Virmer en Wattsan

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door wdbruin »

wvandermolen schreef: 26 jan 2024 10:15 Hoe lastig is het om zo'n Chinese machine om te bouwen naar Eding CNC?
Ik denk dat ik niet genoeg kennis heb om dit zelf te doen :-)
Eding doen ze idd niet bij Quick maar ze kunnen er ook Mach3 op zetten, is bij mijn machine destijds ook gebeurd en het voordeel is dan dat ze de machine compleet werkend kunnen testen / laten zien en er achteraf ook support op verlenen (dat laatste doet Quick erg goed kan ik uit ervaring meedelen)
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Jacala »

andrefc101 schreef: 26 jan 2024 22:47
Jacala schreef: 26 jan 2024 21:15 Wellicht vragen wij andere dingen van onze machines, daar kan ik niet over oordelen.

Maar de vele machinebouwers uit Europa en china de tegenwoordig met eding werken zijn het niet met je eens dat het een hobby programma is.

Edign heeft in nl en op dit forum ondersteuning. Syntec, hoe groot ze ook zijn niet.

En dat is voor mij erg fijn geweest in de fase dat ik die ondersteuning nodig had.
Gaat mij er niet om wie de langste heeft maar…..
….van al die vele machine bouwers in Europa enzo, heb ik er nog niet eentje gezien, maar dat zal dan wel.
Toen mijn machine kwam met deze controller wist ik er ook niets van, ben met de vertaalde handleiding begonnen, en alles werkt prima en doet wat het moet doen. Door de Mechatronics (etherlink) aansluitingen van servodrives naar controler is het ook nog supersnel en werkt ook met Fanuc macro taal. Daarvoor had ik ook een machine met Eding, maar deze heb ik juist veranderd naar een SZGH controller, die ook Fanuc taal begrijpt.
Ik ben dus erg blij dat ik wel de moeite heb genomen om wat research te doen naar het systeem. Werkt storingvrij en dat is waar het om gaat toch…..
Ik denk dat een belangrijke vraag hier is: heb je personeel dat met de machines moet werken? Als je een uitgebreide interesse hebt in cnc dan kun je meerdere controllers bedienen en door en door leren kennen. Als het puur een stuk gereedschap is dan wil je eenvoud en bedieningsgemak. Het kost erg veel geld om mensen op te leiden voor andere systemen.

Ik weet niet hoe het is in de staalbewerking maar op de grootste houtbewerkingsbeurs van Europa (de Ligna) zie je al jaren lang machines draaien op Eding.

Je hebt het over "ik wist er niks van en begon met een vertaalde handleiding" ik heb daar geen tijd voor en ik heb al helemaal niet de tijd (of geduld) om de jongens weer een nieuw systeem uit te leggen. Ik investeer dus 3 dagen in het opnieuw bedraden naar eding en dan kan ik zeggen "deze cnc werkt net zoals de andere" dan wordt hij aan gezet en kan iedereen productie draaien. Hoelang duurt het voor ik alles kan met een nieuw systeem? Geen idee. Hoe lang is eding netjes bedraden en instellen? 3 dagen. Omdat ik het vaker heb gedaan.

Een nieuwe marco is meteen toe te passen op alle machines en extra functionaliteit (nieuwe klanten met nieuwe wensen) zijn dus op alle machines gelijk.

10 jaar geleden hebben wij gekozen voor eding. Bevalt goed en geen reden om over te stappen. Alle machines die ik heb aangesloten op eding (8 denk ik) werken nog dagelijks. Zoals ik zeg: syntec zal vast beter zijn. Maar dit ken ik en kan ik programmeren en instellen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door kawarider »

maar op de grootste houtbewerkingsbeurs van Europa (de Ligna) zie je al jaren lang machines draaien op Eding.
Ok, dat is een leuke. Toch eens naar de Ligna gaan dan.

Maarruh, die cnc van Andre doet het toch ook wel erg mooi. En na zijn ombouw van Eding naar de nieuwe controller ook allebei hetzelfde als ik me niet vergis. Hetzelfde geldt voor zijn draaibankje.

Maar aan het einde geldt natuurlijk vooral, kun je hier goed, betrouwbaar en snel je producten mee maken? Dan boeit de controller dus niet.

Mach3 is dan een volledige no-go. Vooral door de vrijheid van indelen, als je dat niet goed dokumenteerd weet je een paar later totaal niet hoe het zit. Eding geeft dat gewoon in de manual aan, dus ik begrijp Jacala wel.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Jacala »

De ligna is helemaal geweldig! Trek er 2 dagen voor uit en boek ruim optijd een hotel in het centrum van hannover.

Dag 1 is voor ons lekker rondneuzen, snel door alle hallen heen en even noteren wat je wilt bekijken. Eind vd dag begin je aan de geplande bezoekjes en handjes geven. In de avond bier drinken en focus voor dag 2 bepalen.

De aanwinst van dit jaar: lopende band met schuur eenheden er boven. Snel en massaal onderdelen uniform schuren. Het is een borstel schuurmachine dus juist gericht op randjes de kantjes.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie