advies mc 3 of iso 30 ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door MeMoRy »

Het is duidelijk dat bt30 en iso30 eigenlijk beter is, maar weegt dat op tegen de hogere kosten, voor de hobbyist dan.

Ik zelf vind het fijn dat ik in de bf25 en de emco 8 hoofdas een mc3 heb, dus ik kan de spantanghouder uitwisselen. Ook maar 1 set spantangen nodig. Had ik liever iets anders gewild? Sure. Maar ivm ruimte en tijdtekort ga ik niet teveel investeren. Ik zou liever eerder een makkelijker systeem hebben om klauwplaten te wisselen, want tussen de 3 klauw,4 klauw en spantanghouder wisselen is een gedoe, met die 3 kleine M8 boutjes achter de flens. Of een beter snelwisselsysteem met meer schuitjes.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door FreesKever »

BT / ISO is inderdaad wel iets duurder. Reden is dat zo een steil conus dikker is, en er gaan dus grotere en daardoor duurdere lagers in. Maar daar krijg je ook meer stijfheid voor terug, en zeker bij metaal bewerking is dat altijd beter.

En heel groot is het prijs verschil ook niet. Snuffel eens rond bij Paulimot of HBM b.v. Paulimot heef al een leuk freesmachientje met SK30 voor EUR2000.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als ik een nieuwe machine zou kopen wordt het en BT30 (of SK30, ik ken niet alle varianten van die stijl conus uit m'n hoofd). Dat al het morseconus gereedschap wat ik nu heb dan nauwelijks bruikbaar wordt is een bijkomend probleem, maar daar kom ik op een of andere manier wel doorheen...

Maar een machine is veel meer dan alleen de conus. Paulimot heeft op veel machine's kogelomloop spindels zitten Dat is ook wel aantrekkelijk. De trapezium moeren op mijn RF30 waren versleten. De X-as trok ik door de draad heen, en de Y heb ik toen ook vervangen voor kogel omloop spindels en dat ombouwen was een heel gedoe.
IMG_20160822_165858_cropped.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door lucc »

LTC BF20 vario met DRO is/was een goede kandidaat maar is met mc3, en dat blijkt dan toch niet zo een goede keus als ik het hier lees. Twijfels wederom maar buiten LTC en HBM (wat ik liever niet aankoop) heb ik nog niet veel machines van dat slag gezien
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door FreesKever »

Kijk, dit geeft een referentie waar je intresse ligt:
lucc schreef: 28 dec 2023 17:17 LTC BF20 vario met DRO
Wat links:
https://www.huvema.nl/nl/boorfreesmachine-12023

Geen "20" bij HBM, wel een 25:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-b ... rote-tafel

Die kleine machientjes is altijd een nogal zwaar compromis. Te weinig stijfheid, en te weinig motorvermogen. Ik zou zelf niets kleiners kopen dan een "45"

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-4 ... eesmachine
De 3-fase 400V inductie motor maakt het ook gemakkelijk om er een frequentie regelaar op te zetten, mits de motor voor 400V in ster staat (Dan in driehoek zetten voor een 230Vac frequrentie regelaar). Je krijgt een veel betere machine voor relatief weinig meer geld. Als ik zelf krap in budget zou zitten, koop ik liever de grotere machine zonder DRO, en zet die er later zelf op (Voor een DRO betaal je relatief veel voor de montage, en 't is een hobby toch?)

Maar als je echt zo een kleintje wilt. Die zijn er ook met SK30. Zie b.v.:

https://www.paulimot.de/Bohr-/Fraesmasc ... chem-Motor

Ik heb nog nooit iets bij Paulimot gekocht. "Duitsland" is ook wat ver weg, maar wat ik op hun website zie hebben ze een vrij groot assortiment in de "hobby" machine's.

Maar ook: Zo een machine gaat 20 jaar of langer mee als je hem fatsoenlijk behandeld. Als je een wat grotere, sterkere en stijvere machine koopt, kost het wel iets meer nu, maar daar heb je nog steeds profijt van nadat je al lang bent vergeten wat je voor die machine hebt betaald. EUR4000 uitgesmeerd over 20 jaar is nog maar EUR200 per jaar, en eigenlijk is dat niet veel geld voor een hobbie. (Er gaat over de jaren ook nog aardig wat budget zitten in gereedschap en accecoires enzo).
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door André-R »

Ik heb de HBM bf 30 ooit gekocht. bedenk je een paar keer voor je daar aan begint; de motor was binnen een jaar kapot, ik kreeg per ommegaande een andere maar die at de koolbostels binnen een paar uur op. Vlgs de thechneuten van HBM viel dat niet onder de garantie want dat zijn slijtonderdelen. Ook werd de spindel naar mijn oordeel véél te warm, die heb i helemaal gedemonteerd en van goed vet voorzien waarna dit euvel was verholpen.
Ik zou toch wel echt voor een iso 30 (of 40) gaan .. sucess met je zoektocht. Als je een beetje geduld hebt, op MP komen ze toch wel af en toe voorbij
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie