werk dat nogal precies komt.. en dat ga je met een MF70 niet redden..

Als "vingeroefening" is het wel een leuk projectje natuurlijk, alleen.. als ik er ooit nog aan zou gaan beginnen.. tjee... Geleidingen aanpassen.. kogelomloopjes erin.. Spillagering verbeteren.. Nee.. dan kan ik beter vanaf nul een machine bouwen met een vergelijkbaar werkbereik... :lol:


Die Meenemertjes die je gemaakt hebt zijn wel geinig.. alleen.. als je een contour uitfreest.. begin met een overmaatje.. en poets dan de overmaat er met 1 pass op volle diepte eraf.. 't lijkt nu op een archeologische site.. allemaal laagjes.. :lol:
Dank voor de tip, nooit aan gedacht 😎

Ik ben wel een avondje druk geweest om idd alle spelingen er uit te draaien. Wat de nauwkeurigheid aangaat valt me de mf70 nog niet tegen.
Ik gebruik hem nu hoofdzakelijk voor het uitfrezen van paneeltjes. En dat komt niet op een tiende.

Ook het contour frezen in messing ging best goed, horen en zien vergaatje wel, oordopjes is een must.
Ik ging er eerst in 6 gangen doorheen, later de Z as stapjes van 1,2mm laten nemen dus 5 gangen ging prima.
Ik gebruik EstelCam, die leest probleemloos Inkscape svg tekeningen in zonder conversie in.

Één meenemer was ongeveer 16 minuten frezen 😅
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2024 10:15 'k heb ook wel eens gedacht om mijn MF70 te CNC-en, maar Ik doe veel klein werk dat nogal precies komt.. en dat ga je met een MF70 niet redden..

Als "vingeroefening" is het wel een leuk projectje natuurlijk, alleen.. als ik er ooit nog aan zou gaan beginnen.. tjee... Geleidingen aanpassen.. kogelomloopjes erin.. Spillagering verbeteren.. Nee.. dan kan ik beter vanaf nul een machine bouwen met een vergelijkbaar werkbereik... :lol:


Die Meenemertjes die je gemaakt hebt zijn wel geinig.. alleen.. als je een contour uitfreest.. begin met een overmaatje.. en poets dan de overmaat er met 1 pass op volle diepte eraf.. 't lijkt nu op een archeologische site.. allemaal laagjes.. :lol:
Tja helemaal met je eens wat betreft het ombouwen, dat is de moeite zeker niet waard.
De MF70 is leuk voor klein fröbel werk en daar stopt het wel.
Het was was voor mij hoofdzakelijk de uitdaging om hem aan te passen, ik had deze MF70 voor een prikkie via die vriend van me die ook de klokkenmakers cursussen geeft.
Hij doet zijn cursussen met Proxxon draaibankjes, als je die kleine meenemers moet kopen loop je ook weer leeg, het was voor mij een leuke uitdaging om door 6mm messing te mogen frezen.

Onderstaande is het eindproduct geworden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

PA5CA_ schreef: 30 jan 2024 10:40 Één meenemer was ongeveer 16 minuten frezen
Ga't is met de hand doen?.. Dikke kans dat je dat niet in 16 minuten redt... en verder.. dan moet je er ook al die tijd bij staan.. met CNC is het "Fire-and-forget" ofwel.. Grote groene knop, Koffie!..

Mijn CNC Frees is "iets groter" 280 x 140 mm tafel, en die heeft al eens meerdere nachten doorgehaald.. Freesklus van 8 uur erop.. Nou.. dat betekent dat je 3 Producten per etmaal kan doen.. dus smorgens voor de Havermout, onderdeel 1 erop, en terwijl ie staat te frezen, maak je je ontbijt, koffie, en dan ga je andere dingen doen.. 8 uurtjes later stiefel je weer naar de machine, volgende onderdeel.. start heien.. Koffie!.. eh.. Nee.. Avond eten klaarmaken.. en vlak voor je gaat pitten, loop je in je pyama nog even de werkplaats in om de machine voor de nacht aan te zetten..

een "Proxxon MF70 Formaat machine.. ja.. dat lijkt me wel wat.. sterker nog.. ik heb mijn Freesbank voordat ie een omkasting kreeg ook wel op mijn hobbykamer gehad..
Maar.. als ik een klein machientje zou maken.. dan zou ie wel een ATC moeten hebben, en een toolsetter, en een Probe.. :lol:

't belangrijkste is dat je ook leert hoe je een strak werkstuk uit je machine peutert.. voorbewerken, nabewerken.. ook conventioneel moet je dat doen.. anders krijg je het niet strak..

je moet het zo zien.. "Verspanen is niet moeilijk.. je neemt een stuk materiaal, en je haalt eraf wat je niet nodig hebt.. " het werkstuk zit al in je materiaal, dus hoef je het alleen maar uit te pakken.. eerst de ruwe vorm, en dan de boel nalopen.. voeding wat lager, snedediepte wat kleiner.. de tijd die je daar extra mee kwijt bent, verdien je terug omdat je niet meer hoeft na te bewerken..
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Net nog even wat foto's en linkjes toegevoegd aan de start van dit draadje ( https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=283705#p283705 )

grt,
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Kars-cnc »

Ik vind het mooi gemaakt en een erg leuk projectje! Moet ook heel leerzaam zijn geweest denk ik.
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Kars-cnc schreef: 31 jan 2024 18:14 Ik vind het mooi gemaakt en een erg leuk projectje! Moet ook heel leerzaam zijn geweest denk ik.
Zeker een mooi project geweest, lekker prutsen, en dan met simpele middelen.
Ik heb gebruik gemaakt van een boorkolom met wat frees mogelijkheden, een draaibank om de stand-off's te maken.
Electronica stelde niet veel voor, Arduino uno en een driver shield, verder wat uitzoeken tav de stappenmotoren, elektrisch uitmeten welke draden ik nodig had voor het driver board. Het enige wat gepruts was, het instellen van de rust stroom, op ieder driver boardje zit een ini mini SMD potmetertje, deze moest je goed instellen omdat anders je stappen motor in rook opgaat, maar als het dan ook nog werkt is het een mooie kers op de taart.

grt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 31 jan 2024 18:14 Ik vind het mooi gemaakt en een erg leuk projectje! Moet ook heel leerzaam zijn geweest denk ik.
Dat is zo'n project altijd..

'k heb hier thuis nog een precisie kruistafeltje liggen.. misschien moet ik daar eens een Kleine CMM van prutsen.. er is eigenlijk voor zover ik heb kunnen zien nog nooit iemand geweest die een CMM heeft gebouwd..
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Arie Kabaalstra schreef: 31 jan 2024 19:38
Kars-cnc schreef: 31 jan 2024 18:14 Ik vind het mooi gemaakt en een erg leuk projectje! Moet ook heel leerzaam zijn geweest denk ik.
Dat is zo'n project altijd..

'k heb hier thuis nog een precisie kruistafeltje liggen.. misschien moet ik daar eens een Kleine CMM van prutsen.. er is eigenlijk voor zover ik heb kunnen zien nog nooit iemand geweest die een CMM heeft gebouwd..
Arie, CMM??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een Coördinaten Meet Machine.. een machine die met een probe, een taster een onderdeel kan meten.
Voor controle of reverse engineering van een onderdeel.

Ik ben al vrij ver met het ontwerp van een taster, met een magnetische opname voor verschillende styli, zodat ik tijdens een meet programma bladblazers stylist zou kunnen wisselen..
De machine op zich is niet zo moeilijk, maar de software is andere koek..
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2024 01:12 Een Coördinaten Meet Machine.. een machine die met een probe, een taster een onderdeel kan meten.
Voor controle of reverse engineering van een onderdeel.

Ik ben al vrij ver met het ontwerp van een taster, met een magnetische opname voor verschillende styli, zodat ik tijdens een meet programma bladblazers stylist zou kunnen wisselen..
De machine op zich is niet zo moeilijk, maar de software is andere koek..
Hey Arie,
Dank voor de uitleg, het is me helemaal duidelijk.
Lijkt op een mooi maar best een complex project. ;-)

grt
Plaats reactie