Joep en z'n Stepcraft M.1000

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Joep en z'n Stepcraft M.1000

Bericht door JoepS »

Ik heb halverwege vorig jaar de knoop doorgehakt en een Stepcraft M.1000 besteld. Ik heb het ding bijna volledig in elkaar zitten, maar hij is nog niet gebruiksklaar. Ik ben taken aan het uitstellen en mezelf kennende gaat het me te lang duren voordat 'ie af is :roll:

Vandaar dit topic! Om mezelf een beetje een schop onder de kont te geven en jullie op de hoogte te houden van de voortgang :mrgreen:

De to-do-lijst:

1 WinPC NC fixen (0-punt moet links achterin zijn, feedrate aanpassen?)
2 End switches fixen (Stepcraft of Facebook groep om hulp vragen)
3 CNC uitlijnen/trammen
4 VFD en dodemansknop monteren aan tafel
5 Spoil board frezen en vastmaken aan bed
6 Stofzuiger aansluiten op CNC-machine (Kärcher bellen/mailen over stofzuigerslangadapter en extra slang kopen)
7 Stofafzuiging maken
8 Aluminium hoekprofiel bestellen en installeren
9 Ventilatoren spindle en VFD vervangen, spul kopen: Papst 514F, remweerstand, linefilter, 3,5mm adapter en 80mm fan kopen (Digikey/TME.eu?) 80mm fan-adapter maken om te laten 3d-printen en fan aansluiten op 5/12/24 volt?
https://www.tme.eu/nl/details/kls44/jac ... rg/kls-44/
https://www.tme.eu/nl/details/514f/vent ... ebm-papst/
10 Tool length sensor in gebruik nemen (https://www.stepcraft-systems.com/downl ... eitung.pdf)
11 Spindle aansluiten op dezelfde dodemansknop als de CNC

Optioneel of als laatste:
12 Tooling plate kopen en onderste Z-plaat frezen
13 Cycloonstofzuiger maken
14 3D-taster kopen en in gebruik nemen
15 Spindle kunnen aansturen via de CNC (https://shop.stepcraft-systems.com/scha ... erbraucher)
16 Tafel opnieuw maken, maar dan met aluminium profielen/stalen kokers en wieltjes

Morgen verder en dan zal ik ook wat foto's posten ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Joep en z'n Stepcraft M.1000

Bericht door benkr »

Ik heb nog een aantal dingen liggen die jij wellicht kunt gebruiken,

Een remweerstand heb ik waarschijnlijk wel liggen, welke weerstand en welk vermogen zoek je?
Ventilatoren heb ik diverse liggen, wellicht zit er iets voor je bij.
Ik heb nog een 60 liter vat staan, was origineel bedoeld als BBQ maar is alleen maar gebruikt als tafeltje.
Ik heb nog een aantal netfilters liggen, de meeste Shaffner FN2070 en FN2080.
Ik heb nog een hele bak proximity switches staan, gebruikte, maar ook nieuwe hele bak vol.
Ik heb nog best wel een behoorlijk aantal Solid State Relays liggen, ideaal om een spindelmotor te schakelen denk ik.

Ik weet niet wat je bedoeld met een 3,5 mm adapter, maar ik heb best wel veel voedingsadapters liggen.
Ook toolingplate heb ik nog wel wat liggen, 4 Euro per kg.

Kom maar een keertje langs binnenkort, ik ben aan het opruimen in verband met een op handen zijnde verhuizing.
Ik woon in Tilburg, voor jou geen wereldreis dus.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Joep en z'n Stepcraft M.1000

Bericht door JoepS »

Hey Ben, ik ga voorlopig m'n lijstje af in de volgorde zoals hier staat. Ben mogelijk geïnteresseerd in tooling plate, een remweerstand en een netfilter, maar dat gaat nog weken duren voordat ik bij dat punt ben. Tegen die tijd stuur ik je nog wel een bericht misschien,
maar ga daar a.u.b. niet vanuit. Eindschakelaars zijn inbegrepen bij de machine, maar gewoon ontzettend Kwalitatief Uitermate Teleurstellend geïmplementeerd.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Joep en z'n Stepcraft M.1000

Bericht door JoepS »

De huidige staat:
Afbeelding

De machine werkt, maar de eindschakelaars werken niet zoals het hoort. Komt door de constructie. Electrisch werkt het zoals het hoort. De onderste plaat aan de Z-as gaat eraf, omdat deze alleen geschikt is voor eurohals. Deze houder zit in de weg voor de spindle die ik erop ga zetten, dus ik heb 'm al losgemaakt zoals te zien is op de foto. De twee stalen assen die eronder uitsteken zijn bedoeld voor een soort zwevende stofafzuiging, maar dat zit ook in de weg en gaat eraf. Ik mag als eerste alleen het bed demonteren, omdat de stalen assen te lang zijn en er niet af kunnen zonder eerst het bed te demonteren. De zijkanten liggen eraf zodat ik bij de eindschakelaars kan komen. Morgen verder.
Laatst gewijzigd door JoepS op 10 jan 2024 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Joep en z'n Stepcraft M.1000

Bericht door benkr »

Als je zo veel moet demonteren om alleen die stalen assen kwijt te raken waarom pak je dan niet heel simpel de slijptol?
Kan zijn dat garantie een rol speelt, maar anders zou ik hier voor kiezen.
Wel even de rest afschermen voor die vuurregen.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Joep en z'n Stepcraft M.1000

Bericht door JoepS »

benkr schreef: 10 jan 2024 22:33 Als je zo veel moet demonteren om alleen die stalen assen kwijt te raken waarom pak je dan niet heel simpel de slijptol?
Kan zijn dat garantie een rol speelt, maar anders zou ik hier voor kiezen.
Wel even de rest afschermen voor die vuurregen.
Mocht ik de machine ooit willen verkopen, dan is het toch handig om nog alle originele onderdelen onbeschadigd te hebben.

Ik heb het bed en de Z-plaat gedemonteerd en er als proef m'n spindle erop gemonteerd. Is wel ff pielen, maar staat goed!

Afbeelding

Uiteindelijk ga ik 'm wel wat hoger monteren, want anders houd ik te weinig hoogte over voor m'n machineklem. De spindle kwam niet met deze 4 gaten, dus die heb ik er een tijd geleden met een kolomboor ingeboord. Was best lastig om dat nauwkeurig genoeg te doen, maar ik denk dat ik voldoende speling heb om de spindle goed te trammen wanneer alles uitgelijnd is. En anders maak ik de gaten wat groter. Morgen verder!
Plaats reactie