Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mag ik even kritisch zijn?..Ja dat mag ik

"Wat is deze machine in Mercuriusnaam allemaal aan het doen?.. "

Toolchange: Verplaats naar Z-Max, verplaats in één lijn naar de pocket waar je het tool wilt neerzetten, verplaats naar beneden, naar achteren, Los Tool, ga omhoog tot boven de Toolopnames, en dan naar het nieuwe tool (Dat deel doet ie dan wel goed)

'k zie hier een machine met voedingssnelheid eerst naar achteren schuiven, dan naar links (Daar had nog een Tool klem kunnen zitten..), dan naar beneden, opzij, en dan pas zet ie het tool weg..

Waarom trouwens hangen de Toolklemmen aan de waslijn?, en waarom daar?.. en niet een stukkie verder naar achter?.

'kweet niet wie er verantwoordelijk is voor de bouw van de machine en voor het schrijven van de Macro voor de Toolchange.. en iets zegt me dat ik dat ook eigenlijk niet wil weten..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Leeuwinga »

ze schenken daar dikke bakken koffie ..vandaar
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: 02 feb 2024 12:41 ze schenken daar dikke bakken koffie ..vandaar
Bakken DIKKE koffie bedoel je ? :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Ballegooijen »

De macro voor de lengte meting van de frees is volgens mij niet helemaal goed. Ik zie hem nu in 1 keer helemaal naar beneden gaan en volgens mij gaat hij normaal gesproken de laatste 5 mm op een heel langzame snelheid naar beneden totdat hij getriggerd wordt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 02 feb 2024 13:35 De macro voor de lengte meting van de frees is volgens mij niet helemaal goed. Ik zie hem nu in 1 keer helemaal naar beneden gaan en volgens mij gaat hij normaal gesproken de laatste 5 mm op een heel langzame snelheid naar beneden totdat hij getriggerd wordt.
Bij mij gaat hij 1x snel naar beneden, en daarna 2x langzaam. Ook die stofschoen zakt niet na de toolwissel, dus dat is ook niet zoals het hoort, dat ding gaat niet veel doen zo. En dan de snelheid van het wisselen.... tja, de snelheid van het wisselen.

Op welke cnc controller/programma draait deze machine eigelijk?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Jacala »

De motoren voor de Y as zitten via een tandriem constructie op de tandheugel (zie video).

Hier is weinig mis mee, voor een budget machine. Die set: motor montage, randriem en as voor tandheugel tandwiel is een heel standaard onderdeel uit china. Ik heb geen idee wat je voor de machine betaald hebt maar dit onderdeel is budget.

Zie het onderdeel hier: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ry_from%3A

een veel mooiere oplossing is een "planetary reductor"

En inderdaad de macro die je Toolchange afhandelt is ook erg onlogisch. Ik ben geen machinebouwer maar doe wel mijn eigen machines en per ongeluk heb ik ook wat machines voor andere bedrijven geïnstalleerd en in bedrijf gesteld.

Op machinegebied weet ik genoeg om mijn eigen bedrijf draaiende te houden maar ik zal nooit mijzelf profileren als expert of machineleverancier..... En toch: Mijn machines en marco's werken echt heeeeeeel veel beter dan dit.

De fundering klopt niet, en je kunt bouwen wat je wilt. Maar als de fundering slecht is blijft het een gammele bende.

Mooie constructie voor hobby of lichte bewerking. Voor productie draaien? Nee.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door serum »

Er is niet veel mis met een dergelijke reductie, Deze machine kan je ook prima inzetten voor productie, het duurt alleen wat langer. Het is afhankelijk van je eigen creativiteit hoeveel winst je kan maken met deze machine. Het is niet zo dat het allemaal waardeloos is.

Die macro zal nog wat finetuning kunnen gebruiken. Welke besturing gebruik je eigenlijk?
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

De de leverancier heeft mach 3 meegeleverd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 03 feb 2024 09:14 Er is niet veel mis met een dergelijke reductie, Deze machine kan je ook prima inzetten voor productie, het duurt alleen wat langer. Het is afhankelijk van je eigen creativiteit hoeveel winst je kan maken met deze machine. Het is niet zo dat het allemaal waardeloos is.

Die macro zal nog wat finetuning kunnen gebruiken. Welke besturing gebruik je eigenlijk?
Precies, je begint ergens aan, je leert wat, je verbetert wat en uiteindelijk heb je een machine die doet wat je wilt en ook nog een hoop ervaring.
Zonder fouten kun je niets leren.

1e verbeter puntje, hoogte verstelbare stofschoen, misschien met een luchtcilindertje.

Advies puntje, stel die uitdaging met nauwkeurig op diepte frezen nog even uit. (hylite plaat)


(jullie beoordelen die snelheid zonder te weten of dit toevallig een voorzichtige testrun was of de definitieve snelheid)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 03 feb 2024 09:14 Die macro zal nog wat finetuning kunnen gebruiken. Welke besturing gebruik je eigenlijk?
Dat heb ik al een paar keer gevraagd….
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 03 feb 2024 10:24
serum schreef: 03 feb 2024 09:14 Die macro zal nog wat finetuning kunnen gebruiken. Welke besturing gebruik je eigenlijk?
Dat heb ik al een paar keer gevraagd….
Even niet opgelet zeker? ;-)

Mach3, daar moeten genoeg ervarings deskundige voor te vinden zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 feb 2024 10:37
andrefc101 schreef: 03 feb 2024 10:24
serum schreef: 03 feb 2024 09:14 Die macro zal nog wat finetuning kunnen gebruiken. Welke besturing gebruik je eigenlijk?
Dat heb ik al een paar keer gevraagd….
Even niet opgelet zeker? ;-)

Mach3, daar moeten genoeg ervarings deskundige voor te vinden zijn.
Dan moet je niet bij mij zijn hoor, da's software en jullie weten hoe ik daar over denk en mee om ga.
Maar die macro is denk ik best wel leesbaar en dus ook makkelijk aan te passen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 03 feb 2024 10:53 Maar die macro is denk ik best wel leesbaar en dus ook makkelijk aan te passen.
Das mooi, dan moet de ts deze maar ff naar jou sturen.
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Ik ben op zich wel geïnteresseerd in een cursus g-code macro’s aanpassen / schrijven voor m’n cnc bij mij op locatie…
Plaats reactie