Mini laser graveermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door skillalot »

Levensgevaarlijke dingen zijn het in de verkeerde handen.
Maar ik denk dat als je er een beetje normaal mee om gaat, en altijd na denkt en stil staat bij wat er mee kan gebeuren dat het allemaal wel meevalt. Je ziet ze ook gewoon op beurzen staan in Duitsland met allemaal volk er omheen, en Duitsland is normaal best wel van de strenge regeltjes...
Gewoon altijd die laserstraal van je af houden, niet naar je toe. Klemmetje er op dat hij alleen aan kan als de nozzle contact maakt met werkstuk. Zorgen dat je alleen in de ruimte bent als je hem gebruikt. En zorgen dat hetgeen je last nauw sluit en geen grote openingen heeft. Natuurlijk niet met een opening gaan lassen naar je toe, en vervolgens die laserstraal door het materiaal heen in je buik schijnen. Heb een filmpje gezien waar ze met een 1500W vanaf 4 meter op een lasgordijn richten, die is er binnen een seconde doorheen en laat een groot gat achter. Ik denk niet (let op "ik denk", ik ga het niet testen) dat je op je lijf ook gelijk een groot gat achter laat, maar een brandwond zal je al snel te pakken hebben.
Heb in een zelfde filmpje ook gezien wat de laserstraal met een speciale bril doet. Een slechte bril gaat ie in 2 seconden doorheen, een goede bril in 8 seconden. Deze zijn dus ook alleen voor bescherming tegen reflecties, niet tegen de laserstraal zelf.

Ik heb zelf een 3Kw besteld, en die komt als het goed is de 8e aan in de haven van Hamburg.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door benkr »

joopbos schreef: 03 jan 2024 11:15 Kan deze bijlage in de knowledge base?
Ik heb het in de knowledge base gezet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2024 14:30 Tuurlijk moet je de stoppenkast met een warmtecamera controleren als er geen machines aan staan, als er dan toch een warmtepunt gezien wordt is er echt iets aan de hand. :mrgreen:
Het was eigenlijk een sluipverbruik test :mrgreen:
Jacala schreef: 03 jan 2024 19:51 Wellicht zijn er veiligheden ingebouwd die ik niet ken?
We hebben februari vorig jaar een Brabant dag bij Lasergraaf gehad en die verkochten een laser lasapparaat. Daar zaten wel veiligheden in. Als ik me goed herinner kon hij alleen aan als er metaal binnen een paar mm van de las-kop gedetecteerd werd. Dit lijkt mij op zich een hele effective manier om 98% van de ongelukjes die bij goedbedoeld gebruik kunnen optreden te elimineren.

Verder stond de unit inderdaad in een aparte ruimte waar we maar met een beperkt aantal personen naar binnen mochten, die dan ook allemaal een bij het apparaat horende bril op moesten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 03 jan 2024 19:51 Ja ik ben keurmeester, net zoals 20 andere mensen die in het lokaal zaten in 2016. Het begon om 9:00 in de ochtend. Rond 12:00 een soepje met broodje kroket en rond half 2 kreeg ik een mooi certificaat mee naar huis.
Wat is er die ochtend gebeurd? Er is een powerpoint doorlopen. We kregen een handleiding, rond de 20 a4 tjes denk ik en er zijn wat voorbeelden gedaan van hoe je een apparaat moet keuren.
Een van de vragen van mensen die door hun werkgever op cursus waren gestuurd was "wat is een multimeter?" En ook deze persoon is met certificaat naar huis gegaan.
Dat meen je niet?
NEN3140 VOP is voor leken.
NEN 3140 VP Vakbekwaam persoon dan heb je dacht minimaal MTS-E nodig.
Ik heb HTS-E en VP moet ieder jaar de cbt test herhalen anders vervalt ie wat inderdaad weinig voorstelt. En NEN 3140 mag je alleen met laagspannings installaties bemoeien (tot 1000VAC en 1500VDC)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laagspanning

Ik zou voor een keurmeester minimaal VP aan voorkennis verwachten maar zie inderdaad dat dit niet het geval is. Merkwaardig.
Wat voor meetapparaat gebruik je? Zoiets als een Fluke 1663?
Overigens moet je de cursus wel iedere drie jaar herhalen zie ik. VP bij ons bedrijf is ieder jaar.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Ik moet eens op het papiertje kijken hoe lang hij geldig is maar ben 99% zeker van 10 jaar.

Ik heb dergelijke diploma's (een stuk of 10) aan de muur hangen in de hal met ook het strikdiploma er tussen ;)

Ik heb de Nieaf-Smitt EazyPAT. Een heel simpel ding. Volgens mij juist bedoeld voor bedrijven die zelf hun spulletjes keuren.

Toendertijd heb ik de cursus in een lokaal gevolgd maar ik zie dat het ook thuis kan tegenwoordig: https://de-opleider.nl/cursus/keuren-nen-3140-online/

Staat specifiek bij vermeld dat voorkennis niet nodig is..... (of het verstandig is, dat is een ander gesprek)

Jongens, 1 ding: ik zeg niet dat dit goede cursussen zijn of dat dit verstandig is om zonder bijkomende kennis dit papiertje te gebruiken en jezelf als keurmeester gaan aanbieden.

Ik zeg wel, als je een klein bedrijf hebt met verstandig personeel en je de zaken op orde. Dan kan je via deze opleiding niet de veiligheid vergroten maar wel aan de eisen van de verzekering voldoen.

Vinger in de zaag? Met sticker betaald de verzekering. Zonder sticker niet.

Heftruck door de bestelbus van een klant? Idem.

De machines worden er niet veiliger van, als de basis op orde is. Maar ze zijn wel ineens verzekerd.

Bij de laatste keuring heb ik 50 machines gekeurd. Bij 1 machine ontbrak de aarding, kabelbreuk van de aarde draad. Daarom is het goed om 1 keer per jaar te checken.

Maar veiligheidsschermen checken we elke keer wanneer we een machine opstarten. Is gewoonte en goed gebruik.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Wellicht handig:

Wat bouw ik in een laser dat niet standaard is?

Infrarood vlam sensoren. Bij een vlam van meer dan x cm boven het bed (oftewel, je materiaal staat in brand) gaat er een luchtalarm af dat je door heel het pand hoort.

Airflow sensor: valt de perslucht weg, oftewel de air assist die oa brand voorkomt dan stopt de lasersnijder. Dus geen druksensor maar echt een flowsensor die meet of er luchtverplaatsing is. Een druk sensor registreert geen verstopping of knik in de kabel.

Automatische brandblusser: dat verklaard zichzelf.

Dingen die geen eis zijn maar op eigen inzicht er in gezet. Een toevoeging die niet vereist is maar mij een fijn gevoel geeft.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Harm J Seef »

”Ik zou liever linux hebben.”

”Kan deze bijlage in de knowledge base? ” , ”Ik heb het in de knowledge base gezet”

Dat is dan prima, maar dan wel graag het hele artikel zodat ook de linux-liefhebber er wat aan heeft.
Vanwege ‘Open and Free Access Online Scholarship’ verwacht ik dat site-gasten het dan ook kunnen inzien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Zolang je niet inlogt kun je volgens mij helemaal niks zien, zo werkt de site nu eenmaal denk ik? Althans, de bijlages van berichten zie ik pas als ik inlog.

Ik verwacht ook vaak een boel dingen van mijn vrouw, maar helaas werkt het niet exact zoals ik in mijn hoofd heb. ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door rolandvs »

Elk gereedschap moet gebruikt worden waarvoor het dient en met in achtneming van de daardoor geldende regels. Met een beitel of mes kun je je ook verwonden.
Dus ja logisch maar meeste ongelukken gebeuren door het verkeerde gebruik.

Alcohol is ook niet verboden maar wel zodra je het ophebt en achter stuur zit.

Trouwens jacala misschien tijd voor nieuw certificaat is toch maar 3 jaar geldig of heb ik dat mis. Vind het eigenlijk sowieso gek of raar dat je je eigen gereedschap mag keuren. Een slager mag zijn eigen vlees niet keuren.

En kwa hpl of betonplex laser lijkt me sowieso schadelijk zijn vaak kunststoffen. En tegenwoordig veel betonplex ook voorzien van kunststof laag. Phenol gebruiken we maar sporadisch meer.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Sven »

De slager staat niet benedenstrooms van zijn keuring (dat zijn de klanten), Jacala wel, die krijgt alles op zijn dak als het niet goed bleek.

Dan zijn de belangen toch effe anders.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door rolandvs »

Maar een slager moet zijn vlees door keurmeester laten keuren dat mag hij niet zelf. Daar heeft hij geen stroom voor nodig.

Daarom is Nederland afschuifland. De een wijst naar de ander. Op elke bouwplaats moet je eerst cursus en papieren tekenen zodat zodra er iets gebeurt aannemer niet aansprakelijk is omdat werknemer het had moeten melden en zolang niet in orde is mag hij alleen wachten buiten poort. Jacala is sowieso de klos als het afgeschoven word.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Hoi!

@Rolandvs:

Dit komt van de site van Ingenieum
Door het volgen van de online NEN 3140 keurmeester cursus voldoen zowel de werkgever als de keurmeester aan de in de Arbowet gestelde eisen van voldoende instructie en aantoonbare deskundigheid van de keurmeester.
Geldigheidsduur certificaat

Op het certificaat keuren elektrische arbeidsmiddelen, gereedschappen en machines volgens NEN 3140 staat geen geldigheidsduur, dit is niet wettelijk verplicht. Artikel 7.4a lid 5 spreekt over dat de keuring moet worden uitgevoerd door een “deskundige natuurlijke persoon, rechtspersoon of instelling”. Een herhalingscursus is ook niet wettelijk verplicht, een keurmeester/inspecteur mag zelf zijn/haar deskundigheid op peil te houden. Dat kan deze zelf regelen b.v. door het volgen van de site www.nen.nl of www.arboportaal.nl (Site van het ministerie) of onze keurmeesters blog (via onze website). Een herhalingscursus kan worden gezien als 1 van de (niet verplichte) mogelijkheden om het kennisniveau op peil te houden. Door het volgen van de NEN 3140 keurmeester cursus voldoen zowel de werkgever als de keurmeester aan de in de Arbowet gestelde eisen van voldoende instructie en aantoonbare deskundigheid van de keurmeester.
Dus niet wettelijk verplicht maar wel verstandig lees ik zo. Voor de volledigheid heb ik mij maar ingeschreven voor de herhalingscursus (online ja ;).

Wij snijden vanalles, van hout (populier, eikengefineerd mdf) tot kunststof (pmma etc). Op dit moment blazen we de rook gewoon simpelweg via het dak naar buiten. Enkele jaren geleden de gemeente gebeld hoe dit zat en eigenlijk was de mededeling "Minder dan 4kw vermogen?" ok. "Niks aan de hand". Was een raar gesprek maar verder niks meer gehoord.

2 jaar geleden met de verhuizing de milieudienst op bezoek gehad. Die vroegen hoeveel blikken verf ik had staan en of het in een juiste kast met opvangbakken stond. Die laser hebben ze niet eens bekeken, was geen punt van aandacht voor ze op dat moment.

Ook al vindt de gemeente het allemaal prima, toch komt er bij de nieuwe laser een elektrostatisch filter mee om de rookdelen op te vangen waarna het door een koolstoffilter gaat en alsnog naar buiten. Al is het maar om geen overlast te veroorzaken.

Serieuze interesse trouwens: Je zegt "jacala is sowieso de klos als het afgeschoven wordt". Kun je meer uitleg geven waar je dit op baseert? Want als ik ergens overheen kijk wil ik er graag iets mee doen. Zolang ik voldoe aan de eisen die de verzekering stelt is er geen reden om niet uit te keren bij een ongeval. Ook als er niet volgens de regels gewerkt is: Een auto ongeluk gebeurt omdat (minimaal) een van de partijen niet volgens de regels werkt en bijvoorbeeld door rood rijdt. Als hij een rijbewijs en APK heeft is hij ondanks dat hij fout zit toch verzekert.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door rolandvs »

Even over geldigheid van certificaat:site nen en arbo.

Waarom is een NEN 3140 certificaat slechts drie jaar geldig?
Elektrische apparaten en de werking hiervan zijn aan verandering onderhevig. Om ervoor te zorgen dat het werken aan deze apparaten veilig blijft, is er een termijn bepaald van drie jaar. Ook is het na drie jaar een goed moment om je kennis op te frissen.

Mocht er iets gebeuren. Als er iets gebeurd is hij sowieso de klos. Qua stilstand, personeel of eventueel verzekering dus daar word je nooit wijzer van.

Daarnaast zijn aanpassingen soms aan machines niet toegestaan. Ik snap je redenen en beweegredenen begrijp me niet verkeerd. Maar in sommige gevallen is dit dat de fabrikant de werking lees veiligheid niet kan goedkeuren. En hierdoor trekt fabrikant handen er vanaf. Dus piet wijst naar klaas.

Heb overigens nagekeken maar volgens mijn verzekering moet alles gekeurd worden door externe partij.

Pot menie mag niet want moet dichte vloeistofdichte vloer inzitten. Zat er overigens in. Ander voorbeeld heaters in hal moeten volgens gemeente gekeurd worden. Installateur gebeld. Die kwam later die week langs. Verhaal uitgelegd. Hij legt uit. Is gesloten systeem dus zuurstof komt van buiten en vuile lucht direct naar buiten alleen warmte word naar binnen geblazen. Hij zegt zet maar kop koffie. Hij schrijft werkbriefje Heaters gekeurd volgens norm. Koffie klaar. Kosten 0 gemeente blij ik blij. Dus wassen neus.

Maar ongeacht of er iets gebeurd de klos ben je sowieso als er iets gebeurd kwa stilstand of personeel of andere gevolgen en of schade. Niet dat iets van keuring er toe doet. Kijk eens op dat vodje papier wanneer dat verlopen is. nu is misschien alles niet gekeurd ( certificaat verlopen, externe partij door verzekering gevraagd.
Tijdstip van keuring is maar momentopname.

Daarnaast denk je dat het bij jou veiliger is dan bij mij of iemand anders waar het niet gekeurd is. Die cursus kan ik ook volgen of stickertje en registratie bijhouden. Maar als er iets kapot gaat word het gereedschap meteen aankunt gelegd en in avond weggebracht of gerepareerd. Dat plakplaatje voegt niet echt iets toe hoe ermee om te gaan is belangrijker.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Hoi Roland.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. We zitten op 1 lijn.

Over een paar weken komt er een gepensioneerde arbo expert langs die, puur voor de hobby, eens gaat kijken. Als daar nog leuke dingen uit komen laat ik het weten!

Verder, zoals aangeeft ben ik idd hoe dan ook de klos. Wellicht iets minder als ik aan de eisen van de verzekeraar voldoe, maar beter wordt je er sowieso niet van.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie