Werkplaats kraantje Skyhook

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door P1-Engineering »

Iemand bekend met een vergelijkbaar iets in Nederland als onderstaande van Skyhook?.

https://skyhook.cc/economy-mobile-cart- ... g-arm.html

Afbeelding

Heb al even gezocht maar kan zo snel niet iets vinden. Recent een Erowa nulspan systeem aangeschaft om makkelijk de klemmen en alle opspan middelen te wisselen, maar aangezien het gewicht daarvan al snel kan oplopen naar 60-80kg wil je dit niet dagelijks tillen.
Bovenloop kraan of zwenkkraan is helaas geen optie. Motortakel ook niet.
Zo'n Skyhook kar zou perfect zijn maar is hier weer niet te koop.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door XL500SZ »

ook interesse, zijn al op zoek geweest, maar voorzover ik weet wordt de skyhook niet in europa verkocht.

wat het dichtste bij komt is waarschijnlijk zo'n kraantje en dan zelf op een karretje bouwen:
https://kwintwebshop.nl/gebuwin-swivel-davit
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door Kjelt »

Ziet er ideaal uit maar of het dat ook is?
Ik zit bv te kijken waar zon karretje zijn stabiliteit vandaan haalt.
De afstanden tissen de wielen is te klein als je het vergelijkt met een motorblokkraan.

Op die website staat het antwoord:
counter weight required, van minimaal 2,5x het te tillen gewicht dus bij 100kg heb je nog eens 250kg ballast nodig.

Afbeelding
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door P1-Engineering »

XL500SZ schreef: 13 jan 2024 15:44 ook interesse, zijn al op zoek geweest, maar voorzover ik weet wordt de skyhook niet in europa verkocht.

wat het dichtste bij komt is waarschijnlijk zo'n kraantje en dan zelf op een karretje bouwen:
https://kwintwebshop.nl/gebuwin-swivel-davit
Ja, alternatief is inderdaad zoiets kopen en dan passend maken op de karren die we al hebben:

https://www.datona.nl/aanhangerkraan/

Wil dan wel het extra scharnierpunt erin maken zoals de Skyhook heeft. Dat is essentieel om het bruikbaar te maken voor het laden van een VMC.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 13 jan 2024 16:02 Ziet er ideaal uit maar of het dat ook is?
Ik zit bv te kijken waar zon karretje zijn stabiliteit vandaan haalt.
De afstanden tissen de wielen is te klein als je het vergelijkt met een motorblokkraan.

Op die website staat het antwoord:
counter weight required, van minimaal 2,5x het te tillen gewicht dus bij 100kg heb je nog eens 250kg ballast nodig.

Afbeelding
Daar ontkom je helaas niet aan, maar is geen probleem. Verwacht dat de kar grootste deel van de tijd op een vaste plek staat.
En 250kg merk je amper als er kwalitief goede wielen onder zitten.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door spinningwheels »

Is toch redelijk simpel te maken zo,n ding, en dan zo breed mogelijk zonder in de weg te staan.
onderste ligger een bak van maken ,portie oude loodaccu,s omsmelten en een laagje lood van een 15 cm er in.
Dat handzwengetje lijkt mij aardig Kilo Utrecht Tango. mooi op stroom met afstand bediening .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door janplastiek »

Ik heb de haak nagemaakt om de klauwplaten +50 kg op zijn plaats te krijgen bij de nieuwe draaibank.
Hun takelsysteem is wel beter dan mijn kabelwinch, deze is te hevig om rustig te positioneren.
Breek de dag, frees een lijntje.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door rkr »

Zelf heb ik een zwenkarm kraan gemaakt waarbij de elektrische takel over de giek heen rolt, werkt perfect hier in de schuur. is een 125/250 kg takeltje.

die neemt zo weinig ruimte in beslag dat ik me afvraag waarom het bij jou geen optie is.

waar ik meteen aan moest denken is deze van mr pete

https://www.youtube.com/watch?v=hkpSGXoP1F4

dit zou wel eens kunnen passen

maat wat is precies jouw situatie dat een motortakel niet kan maar een karretje met uitstekende kraan wel?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door P1-Engineering »

rkr schreef: 14 jan 2024 09:56 Zelf heb ik een zwenkarm kraan gemaakt waarbij de elektrische takel over de giek heen rolt, werkt perfect hier in de schuur. is een 125/250 kg takeltje.

die neemt zo weinig ruimte in beslag dat ik me afvraag waarom het bij jou geen optie is.

waar ik meteen aan moest denken is deze van mr pete

https://www.youtube.com/watch?v=hkpSGXoP1F4

dit zou wel eens kunnen passen

maat wat is precies jouw situatie dat een motortakel niet kan maar een karretje met uitstekende kraan wel?
Ik heb geen ruimte voor een zwenkarm tussen de machine en het plafond... :mrgreen:
Een vaste vloergemonteerde zwenkarm kost teveel vloeroppervlak, en dan moet ik machines gaan verschuiven.

Motortakel gaat niet ivm de uitstekende staanders, kunnen niet onder de machine, het gaat om een VMC. Motortakels met een contramassa zijn vaak weer ontzettend lomp.
Karretje met de kraan zou links van de deur kunnen staan en dan zo de machine in kunnen zwenken.

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door Kjelt »

Nu begrijp ik beter waarom bij de grote Hermles het plafond open kan.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door PE1BEY »

Eén van de Youtube kanalen, die ik volg is die van Adam Booth Abom79.
Die heeft ook zo'n ding aangeschaft (?) en er minstens twee filmpjes over gemaakt....

https://www.youtube.com/watch?v=mCufgAwqhac
https://www.youtube.com/watch?v=_xJrI_qVCvw

Bekijk die maar eens voor wat meer info....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk even buiten de doos..

Wat nu als je 4 gaatjes in de vloer boort, net naast de deur van de machine.. chemische ankers erin, en daar zet je een kolommetje op, met bovenaan een zwenkarm.. al dan niet met een extra scharnierpunt..
Karretje erbij voor de gereedschappen/opnames, werkstukken.. die hoeft niet zo zwaar te zijn..
Dus zodoende heb je gewoon een mini-zwenkkraantje bij je machine staan, kun je alles mee in en uit takelen.. en het op een karretje zetten..

als een bovenloop kraan geen optie is..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door rkr »

kom je met een pompwagen wel onder de frees? kan kun je zo'n aanhangerkraan op de pompwagen monteren ( of een " stalen pallet" waar de kraan op vast zit oppakken met de pompwagen) wel knappe stempelpoten maken, anders kun je niet zwenken. als je de zwenk vastzet kun je ook je last uit de frees pakken en zo naar een werkbank rijden
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkplaats kraantje Skyhook

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met een Pompwagen eronder komen zou mooi zijn, al is het alleen maar om de Koeltank schoon te kunnen maken..
Ik heb mijn onderstellen zo gemaakt dat dat inderdaad mogelijk is, de koeltank staat IN mijn draaibank, en als de Frees er nog eens eentje krijgt.. gaat die ook in het frame..

Waarschijnlijk, als de getoonde machine de machine is waar het "probleem" om gaat.. kom je er met een standaard palletwagen niet onder..
zelf iets bouwen?.. als je eronder kan.. ja .. dan is dat een optie, een "driehoek" met één zwenkwieltje achter, waar het contragewicht op staat, en dan daar het kraantje op..
Plaats reactie