Virmer en Wattsan

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Kjelt »

Ja misschien bij hout eerder behoefte aan een vacuumtafel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 21 jan 2024 19:35 Ja misschien bij hout eerder behoefte aan een vacuumtafel.
Daar worden grote routers wel erg vaak voor gebruikt.
wvandermolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2023 19:11
Locatie: Weesp

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door wvandermolen »

Jacala schreef: 21 jan 2024 15:36 Uit china kun je ze denk ik voor de helft halen. Komt wel transport bij maar dat is op dit moment niet zo heel duur.

Er is nu een zeecontainer (20voet) vol met machines onderweg. Dit kost mij 2200 euro en dan wordt de container voor de deur neergezet. Hier zitten 2 lasersnijders en 2 electrostatische filters in.
Hoi Jacala, bedankt voor je reactie en je uitleg. Ik heb gister ook even je video over de Quick cnc machine gekeken, super informatief.

Ik heb een quote van Quick gekregen voor een UA-481 https://www.quick-cnc.com/products/CNC_ ... A-481.html en dat ziet er erg compleet uit! Misschien is het idd de overweging waard om zo'n machine hiernaartoe te halen. Kun je ook iets vertellen over Inklaar / Douane kosten die bij de import van zo'n machine komen kijken?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door MeMoRy »

Lang geleden voor mij, maar je hebt
- Behandelings-/Inklaringskosten (volgens mij rekenen ze kosten voor behandeling)
- Invoerheffing/-rechten (Moet je even uitzoeken. Met wat gehannes kwam ik op 2.7% op Douanewaarde)
- BTW (21% op Douanewaarde, volgens mij betaal je dat ook over verzendkosten en verzekeringskosten)

Meer op de site van de:
- KVK
- Douane
- Belastingdienst

P.s. volgens mij is de goederencode voor CNC bewerkingscentra voor hout 8465 20 00 00.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Jacala »

Hoi!

Eigenlijk is het heel simpel:

Ik heb afgelopen najaar een schuurmachine geimporteerd ( https://www.dtwmac.com/sale-36596370-dt ... plier.html) met vacuum in de lopende band om kleine onderdelen op hun plek te houden.

Aan de chinese fabrikant 15K $ betaald.
Aan Grodal (importeur) 2,3K € aan transport en wat inklaringskosten.
Aan Grodal 3k€ aan BTW die ik volledig terug krijg (zakelijke aanschaf).

Toen de zeecontainer bij het lokale transportbedrijf om de hoek leeg laten halen en op vrachtwagen met kraan de machine naar onze werkplaats. Daar laten lossen.
Kosten uitladen zeecontainer en machine bezorgen: €280,-

Meer is het niet.

Je vraagt in china een offerte op voor FOB shipping en laat (bijvoorbeeld) Grodal de rest regelen.

Vanuit je chinese leverancier moet je een BL, Packinglist en invoice hebben, Grodal gebruikt die voor het inklaren.

Het is en blijft een gokje om meer dan 10K over te maken aan een chinees die je enkel via whatsapp spreekt maar maakt het leven wel weer leuk. Wat zou er in de zeecontainer zitten? Je machine of een verroeste tuktuk?

Het is bij mij nog nooit fout gegaan en ondertussen hebben wij 10 machines/zeecontainers uit china laten komen.

Aftersale service? Bestaat niet....... Door de taalbarrière is een probleem beantwoord krijgen vrijwel niet te doen. Ik heb nooit problemen met mijn machines, ik weet hoe ze werken en het zijn eenvoudige simpele werkpaarden.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
wvandermolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2023 19:11
Locatie: Weesp

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door wvandermolen »

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb nu een goed beeld van bijkomende kosten bij import (Transportkosten, 21% BTW 2,7% Douane waarde en behandelingskosten tussen de 75 en de 100 Euro)

Ik heb nog wat informatie / foto's gekregen van Virmer in Veghel. Je kunt op afspraak een machine komen bekijken / inspecteren. Ik heb ze ook gevraagd naar wat referentie contacten in Nederland, maar daar heb ik nog niks over terug gehoord.
25080

25081

25082

25083

Hoe lastig is het om zo'n Chinese machine om te bouwen naar Eding CNC?
Ik denk dat ik niet genoeg kennis heb om dit zelf te doen :-)

Het is wel grappig dat hoe meer je erin duikt, hoe meer opties er zijn en hoe moeilijker het wordt om iets te kiezen!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door benkr »

Met wat geluk kun je dat ook door de leverancier laten doen, vraag er gewoon naar.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

wvandermolen schreef: 26 jan 2024 10:15 Hoe lastig is het om zo'n Chinese machine om te bouwen naar Eding CNC?
Heb je al gevraagd welke controller erop zit bij levering?
Ik vind het ronduit belachelijk om een nieuwe controller te wisselen alleen om het feit dat je hem niet kent!
Of omdat iemand op dit forum dat zegt! Vreemde strategie…..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 26 jan 2024 10:20 Met wat geluk kun je dat ook door de leverancier laten doen, vraag er gewoon naar.
Dat lijkt me toch vanzelfsprekend, als de leverancier in Veghel zit dat je een Nederlandse factuur krijgt, inclusief levering op stelplaats.
Waar hij die machine vandaan haalt is voor de klant eigenlijk helemaal niet belangrijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door zeeschuim »

Het is gewoon een Chinees die doet alsof.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Jacala »

andrefc101 schreef: 26 jan 2024 14:44
wvandermolen schreef: 26 jan 2024 10:15 Hoe lastig is het om zo'n Chinese machine om te bouwen naar Eding CNC?
Heb je al gevraagd welke controller erop zit bij levering?
Ik vind het ronduit belachelijk om een nieuwe controller te wisselen alleen om het feit dat je hem niet kent!
Of omdat iemand op dit forum dat zegt! Vreemde strategie…..
Ik ben het met je eens. Tot je een machine geleverd krijgt met een uitstekend werkende controller van syntec. En syntec is groot en machtig. Veel groter dan eding ooit zal worden. En toch kies ik voor eding..... waarom? Omdat IK er mee kan werken. Net zoals veel mensen op dit forum. En zonder dit forum wat ik niet geweest waar ik nu ben. Omdat mensen mij verder hebben geholpen met eding. Ondertussen help ik weer mensen verder met eding. Syntec? Prachtig. Maar alleen op een machine die ik voor de hobby koop. Werkpaarden moeten voor iedereen (personeel) hetzelfde werken. En dat kan ik met eding. Daarom adviseer ik eding. Omdat ik ook advies kan geven over hoe iets aan te sluiten of in te stellen. Adviseer jij een controller die je totaal niet kent? En ga je advies geven als je totaal niet weet hoe de achterliggende programmatuur werkt?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

Jacala schreef: 26 jan 2024 20:14 Adviseer jij een controller die je totaal niet kent? En ga je advies geven als je totaal niet weet hoe de achterliggende programmatuur werkt?
Ik adviseer helemaal niets, ik kan alleen mijn ervaringen delen. Dan mag de eventuele luisteraar zijn of haar eigen conclusies trekken. En inderdaad, Syntec is vele malen groter als dat Eding ooit zal worden. En ik begrijp dat ook daar bij Eding de ondersteuning ook wel eens geüpdated mag worden.
Maar ik vind het wel grappig dat jij juist een hobby besturing op een professionele machine bouwt. Ook een erg leuke benadering.
Na vijf jaar gebruik nu van mijn professionele machine met Syntec vind ik het nog steeds super en probleemloos werken!
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Jacala »

Wellicht vragen wij andere dingen van onze machines, daar kan ik niet over oordelen.

Maar de vele machinebouwers uit Europa en china de tegenwoordig met eding werken zijn het niet met je eens dat het een hobby programma is.

Edign heeft in nl en op dit forum ondersteuning. Syntec, hoe groot ze ook zijn niet.

En dat is voor mij erg fijn geweest in de fase dat ik die ondersteuning nodig had.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

Jacala schreef: 26 jan 2024 21:15 Wellicht vragen wij andere dingen van onze machines, daar kan ik niet over oordelen.

Maar de vele machinebouwers uit Europa en china de tegenwoordig met eding werken zijn het niet met je eens dat het een hobby programma is.

Edign heeft in nl en op dit forum ondersteuning. Syntec, hoe groot ze ook zijn niet.

En dat is voor mij erg fijn geweest in de fase dat ik die ondersteuning nodig had.
Gaat mij er niet om wie de langste heeft maar…..
….van al die vele machine bouwers in Europa enzo, heb ik er nog niet eentje gezien, maar dat zal dan wel.
Toen mijn machine kwam met deze controller wist ik er ook niets van, ben met de vertaalde handleiding begonnen, en alles werkt prima en doet wat het moet doen. Door de Mechatronics (etherlink) aansluitingen van servodrives naar controler is het ook nog supersnel en werkt ook met Fanuc macro taal. Daarvoor had ik ook een machine met Eding, maar deze heb ik juist veranderd naar een SZGH controller, die ook Fanuc taal begrijpt.
Ik ben dus erg blij dat ik wel de moeite heb genomen om wat research te doen naar het systeem. Werkt storingvrij en dat is waar het om gaat toch…..
Plaats reactie