AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

Heeft iemand al eens een FR1 omgebouwd naar kogelomloopspillen?

De bestaande spindels met bronzen moeren hebben naar mijn smaak teveel speling.
De spoed is 3 mm, handig om daar voor te kiezen ivm de onnavolgbare AI schaalringen.

Voor ik het allemaal ga uitzoeken, wellicht is er iemand die dat al eens gedaan heeft.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door benkr »

Ik ken allerlei maten voor spoed, maar heb nog nooit ergens 3 mm gezien, 2, 2,5, 4, 5 en groter genoeg, maar nog nooit 3 mm.
Bedenk dat trapeziumdraad zelfremmend is, KO spindels zeker niet, je zult er waarschijnlijk dus een rem of blokkering op moeten gaan maken om het stabiel te krijgen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

Kogelomloop hoort absoluut niet op een manual freesbank, zeer slechte keuze!
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

benkr schreef: 26 dec 2023 17:23 Ik ken allerlei maten voor spoed, maar heb nog nooit ergens 3 mm gezien, 2, 2,5, 4, 5 en groter genoeg, maar nog nooit 3 mm.
Bedenk dat trapeziumdraad zelfremmend is, KO spindels zeker niet, je zult er waarschijnlijk dus een rem of blokkering op moeten gaan maken om het stabiel te krijgen.
De machines van AI zowel de freesbank als de draaibanken, hebben spindels, die in één omwenteling 3mm voortgang geven. Dus 3 mm spoed.
andrefc101 schreef: 26 dec 2023 17:38 Kogelomloop hoort absoluut niet op een manual freesbank, zeer slechte keuze!
Aha, waarom niet?
En: wat dan wel?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

Wanneer je freesmachine manueel bedient, heb je een “soort” van wrijving nodig, anders is het zowat onmogelijk om de freeskop op z’n plaats te houden. Trapezium draad is dus hier veel geschikter voor. En zit er wat speling in, maakt niet uit, dat draai je er eerst in de juiste richting uit, en dan frezen maar 😉
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

JanSr schreef: 26 dec 2023 18:12 De machines van AI zowel de freesbank als de draaibanken, hebben spindels, die in één omwenteling 3mm voortgang geven. Dus 3 mm spoed.
Mijn DR1’tje absoluut niet, één omwenteling is 2mm.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

Mooi! Die heeft dus 2 mm spoed.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

andrefc101 schreef: 26 dec 2023 18:39 Wanneer je freesmachine manueel bedient, heb je een “soort” van wrijving nodig, anders is het zowat onmogelijk om de freeskop op z’n plaats te houden. Trapezium draad is dus hier veel geschikter voor. En zit er wat speling in, maakt niet uit, dat draai je er eerst in de juiste richting uit, en dan frezen maar 😉
Het lijkt mij niet moeilijk om een frictierem op de spindel te bouwen.

Die speling zorgt er voor, dat je na elke bewerkingsgang niet gewoon terug kunt daarin naar het begin, want dan ben je ineens "meelopend" aan het frezen, in combinatie met die speling is dat ergerlijk en het leidt tot een slecht oppervlak en de frezen vinden het ook niet fijn.
Dus" "van het werk" draaien voor je terug kan gaan naar het begin van de slag. Lekker omslachtig.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Kun je niet opteren voor een anti-backlash nut?
Montage moet het wel toelaten natuurlijk, maar met die dingen (naar ik lees toch) kun je de speling eruit regelen (en nog bijregelen nadat er meer slijtage opkomt op een later tijdstip)
Zou het ook graag zetten op mijn machine, maar frees dat de nut op mijn FB2 kloon zodanig custom is dat er geen FF replacement voor te vinden zal zijn.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

JanSr schreef: 26 dec 2023 18:59 Het lijkt mij niet moeilijk om een frictierem op de spindel te bouwen.
Zoiets als 'paard achter de wagen spannen', gewoon die speling oplossen is stukker goedkoper en eenvoudiger.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

andrefc101 schreef: 26 dec 2023 19:53
JanSr schreef: 26 dec 2023 18:59 Het lijkt mij niet moeilijk om een frictierem op de spindel te bouwen.
Zoiets als 'paard achter de wagen spannen', gewoon die speling oplossen is stukker goedkoper en eenvoudiger.
"Gewoon die speling oplossen"
leadscrew nuts.png
Zo iets, dus?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

Zou ik zeker doen, absoluut!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 26 dec 2023 18:59
andrefc101 schreef: 26 dec 2023 18:39 Wanneer je freesmachine manueel bedient, heb je een “soort” van wrijving nodig, anders is het zowat onmogelijk om de freeskop op z’n plaats te houden. Trapezium draad is dus hier veel geschikter voor. En zit er wat speling in, maakt niet uit, dat draai je er eerst in de juiste richting uit, en dan frezen maar 😉
Het lijkt mij niet moeilijk om een frictierem op de spindel te bouwen.

Die speling zorgt er voor, dat je na elke bewerkingsgang niet gewoon terug kunt daarin naar het begin, want dan ben je ineens "meelopend" aan het frezen, in combinatie met die speling is dat ergerlijk en het leidt tot een slecht oppervlak en de frezen vinden het ook niet fijn.
Dus" "van het werk" draaien voor je terug kan gaan naar het begin van de slag. Lekker omslachtig.
Nou heb ik het grootste gedeelte van mijn leven achter CNC Freesmachines gestaan, maar ik was er al heel snel achter dat meelopend frezen een beter oppervlak geeft..maar een Frees "effe snel" terug naar het begin halen is geen frezen.. dan zet je em een haartje los.. zo moeilijk is dat niet.. op een draaibank doe je tenslotte ook niet anders..

op school uitgedokterd, en daarna altijd toegepast.. "Voorfrezen" op 0.5 ofzo.. gewoon dat je nog net buiten je uiteindelijke maat bent, na elke slag je frees even een haartje lossen.. snel terug zwengelen, de één na laatste slag, Meelopend, 0.3 afnemen, terug naar de overkant, meten, laatste snede instellen, en weer meelopend Frezen, om die laatste 0.2 eraf te "poetsen", op ee FR1, ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar als ie goed is, ±0.05.. "Makkie" op die manier.. ik heb op mijn Proxxon MF 70 (Buromodelletje miniatuurFreesbankje op die manier 0.01mm nauwkeurigheid gehaald..terwijl die machine niet bedoeld is om zo nauwkeurig te werken.. (en je wilt niet weten hoeveel backlash dat ding heeft)
Lekker omslachtig.
2 woorden.. : "Luie Donder!" (en één leesteken...) :lol:

Wat Kogelomlopen betreft.. Ja.. 't kan.. maar JA!.. je zult er een blokkering op moeten hebben, op alle assen, maar doorgaans zit die er wel op, anders kun je niet zuiver werken, de Conventionele Freesbanken waar ik mee gewerkt heb, hadden dat ook.. en dat was ook vaste prik.. als je op X aan het Frezen bent, dan staan Z en Y VAST.. zelfs, of met name juist met Trapeziumspindels..
op de Draaibanken hetzelfde verhaal.. Als je aan het vlakdraaien bent op een Grote diameter, dan staat je Z-as VAST..ben je een passing aan het draaien,dan staatje X-as vast, en je bovenslede ook.. meestal draaiden we die helemaal naar achter, zodat ie ook niet teveel over de rand van de tafel bungelde..Verspanen is net als voortplanten.. Stijfheid is alles!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door hfjbuis »

De trapezium spindel speling vrij maken gaat niet. Door slijtage en onzuiverheden in de spoed, zal de moer hier en daar (op het einde) vastlopen. Benkr heeft dacht ik al zoiets geprobeerd. Speling arm maken met 2 moeren kan wel. Die laatste paar honderste kun je dan met een "sterke" veer tussen de moeren nog er uit halen als de belasting (finish pass) niet te hoog wordt.

Een KO plaatsen kan ook maar dat kost waarschijnlijk wat vrije slag. Ook, zoals reeds gezegd, gaat het remmend vermogen van de spindel achteruit. Voor mijn kleine freesmachine is dat niet zo'n probleem, ik moet toch al alle assen vastzetten m.u.v. de as die frezen moet.
Nu heb ik op mijn freesmachine (net als de draaibank) een linkse en een rechtse spoed. Een KO spindel met linkse spoed is zelfs in Chinese kwaliteit duur (voor mijn begrippen).

Nu moet ik bij het meelopend frezen de slede met de hand tegenhouden. Alleen al daarom zou ook ik zou graag een KO spindel erop willen hebben. Ik ga niet ombouwen omdat ik dan het bereik nog kleiner wordt en ik voor de ombouw een freesmachine nodig heb. Ik koop een machine waar (X,Y) KO spindels al op zitten (F307-V van paulimot). Die bouw ik dan om naar CNC met behoud van handbediening.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie