Hulp gevraagd.

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Goedenavond iedereen,

Ik heb deze week de bouw van mijn cnc router afgerond en ben eigenlijk ook nieuw met cnc.
Nu loop ik aan tegen het volgende en ik vermoed dat het probleem komt door een verkeerde instellingen in fusion 360...

Ik heb voor het gemak een cirkel getekend in fusion van 40mm om me cnc te gaan testen. zo gezegd zo gedaan.
nu bestuur ik de cnc met universal gcode sender. Zodra ik op start druk en de cnc begint zakt de frees (z as) en doorboord eerst mijn houte test plankje (stock)
daarna gaat de frees weer omhoog en begint zijn cirkel bewegingen te maken maar dan boven mijn werkstuk.
als ik het programma maar lang genoeg laat draaien raakt de frees uiteindelijk wel me houte test plaatje maar dit hoort natuurlijk niet.

Wat doe ik precies fout ? Ik neem aan de ik ergens een fout maak in fusion. Wie kan me op weg helpen ?
Al vast bedankt voor de reacties. Fijne avond.
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Ballegooijen »

Gebruik je wel de juiste postprocessor?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door kevertje »

Staan de coördinaten van je G28 goed?
Anders de G28 er uit laten of verwijderen.
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Als postprocessor gebruik ik grbl.
Ik heb een 3018cnc besteld om alles te leren en toen kon ik ook wat graveer werk doen en een cirkel lukte toen wel gewoon. vervolgens zelf een cnc gebouwd maar het moederbord van de 3018 gebruikt. Zou opzich niet moeten uitmaken denk ik. Als het met de 3018 lukt zou het hiermee toch ook moeten lukken.

G28 ? Daar ben ik niet bekend mee, ben een beginner. 🙈
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Blijft gokwerk zonder het programma te zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 jan 2024 22:12 Blijft gokwerk zonder het programma te zien.
Ja, en ook de gedane instellingen in Fusion360
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Allereerst hartstikke bedankt voor jullie hulp, top !
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben...

Dit was de setup die ik gedaan heb:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik gekozen voor 2D pocket en zo door de verschillende tabbladen heen gegaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de simulatie gedraaid en naar mijn mening lijkt get zo goed. (schijnbaar niet...🙈)
Afbeelding

Afbeelding

Post Process (ik heb GRBL)
Afbeelding
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

En dit is de start van me G code...
Afbeelding


Hopelijk worden jullie er nog wijs uit. 😅🙏
Al vast bedankt !
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door kevertje »

De regel “G28 G91 Z0” verwijderen en nog eens voorzichtig proberen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kevertje schreef: 25 jan 2024 07:49 De regel “G28 G91 Z0” verwijderen en nog eens voorzichtig proberen.
Dat lijkt me de meest logische stap, heeft geen zin om andere oplossingen te verzinnen zolang hier het resultaat niet van bekend is.

G28 is een door de gebruiker in te stellen positie om gereedschap te wisselen. Die zou dus wel eens verkeerd kunnen staan.
Alhoewel ik de exacte details niet helemaal paraat heb, hoort ie bij deze G28 G91 Z0 volgens mij niet in de Z richting te bewegen.
Het wordt bij de regel Z15 pas spannend, als daar de afstand frees werkstuk geen 15mm is gaat er iets anders verkeerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Oke super bedankt, ik ga het vanmiddag gelijk proberen en ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door P1-Engineering »

In de PP properties de standaard G28 wijzigen naar Clearance height. Dan gebeurd dit niet meer.

25085
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door XL500SZ »

Sowieso eerst even de hierboven genoemde instelling voor g28 even uitzetten in de postprocessor om te testen.

Misschien een domme vraag, maar zijn je machine parameters in grbl goed ingesteld? Als je andere mechanische componenten gebruikt hebt voor je freesbank moet je die misschien ook opnieuw instellen. (Richtingen van de assen, stappen per mm, etc)

Als dat wel goed staat, die helix 'tool entry' van fusion is default erg langzaam, die gaat maar heel langzaam naar beneden (iets van 1.5° geloof ik) leuk als je in staal freest maar in hout niet nodig. Probeer dat eens met een hoek van 15 graden ofzo. Of probeer een andere manier van tool entry.

En misschien nog een handig weetje, fusion zet bovenaan je gcode bij elke tool de minimale z hoogte wat deze in het programma heen gaat, bij jouw code staat er -6.5mm, dus als je genuld hebt bovenop je werkstuk zal de frees 6.5mm lager eindigen.
(De getoonde minimale z hoogte geldt niet voor je g28 hoogte, die moet je eerst instellen in je machine met g28.1) als je geen eindschakelaars hebt en de machine aan het begin niet homed kun je g28 niet gebruiken omdat de positie dan elke keer als je de machine start ergens anders ligt. Als je wel eerst homed zou ik de g28 instellen op een veilige hoogte en positie omdat het wel een handige functie is)
Laatst gewijzigd door XL500SZ op 28 jan 2024 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie