Mach3 op Datron D1 ombouwen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door arjancnc »

Ik heb hier een kleine Dental 5 asser op mn bureau staan en ben aan het kijken of ik deze nuttig kan gebruiken. Er blijkt Mach3 op te draaien met een behoorlijk verbouwde interface.
Afbeelding

Ik wil hier hier graag een paar handjog knoppen aan toevoegen, het is ook prima om de machineinstellingen over te nemen en met een gewoon mach scherm te weken.

Ik heb een .set file die ik met machscreen kan openen, maar daar houdt mijn kennis een beetje op. Iemand tips waar ik kan beginnen?

Als je de sturing start gebeuren er ook wel wat bijzondere dingen. De startbalk wordt uitgezet en de mousecursor. Deze laatste krijg ik wel weer aan met een nomouse.exe
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zeg jij nu dat die Datron op een eigen versie van mach3 draait?
Best apart, maar verder weet ik ook niks over mach3 te zeggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door benkr »

Normaal gesproken kun je erg simpel een complete schermopmaak wisselen met iets anders of je kunt de huidige schermopmaak editen met een screeneditor. Of dat bij jouw machine ook zo maar gaat betwijfel ik, ik vermoed dat er ergens om een password gevraagd wordt, maar probeer het en je weet het.
Stel de XML bestanden, de licentie bestanden en misschien nog iets veilig (kopieer de hele Mach3 map en je hebt zeker alles)
Er zijn best veel schermeditors en complete schermen in de omloop, kijk b.v. een op het Mach3 forum of kijk Hier eens:

https://kd-dietz.com/

Ik denk niet dat je een 5 assig scherm gaat vinden, bij 4 houdt het meestal wel op.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door Kjelt »

Gaaf klein machientje , zijn die 2e hands nu verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door Swets »

Afbeelding

tja... ik weet niet echt wat je weten wil.... en het is voor mij ook alweer heel lang terug.... maar ik heb wel een aantal keer nieuw scherm(en) gemaakt voor mijn machine....

nu heb ik het verdeeld over 2 schermen, omdat ik een beetje kippig word... :-)

https://www.kd-dietz.com/

hier kan je een screen editor laden... ik weet niet of je die al had?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door arjancnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2024 09:54 Zeg jij nu dat die Datron op een eigen versie van mach3 draait?
Best apart, maar verder weet ik ook niks over mach3 te zeggen.
Correct. Althans op deze. Misschien voor Datron een wat simplere machine, heel rigide, maar alles met steppers. Draait op een widows (2009) embedded. Zag in de taskmanager na het koppelen van een keyboard "machloader"
benkr schreef: 10 jan 2024 11:47 Normaal gesproken kun je erg simpel een complete schermopmaak wisselen met iets anders of je kunt de huidige schermopmaak editen met een screeneditor. Of dat bij jouw machine ook zo maar gaat betwijfel ik, ik vermoed dat er ergens om een password gevraagd wordt, maar probeer het en je weet het.
Stel de XML bestanden, de licentie bestanden en misschien nog iets veilig (kopieer de hele Mach3 map en je hebt zeker alles)
Er zijn best veel schermeditors en complete schermen in de omloop, kijk b.v. een op het Mach3 forum of kijk Hier eens:

https://kd-dietz.com/

Ik denk niet dat je een 5 assig scherm gaat vinden, bij 4 houdt het meestal wel op.
Dat had ik inderdaad gedaan, ik wist niet dat Machscreen niet van Mach3 zelf was, dan voor die info. De xmls lijken een een paar rare tekens na goed te lezen. Ik ga eens verder speuren.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door arjancnc »

Interessant. Hoe kom je aan die info over Avantech en Datron? Ken avantech niet
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Deze GUI geeft in elk geval aan dat je 90% van de standaard MACH bende dus kan missen als de spreekwoordelijke kiespijn.. :lol:

of ik heel er vrolijk wordt van deze GUI is een tweede
Swets schreef: 10 jan 2024 14:30 nu heb ik het verdeeld over 2 schermen, omdat ik een beetje kippig word... :-)
Of.. je bent wel onder de indruk van HURCO

Afbeelding

:lol:
benkr schreef: 10 jan 2024 11:47 Normaal gesproken kun je erg simpel een complete schermopmaak wisselen met iets anders of je kunt de huidige schermopmaak editen met een screeneditor. Of dat bij jouw machine ook zo maar gaat betwijfel ik, ik vermoed dat er ergens om een password gevraagd wordt, maar probeer het en je weet het.
Stel de XML bestanden, de licentie bestanden en misschien nog iets veilig (kopieer de hele Mach3 map en je hebt zeker alles)
Er zijn best veel schermeditors en complete schermen in de omloop, kijk b.v. een op het Mach3 forum of kijk Hier eens:

https://kd-dietz.com/

Ik denk niet dat je een 5 assig scherm gaat vinden, bij 4 houdt het meestal wel op.
Ik denk inderdaad dat het verstandig is eerst een kopie te maken van alles wat je nu hebt.. gewoon de hele map kopiëren, dan ben je klaar
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door benkr »

arjancnc schreef: 10 jan 2024 22:36 Interessant. Hoe kom je aan die info over Avantech en Datron? Ken avantech niet
Dat had ik in het verkeerde topic geplaatst, het is inmiddels ook al weer weg, dat ging over die machine met LNC besturing.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jan 2024 22:45 Deze GUI geeft in elk geval aan dat je 90% van de standaard MACH bende dus kan missen als de spreekwoordelijke kiespijn.. :lol:

of ik heel er vrolijk wordt van deze GUI is een tweede
Swets schreef: 10 jan 2024 14:30 nu heb ik het verdeeld over 2 schermen, omdat ik een beetje kippig word... :-)
Of.. je bent wel onder de indruk van HURCO

Afbeelding

:lol:
benkr schreef: 10 jan 2024 11:47 Normaal gesproken kun je erg simpel een complete schermopmaak wisselen met iets anders of je kunt de huidige schermopmaak editen met een screeneditor. Of dat bij jouw machine ook zo maar gaat betwijfel ik, ik vermoed dat er ergens om een password gevraagd wordt, maar probeer het en je weet het.
Stel de XML bestanden, de licentie bestanden en misschien nog iets veilig (kopieer de hele Mach3 map en je hebt zeker alles)
Er zijn best veel schermeditors en complete schermen in de omloop, kijk b.v. een op het Mach3 forum of kijk Hier eens:

https://kd-dietz.com/

Ik denk niet dat je een 5 assig scherm gaat vinden, bij 4 houdt het meestal wel op.


Ik denk inderdaad dat het verstandig is eerst een kopie te maken van alles wat je nu hebt.. gewoon de hele map kopiëren, dan ben je klaar

er bestaan wel 5 en 6 assig schermen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als er 5 en 6 assige schermen bestaan, en je hebt de mogelijkheid om ze naar believen te wijzigen.. wees dan verstandig, en zet er alleen in wat je nodig hebt.. zodat je niet een 21" scherm moet gaan installeren dat groter is dan de hele machine.. :lol:

Als die Datron machine al op Mach loopt, dan is het wel duidelijk dat het ook netjes kan, met een minimum aan knoppen op het scherm..
Ik weet niet of het mogelijk is om knoppen op verschillende schermen aan toetsen te knopen, in dat geval zou ik zeggen.. maak iets met Softkeys!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is zo’n embedded windows omgeving een uitdaging op zich.
Maar wij worden graag op de hoogte gehouden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door benkr »

Windows Embedded, tegenwoordig Windows IoT, kun je helemaal uitkleden en zelf bepalen welke onderdelen je wil gebruiken en welke niet. Het grootste probleem daarbij is te bepalen welke onderdelen je niet nodig hebt, Ik heb voor een paar projecten Windows Embedded en Windows IoT aangeschaft en enkele software mensen naar Microsoft Introductie trainingen gestuurd. Daar bleek dat tijdens die introductietrainingen allerlei leuke dingen werden verteld en gedemonstreerd, maar niet hoe je nu zo'n pakket moest uitkleden en bepalen wat je wel- en vooral wat je niet nodig had.
Ik heb daar 2 keer mensen naar toe gestuurd en beide keren kwamen ze terug zonder die info. Wel hoorde ik van hun dat andere mensen daar flink tekeer gingen omdat juist die dingen niet aan bod kwamen. Het gevolg is/was dat die projecten nog steeds draaien op volledige versies van Windows waar dan wel een aantal zaken zijn uitgeschakeld via de verschillende setup schermen.
Maar b.v. Windows zo ver uitkleden dat je een minimale kern overhield waar de gebruiker niet meer mee kon dan de bedoelde applicatie, maar waar je b.v. wel nog Acrobat Reader en nog een paar dingen op kon installeren.
Het zal wel aan de mensen zelf liggen, ik zou me niet zo laten afschepen maar dan moet het niet over software gaan, want dan haak ik echt al heel snel af.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Mach3 op Datron D1 ombouwen

Bericht door arjancnc »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jan 2024 18:12 Als er 5 en 6 assige schermen bestaan, en je hebt de mogelijkheid om ze naar believen te wijzigen.. wees dan verstandig, en zet er alleen in wat je nodig hebt.. zodat je niet een 21" scherm moet gaan installeren dat groter is dan de hele machine.. :lol:

Als die Datron machine al op Mach loopt, dan is het wel duidelijk dat het ook netjes kan, met een minimum aan knoppen op het scherm..
Ik weet niet of het mogelijk is om knoppen op verschillende schermen aan toetsen te knopen, in dat geval zou ik zeggen.. maak iets met Softkeys!
Alle keyboardshortcuts lijken geblokkeerd, of iig niet werkzaam. De machine werkt op zich door gewoon code in te laden en uit te voeren.

De machine zitten wat speciale eigenschappen in als een Y as die beperkt is in bereik als de A as vertikaal staat (volgens de handleiding is de A-as +35-35) dus -90 is ook niet de bedoeling, maar wel handig. Probeer nu het middelpunt te vinden en te calibreren, maar is dat is best spannend als je voeding niet kan verlagen. Verder zit er een automatische toolwisselaar in die verwacht dat je een specifieke schachlengte hebt en een frees met een taper. Op deze taper rust hij in de wisselaar, (heb al een achterkantje van een frees afgeslepen). Max diameter van de frees is 2.5mm maar 3mm paktie ook.

De volgende stap is om wat bediening toe te voegen. Vooral handjoggen van assen en een voedingsknop zijn welkom. Ik heb wel een LHB04 usb handwiel, maar moet even kijken hoe deze toe te voegen aan deze kale mach3.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie