Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Arie Kabaalstra »

janplastiek schreef: 08 jan 2024 19:39 als deze openingen voor Arie geen probleem zijn, de klem wordt stuk getrokken als de houder uit de klem getrokken wordt
Dan heb ik niets gezegd.. 'k heb deze dingen, specifiek deze BT30 Houders, nooit in handen gehad, mijn gedachtengang is dat de uitsparingen geen contact zouden moeten hebben met de klemmende gedeelten(oppervlakken) van de klemmen..

Als dat dus WEL het geval is, zoals ik reeds eerder opmerkte, dan heb je dus de verkeerde houders..
Naar wat ik begrepen heb, en wat jij ook in dat geval terecht opmerkt:
janplastiek schreef: 08 jan 2024 19:39 Gereedschaphouder ISO30 conform DIN69871 moet je hebben om in deze klem te plaatsen zonder problemen te hebben.
Daar sluit ik me dan volmondig bij aan.. 't enige dan is dat je de macro iets aan moet passen, de kop moet een haartje of 8¾ hoger vanwege de andere positie van de V-Groef in de houder..
Verder, heeft zoals de aangehaalde Link duidelijk maakt, een ISO houder GEEN uitsparingen, en dat zou ook niet nodig zijn, immers, de Spindel beschikt ook niet over DriveDogs/aandrijftechnologyapplicationdeviceblokjes(3xwoordwaarde)..

'k zit nog wel eens te kijken naar een ISO10 of 15 Adapter om op mijn Suhner spindel te monteren, en ook die zijn "Glad", immers het koppel van een "Bovenfrees motor" is niet dusdanig hoog dat je drivedogs nodig hebt, en ik denk dat in dit geval een BT30 ook niet iets significants toevoegd, ergo.. als je met ISO 30 uitkan.. de BT houders klikoneren, of op Marktplaats zien te slijten, danwel terugsturen naar de leverancier, en erop staan dat ie ISO30 vervangers levert..
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Dag allen,

Allereerst wil ik u hartelijk bedanken voor alle reacties. Daarnaast ben ik ook verbaast over het aantal meningen. Wat me vooral verbaasd is dat mensen reageren maar kennelijk de vraag die ik stel in de eerste post niet lezen. Kortom, er is wat verwarring ontstaan lijkt het. Om mijn vraag te verduidelijken, namelijk, is een bt30 spantanghouder geschikt om te gebruiken inc met de klemmen of houders die ik heb, heb ik een filmpje gemaakt zodat u allen de probleemstelling misschien beter begrijpt.

Hier het linkje naar de video. Ik beloof u dat dit niet gedramatiseerd is.

https://vimeo.com/900948077/7be8b07463

Ik wens u veel kijk plezier.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door janplastiek »

11178
ik heb 35 houders op de frees staan, elke frees wordt minstens om de 2 à 3 weken gebruikt, verder staan er nog 15 speciale freeshouders aan de lessenaar welke ik handmatig wissel en een klem voor de floating head op een korte zijkant van de machine, deze kop plaats ik enkel als hij nodig is, ik maakte de klemmen ook zelf uit een plaat pom van 16mm geloof ik. in het begin trok de motor de klem stuk bij het uit de klem trekken.
de bt houder kostte 27€ de iso houder +/-70€, ik dacht in het begin ook A goedkoop maar toen het niet werkte was de rekening snel gemaakt, bij de machine blijven tijdens de tool wissel kwam er nog bij dus 12 stuks aan een kennis met een Abene geloof ik, weg gegeven en de juiste
gekocht, goede les geweest om goed te zoeken en de juiste te kopen.
Breek de dag, frees een lijntje.
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Hoi Jan, dank voor de info. Zijn de iso30 en bt30 houders uitwisselbaar? Maw kan ik gewoon een iso30 houder kopen en deze gebruiken in mijn machine?

EDIT, toegevoegd: of moet ik dan bt30 spantanghouders kopen zonder drivedogs? Dat is idd wel een dure grap…

En mooie setup heb je staan 8)

Groet, Manuel
Laatst gewijzigd door deepred_tv op 09 jan 2024 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door tuonov4 »

iso 30 houders zijn niet hetzelfde als BT 30 houders.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is het mooie bij een forum, iedreen heeft er een mening over en oplossing voor.
Maar jij moet maar zien daar de juiste info uit te filteren.
Een ding is zeker, die spil is BT30, dus zul je ook die houders moeten gebruiken.
Met of zonder meeneem sleuven.
Ik zou de magazijn klemmen aanpassen naar een ander type die gewoon glad over die groef lopen. Dat is verreweg het goedkoopst en geeft je in de toekomst de mogelijkheid gereedschaphouders te gebruiken met of zonder die meeneem gleuven.

Ps. Ook jij bent mijn plaatje van de bt-sk-iso houders alweer even vergeten. ;-)

Trouwens, wat gaat er verkeerd in dat filmpje? Die machine duwt heus wel door tot dat die houder op z’n plek zit, en dan zit ie toch goed?
Dat jij er met de hand moeite mee hebt, is een ander probleem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Hoi Hugo,

Dank voor je bericht. Het spijt me maar ik ben dus echt een noob. Om zeker te weten dat ik je begrijp je heb ik even een tekening gemaakt. Met “groef” en de “meeneem sleuven” bedoel je het gene dat ik rood heb gemarkeerd?
En wat bedoel je met spil? het groene of geel gemarkeerde deel?

Afbeelding

Groet,

Manuel
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jan 2024 10:33
Trouwens, wat gaat er verkeerd in dat filmpje? Die machine duwt heus wel door tot dat die houder op z’n plek zit, en dan zit ie toch goed?
Dat jij er met de hand moeite mee hebt, is een ander probleem.
Bij het vaker verwisselen gaat de spantanghouder de klem beetje bij beetje kapot maken. Elke keer dat de spantanghouder langs de beugel moet schraapt deze een stukje van de beugel af. Ik moet nl echt flink kracht zetten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door andrefc101 »

deepred_tv schreef: 09 jan 2024 11:11 Bij het vaker verwisselen gaat de spantanghouder de klem beetje bij beetje kapot maken. Elke keer dat de spantanghouder langs de beugel moet schraapt deze een stukje van de beugel af. Ik moet nl echt flink kracht zetten.
Is toch totaal onbelangrijk! Zoals een aantal pagina's terug al gezegd: gewoon de machine gebruiken zoals geleverd, je zult echt niet de eerste zijn van deze leverancier. En gaat er een clip kapot, gewoon vervangen....... dit is echt geen acht pagina's geneuzel waard hoor!
en oh ja: alleen BT houders in een BT spindel gebruiken, aan jou of ze met of of zonder drive dogs zijn....

Ik stel het volgende voor: laat iemand een stukje g-code schrijven waarin het volgende gebeurd: machine pakt een tool uit het rek, gaat klein stukje terug, start de spindel voor 1 sec, zet de tool terug in het rek, pakt de tool ernaast en dan weer van voor af aan. Dit laat je 200 keer doen, en dan vertel je daarna hoeveel clips er kapot zijn gegaan.. zullen er waarschijnlijk niet veel zijn ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Spil = frees spindel / freesmotor, daarin zit een gat en aantrek mechaniek speciaal afgestemd op een BT30.
De groef is de v-groef bij jouw geel, daar kunnen vingers omheen schuiven.
Rood=Meeneem sleuven, drivedogs, of alle andere benamingen die aan de EXTRA toegevoegde mee neem nok met gleuf gegeven worden, heb jij niet nodig want je freesmotor is niet voorzien van zo’n nok.
Gewoon eerst even aan de gang er mee. Als de overgang v-groef meeneem gleuf zo scherp is dat daardoor het kunststof weg schraapt, kun je overwegen die overgang bot te schuren of vijlen met een fijn sleutel vijltje.
En de volgende houders die je koopt zonder die mee neem groeven.
Die magazijn houdertjes kosten een paar euro, dat kun je beter vervangen dan de houders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jan 2024 12:21 Heel verhaal..
en ik heb al eerder een soortgelijk verhaal getypseld.

het komt er dus in het kort op neer dat je inderdaad gewoon even moet zien of de huidige houders met DriveDogs de klemmen beschadigen, zo ja.. of houders aanpassen, of terug naar de leverancier, en de verantwoordelijkheid bij hem neerleggen, en in de toekomst gewoon houders kopen zonder DriveDogs..
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Om de verwarring compleet te maken:

https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... 0f15b55da4
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door andrefc101 »

deepred_tv schreef: 21 jan 2024 11:18 Om de verwarring compleet te maken:

https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... 0f15b55da4
Ja, zo kan je nog 500 sites vinden die deze iso30's verkopen. Geen idee wat je er mee wilt zeggen, maar ook dit is geen BT30! Waarom probeer je niet van de machine leverancier holders te kopen, of iig vragen welke hij aanbeveelt.
En ja, als jij er perse ISO30 in wil proppen, lekker doen zou ik zeggen....... zou wel een beetje uit de buurt blijven ;-)

Oh ja, je begint je post (inmiddels 7 pagina's terug), met: Mid dit jaar heb ik bij een niet nader te noemen bedrijf.......
....heeft dat nog een reden, of was het gewoon niet zo belangrijk? Denk dat zij wel weten wat erin moet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat is er wazig aan dan?
2024-01-21 12_23_35-Nbt30 Iso30 Mes Schacht Precisie 0.001Mm Er11 Er16 Er20 Er25 Er32 45 60 70 100l .jpg
2024-01-21 12_23_18-Nbt30 Iso30 Mes Schacht Precisie 0.001Mm Er11 Er16 Er20 Er25 Er32 45 60 70 100l .jpg
Ja, ze verkopen inderdaad BT en ISO, maar als je schoenen gaat kopen moet je toch ook zelf verzinnen of je op de dames afdeling of de heren afdeling gaat kijken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie