Materiaal positie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 31 jan 2024 10:37 En dan niet perongeluk op de "start" drukken. :lol:
Bij een beetje normale besturing doet de start knop niets wanneer je in manual mode staat. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Materiaal positie

Bericht door Portje »

Na die "korte uitleg" van Ari zit Frozen "frozen" achter zijn scherm..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Materiaal positie

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2024 10:40
MeMoRy schreef: 31 jan 2024 10:37 En dan niet perongeluk op de "start" drukken. :lol:
Bij een beetje normale besturing doet de start knop niets wanneer je in manual mode staat. ;-)
Maar wat bij Jog foutjes... Die Haimer probes hebben niet voor niets een keramisch breek stukje in de probe naald :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, joggen, doe je zelf hè. En als mensen denken dat ze wel zonder %knop kunnen, zullen ze daar wel een reden voor hebben. Net autorijden, koppeling los en langzaam meer gas geven. Zelfs een elektrische auto begint op 0. ;-)

Wel ideaal hoor zo’n keramisch breek stukje. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2024 21:11 Net autorijden, koppeling los en langzaam meer gas geven.
ja..alleen om weg te rijden vanuit stilstand.. als ie eenmaal rolt heb je de koppeling niet echt heel hard nodig.. op de motor gebruik ik em doorgaans niet.. behalve om weg te rijden uiteraard..
Toen ik in 2004 een Kapotte O-ring in mijn Koppelingscylinder had, ben ik vanuit Liechtenstein naar Bolzano gereden, om daar de koppeling te voorzien van een nieuwe O-ring.. :lol:

Dat keramische deel is inderdaad wel fijn.. Renishaw tasters hebben ook Keramische styli.. Oops=Krak, nieuwe erop.. centreren, kalibreren, en doorrrrr..
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Materiaal positie

Bericht door pgroot »

Arie Kabaalstra schreef: 31 jan 2024 21:22 Renishaw tasters hebben ook Keramische styli.. Oops=Krak, nieuwe erop.
heb er hier doorgaans 1 of 2 op voorraad. ik heb wel eens gehad dat zo'n ding spontaan breekt, als zal die wel eens eerder wat meegemaakt hebben.
Voor die paar tientjes is het zonde om ze niet op voorraad te hebben. Als daardoor werk 2 dagen stil ligt is dat uiteindelijk duurder. Inmiddels heb ik ook meerdere lengtes/diameters liggen. soms kom je met "de" standaard gewoon niet lekker weg.

even terug on topic, ik gebruik meestal G54 als 1e nulpunt (vanuit cam zo opgezet) en eventueel G55 G56 etc als volgende.
Als het even kan klok ik op het midden van het blok en bewerk ik de zijkanten na/schoon als het nodig is.
maar ook matrijsplaten waar de zuilgaten al standaard in zitten klok ik op de gaten naar het midden toe al heb ik wel de luxe om tegen de besturing te zeggen dat deze een eventuele verdraaiing ook moet corrigeren.

Voor de minder geavanceerde besturingen zou je ook linksonder kunnen klokken en alles naar Y+ en X+ uitzetten voorwaarde is dan dat je werkstuk altijd recht ligt op minimaal 1 van je assen maar bij voorkeur zelfs haaks is om een referentie te hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door Arie Kabaalstra »

pgroot schreef: 03 feb 2024 23:40 Als het even kan klok ik op het midden van het blok en bewerk ik de zijkanten na/schoon als het nodig is.
maar ook matrijsplaten waar de zuilgaten al standaard in zitten klok ik op de gaten naar het midden toe al heb ik wel de luxe om tegen de besturing te zeggen dat deze een eventuele verdraaiing ook moet corrigeren.
In de gereedschapmakerij, deed ik het feitelijk niet anders.. Voor Stempelplaten hield ik aan X0: Linker zuilgat, Y0: Center van de plaat.. Rotatie meten deed ik met een Macrootje, 2 zuilgaten tasten, hoek berekenen en toekennen aan een Parameter, dan gewoon Coordinatensysteem roteren Parameter ingeven.. klaar.. (Heidenhain TNC 410), wat ik al eerder opmerkte.. Leg je "nulpunt" daar waar het 't makkelijkst is.. In het midden als er sprake is van een Symmetrisch werkstuk, Maar op de Heidenhain besturingen ook als er sprake is van een Reeks gatencirkels, zodat je je CC altijd met een Y0 op kan geven.. Voorbeeld: als je een reeks gatencirkels hebt, dan is het CC X.. Y0, volgende CC X.. Y0... en dan hoef je alleen de X waarden maar te wijzigen.. gaat het om identieke patronen.. dan mik je de X gewoon in een Parameter, en Gooi je de Gatencirkel MET de CC in een Sub.. Eitje..
pgroot schreef: 03 feb 2024 23:40 Als het even kan klok ik op het midden van het blok en bewerk ik de zijkanten na/schoon als het nodig is.
Dat kan, zo hou je de boel Symmetrisch, en dat is dan alleen voor de Contour handig, omdat je met -X, -Y, +X, +y je buitencontour wel aan kan geven..
Aan de andere kant.. als je daar dan ook een reeks gaten in moet jassen die op tekening nou net niet gecentreerd staan (Ok.. dat is dus als je aan de machine programmeert) dan is dat nou net niet handig.. in Cam maakt het eigenlijk geen bal uit.. de tekening verschuif je gewoon, en dan komt het wel op zijn plekkie..

In mijn optiek komt het er feitelijk op neer dat je gewoon moet kijken per werkstuk wat het handigste is..
'k heb bijvoorbeeld wel eens een inlaatflens gemaakt.. en daar had ik de Y-as in het midden liggen zodat ik dezelfde waarden en middelpunten voor alle Gaten en Flensradii op de Y as had liggen..
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: Materiaal positie

Bericht door silva »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2024 10:39
silva schreef: 31 jan 2024 10:21 Ik heb deze klok op het werk.

Deze stop je in de spindel en zet hem tegen het materiaal aan op X en druk op 'part zero set.
Hiermee zeg ik tegen de machine dat dit zijn X nul punt is voor de X.
Voor de Y en Z is dit het zelfde.
En in het programma heb ik al gezet wat waar komt vanuit de X, Y en Z.
Hoeveel omwentelingen laat je die wijzer dan maken?
De meeste 3D tasters hebben een extra wijzertje wat ook op 0 moet staan.
Jij moet waarschijnlijk die wijzer 1 omwenteling laten maken en dan tot de 0 om de halve kogeldiameter te verplaatsen, pas dan staat de hartlijn van de machine op 0.
Klopt. deze stond ook op nul toen hij uit de doos kwam. (heb hem per ongeluk in het werkstuk gedrukt)
1 omwenteling tot hij weer op nul staat.
als je dat bij de X, Y en Z doet heb je overal de zelfde waarden
Plaats reactie