AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

andrefc101 schreef: 26 dec 2023 20:43 Zou ik zeker doen, absoluut!
Een spelingsvrije moer voor $ 184,59? Dat gaat het niet worden.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

Het verhaal komt nu op dikte.
Twee van de drie assen vastzetten deed ik al, anders is er niet mee te werken.
Op een AI is dat tijdrovend: dat gaat met stelmoeren op draadstangen ter lengte van de slag.

Anders dan velen van jullie is mijn metaalbewerkingsopleiding zeer summier: Eén week practicum in de Centrale Werkplaats van (toen nog) TH-Delft in 1965. Op AI draai- en freesbanken, dat wel. In die week kwamen alle bewerkingen langs, niet individueel, maar in groepjes van vijf man.
De rest volgde na mijn studie als hobby door learning by doing. Ik ben een aardig eind gekomen, vind ik zelf, inclusief het stellen van ogenschijnlijk domme vragen.

De conclusie is dus: Gewoon handmatig doortobben. Altijd nog beter dan uren achter een PC vind ik, maar dat is een persoonlijke keuze. :roll:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

JanSr schreef: 27 dec 2023 10:19 Een spelingsvrije moer voor $ 184,59? Dat gaat het niet worden.
Das inderdaad een dure hobby, zal best iets goedkopers te vinden zijn. En misschien zelf maken uit nylon.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou die schroefdraad assen met aanslag moeren vervangen voor een gladde as met klemblokjes.
En/of 1 vast klem ding om die gladde assen vast te zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

Daar begon ik juist over na te denken! Kijken wat het wordt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 27 dec 2023 10:37 Gewoon handmatig doortobben. Altijd nog beter dan uren achter een PC vind ik
Tobben is het als je niet begrijpt wat je aan het doen bent.. en waarom je het aan het doen bent..

en.. eh.. Wat bedoel je met uren achter een PC?.. Als je daarmee CAM bedoelt, dan kan ik je dit zeggen: als je Uren bezig bent met een programma voor iets wat je normaliter op een handbediende 3 assige frees maakt.. dan heb je "ergens een afslag gemist" Voor dat soort werk, ben je geen uren bezig... da's niet meer dan Contourtje Selecteren, bewerking selecteren, waardes invullen, Paden genereren, Code opslaan.. en dat de machine in zijn achterste proppen..

Of... maar dat is mijn "kronkel".. je klopt het gewoon aan de machine in.. maar dat is bij mij mogelijk geworden door het nodige programmeerwerk vantevoren.. Ik vul de parameters voor een bewerking op de machine in.. en dan laat ik EdingCNC mijn Code genereren..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door MeMoRy »

Maar waarom is de speling/backlash te groot? Alle machines hebben speling. Wat doe je dat je er last van hebt?
Of is het probleem dus juist dat het teveel "gedoe" is om de assen vast te zetten? Dus dat het werkstuk beweegt tijdens het frezen.
Of is het hele probleem dat de huidige spindel en moeren gewoon versleten zijn en vervangen moeten worden?

Dat beantwoordt je vraag niet, maar ik ben gewend mensen te helpen met problemen, en wat ik heb ondervonden is dat mensen vaak de vraag stellen aan de hand van de oplossing die ze zelf hebben verzonnen. Dus zoiets als "hoe kan ik [Y] realiseren", terwijl het werkelijke probleem dat opgelost moet worden -zeg- X is. (Het heet dus ook wel het XY-probleem). Ik probeer nu dus te ontdekken wat het werkelijke onderliggende probleem is.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

Met "gewoon handmatig doortobben" bedoel ik niet dat ik niet begrijp wat ik aan het doen ben. Dat begrijp ik heel precies. Het tobben is het gevolg van werken met een machines uit vervlogen tijden.

Jij hebt vermoedelijk geen idee meer hoeveel tijd je achter een scherm hebt gezeten voor die freesbank voor het eerst deed wat je wilde.
Ik heb in de vroege jaren '70 de eerste stappen van de NC gestuurde machines meegemaakt, met ponsbanden en een afdeling boekhouders die die ponsbanden genereerden vanaf een tekening. Met fouten en al.

Mijn laatste update met CNC machines was 10 jaar geleden, toen ik als interim directeur een fabriek na een faillissement weer op gang mocht helpen. Ze maken daar CNC draaibanken en freesbanken met een zeer gebruiksvriendelijke interface, uiterst geschikt voor enkelstuks en kleine series. Het bedrijf heeft groot succes. Ik haal er nog wel eens een biertje.

Uiteraard heb ik mij daar uit laten leggen hoe heerlijk het zou zijn om mijn hobby op hun spullen te bedrijven. Wat mij daarvan afhield was de maat van hun machines en het kostenplaatje. Wat ik me nog goed herinner, is de enorme hoeveelheid data die nodig is voor je je eerste werkstuk kan maken.
Ik heb het dan niet over de werkstuk gerelateerde data, maar alles daarvoor: de bibliotheken met gereedschappen snijgegevens, materialen en dergelijke. Voor het optuigen van die boekhouding ben ik niet geschikt. En dat is een keuze.

Zo ben ik nu bezig met het belangrijkste onderdeel voor de ketelvoedingspomp voor een stoomauto uit 1905. Een lastig te maken ding, zelfs als je over een hedendaags CNC arsenaal beschikt.
Voedingspomp White.jpg
Het ding is gebroken: het dunne deel brak met een brosse breuk. De beide plunjers bewegen heen-en weer in kleppenhuizen, de dunne voor de hoge druk en de dikke voor de lage druk. een kruk-drijfstang mechanisme drijft het vierkante blokje aan. in het juk zitten ook nog wat dunne oliekanaaltjes, niet zichtbaar op de foto. Dus alles bij elkaar ook nog een aardig samenstel van passingen en toleranties.

In 1905 hebben ze dat zonder CNC gemaakt dat gaat mij ook lukken. Tobbend en wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 27 dec 2023 16:38 Jij hebt vermoedelijk geen idee meer hoeveel tijd je achter een scherm hebt gezeten voor die freesbank voor het eerst deed wat je wilde.
Mijn eerste keer achter een Freesbank, dat was in 1998, met een Bridgeport VMC 800, met Heidenhain TNC 410 sturing, na een ochtendje introductie , vooral eigenlijk over de bediening van de machine, werden we achtergelaten met de Manual en "Veel succes!".. in het begin was het nog even zoeken naar waar alle cycli stonden, omdat Heidenhain daar softkeys voor heeft.. de toets "Cycle Def" op het (door mij immer bewierookte Heidenhain Klavier) opende het menu met alle Cycli, je kiest degene die je nodig hebt, en dan vul je de waarden in.. met L X..Y.. Z.. beweeg je naar het punt waar je die cyclus uit wilt voeren, en je roept em op met M99, elke volgende regel waar M99 achter staat wordt dan de laatst geprogrammeerde Cyclus uitgevoerd..

Ik heb dus het CNC Frezen geleerd op een Heidenhain sturing, ik werk pas sinds 2007 (bijna 10 jaar later) met G-Code op Freesbanken, en sinds 2009 ongeveer werk ik op mijn Freesbank met Visual G++, wat sterke overeenkomsten vertoont met Heidenhain Klartekst.
en binnenkort ga ik de overstap maken naar E++, een programmeertaal die ik in EdingCNC geschreven heb, voor de draaibank is dat al bijna klaar.. ik kan een Langsdraaibewerking programmeren met M84 X20 Z-30 F300 D.05, en die gaat dan naar X20 Z-30 Afdraaien met Voeding 300, en snedediepte 0.5, Laat ik die laatste weg, dan gaat ie in één keer.. nadraaien dus..
Mogelijk veranderd dat in de toekomst nog..dat ik een Overmaat op kan geven in M84, zodat ik dat laat staan bij voordraaien, en die overmaat nadraai als ik kies voor nadraaien.. Ik moet dus nog even verzinnen hoe ik dat ga schrijven of dat ik een andere MCode gebruik voor nadraaien..M86 ofzo. want dan kan ik M83 en M85 gebruiken voor Vlakdraaibewerkingen.

Op de Freesbank heb ik inmiddels M33, M34, M36 en M37 voor Polaire coordinaten, en als je het E++ topic doorbladert..of.. wacht..

24945

een Ovaal gat, afgerond.. het hele programma staat in het programmavenster rechts.. dat is echt alles..
JanSr schreef: 27 dec 2023 16:38 Mijn laatste update met CNC machines was 10 jaar geleden, toen ik als interim directeur een fabriek na een faillissement weer op gang mocht helpen. Ze maken daar CNC draaibanken en freesbanken met een zeer gebruiksvriendelijke interface, uiterst geschikt voor enkelstuks en kleine series. Het bedrijf heeft groot succes. Ik haal er nog wel eens een biertje.
Ik denk dat ik wel weet welk bedrijf dat is... en de oprichter van dat bedrijf is hier ook lid.. (dus pas op je woorden.. :lol: )..
Ja.. wat zij hebben is wel gaaf!.. feitelijk CAM in de besturing.. ben ik al zover?.. Neen.. maar.. ik kom aardig in de buurt, in die zin dat het met E++ makkelijk is om een onderdeel aan de Machine te programmeren.

Ik denk dat wij er totaal verschillend instaan.. Ik heb in mijn tienerjaren vele uurtjes doorgebracht achter een Commodore C16, ik schreef zelf spelletjes, en daarbij moet je best wel complexe algoritmen bedenken.. in dezelfde tijd dat meisjes ook wel interessant gaan worden, en je met mooi weer er ook wel met je eerste bromfiets op pad wil (om bijvoorbeeld je eerste vriendinnetje op te halen)
Maar die programmeerervaring van de Commodore nam ik mee, Later op school les gehad in TurboPascal (alles was toen Turbo!).. en weer later Visual Basic geleerd, eerst om macrootjes in Excel te schrijven, later om complete applicaties te schrijven, het begon met Visual G++ dat me in staat stelde om mijn Freesbank voor eenvoudig werk gewoon aan de machine te programmeren, later een aantal speciale CNC besturingen geschreven met de VB.Net API van EdingCNC, onder andere voor een graveermachine die alleen maar typeplaatjes graveerde, in 2 formaten, en een Coordinaten Ponsmachine om in Rubberstrips openingen te snijden om Chirurgisch instrumentarium te plaatsen, programmeren daarvan?.. de graveermachine gewoon het voorbeeld label invullen, en op start heien.. en de ponsmachine, gewoon uit Excel een Tabel kopieren, en middels een knop in de besturing van de machine die waarden plakken..

Ik heb in 2014 een programmeer systeem voor de draaibank geschreven, waarmee je cyclus voor cyclus je werkstukje opbouwt, en alle cycli desgewenst onder elkaar kan opslaan in één programma, zodat je het eerste deel cyclus voor cyclus maakt, en dan het opgeslagen programma laadt, nieuw stuk materiaal erin.. Grote groene knop, koffie!.. daar komt ook geen Cam aan te pas..

de eerste keer dat ik in G-Code programmeerde was op de draaibank die we toen hadden staan, een Fagor 800 besturing.. fijn ding.. de G-Code Editor die erin zat was ook wel handig, met voorspellende invoer.. en dat waren meestal kleine programmaatjes voor het nabewerken van diepgetrokken producten...
Later ging ik ook de Draadvonkmachines programmeren in G-Code, heb ik door de jaren heen ook wat andere machines onder handen gehad, zoals een Ferrari 5 asser, en een Haas.. de rest van de Freesmachines waar ik mee gewerkt heb waren allemaal Heidenhain besturingen.. en daarmee kan ik wonderen verrichten.. dingen waarvan men bij Heidenhain Nederland zei "Huh?.. kan ie dat ook?".. ja.. (het programma voor dat afgeronde ovale gat is op een Heidenhain TNC 410 besturing ontstaan..

ik ben dus continu op zoek naar manieren om dingen aan de machine te programmeren..Met de Heidenhain kom ik daar heel ver mee..ook wel meegemaakt dat collega's die zelfs meer dan 1 gat boren met CAM deden.. riepen "maar dat kun je niet aan de machine programmeren!.. " Correctie.. dat kan JIJ niet Ron.. maar ik wel..

voor dat onderdeel van die auto.. Eh.. even zien.. een stuk rond nemen dat dik genoeg is om het platte stuk in het midden uit te pakken, aan weerszijden draaien tot de juiste diameter, dan opspannen in de freesbank, aan één kant een platte kant maken, omdraaien de andere kant vlakken, en de kopse kanten affrezen.. de gaatjes in de hoeken boren, en het midden uitfrezen.. dan moet je alleen de afrondingen in de hoeken nog weghalen.. vroeger zouden ze dat op een Vijlmachine gedaan hebben.. nu zul je als je die niet hebt, het met een vijltje zien te redden.. terugkijkend naar mijn MTS jaren.. Kruksleufmechaniekje moeten maken.. die hoekjes deden we ook met een vijl...

Als IK em zou moeten maken.. zo te zien past ie wel in de "Vissekom"AKA Brother HS-100 Draadvonkmachine, dus na het draaien in de Draadvonkmachine, Platte kanten vonken, dan gaatje boren in het midden van het rechthoekige gat, Draadje inschieten, en het gat uitvonken, en dan de platte kanten boven en onder..
Het draaiwerk, dat zou op mijn EMCOturn betekenen dat ik 1 keer een G84 Vlakdraaicyclus en maximaal 2 keer een G84 Langsdraai Cyclus nodig heb,en een G02 om de afronding te maken. op de draadvonkmachine zullen de programma's ook wel gewoon op het scherm passen.. Het rechthoekige gat?.. met die 4 radii?.. 4 keer een G03 op de hoeken.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..

Ken je de Film The Matrix?.. als ik een tekening heb, dan zie ik al die schermen met Programma code voor me..
JanSr schreef: 27 dec 2023 16:38 het dunne deel brak met een brosse breuk.
dat kan 2 dingen betekenen.. 't is gehard, of het is van Gietijzer.. Gehard staal kun je wel bewerken..zeker tegenwoordig.. gewoon om het te testen heb ik onlangs wat gefreesd van Hardmetaal, met een Diamantfreesje op een Proxxon MF 70!
JanSr schreef: 27 dec 2023 16:38 maar alles daarvoor: de bibliotheken met gereedschappen snijgegevens, materialen en dergelijke. Voor het optuigen van die boekhouding ben ik niet geschikt. En dat is een keuze.
Dat is een nadeel van "Slimme" besturingen.. die machines houden met alles rekening.. maar dan moet alles ook vastgelegd worden.. en dat is best een boekhouding ja.. een Heidenhain 630 heeft ook een veeeeeel uitgebreidere Gereedschapstabel dan een 410,en daar kon je al aardig in verdwalen..

met onze besturingen valt dat allemaal nog mee.. zoveel heb je niet in te vullen, velen doen dat ook niet.. ik wel.. maar dat is ook omdat ik dingen in mijn software gebruik, dat is weer dat slimme.. maar ik probeer het niet te slim te maken.. maar Controle of de Orientatie van een draaibeitel wel past bij de bewerking die je wilt gaan doen is wel zo fijn..
JanSr schreef: 27 dec 2023 16:38 Een lastig te maken ding, zelfs als je over een hedendaags CNC arsenaal
Dat is maar net hoe je erin staat.. zoals ik al aangaf.. eerst draaien, dan frezen, of in mijn geval vonken.. 't ding is voor mijn EMCOturn 120 wat lang.. maar ik sluit niet uit dat ik het wel voor elkaar kan krijgen,als één eind in de spindel past..
MeMoRy schreef: 27 dec 2023 16:17
Maar waarom is de speling/backlash te groot? Alle machines hebben speling. Wat doe je dat je er last van hebt?
Of is het probleem dus juist dat het teveel "gedoe" is om de assen vast te zetten? Dus dat het werkstuk beweegt tijdens het frezen.
Of is het hele probleem dat de huidige spindel en moeren gewoon versleten zijn en vervangen moeten worden?

Dat beantwoordt je vraag niet, maar ik ben gewend mensen te helpen met problemen, en wat ik heb ondervonden is dat mensen vaak de vraag stellen aan de hand van de oplossing die ze zelf hebben verzonnen. Dus zoiets als "hoe kan ik [Y] realiseren", terwijl het werkelijke probleem dat opgelost moet worden -zeg- X is. (Het heet dus ook wel het XY-probleem). Ik probeer nu dus te ontdekken wat het werkelijke onderliggende probleem is.
Daarop inhakend, als de Backlash te groot is, komt dat meestal door slijtage van de Trapeziumspillen en of de moeren.
moeren vervangen is dan de makkelijkste optie, en bij normaal gebruik maakt backlash niet zo veel uit.'t is alleen dat je er rekening mee moet houden als je staat te frezen, maar dat is geen probleem.. ik heb passingen staan frezen op conventionele machines. ±0.01 passingen welteverstaan.
Hoe het klemmen van de sleden geregeld is op een FR1, dat weet ik niet.. ik struin al regelmatig het net af naar zo'n machine, maar de meeste die je tegenkomt, missen de Verticale kop, en zijn dus Horizontale Freesmachines.. en dat is nou net niet wat ik zoek..

Bottomline is en blijft, als je nauwkeurig wilt frezen is teveel Backlash vervelend maar niet rampzalig, je zult alleen wat meer aan je handwielen moeten draaien om de frees net vrij (een haartje los) van je werk te krijgen. "Speling aan één kant houden" is het eerste wat ik leerde op de LTS, nu 40 jaar geleden.

Kogelomlopen hebben minder, of geen backlash, maar voorgespannen Spindels kosten meestal ook wat meer.. ik heb ze op mijn machine, en dat heeft me een arm en een been gekost.. 'k verdiende toen goed.. dus ik kon het lijden.. maar met Kogelomlopen is het wel belangrijk dat je de sleden echt vastzet als ze niet mogen bewegen.. 't is niet voor niets dat er bij een Zware Z-as een REM op de Kogelomloop zit, om te voorkomen dat bij uitschakelen of Noodstop van de machine de Z_as naar beneden komt..
Verder blijf het "VoorFrezen-NaFrezen" verhaal van toepassing.. eerst ruwweg de vorm erin brengen, en dan de laatste sneden met lage snedediepte teneinde een glad oppervlak te bekomen dat ook nog eens aan de toleranties voldoet..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het dus hier om:
2023-12-27 18_08_30-Foto - Google Foto's.jpg
Die machine heeft een bereik begrenzer en als je die moeren nar elkaar zet, staat de slede vast.
Dat dat niet handig is, begrijpt iedereen, en Jan zoekt naar een oplossing, die dacht ie met kogelomloopspindels gevonden te hebben.
Dat daar ook haken en ogen aan zitten is duidelijk.

Maar misschien is een klemblokje tegen de slede zoals onderstaande foto een iets eenvoudigere oplossing dan ombouwen naar CNC.
2023-12-27 18_08_47-Foto - Google Foto's.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Quepee »

Arie het is 2023 ! je maakt geen programma's meer aan de machine ! Ik was 18 en kwam door omstandigheden achter een DMU 80p dikke vette 5 asser maar programma schrijven aan de machine niet gek dat Dinfa naar de klote ging 5 uur bezig een programma schijven aan de machine terwijl je dat in cam kan doen terwijl de machine loopt ding koste ruim een miljoen toen der tijd. Als je als "profecioneel" bedrijf nu nog aan de machine staat te kloppen ben je gewoon geld aan het weggooien.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 dec 2023 18:20 Het dus hier om:2023-12-27 18_08_30-Foto - Google Foto's.jpg
Maar misschien is een klemblokje tegen de slede zoals onderstaande foto een iets eenvoudigere oplossing dan ombouwen naar CNC.
2023-12-27 18_08_47-Foto - Google Foto's.jpg
Precies. Ik heb het al in mijn hoofd. Als het klaar is maak ik wel een fotootje.

Ik heb een tijd geleden een nieuwe moer voor de Z-as gemaakt want die was echt sleets.
X en Y gaan nog best. Maar speling is speling, of het veel of weinig is maakt voor de handelingen niet eens veel uit.

En, Arie, dat freeskopje is best leuk, maar als ik ook maar even de kans krijg span ik het werkstuk zo in, dat ik dat niet nodig heb.
Dan heb je de maximale stabiliteit, al is het alleen al vanwege de grotere MC in de hoofdspil. Eigenlijk is zo'n FR1 een kotterbank en geen freesbank.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 27 dec 2023 18:55 Arie het is 2023 ! je maakt geen programma's meer aan de machine !
't is bijna 2024, en IK maak wel programma's aan de machine.. want als ik bij een machine sta, is dat omdat de andere draaien op dat moment.
Verder.. er zijn nog zat bedrijven die gewoon aan de machine schrijven.. het is niet voor niets dat Heidenhain nog steeds ontwikkeld aan Klartekst, dat Fagor een systeem heeft vergelijkbaar aan wat ik tot voor kort op mijn Emcootje gebruikte, en dat Siemens en Fanuc de afgelopen tijd ook ontwikkelingen hebben gehad aan hun programmeersysteem..
Quepee schreef: 27 dec 2023 18:55 5 uur bezig een programma schijven aan de machine
Ja.. Dan is het niet gek.. Maar snappen doe ik het niet, en wel hierom.. een Heidenhain besturing kun je gewoon Programmeren als ie draait, en dat zal bij andere besturingen niet veel anders zijn denk ik..
Ok.. de Fagor kon dat niet, en ik kon dat in eerste instantie op de EMCO in EdingCNC ook niet, omdat mijn Draaibank programmeersysteem op de Draaibank besturing draaide.
op de Freesbank was dat anders.. dat programmeren deed ik in een separate applicatie, Visual G++, maar die was, met name door mijn toen beperkte programmeerkennis, beperkt in mogelijkheden, desondanks kon ik gaten, Kamers en sleuven, Vlakken en patronen zo aan de machine inknopselen, een paar regels G-Code om de Frees daar te krijgen waar je em wilde hebben, en dat is het dan..

E++ is een zelfde verhaal, maar dan door mijn grotere kennis van programmeren, veel beter, Iedereen kan G0 en G1 onthouden, dus die positioneerregels knopsel je ook zo in, evenals de Dialogen voor je bewerkingen, en.. het is nu mogelijk om die Dialogen ZELF te schrijven..
Vergelijk het maar met Notepad++, maar dan met sneltoetsen voor standaard snippers Code, Dialogen voor Cyclusdefinities, en de mogelijkheid om ook Selecties uit programma's op te slaan zodat je ze in een ander programma zo kan invoegen.. (denk aan gaten patronen die in meerdere onderdelen terugkomen.. )

5 uur?.. eh..

25006

Dit deed ik op die Heidenhain TNC 410 in een kwartiertje, Ik kan het nu ook in EdingCNC, en het enige wat je nodig hebt is een goede tekening..
de SL cycli op Heidenhain besturingen zijn ook zo gaaf.. je programmeert een Contour, en je geeft aan tot hoe diep je em uit wilt baggeren.. of meerdere contouren, en dan is het afhankelijk van het startpunt of je een Overlap, Doorsnede of de beide contouren samengevoegd krijgt, uitgefreesd en wel..
Als je een Cirkel programmeert (CC X0 Y0, LP PR 100 RL, CP IPA 360 DR+ RL), en een rechthoek (L X-30 Y-20 RL, L X-30 Y20 RL, L X30 Y20 RL, L X30 Y-20 RL, L X-30 Y-20 RL), beide contouren in een Subprogramma (Label in Heidenhain Klartekst), en je roept beide aan, een geoefend lezer van Code ziet al dat de Cirkel langs de binnenkant gefreesd wordt, en de Rechthoek langs de buitenkant.. dan laat de machine de rechthoek staan, en freest de Cirkel uit, met een eilandje dus.. Dit is dus hetgene waarvan mijn Collega uitriep "Dat kun je niet aan de machine programmeren.. Nee... hij kon dat inderdaad niet.. Ik wel..

Ik denk dat het grootste probleem van aan de machine programmeren ligt in het gegeven dat mensen tegenwoordig te stom en te lui zijn om fatsoenlijk te leren programmeren.. ze hebben Heidenhain besturing, en ze kunnen net een gaatje boren of een Kamertje rond, of rechthoekig uitfrezen.. maar voor de rest?..ze hebben geen idee wat de machine allemaal kan.

't is vergelijkbaar met een situatie die ik vaak met vrienden meegemaakt heb op verjaardagen en zo.. "Die zoon van mij is zo handig met Computers!".. Ohja?.. leuk.. dus hij schrijft zelf software?.. "Nee.. dat niet".. Nou.. dan is ie dus NIET handig met Computers..

Nog een dingetje.. Stel.. Je moet een onderdeel Reproduceren.. je hebt GEEN tekening, alleen een schetsje, of alleen het onderdeel en een schuifmaat.. Nou.. dan klop je aan de hand van wat je ziet op papier, of wat je meet met je schuifmaat gewoon een programma in..
Vaak genoeg meegemaakt in de Gereedschapmakerij, dat een onderdeel aangepast moest worden.. dan werd het bij je neergelegd met een schets.. Zo moet ie worden.. of je kreeg de schets, of een aangepaste tekening, en dan moest het onderdeel nog uit het stempel gehaald worden.. dat deed een Insteller, dus voor ie dat onderdeel bij je bracht, had je het al geprogrammeerd..
en laten we eerlijk zijn.. (ik heb ze meegemaakt.. EdgeCam voor het boren en Frezen van Gatenpatronen?.. in een product wat onderdeel is van een ProductFamilie?.. Dan zeg ik.. Parametrisch programmaatje maken, bovenin het programma het onderdeel nummer in een Parameter proppen.. en dan weet het programma de rest wel... Daar koop je geen EdgeCam voor..

Kijk.. dat veel hobbyisten alles met Cam doet, is ook omdat hun werkstukken vaak complexer zijn dan wat er in het bedrijfsleven gemaakt wordt, veel 3D werk, en lastige contouren.. want de machine kan dat toch wel.. dan is het niet gek.. Horlogekasten programmeer ik ook voornamelijk met CAM, maar wel een van de meest goedkope en eenvoudige Cam programma's : CamBam.. en ik ben er blij mee.. ondanks dat, zitten er in de kast van de Instrument 3 nog gewoon aan de machine geprogrammeerde delen in.. want CamBam kan niet overweg met A-as rotaties in Freesbewerkingen.. Nou.. dan klop ik dat met de hand in.. want zo spannend is dat allemaal niet.. een algoritme dat de Frees naar een bepaalde X Coordinaat stuurt, je begint op Y+, dan loop je naar Y0, dan roteer je de kast, en je loopt door naar Y-, Even omhoog, terug naar Y+, nIeuwe X waarde uit het Algoritme aanlopen, zakken Rinse&Repeat.. tot ie klaar is..

Tot zover mijn Preek over het nut van aan de machine kunnen programmeren..

Jan!. jij had ook nog een opmerking!..
JanSr schreef: 27 dec 2023 19:26 Ik heb een tijd geleden een nieuwe moer voor de Z-as gemaakt want die was echt sleets.
X en Y gaan nog best. Maar speling is speling, of het veel of weinig is maakt voor de handelingen niet eens veel uit.

En, Arie, dat freeskopje is best leuk, maar als ik ook maar even de kans krijg span ik het werkstuk zo in, dat ik dat niet nodig heb.
Dan heb je de maximale stabiliteit, al is het alleen al vanwege de grotere MC in de hoofdspil. Eigenlijk is zo'n FR1 een kotterbank en geen freesbank.
Ja, onderhoud is het behoud van je machine.. en naar wat ik begrijp is het eigenlijk zo dat je je sleden niet "even met een hendeltje" vast kan zetten..
van mijn Conventionele machines heeft alleen de Proxxon MF70 een Blokkeerschroefje op de Z-as.. de rest?.. Nada.. noppes.. ook de draaibank kan ik niet vastzetten.. Slechte zaak eigenlijk..

Als je je sleden makkelijk vast kan zetten, dan wordt het al een stuk beter, een boutje met een bronzen Tap ingeboord die tegen een blokgeleiding klemt, of een stukje "wig" in een zwaluwstaart die je met een hendeltje aan de buitenkant vast kan zetten.. da's alles wat je nodig hebt..

Dat een FR1 geen "Heavy Duty Freesbank is, dat is me wel duidelijk, maar met de horizontale Freesspindel, met de ondersteuningen erbij.. dan heb je toch iets wat flink stijf is voor zijn formaat.. 't is een klein bankje, maar fors groter dan mijn Beagle, en zeker stabieler.. en.. ik heb een zwak voor "Quirky machines" en een FR1 is best wel Quirky..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel veel tekst om het klemmen van een slede te behandelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie