LNC besturings software

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jacala schreef: 11 jan 2024 17:57 Het beste advies wat ik je kan geven: trek het er uit en installeer eding.
Ik wilde het niet direct zeggen, maar dat is wel iets wat in mijn achterhoofd spookte.. Met EdingCNC ben je van veel gezeik af, met Mach krijg je ook wel ondersteuning, maar dat ga je hard nodig hebben.. heel hard..
Mijn machines draaien al sinds 2008 op EdingCNC, en los van het installeren van een nieuwe versie, en het installeren van een nieuwe Macro met meer mogelijkheden heb ik er geen onderhoud aan, en zeker geen problemen..

Toolwissels kun je makkelijk programmeren, gereedschapmeting zit er standaard in ( moet je wel een Toolsettertje monteren ), je kunt, zeker als je automatisch kan wisselen een TouchProbe gebruiken om je werk in te meten..
Verder.. een eenvoudige GUI, niet echt aan te passen, maar wie wil dat nou?..
Jacala schreef: 11 jan 2024 17:57 Ik ben wel een fan van zelf tweaken en dingen op en aan bouwen
Jij ook al?.. :lol:
Jacala schreef: 11 jan 2024 17:57 Het moet gewoon werken toch?
Precies dat.. 't moet werken.. ik heb naast 3 machines die op EdingCNC werken, ook nog een draaibank met EMCOtronic TM02 besturing, maar die is helder en best eenvoudig te bedienen.
Daarnaast heb ik een Brother HS-100, met een heel ouderwetsche besturing, maar ook die is vrij eenvoudig in de omgang, al zijn sommige dingen "net anders".

Op de EMCOturn maak ik een aantal producten, en als ik een product wil gaan maken, dan zet ik met RS232 het programma over, zorg dat de juiste tools op de juiste plek in de ATC zitten, stel het werkstuk nulpunt in volgens de gegevens die ik op een Google Form heb staan, en ik druk op start.. Koffie!..

de Brother?.. Stukkie materiaal erin, Draadje inrijgen (al dan niet in een startgat), Kanten aanlopen, of centreren, Programma erin , hetzij via RS232 hetzij gewoon even aan de machine inknopselen, tank vullen, start heien.. koffie..
ergo, die machines doen gewoon wat ze moeten doen.. ondanks dat ze niet op EdingCNC Draaien.
't moet werken, omdat een stilstaande machine geld kost.
Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jan 2024 14:47 Base zou G53 moeten zijn.. die staat doorgaans niet in een Tabel, maar gebruik je (locaal) wel in je G-Code als je in MachineCoordinaten wilt verplaatsen.
G53 is namelijk je MACHINECOORDINATENSYSTEEM., je kunt je G54
Dan lijkt het me heel vreemd dat ik die BASE gewoon mag veranderen. Die zou na z’n referentieloop gewoon een vaste waarde moeten hebben, maar deze wordt niet automatisch over genomen na de referentieloop.
Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

Er is zeker wat te zeggen voor slechts één besturingssysteem voor alle machines.
Ik heb inmiddels 4 verschillende systemen.
Mach3 kwam eerst, toen NC Studio, Toen Acorn (na een retrofit op een Bridgeport) en nu dus LNC. Alleen de laatste machine heeft een toolwisselaar en die werk wel goed. Om zo’n toolwissel systeem in een nieuw programma in te richten lijkt me een heel gedoe. Ik heb vaak overwogen om die Mach machine van een ander systeem te voorzien, maar het werkt en ik kan ermee uit de voeten dus is ga ik er maar mee verder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bashidap schreef: 13 jan 2024 09:14 Mach3 kwam eerst, toen NC Studio, Toen Acorn (na een retrofit op een Bridgeport) en nu dus LNC.
Dus eigenlijk heb je nu je eerste machine met een 'echte' besturing. :mrgreen:
Bashidap schreef: 13 jan 2024 09:04
Arie Kabaalstra schreef: 11 jan 2024 14:47 Base zou G53 moeten zijn.. die staat doorgaans niet in een Tabel, maar gebruik je (locaal) wel in je G-Code als je in MachineCoordinaten wilt verplaatsen.
G53 is namelijk je MACHINECOORDINATENSYSTEEM., je kunt je G54
Dan lijkt het me heel vreemd dat ik die BASE gewoon mag veranderen. Die zou na z’n referentieloop gewoon een vaste waarde moeten hebben, maar deze wordt niet automatisch over genomen na de referentieloop.
Ik denk ook dat dat niet gebeurt, eerder dat het begrip BASE niet helemaal duidelijk is. Dat dit een wazige besturing is denk ik absoluut niet, houd me aanbevolen als je hem wegdoet, weet alleen nog niet wat ik er dan mee wil doen.
De meest gebruikersvriendelijke besturing lijkt een drama en vreemd op het moment dat je die zonder enige uitleg / studie wilt benaderen.
Ik zou gewoon eerst eens even die manual een beetje beter bestuderen.

Maak eens even een ander nulpunt actief, wat gebeurt er dan met de getallen onder BASE?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

[/quote]
Maak eens even een ander nulpunt actief, wat gebeurt er dan met de getallen onder BASE?
[/quote]


Idd. Druk aan het studeren. Bedoel je b.v. ook een G55 invoeren?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bashidap schreef: 13 jan 2024 09:14 Er is zeker wat te zeggen voor slechts één besturingssysteem voor alle machines.
Ik heb inmiddels 4 verschillende systemen.
Mach3 kwam eerst, toen NC Studio, Toen Acorn (na een retrofit op een Bridgeport) en nu dus LNC. Alleen de laatste machine heeft een toolwisselaar en die werk wel goed. Om zo’n toolwissel systeem in een nieuw programma in te richten lijkt me een heel gedoe. Ik heb vaak overwogen om die Mach machine van een ander systeem te voorzien, maar het werkt en ik kan ermee uit de voeten dus is ga ik er maar mee verder.
Eh?.. Je Toolwisse;aar werkt goed?. Als je dat kan controleren, ik herhaal hier de eerste vraag: "Waarmee loop je vast?"
Om zo’n toolwissel systeem in een nieuw programma in te richten lijkt me een heel gedoe.
even vanuit mijn oogpunt bekeken: Heel gedoe?.. 't is zo gek als je het wilt maken.. Wil ik een 6 x 6 x 3½ meter Kolomfrees voorzien van een automatische gereedschapwisselaar, met een magazijn van 99 gereedschappen, die je gereedschappen wisselen, ongeacht de orientatie van de kop.. dan zal ik mijn mouwen even op moeten stropen.. gaat het om het aansturen van een Unidirectionele wisselaar op een Draaibank(je),.. heb je 5 minuutjes?.. want die heb ik al..'t enige is dat ik em mogelijk moet aanpassen op het aantal gereedschappen in je ATC schijf..

Voor een Portaal machine als de jouwe.. 2 opties..3opties eigenlijk... een Recht magazijn, een schijfmagazijn, of een Ketting.. en bij de laatste 2 maakt het eigenlijk ook geen bal uit qua programmering.

een recht magazijn?.. gewoon de eerste positie vastleggen in parameters, en de steek tussen 2 posities vastleggen in een parameter..
Dan is het niet meer dan gewoon (toolnummer* steek)-steek.. dat rekenwerk.. da's Mavo Klas 2...
met een Draaischijf of Ketting magazijn, is het niet meer dan een kwestie van de beweging omdraaien.. je beweegt maar de wisselpositie, zet het tool neer, en laat dan het magazijn zoveel posities opschuiven.
Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

Arie Kabaalstra schreef: 13 jan 2024 11:52

Eh?.. Je Toolwisse;aar werkt goed?. Als je dat kan controleren, ik herhaal hier de eerste vraag: "Waarmee loop je vast?"

Eén van de dingen waar ik op vast loop is dat als ik een G43 gebruik en de machine naar boven loopt om te wisselen dan buiten z'n bereik wil gaan (dus een foutmelding)
Met G44 werkt het wel. Blijkbaar blijft dan alles binnen z'n bereik. Even goed opletten dat ik alle waardes goed instel, maar ik heb er al wat mee gefreesd.

Maar eigenlijk zou ik ook een G43 moeten kunnen gebruiken. Dat gaat alleen over een paar mm compensatie en verder is dat niet zo spannend. Zou dus gewoon moeten werken.

Zonder rekenmachine kan ik niet meer. Alle freeslengtecompensaties moet ik na het inmeten handmatig uitrekenen en instellen. Misschien is dat altijd zo, maar ik had het me eenvoudiger voorgesteld. Iets met een lengteverschil en een 0-frees. Als ik het nulpunt iets verzet moet ik alle frezen opnieuw instellen.

Bij het nullen van mijn werkstuk krijg ik ook nooit het relatieve nulpunt te zien. Altijd alleen de machine coördinaten. Pas als ik een lopend programmatje heb, dan worden de absolute coördinaten weergegeven. Deze gegevens mis ik erg. Ik wil zien waar de frees staat tov. mijn werkstuk. Dat vind ik belangrijk. (tijdens het instellen)

Het is m'n eerste machine met een wisselaar, dus ik heb wel wat te leren uiteraard.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bashidap schreef: 13 jan 2024 10:58
Maak eens even een ander nulpunt actief, wat gebeurt er dan met de getallen onder BASE?
Idd. Druk aan het studeren. Bedoel je b.v. ook een G55 invoeren?
Kijk, je denkt wel ervaring met besturingen te hebben, maar hebt duidelijk nog nooit iets meer dat heel basic iets met een besturing gedaan.
Daar is niets verkeerds aan, maar als je denkt zo met b.v. Eding aan de gang te kunnen als je net een klein beetje vertrouwd bent met mach3, dan gaat dat ook problemen opleveren en is het niet zo vreemd dat je bij deze ook even vreemd staat te kijken.
Dan is het natuurlijk jammer dat er nog niemand zich gemeld heeft met ervaring op deze besturing.
Ja, ik bedoel even zorgen dat G55 het actieve nulpunt is. Misschien in MDI even G55 uitvoeren of zo.

Als de toolwissels wel goed gaan blijft het machine nulpunt gewoon correct, dus is de beleving misschien vreemd, maar er gaat volgens mij niets verkeerd, je kunt alleen even niet achterhalen wat er precies gebeurt.

Maak G54, 55, 56, 57 maar eens gelijk aan elkaar, met alleen de X-waarde steeds 50mm groter.
Dan een programma:

Code: Selecteer alles

G54
G0 X0 Y0
G55
G0 X0 Y0
G56
G0 X0 Y0
G57
G0 X0 Y0
En bedenk wat er gebeurt, of dat ook is wat je verwacht.
Zorg wel even dat je G54 een beetje in het midden van je bereik ligt.
En het kan ook geen kwaad als je weet wat je met single-blok en de F% knop kan doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2024 10:33 Maak eens even een ander nulpunt actief, wat gebeurt er dan met de getallen onder BASE?
't was mij bij het grasduinen in een Manual online ook al opgevallen dat BASE altijd identiek is aan het huidige nulpunt.. zou derhalve mogelijk zijn dat die weergave dan niet veranderd als je een G92 toepast in het huidige nulpunt, dus dat je in BASE het huidige nulpunt zonder nulpuntverplaatsingen ziet, en dat zou ik dan wel een handig iets vinden.. maar.. dan moet de Manual daar wel wat duidelijkheid in verschaffen.
Bashidap schreef: 13 jan 2024 09:14 Er is zeker wat te zeggen voor slechts één besturingssysteem voor alle machines.
Eigenlijk is dat iets wat je niet vaak ziet.. tenzij een bedrijf de hele mikmak in één keer aanschaft, en sommige besturingen kom je gewoon niet tegen op bepaalde machines.. Fanuc.. dat is eigenlijk de enige. die heeft ook besturingen voor Draadvonkmachines.
in de gereedschapmakerij waar ik lange tijd gewerkt heb, daar hadden we Fagor op de draaibanken, Heidenhain op de Freesbanken en Mitsubishi op 2 van de 3 draadvonkmachines, de derde had Brother besturing.
In de productie.. was het eigenlijk op de verspanende machines Fanuc wat de klok sloeg.. en dat was inderdaad handig.. zo kon je makkelijk van de ene naar de andere draaibank overschakelen, en ook de Cincinatti Horizontale Freesbanken draaiden op Fanuc.

In mijn eigen werkplaatsje... Ja.. 3 Machines met EdingCNC, 2 Freesbanken en 1 Draaibank. 1 draaibank draait EMCOtronic TM02, en dat is op zich ook geen gekke besturing. Toch wil ik die machine om gaan bouwen naar EdingCNC, dit ook omdat ik een Programmeeromgeving (E++) aan het ontwikkelen ben, waarmee het kinderlijk eenvoudig wordt om onderdelen gewoon aan de machine even in te kloppen, meer als een schetsje heb je niet nodig.. geen CAM, gewoon bewerkingen kiezen, waarden invullen en oproepen.. meer dan dat moet het niet zijn tenslotte..
dat wordt uiteindelijk een soort Mix van Fagor en Heidenhain Klartekst, aangevuld met wat eigen vindingen.
ook de 2 Freesbanken zullen in de (nabije) toekomst E++ geinstalleerd krijgen.

Volgens sommigen hier is aan de machine programmeren niet meer van deze tijd, maar ik zeg maar zo.. waarom zou je naar een PC lopen als je het net zo makkelijk aan de machine kan doen?.. en je hebt geeneens een tekening nodig.
Bashidap schreef: 13 jan 2024 12:36 Eén van de dingen waar ik op vast loop is dat als ik een G43 gebruik en de machine naar boven loopt om te wisselen dan buiten z'n bereik wil gaan (dus een foutmelding)
Met G44 werkt het wel. Blijkbaar blijft dan alles binnen z'n bereik. Even goed opletten dat ik alle waardes goed instel, maar ik heb er al wat mee gefreesd.

Maar eigenlijk zou ik ook een G43 moeten kunnen gebruiken. Dat gaat alleen over een paar mm compensatie en verder is dat niet zo spannend. Zou dus gewoon moeten werken.

Als G43 LengteCompensatie + is, en G44 LengteCompensatie -, dan vraag ik me een aantal dingen af.. vanaf welk punt bepaal je de gereedschapslengtes?, is G43 Absoluut of incrementeel. is G44 Absoluut of incrementeel?
G49 gebruik je om Gereedschapslengte Compensatie uit te zetten (Dat gebruik ik soms om een Z referentie vast te leggen tegen de Turretplaat van mijn Draaibank als ik nieuwe gereedschappen moet gaan plaatsen, en dus nog niet weet hoe lang die zijn)

Als je naar boven loopt voor een gereedschapwissel, dan doe je dat zonder Compensaties en zonder werkstuknulpunten, dus G53..
Bashidap schreef: 13 jan 2024 12:36 Zonder rekenmachine kan ik niet meer. Alle freeslengtecompensaties moet ik na het inmeten handmatig uitrekenen en instellen. Misschien is dat altijd zo, maar ik had het me eenvoudiger voorgesteld. Iets met een lengteverschil en een 0-frees. Als ik het nulpunt iets verzet moet ik alle frezen opnieuw instellen.
Rekenmachine?.. ja.. handig ding.. als je tijd over hebt :lol: sorry.. het enige rekentuig dat ik veel gebruik in de werkplaats is een Rekenlineaal, maar dan wel een speciale die snijsnelheden en voedingen berekent (Ok.. ik ben van die generatie die als't even kan dingen gewoon uit het hoofd op op een kladblaadje berekent..

als je bij elk nieuw nulpunt je gereedschapslengtes opnieuw moet instellen, dan is dat waarschijnlijk omdat je ze instelt vanuit een WERKSTUK nulpunt, en niet vanuit het MACHINE nulpunt.. , maar zelfs dan.. een CNC moet het werken eenvoudiger maken, niet moeilijker.. als ik moeilijk had gewild, had ik wel Mach geinstalleerd..
Bovendien, je gebruikt standaard geen Freeslengtecompensaties, je gebruikt Freeslengtes!, Compensaties zijn er om maten een haartje aan te passen om in een tolerantieveld te komen, terwijl je gewoon nominaal geprogrammeerd hebt.
Met dien verstande dat je Gereedschapslengtecompensatie (G43) de Freeslengte laadt, zodat de Lengte van de Frees verrekend wordt met de positie van de spindelneus(Waarvanaf je de lengte bepaalt) zodat Z0 ook Z0 is met een Frees in de spindel, ongeacht de lengte van die frees..

Hoe bepaal je dat?.. dat hangt van de besturing af.. op mijn EMCOtronic TM02 draai ik een peukje materiaal vlak, en dan meet ik de Offset door de ToolTurret (dat is mijn gereedschapslengte 0) tegen het werk te zetten.. of met een Toolbitje 10 mm klem ertussen.. in dat laatste geval trek ik 10 mm af van de gevonden waarde (de Z-Coordinaat) stel dat in de Offset tabel in op het Nulpunt dat ik ga gebruiken..meestal G54, dan is mijn werkstukvoorkant Z0 in G54, Ik zwenk het te meten gereedschap voor, raak het oppervlak, en druk Enter, de EMCOTronic neemt dan deze maat over in de gereedschapstabel op de geladen Offset.. (ik kan Wisselaarpositie EN offset apart opgeven in een Toolchange, dat is het mooie van de TM02, ik moet nog zoiets schrijven voor EdingCNC.. )

bovenstaand voorbeeld maakt dus duidelijk dat je gereedschapslengtes kan meten vanuit een werkstuknulpunt.. Heck!.. op de Bridgeport-van-de-zaak (Bridgeport VMC800 met Heidenhain TNC 410) deed ik dat ook vaak.. als ik een boor nodig had die niet in de Carrousel zat, dan trok ik een houder uit de kast, boor erin , en dan even kijken welk tool ik even kon missen, de boor even met zijn neus op een (genuld ) werkstuk zetten, gereedschapstabel openen, toolnummer opzoeken en bij Lengte, gewoon de toets Coordinaat overnemen.. klaar!. Ik kon em ook wel meten op de Toolsetter, maar als de diameter niet belangrijk is, ging het zo ook prima..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: LNC besturings software

Bericht door P1-Engineering »

Je zou het in de Syil facebook groep kunnen vragen, die machines worden ook met de LNC besturing geleverd.
En volgens mij heeft Alexander Bol ook die besturing op zijn Syil: https://www.youtube.com/@yesealex/videos

Hier krijg je alleen maar ruis omdat niemand ervaring heeft met deze besturing......
Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

P1-Engineering schreef: 13 jan 2024 14:45 Je zou het in de Syil facebook groep kunnen vragen, die machines worden ook met de LNC besturing geleverd.
En volgens mij heeft Alexander Bol ook die besturing op zijn Syil: https://www.youtube.com/@yesealex/videos

Hier krijg je alleen maar ruis omdat niemand ervaring heeft met deze besturing......
Goed plan!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 13 jan 2024 14:45 Hier krijg je alleen maar ruis omdat niemand ervaring heeft met deze besturing......
Tja…. daar heb je een forum voor toch….
Gelukkig zijn er ook mensen die geen ruis veroorzaken.
Zelf zou ik gewoon met de handleiding beginnen, werkt over het algemeen ook best redelijk.
Plaats reactie