Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Moderator: Moderators

DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Hallo,

Heb hier een raar probleempje voor.
Ik tekende een path voor de vlakfrees te laten volgen om mijn wasteboard een pas te laten afnemen.
In Construcam gaf ik de puntlocaties in zoals de frees zou moeten volgen (is geen boorfrees).
Echter bij exporteren naar WinPC-NC & uitvoering ervan op de HIGH-Z gaat de frees *niet* naar het eerst getekende punt. Gelijk gestopt dan ook om accidenten te vermijden.
Zou er hier iemand ervaring mee hebben?
Als ik de optie in Construcam aanleg die dan pijltjes zet op de hoekpunten van het raster, lijkt alles OK...
Maar toch wil de machine elders starten blijkbaar, want de frees die rechtsboven bij het startpunt staat beweegt gelijk naar links onder ergens met X,Y beweging.
Kan iemand adviseren aub?

Afbeelding

Hier zag ik ook verschillende opties mbt hoe de data te interpreteren, maar welke juist is. Alvast eens een andere optie gekozen & de frees ging gelijk naar beneden ipv eerst naar een x,y punt te gaan.
Toen ik de machine 2deHands kocht, stond (en staat) deze zo ingesteld. Misschien ligt het daar aan?

Afbeelding

Thanks
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door DreetnVeugelteetn »

O ja, de output processor van Construcam staat ook op die DIN ingesteld..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door benkr »

Ik ken je programma absoluut niet, maar even in het algemeen:
De eerste handeling wanneer je begint met het uitvoeren van een programma is het aangeven waar het nulpunt van je werkstuk ligt, daar zet je je werkstuk nulpunt op nul, de besturing weet dan dat op de machine coördinaten xx,yy,zz het nulpunt van je werkstuk ligt.
Daarna begint het programma te frezen vanuit het nulpunt wat jij zelf zojuist hebt opgegeven.
Belangrijk is dan wel dat de richtingen van je machine dezelfde zijn als die van je CAD programma, kennelijk gaat het daar ergens mis.
Als ik zelf twijfel of alles goed gaat vertel ik de machinebesturing dat het nulpunt voor de Z-as een stuk boven het werkstuk ligt en dan laat ik het programma beginnen, als het dan goed is zal de machine boven het werkstuk gaan luchtfrezen, maar wel vanuit het nulpunt wat je net zelf hebt opgegeven en zo ver boven het werkstuk als je ook net zelf hebt opgegeven.
Klopt dit niet dan is er ergens een instelling die niet klopt, ga dan logisch nadenken welke instelling dat zou kunnen zijn en corrigeer die instelling.
Probeer het dan weer, net zo lang tot het wel goed gaat, stel dan opnieuw het Z-as nulpunt in en laat de machine zijn freesklus doen.
Succes met het leren hoe je CAM pakket werkt en hoe je je machine laat doen wat jij wil dat die moet gaan doen.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Dankuwel Benkr.
Ga eens wat testjes draaien in een beperkter formaat om sneller resultaat te zien. Dat luchtfrezen is wel een héél goede tip, bedankt!
Nulpunten enzo zijn alvast in orde, maar ergens is er iets die dit veroorzaakt.
Heb ik trouwens ook zo voor als ik een verzinking in ConstruCam kopieer/verplaats met delta Y van 20mm bv. 10 keer doen.
Dan de data genereren & exporteren: Je moet niet denken dat de machine van onder naar boven gat per gat zal afwerken.
Laat staan als je die rij dan copieert met delta X van 20. Dan gaat ie gelijk random een gat linker kolom doen, dan uiterste Y gat van rechterkolom, om dan terug onderste gat linker kolom te selecteren, echt bizar (en veel verloren bewegings tijd)
Groetjes & nogmaals dank!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik FreeCad en UGS. In de CAM module zie ik het werkstuk en de freespaden. In UGS zie ik alleen de frees paden.

De positie van het werkstuk (X,Y,Z) moet in CAM overeenkomen met de positie op de freesmachine. Ook moet de werk coördinaat offset van de CAM module hetzelfde zijn als die van de freesmachine. Om problemen te voorkomen, gebruik ik alleen G54.

Meestal gebruik ik de machine klem waarbij de vaste bek links achter X,Y:0,0 is. De zet hoogte bepaal ik met een probe waarbij ik een Z-offset t.o.v. de machine klem geef die afhankelijk is van de hoogte van het werkstuk en de hoogte van de gebruikte afstandhouder (parallel).

Ik stuur de machine na alles ingesteld te hebben naar positie X,Y,Z:0,0,20. Vervolgens leg ik een aluminium blokje op het werkstuk (hoogte 19.9 en 20.0) en controleer de hoogte van de frees. Daarna controleer ik in de eerste regels van de gcode file met welk spindel toerental en op welke hoogte het programma begint met frezen.

Bij het starten van het frezen houd ik de muis (moet nog een knop maken) bij de pauze knop. Als ik die activeer, stoppen alleen de motoren wat het breken van de frees voorkomt. Na een pauze kan ik het programma helemaal stoppen of verder laten gaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door andrefc101 »

Mooie lange verhalen allemaal maar…. de pp produceert toch een gcode. Daar kan je toch precies aan zien wat er gebeurd?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 20 jan 2024 23:33 Mooie lange verhalen allemaal maar…. de pp produceert toch een gcode. Daar kan je toch precies aan zien wat er gebeurd?
Dan moet ie die wel even posten.
(graag wel tussen de daarvoor bedoelde </> pijlen)
Waarschijnlijk een heel verklaarbaar iets wanneer we alle info hebben.
DreetnVeugelteetn schreef: 20 jan 2024 23:25 Je moet niet denken dat de machine van onder naar boven gat per gat zal afwerken.
Laat staan als je die rij dan copieert met delta X van 20. Dan gaat ie gelijk random een gat linker kolom doen, dan uiterste Y gat van rechterkolom, om dan terug onderste gat linker kolom te selecteren, echt bizar (en veel verloren bewegings tijd)
Welkom in de wereld van eigenwijze CAM producten. Vooral niet aan storen, als je na de koffie terugkomt en alles is correct afgewerkt is het toch goed?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door DreetnVeugelteetn »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jan 2024 08:07
andrefc101 schreef: 20 jan 2024 23:33 Mooie lange verhalen allemaal maar…. de pp produceert toch een gcode. Daar kan je toch precies aan zien wat er gebeurd?
Dan moet ie die wel even posten.
(graag wel tussen de daarvoor bedoelde </> pijlen)
Waarschijnlijk een heel verklaarbaar iets wanneer we alle info hebben.
DreetnVeugelteetn schreef: 20 jan 2024 23:25 Je moet niet denken dat de machine van onder naar boven gat per gat zal afwerken.
Laat staan als je die rij dan copieert met delta X van 20. Dan gaat ie gelijk random een gat linker kolom doen, dan uiterste Y gat van rechterkolom, om dan terug onderste gat linker kolom te selecteren, echt bizar (en veel verloren bewegings tijd)
Welkom in de wereld van eigenwijze CAM producten. Vooral niet aan storen, als je na de koffie terugkomt en alles is correct afgewerkt is het toch goed?
Ja Hugo, da's wel waar in de meeste gevallen, echter naar efficiëntie & looptijd.
Bij de wasteboard wil ik echt wel vanaf dat ene punt starten (waar de frees niet boven materiaal hangt dus in alle vertrouwen een pas kan zakken zonder te hoeven boren)
Zal er niet verder op uitkomen dan inderdaad het CAM pakket te leren kennen, hoe onlogisch het soms reageert.
Documentatie van ConstruCam is wel OK an sich, maar niet echt veel nuttige (basic) tutorials gevonden tot op heden.
Groet
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door andrefc101 »

DreetnVeugelteetn schreef: 21 jan 2024 08:48 Zal er niet verder op uitkomen dan inderdaad het CAM pakket te leren kennen, hoe onlogisch het soms reageert.
Ik ben er van overtuigd dat het cam pakket precies doet wat jij hem opdraagt, dus toch echt de manual goed lezen.
En post ook een de gcode van dat wasteboard opdrachtje, bij de eerste regels kan je al zien waar de machine wil/moet beginnen!
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door keesfrees »

Op de schermafdruk in het eerste bericht zie ik iets over HPGL (ipv G-code ?).
Niet dat het met dit probleem van doen zal hebben maar wel opvallend.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Afbeelding

Blijkbaar gaat hij het wel goed doen... maar start hij eerst met naar 0,0 te gaan
Interesting...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Handig hè, die G-code? :lol:

In regel 16 gaat ie ook onverklaarbaar nog even terug naar Z3
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door keesfrees »

O ! dus toch Gcode.
Het gaat dus om de beweging naar het begin punt, dat moet van buiten materiaal omdat de frees niet kan indalen.
Dan teken ik er een extra lijntje aan.
Maar je kan het ook in de code wijzigen, zo doe ik dat ook wel eens maarrrr dan moet je (ik dus) wel opletten voor schaduwboekhoud verschijnselen, dan verander ik ook de naam van het bestand om aan te geven dat er iets is veranderd na het posten.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Path wordt niet gevolgd (Construcam-3D + WinPC-NC)

Bericht door DreetnVeugelteetn »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jan 2024 13:21 Handig hè, die G-code? :lol:

In regel 16 gaat ie ook onverklaarbaar nog even terug naar Z3
HEEL handig, was wel effen zoeken waar dat bestand gezet werd. Super tip, ga ik zeker nog gebruiken.
Die regel 16 was een probeerseltje door eerst een boorpunt te doen op die gewenste start positie, maar had toen nog de G-code niet gezien & bewoog de machine naar linksonder en stopte ik de uitvoering gelijk.

Nu nog vinden waarom ie eerst naar 0 gaat bij uitvoeren, moet toch een optie zijn ergens lijkt het me logisch.
Plaats reactie