High-Z T-1000

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

High-Z T-1000

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Goeie avond allemaal,

Ik heb een vraagje aub.
Ben bezig een waste board te maken met een 22mm diameter uitsparing in een MDF plaat van 18dik, op een pitch van 80x80mm.
Heel leuk allemaal.

Echter als de Z as naar omhoog gaat (+veiligheidsafstand) om naar volgend zak-punt te gaan: OMG - wat duurt dat lang...

Is er een mogelijkheid in Construcam 3D & Win-PC NC USB om de beweging ZONDER verspaning (Z boven 0-punt) sneller te laten lopen? En de rest te laten lopen aan de snelheid ingesteld op de toolbit eigenschappen vanuit ConstruCAM?

Zou me héél wat tijd besparen om deze plaat volledig te voorzien van dit raster...
Ik heb alvast de optie in Win-PC NC "ignore speeds in CAM" uitgezet zodat Construcam (en de toolbit settings) de gewenste setting forceert tijdens uitvoer.

Alvast bedankt &
Mvg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: High-Z T-1000

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. die is er.. 't heet G00.. da's CNC taal voor "Full speed and a half", en dat moet je Postprocessor dus op alle niet snijdende bewegingen toepassen.. Dus..of je moet je Postprocessor aanpassen, of je hebt gewoon een verkeerde PP
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: High-Z T-1000

Bericht door DreetnVeugelteetn »

ok Arie, dank voor antwoord.
Zal eens zoeken naar die file/settings. Alvast in de menu's niets gevonden die er maar enigszins op gelijk (als het menu item al vertaald is in het Engels...)

Groetjes
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: High-Z T-1000

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ken construcam niet, maar heb je in de technologie bij de verspaningc waarden geen parameters voor 'clearance plane' en 'stock surface'?
Dat zijn de vlakken waarboven meestal met ijlgang bewogen wordt.
En een beweging omhoog moet eigenlijk altijd met ijlgang zijn.
Maar misschien heb je ergens ook nog iets aangevinkt dat er helemaal geen ijlgang mogelijk is.
Of een instelling van de machine hoe groot de snelheid in ijlgang is.
Anders een paar screenshots van die CAM menutjes als je een bewerking invoert.
Zoiets, als is dit van CamBam:
2024-01-13 11_00_09-CamBam+ 14.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie