Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Teedee schreef: 27 dec 2023 18:13 Qua arretering, ik weet niet goed wat dit is. De keuzehendel wordt vastgehouden door een balletje met veervoorspanning die in holtes valt.
Dat balletje is dus je arretering.. arretering is een voorziening die iets in een bepaalde stand houdt, maar niet onwrikbaar vastzet, zoals de indexering van Fietsversnellingen tegenwoordig (ik heb nog ouderwetsche buisverstellers op mijn Racefiets zonder, en dan moet je gokken hoever je moet draaien om de volgende versnelling in te schakelen, maar de Mountainbike heeft "Gripshifters" met klikstanden.. lekkerrrr)
een Lichtknopje heeft ook arretering, of hij is aan, of hij is uit.. kortom alles wat in een bepaalde stand blijft staan onder lichte veerdruk is arretering..
benkr schreef: 27 dec 2023 19:45 Ik vond op een gegeven moment delen van die blokjes onder de machine, waren van hardweefsel of zoiets.
Hardweefsel.. ook wel bekend als "Celleron" of "Trabantium" Fenolhars met katoenvezel doorgaans.. Prima spul, 't neemt een beetje olie op, is hard, maar makkelijk te bewerken, en glad als een ..wat zeg ik.. een Aal zou nog uitglijden op dat spul... 't is niet voor niets dat ze ook wel lagerkooien van dat spul maken..
[sidenote]
ik zit wel eens te denken om zelf een Spantanginrichting te maken voor mijn Draaibank.. en ik denk dat ik de blokjes of de ring voor de blokkeer-ring ook wel eens van Celleron ga maken.. op een glad gedraaid oppervlak, met een lik vet moet dat goed gaan..
[/sidenote]
Teedee
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 10:59
Locatie: Zwolle

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Teedee »

Vandaag had ik weer even tijd om verder te gaan en de slag van de schakelarm is beduidend korter dan de beweegruimte die de mof heeft. Op zich niet raar, maar er is weinig speling. Het lijkt erop dat de glijblokjes excentrisch moeten zijn.

Wellicht dat de 'originele' ook al eens door iemand vervaardigd zijn die ze centrisch gemaakt heeft. Daarmee komt de mof wel goed ruim vrij, maar grijpt hij ternauwernood aan op de vertanding. Wellicht dat er daardoor druk ontstaat die de slijtage veroorzaakt. Als de vertanding afrondt, zal die druk alleen maar toenemen.

Is er iemand die in zijn/haar DR1 zou willen kijken hoe de glijblokjes eruitzien? Als ze inderdaad excentrisch zijn, dan lijkt het probleem me duidelijk en heeft hij altijd nipt op de tanden gehangen.

Let wel, ik heb een oud type schakelarm waarvan de as niet door de bedieningshevel loopt, maar eronder vastzit. De hendel heeft een excentrische nok die in een sleuf van de schakelarm glijdt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Teedee schreef: 30 dec 2023 15:24 Is er iemand die in zijn/haar DR1 zou willen kijken hoe de glijblokjes eruitzien? Als ze inderdaad excentrisch zijn, dan lijkt het probleem me duidelijk en heeft hij altijd nipt op de tanden gehangen.
Horror!.. ik krijg weer Visioenen van de Versnellingsbak van mijn Ducati 851, die ooit door een "goede monteur" in elkaar was gezet.. schakelvorken van motorfietsen hebben geen Bronzen of Celleron blokjes, maar gewoon het zelfde staal als waar de hele schakelvork van gemaakt is..
Als je dan de schakelklok niet goed uitlijnt met de versnellingen, dan staat, net zoals nu waarschijnlijk het geval is bij jouw machine, de boel Onder spanning..
Bij Mijn Ducati bleek, omdat de assen tenopzichte van elkaar ook niet uitgelijnd waren, de 6de versnelling maar gedeeltelijk in lijn te staan (halve Tandbreedte.. maar ze krijgen wel 100 Pk voor de kiezen eh.. tanden..

en de schakelvork vertoonde flinke slijtage.. Dus.. het tandwiel, en de schakelvork maar vervangen, en de bak goed uitgelijnd.. daar ben je wel een uurtje of 2 mee zoet, maar daarna heb je ook een Motorfiets die schakelt als een heet mes door de boter.

En.. zo moet een Draaibank ook schakelen natuurlijk!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door benkr »

Bij mijn weten (geheugen) waren die blokjes precies vierkant met het gat in het midden.
Ik weet nog wel dat, toen die blokjes onder de bank lagen de boel bijna niet schakelde, soms wel, soms niet, achteraf logisch, maar in eerste instantie best wel vreemd.
Teedee
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 10:59
Locatie: Zwolle

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Teedee »

Of de blokjes moeten toch excentrisch zijn, of de as waar de schakelmof om draait is verschoven. Zou zoiets kunnen door de druk van een meedraaiend center?

De boel lijnt nu echt niet goed uit volgens mij, dus het moet één van die twee dingen zijn. Ik heb alleen geen refenties om te checken. Als iemand een foto van boven kan maken in gekoppelde en ontkoppelde stand, dan kan ik daar wellicht wat mee.

Overigens, bovenstaande kinkt wellicht nogal 'het is het één of het ander', maar ik wil bovenal benadrukken dat dit de mogelijkheden zijn die ik me kan voorstellen en aangezien ik nou niet bepaald een expert ben...
Teedee
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 10:59
Locatie: Zwolle

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Teedee »

Ik heb van nylon blokjes gemaakt en ik heb een vijltje langs de zijkant van de groef van de mof gehouden om ze weer spiegelglad te maken. Tot nog toe lijkt dat goed te gaan.

Groet!

Tim
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door FreesKever »

Bij rechte tandwielen (klauwenkoppeling?) hoeven die blokjes helemaal geen belasting op te nemen, maar alleen die ring op zijn plaats te houden, en daarom zouden ook hardweefsel of nylon / plastic blokken het jaren uit moeten houden. Die slijtage kan alleen maar optreden als er iets fout zit, en wat dat is, kun je op een foto niet zien.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door André-R »

Ik heb ff bij mijn AI gekeken en foto's voor je gemaakt, maar krijg die niet zichtbaar in de post..wat doe ik verkeerd ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op "Img Upload" klikken, Plaatje op je PC opzoeken, Op "Openen" heien, "Verstuur" klikken, en als dat PopUp venstertje toont "Uploaden is gelukt!", dan klik je op "kopiëren, en in je bericht , rechtermuisknop / plakken.. of Ctrl-V drukken.. Klaar!..

Afbeelding

See?.. dit is mijn AI DR1, schaal 1:24..
Teedee
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 10:59
Locatie: Zwolle

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Teedee »

FreesKever schreef: 21 apr 2024 13:54 Bij rechte tandwielen (klauwenkoppeling?) hoeven die blokjes helemaal geen belasting op te nemen, maar alleen die ring op zijn plaats te houden, en daarom zouden ook hardweefsel of nylon / plastic blokken het jaren uit moeten houden. Die slijtage kan alleen maar optreden als er iets fout zit, en wat dat is, kun je op een foto niet zien.
De draaibank was enorm vies en ik denk dat er tijdens het transport vuil is losgekomen dat de zijkant van de groef heeft ingevreten. Eén kant was voelbaar ruw. Die is nu weer glad.
Wat me wel bevreemdt, is dat de slag van de hevel niet afdoende is om het tandwiel geheel over de vertanding te schuiven. Vandaar de vraag om foto's.

En inderdaad, het was voor mij ook even vogelen hoe dat werkte. Aries manier was hoe ik het eerst deed, maar gisteren kreeg ik het per ongeluk op een andere manier voor elkaar. Ik zou alleen niet meer weten hoe dat ging. :roll:
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door André-R »

Afbeelding
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door André-R »

Afbeelding

Dank Arie voor de uitleg mbt uploaden afbeelding.
Hier mijn AI.
Ik heb kunststof blokjes. Nylon ??
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Teedee
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 10:59
Locatie: Zwolle

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door Teedee »

Dankjewel André. Dat helpt enorm en stelt vooral gerust dat ik het goed opgelost heb.

Groet,

Tim
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug DR1 vreet zichzelf op...

Bericht door André-R »

Teedee schreef: 22 apr 2024 18:58 Dankjewel André. Dat helpt enorm en stelt vooral gerust dat ik het goed opgelost heb.

Groet,

Tim
Kleine moeite .. ;-)
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie