Draadsnijpuzzel Harrison M250

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door JanSr »

Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bij het draadsnijden ontkoppelt de draadsnijspil herhaaldelijk.

Ik ben bezig met 11 TPI draad op een koperen buis Ø 32 mm. Op zich niets bijzonders.

Aan het eind van de draad het support terug en dan “in de achteruit” terug naar het begin van de draad. Als ik dan de motor weer inschakel gebeurt het herhaaldelijk, dat de draadspindel stil blijft staan en na enkele seconden plotseling weer begint. De positie van de beitel is dan gelukkig weer precies in de draad.
Helaas is het ook al een keer “onderweg” gebeurd en dan krijg je op die plek dus geen schroefdraad, maar een groef.

Ik vermoed dat het euvel zit in overbelastingskoppeling, maar ik zie er niets bijzonders aan.
Wie weet heeft iemand hier suggesties, er zijn aardig wat M250 bezitters op dit forum.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien gaat er ergens toch iets zo zwaar dat die koppeling niet zomaar los koppelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door JanSr »

Dat zou je denken, maar ik heb het nog niet gevonden. Het ding doet het ook als de beitel niet eens in het werkstuk zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, verwachtte ik ook. Iets met gevreten moer, het lager wat de druk op vangt, klemming bed niet helemaal lekker los.
Ik ken de machine verder niet, maar denk dat je bij secuur inspecteren zonder je te laten sturen door aannames het toch wel moet kunnen vinden.
Slipkoppeling zelf kan natuurlijk ook te los staan, wat door te goede zorgen van de laatste jaren, eindelijk gaat opvallen.
Lees beter smeren versus jarenlang vastgekoekt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb ook zon draaibank. Kijk eens naar de koppeling direct aan de buitenzijde van de tandwiel kast.
De koppeling heeft een pen die kan door de tijd wel kan uitgelubberd.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door JanSr »

Als je verenstalen bescherming verdraait krijg je zicht op de plek voor de borgpen:
Gat voor breekpen.jpg
Volgens het boekje moet je het rechterdeel van de koppeling naar rechts schuiven:
Breekpen gat open.jpg
Je zou zo denken, dat er dan rechts ruimte zou moeten zijn waar de breekpen in past, als je dat deel weer naar links schuift. Bij mij is die ruimte er niet.

Als ik er een pen in doe, die past als de koppelingshelft naar links zit zie je dit:
Breekpen op zijn plek.jpg
Na één rondje zit het ding dan naast het gat:
Breekpen buiten het gat.jpg
Het ziet er naar uit, dat ik de draadspindel met rechter koppelingshelft moet demonteren om te zien wat er loos is.
Misschien is er een beter idee.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door JanSr »

Zoals gebruikelijk is de vraag stellen al een flinke stap op weg naar het antwoord.
Ik heb de boel ff uit elkaar gehaald en toen bleek, dat de lengte van het pennetje 20 mm moest zijn.
Was gewoon te kort.

Nu werkt het. Klus klaar
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draadsnijpuzzel Harrison M250

Bericht door Leeuwinga »

:P hoera
Plaats reactie