Boorkop

Moderator: Moderators

polly
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2015 15:35

Boorkop

Bericht door polly »

Goedemiddag,

Wie heeft ervaring met de klemkracht van een 16mm , 1/2x20 unf LLambrich boorkop?
Wil er namelijk ook goed mee kunnen tappen.

polly
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boorkop

Bericht door hfjbuis »

Als ik zoek (1/2x20 unf LLambrich), kom ik een tandkransboorkop tegen. Die zijn geschikt om te tappen (L/R) maar meer dan een M6 of zo, zal een boorkop niet houden.
Ik gebruik daarom combitappen op de accuboor waarvan ik de (boor)punt afslijp. Die gebruik ik ook op de freesmachine en de draaibank. Ook soldeer ik aan de tap een zeskant, schroef er een 6 kant op vast, of zet hem in een tapkop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
polly
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2015 15:35

Re: Boorkop

Bericht door polly »

hfjbuis,

Op de website van, van Maele Benelux word een LLambrich automatische snel span boorkop 3-16 mm, 1/2x20 unf, CKS-16.R 1.2 aangeboden, euro-90,31 ex.
Heb via de mail vragen over deze boorkop gesteld, maar helaas nooit antwoord gekregen, vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft.


polly
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boorkop

Bericht door hfjbuis »

Een automatische snelspan boorkop draait meestal los bij het terugdraaien. Er moet bijstaan geschikt voor l/r.
Een snelspan kop is ook flink langer.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Boorkop

Bericht door bartL »

Ik gebruik een B18 snelspanboorkop met een MK4 opname. Ik dacht van Rohm maar dat weet ik niet zeker.
Hiermee tap ik regelmatig tot M20. Ik trek hem dan wel vast met 2 waterpomptangen. Vast niet zoals het hoort maar..... als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat. :mrgreen: Wellicht sloop ik hem een keer.... dan koop ik weer een nieuwe. Voorlopig gaat het al een paar jaar goed.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Boorkop

Bericht door keesfrees »

hfjbuis schreef: 24 dec 2023 15:27 Ook soldeer ik aan de tap een zeskant, schroef er een 6 kant op vast, of zet hem in een tapkop.
In mijn zeer beperkte ervaring met tappen heb ik ook zo'n soort oplossing gemaakt, omdat ik zoiets niet kon vinden.
20395

Overigens, dit zijn roltappen, hier eerdere bijdragen daar over.
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&key ... hor_id=601
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boorkop

Bericht door hfjbuis »

Ik doe dit zachtsolderen met 3% zilver tin (sanitair tin) en S39, dan kun je de huls een paar keer gebruiken.

Roltappen gebruik ik voor hout, die maak ik op de draaibank uit zeskant staal. Geen roltap, dan werkt in de zachte houtsoorten een bout ook, kost alleen wat meer kracht.

Nu mijn CNC "bijna" klaar is, ga ik een tapkop maken, 2 van deze onderdelen in serie. Een voor op het vierkantje, de ander op de schacht om de tap recht te houden. Voor de slipkoppeling heb ik nog geen goede oplossing. Misschien het prototype maar zonder slipkoppeling maken.
Ik gebruik nu ook zoiets, maar met 2 bekken.

Deze krijgt aan de achterkant een 20 of 16 mm as. Ik neig naar een 16 mm as omdat ik mijn boorkop ook in een 16 mm collet klem.
TapChuck.jpg
Terug naar het onderwerp:
Mijn beste boorkop is ook de oudste. Het is een 13 mm tandkranskop van Röhm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Boorkop

Bericht door keesfrees »

hfjbuis schreef: 24 dec 2023 23:53 Geen roltap, dan werkt in de zachte houtsoorten een bout ook, kost alleen wat meer kracht.
Met een snijkantje er aan(in) gevijld.
hfjbuis schreef: 24 dec 2023 23:53 gebruik ik voor hout
Leuk, voorbeeld ?
hfjbuis schreef: 24 dec 2023 23:53 Voor de slipkoppeling heb ik nog geen goede oplossing.
Dat doet mijn onvolprezen slag(schroeven)draaier aan een snoertje prima.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boorkop

Bericht door hfjbuis »

keesfrees schreef: 25 dec 2023 09:18 Dat doet mijn onvolprezen slag(schroeven)draaier aan een snoertje prima.
De slipkoppeling van een accuboor doet het prima, maar die kost teveel ruimte op de "kleine" freesmachine. Daar moet iets compactors voor komen.
Met een snijkantje er aan(in) gevijld.
Nee hoor, gewoon de bout met de accuschroevendraaier erin draaien. Gaat prima in zachte houtsoorten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
polly
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2015 15:35

Re: Boorkop

Bericht door polly »

Beste reageerders,

Ik tap voornamelijk in rvs, van m3 t/m m20, met bleu shark tappen van Dormer, in diktes van 6 tot soms 40mm, en dat vergt soms nogal wat kracht.
Ik gebruik nu een tandkrans boorkop 16 mm van Metabo, en die red het niet altijd met de grotere tappen om niet te gaan slippen.
Nu beweerd LLambrich dat hun boorkoppen 50 % meer klemkracht hebben, vandaar mijn vraag.

Alvast mijn dank voor alle tips, blijven nog steeds welkom.

Groet, polly
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boorkop

Bericht door hfjbuis »

De grootste klemkracht heeft mijn snelspanboorkop van Röhm die een micro verstelling heeft. Die zit op de € 80,-- kostende lidl accuboor met een koppel van 60 Nm.
https://www.lidl.nl/p/parkside-performa ... YlEALw_wcB

De accuboor is te zwaar in gebruik en draait veel te snel (geen fijne regeling) om te kunnen schroeven of tappen maar de boorkop is goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boorkop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb nooit anders dan snelspanboorkoppen gebruikt om te tappen, ook gewoon met M8.. niks aan de hand.. tandkransboorkoppen vervloek ik in alle mogelijke talen, je zit altijd met dat k... sleuteltje te pielen..

Dat een snelspankop loskomt als ie de andere kant op draait.. is ook niet altijd waar.. anders was het mij nooit gelukt om ermee te tappen..
de Snelspankoppen op Accuboormachines hebben doorgaans allemaal een Blokkering.. die komen zeker niet los.. en zelfs met een Accutol krijg je M8 nog wel aan het draaien.. maar dat is dan wel de Max.. M6 is geen probleem, ook niet in staal
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Boorkop

Bericht door P1-Engineering »

Je kan ook een standaard adapter kopen van 6-kant naar de vierkant aandrijving van een tap. Dit werkt top zonder risico op slippen.
Hiermee zet ik ook een tap is de slagschroevendraaier, gaat als een raket.

https://nl.aliexpress.com/item/10050051 ... Redirect=y
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boorkop

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's een mooi dingetje!.. goed idee ook.. zo simpel kan het inderdaad zijn..
Plaats reactie