Mini laser graveermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Mini laser graveermachine

Bericht door Sven »

De start van het nieuwe jaar markeert voor mij ietwat toevallig de uitrol van een nieuwe activiteit/productlijn.
Voor deze spullen overweeg ik het graveren van een logo in betonplex en hpl.

Als ik een wisselaar zou hebben dan was frezen een optie, maar dat kan dus niet in de tijd die ik voor ogen heb.

De combinatie van het formaat van logo en dat van de onderdelen ( van zeg 60x300 tot 1200x850) zou een kleine laser een optie zijn, bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/laser-grave ... oductTitle

Heeft een van jullie al ervaring met zo'n ding?
Ik zie best aardig resultaat in video's maar wat ik nog niet gezien heb is een afbeelding die op vectorbasis gebrand is, ik zie enkel het hele oppervlak in xy. dat is niet zo mooi en veel langzamer dan ik eigenlijk wil.

En de software is windows of telefoon. Ik zou liever linux hebben.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Hoi! Deze machines mogen niet verkocht worden in Europa. Het is een klasse 4 laser zonder degelijke bescherming tegen de laserstraal. Als het ding om valt, per ongeluk aan gaat etc ben je zo een oog kwijt.

Als je er zelf mee gaat werken en heel voorzichtig bent, doe je ding. Maar zeker niet door personeel laten gebruiken.

Het zal vast werken maar het heeft erg weinig vermogen, laseren zal dus traag gaan en oppervlakkig zijn. Mijn lichtste graveermachine heeft 40 watt. De zwaarste 300. Dit ding heeft als ik het goed zie maximaal 3 watt.

https://m.vevor.nl/lasergraveermachine- ... 0456735803

Dit is al heel wat meer machine te noemen.

(Ik ben geen expert dus er kunnen fouten zitten in bovenstaande info)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Sven »

Goh, dat is een goed punt.
Raar dat bol ze gewoon op de site heeft staan.

Maar zo'n volledig omsloten machine werkt voor de kleine onderdelen wel maar voor de grotere niet.
En om nou voor de grotere een in verhouding enorme machine te kopen is ook weer zo wat.

Ik had met dezelfde interesse ook al naar de echt kleine freesmachientjes gekeken maar die hebben eigenlijk allemaal een centrale schroefspil, die kunnen nooit "tussen hun pootjes door frezen".

Maar dat van personeel laten werken met ongekeurde machines, dat geldt bij jou toch ook? (niet dat ik personeel heb ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Kjelt »

Sven voor de grotere onderdelen besteed je het uit aan Jacala voor een collega prijs ;-)
Zit vlak bij je.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Hoi!

Al mijn machines hebben een ce keurmerk. En ja bij elke machine kan ik dingen aanwijzen waarvan ik denk "ik vraag mij af of het wel mag".

Qua verzekering: ik mag zelf de machines keuren, daar worden ze niet veiliger van maar dan zit er tenminste een mooie jaarlijkse sticker op.

Als ik machines importeur dan controleer ik altijd of het ce certificaat wel "echt" is. Vaak wordt het certificaat uitgeschreven door een en dezelfde partij in turkije. Ook weer een kwestie van "verzekering".

Echte veiligheid komt van goed nadenken en mensen opleiden om veilig te werken. De nieuwe laser van 1600x3100mm werkbereik krijgt een polycarbonaat kap die er boven hangt en die pneumatisch over het bed heen zakt.

Een plc (daar gaan we weer ;) zal bij elke omhoog en omlaag beweging de dubbele sensoren controlleren en daarna pas de controller èn laser voedingen inschakelen. Dus de sensoren zijn dubbel uitgevoerd, die worden elke cycles ook getest of ze niet blijven hangen en de plc schakelt op 2 plekken de laserbron uit.

Daarnaast hangt de kap aan 4 pneumatische zuiger met als backup 4 riemen van een auto.

Dan is alles zo overdreven redundant en overkill aangesloten dat er eigenlijk niet veel meer mis kan gaan.

Het klinkt allemaal als veel werk maar het zijn maar een paar kleine stapjes extra in vergelijking met het minimale dat nodig is.

Deze machines (flatbed co2 laser) worden oom gewoon verkocht en gebruikt zonder kap door Nederlandse leveranciers. Dat is echt idioot als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid fijnstof/rook die er vrij komt.

De kap dient ook vooral om veilig en bij de bron te kunnen afzuigen. Zo hou je de lucht ook gezond.

Edit: veel taalfouten zie ik maar ik ben moe en ga slapen ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Wytze
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Wytze »

Sven, bespaar je de moeite. Heb ooit met zo'n klein lasertje mogen spelen. Met heel veel geduld lukt het wel om een plaatje op hout te laseren.
Heb zelf een open 20W fiber laser met een galvano spiegeltje. Dat werkt perfect op metaal. In een paar seconde heb je een scherpe afbeelding. Op plastic of hout is dat echt niet gezond. Ramen en deuren open en dan nog sta je in de rook. En idd Jacala heeft gelijk, je kunt zo'n ding alleen gebruiken met een laserbril, dus niet in een ruimte met meerdere personen. Bij mij staat dat ding dus ook thuis en niet op de zaak.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door MeMoRy »

Ik heb wat professionele ervaring met lasers, maar dan voor data communicatie.
Belangrijk is altijd koop een GOEDE laserbril.

Als een klasse 3 of 4 laser in je oog schijnt, ben je voor altijd blind. Bij klasse 3b en 4 kan indirect/ weerkaatsing van het licht dat al veroorzaken.

Soms zit er bij zo'n apparaat wel een bril, maar dat is eerder vaak een slecht teken: dan is zo'n machine bedoeld voor de kopers die er net niet genoeg van weten.
Bedenk dat een goede laserbril al 200 euro kan kosten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Sven »

Dank voor de info mannen.

Qua proces lijkt me zo'n lasertje nog steeds best ok, als de afzuiging en afscherming op orde te krijgen zijn.
Hij zou dan vast gemonteerd met op- en neer mogelijkheid moeten worden.
Dat lukt, met die afscherming denk ik nog wel.

Maar de afzuiging vraagt effe wat meer, en dat is het me denk ik niet waard in combi met de toch wat gevaarlijke setting.

Voorlopig denk ik een stickertje... ; )
Is ook sneller.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Harm J Seef »

”Heeft een van jullie al ervaring met zo'n ding?” Ja, ik heb inmiddels al wat ervaring met zo’n ding; ze lijken onschuldig maar zijn bloedlink. Dat Bol.com ze verkoopt is een misdaad in de categorie ‘illegaal vuurwerk’.

”Al mijn machines hebben een ce keurmerk.” China Export is geen Europees keurmerk. En het CE-keurmerk is geen Arbo-aansprakelijkheidsverzekering.

”Qua verzekering: ik mag zelf de machines keuren, daar worden ze niet veiliger van maar dan zit er tenminste een mooie jaarlijkse sticker op.” Dat is precies de reden dat verzekeraars scope-12-keuringen zijn gaan eisen, en dat de nieuwste NEN3140 een juridische norm geworden is, die de schade-aansprakelijkheid bij de keurmeester legt.

Meer informatie over spelen met een lasercutter in de bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door joopbos »

Kan deze bijlage in de knowledge base?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Harm J Seef schreef: 03 jan 2024 10:25
”Qua verzekering: ik mag zelf de machines keuren, daar worden ze niet veiliger van maar dan zit er tenminste een mooie jaarlijkse sticker op.” Dat is precies de reden dat verzekeraars scope-12-keuringen zijn gaan eisen, en dat de nieuwste NEN3140 een juridische norm geworden is, die de schade-aansprakelijkheid bij de keurmeester legt.

Meer informatie over spelen met een lasercutter in de bijlage.
Ik ben nen3140 keurmeester. Dus daar voldoe ik aan. En ik laat mijn keur apparaatje altijd door een externe partij keuren zoals het hoort.

Wellicht is mijn kennis wat achterhaald. Maar wat heeft scope 12 (zonnepanelen keuren?) Er mee te maken? Mijn verzekeraar eist scope 12 vanaf 50 panelen. Dus 49 panelen mag ik op mijn dak leggen zonder problemen of keuring. Natuurlijk moet het alsnog netjes aangesloten zijn maar keuring is niet vereist, dit heb ik op papier staan van de verzekeraar. Er liggen nog geen panelen op de hal maar dit had ik alvast uitgezocht.

Over scope 5: ik heb een externe partij het hele pand laten keuren (850 euro). Zelf de aanpassingen gedaan zoals ik het zelf graag wil en toen een herkeuring laten doen (200 euro). Komen ze met een warmtecamera de stoppenkast meten terwijl er geen machine aan staat.

Het enige dat ik wil zeggen: er worden zat machines verkocht in NL die gewoon gevaarlijk zijn en die wel aan de eisen voldoen. Ik vind een cnc zonder infrarood scherm of matten onacceptabel gevaarlijk. Toch worden ze zo veel verkocht, voldoet aan de wet.

Ik kies er voor om er extra veiligheden op de bouwen, extra schermen, controle momenten en dingen die de workflow vertragen maar veiliger maken. Die voldoen vast niet aan het juiste vinkje dat in een of ander rapport staan maar het voegt veiligheid toe. En daar hou ik van.

https://www.arepa.nl/inspecties/inspect ... NEN%203140.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tuurlijk moet je de stoppenkast met een warmtecamera controleren als er geen machines aan staan, als er dan toch een warmtepunt gezien wordt is er echt iets aan de hand. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Wytze
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Wytze »

Jacala, ik ben super geinteresseerd in een laser las apparaat. 2-3kW laser zonder afscherming.
Kennelijk kan dat volgen de wet. Hoe denkt een keurmeester zoals jij over zo'n ding?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mini laser graveermachine

Bericht door Jacala »

Hoi Wytze,

Ja ik ben keurmeester, net zoals 20 andere mensen die in het lokaal zaten in 2016. Het begon om 9:00 in de ochtend. Rond 12:00 een soepje met broodje kroket en rond half 2 kreeg ik een mooi certificaat mee naar huis.

Wat is er die ochtend gebeurd? Er is een powerpoint doorlopen. We kregen een handleiding, rond de 20 a4 tjes denk ik en er zijn wat voorbeelden gedaan van hoe je een apparaat moet keuren.

Een van de vragen van mensen die door hun werkgever op cursus waren gestuurd was "wat is een multimeter?" En ook deze persoon is met certificaat naar huis gegaan.

Het voldoet helemaal aan de wet. Dat vinkje heb je in je broekzak. Is het schijnveiligheid? Nouja, het voegt vast iets toe maar veel is het niet.

De kennis die ik heb is puur door te lezen en bezig te zijn met veilig werken en gezond verstand. Ook ik zoek naar mensen die het beter weten dan ik en mij dingen kunnen aanleren.

Een laserlasapparaat lijkt mij ook een prachtig ding, voor specifieke taken die bij ons niet voorkomen. Ik heb dus helaas niet veel kennis over deze machines maar logisch verstand zegt mij dat het verrekte dicht bij de lightsaber van starwars in de buurt komt.

Er zit vast een focuslens in, maar wat de brandpunt afstand is en tot hoe ver van de "uitgifte" de straal genoeg focus heeft om schade aan te richten weet ik niet.

De brandwonden/amputatie mogelijkheden zullen niet mis zijn. Dus enkel te gebruiken in een afgesloten ruimte waar je alleen aan het werk bent (een klasse 4 laser moet altijd in een afgesloten ruimte gebruikt worden, mensen die in die ruimte aanwezig zijn moeten opgeleid zijn, wat die opleiding inhoud en of je dat zelf intern mag regelen: vast wel, zolang je het maar vast legt.

Voor de gein heb ik wel eens wat verse worsten onder de laser gehad en die 80 wat kwam al een mm of 6 diep in het vlees. Verhoog dat vermogen naar enkele kilowatts en je hebt een apparaat in handen dat enge dingen kan doen.

Wellicht zijn er veiligheden ingebouwd die ik niet ken?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie