Tekensoftware

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 11 jan 2024 16:21
Leeuwinga schreef: 11 jan 2024 13:42 https://skycad.ca/support.php
Deze heb ik vanmorgen gedownload maar vindt ik nog even complex. Misschien als ik me er in verdiep dat het simpeler wordt.
Tja, wanneer je een folder over timmergereedschap mee neemt, ben je nog geen meubelmaker. Het zal best nog wel enige kennis vereisen, zeker wanneer je er net zoveel vanaf weet als ik 😉
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 11 jan 2024 16:51
javanree schreef: 11 jan 2024 15:18 QElectroTech is ook gratis en werkt prettig bij maken elektrische schema's
https://qelectrotech.org/download.php
Deze ben ik nu ff mee aan het stoeien. Lijkt het wel te worden.
Goeie keus, ik ben er erg tevreden over.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jan 2024 20:18
Ballegooijen schreef: 11 jan 2024 16:51
javanree schreef: 11 jan 2024 15:18 QElectroTech is ook gratis en werkt prettig bij maken elektrische schema's
https://qelectrotech.org/download.php
Deze ben ik nu ff mee aan het stoeien. Lijkt het wel te worden.
Goeie keus, ik ben er erg tevreden over.
Ja, ik heb vanavond wat zitten tekenen en gaat bijna als vanzelf. Goeie tip geweest van javanree!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k was al van plan om "KiCad" te roepen, maar je hebt je pakket al gevonden blijkbaar..
Afgaande op de screenshots van dat pakket.. zie ik echter weinig verschil met KiCad..maar ik zie dat het nog wat extra trics up his sleeves heeft.. Ja.. voor "gewone"schema's lijkt me dit ook wel een goed pakket.. al zal ik niet snel van KiCad overstappen..
Maar da's vooral omdat ik al te veel software op mijn Kabouter heb staan..
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Tekensoftware

Bericht door Harm J Seef »

QCAD is de gratis open source versie voor AutoCAD. Kun je alles mee tekenen.

zie www.qcad.org
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door hugo stoutjesdijk »

QCAD is een luxe tekentafel, pen en papier.
Kicad is voor electronica schema's met chipjes en weerstanden waar je ook weer een pcb van wilt ontwerpen.

Maar een bedradingsschema van een machine, of iets dergelijks is echt een heel ander ding met andere wensen, ik ben in Kicad bezig geweest, werd er echt niet vrolijk van.
En daar is QElectroTech speciaal voor gemaakt, zitten de gewenste symbolen en regeltjes voor verwijzingen allemaal in.

Ja, in acad, draftsight, Qcad kan ik het allemaal wel tekenen, maar als je het handig wilt doen....

Simpele pcb-tjes teken ik gewoon in Draftsight, kan ook in kikad, maar dan moet ik opeens heel veel extra ook gaan ontwerpen, componentjes, verbindingen, enz. Dat heb ik veel sneller gewoon platvloers even zo gekliederd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik werk zelf ook veel met QCad, maar als ik daar een Schema in zou willen tekenen, dan begin ik eerst eens met het maken van Blocks van elk element dat ik in mijn schema gebruik..
Dan kun je die dingen zo vanuit een keuze venstertje in je schema gooien, lijntjes op verschillende layers, gekoppeld aan de later te gebruiken draad kleur.. maar om zoiets efficient te doen, gaat er het nodige voor-en denkwerk aan te pas moeten komen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, in autocad achtige pakketten kan gewoon alles, vroeger deden ze datzelfde op een tekentafel. :mrgreen:

Ik heb schema's van rond de 100 pagina's A4 zitten tekenen in AutoCad, dan moet je wel je hoofd er bij houden en liever niet storen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tekensoftware

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. ik heb ook ergens een bibliotheekje Pneumatische Symbolen, nagetekend van mijn FESTO sjabloontje van de middelbare school.. 't mooie is.. je hoeft dan alleen maar elke stand van en Ventiel te tekenen en op te slaan.. en dan voeg je ze samen.. 2 blocks van een 3/1 "Ventiel" maken een 3/2, en zo stel je ook een 4/2 samen.. en die sla je dan weer op als block.. als je die eenmaal aangemaakt hebt, voeg je ze in naar believen, trekt wat lijntjes.. en Presto!.. 't mooie is ook dat je een lijstje met je Blocks kan exporteren, heb je meteen een stuklijst.. :lol:
Plaats reactie