Kress 1050 - trager laten draaien

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kantentaster op een Kress?.. één woord: "NEE"

een Kress loopt in de laagste stand al veel te hard.. 600-800 toeren MAX voor een Kantentaster
hainjedaf schreef: 24 dec 2023 11:23 kan toch ook aan de onderkant?

Mabuchi 540 uit een Tamiya auto en een postelastiek om de spindel en de motor as?
Klein (lab)voedingkje, regelbaar tot 12V / 2A en klaar.
Het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn denk ik.
Hmm.. dat vraagt natuurlijk wel even wat knutselwerk.. 't lastige is dat de Veer in de opname zit, dus een dunne opname eromheen waar je de taster in kan lageren wordt lastig te construeren.., maar als je dat voor elkaar krijgt.. Postbode elastiek?.. "Ben je mal?" gewoon de "aandrijfpoelie" van je taster kartelen, en dat motortje voorzien van een Polyurethaan wieltje (skeelerwielen kosten geen drol bij de Decathlon), dan kun je die motor op een zwenkbare opname monteren.. met een Schakelaartje erin verstopt.. heb je em nodig, dan klap je em naar benee, en kun je em starten..

Of.. je moet de hele Kress Spindel aandrijven met dat motortje.. dat kan inderdaad ook..
Dieselloco schreef: 24 dec 2023 11:04 of een hele dure 3D taster kopen.
Kopen?.. daar is mijn eerste werkgever bijna failliet mee gegaan...zo'n ding knutsel je in een achtermiddagje in elkaar.. veel meer dan een stukkie print, een paar kogeltjes, of netjes gedraaide kegeltjes heb je niet nodig.. , en een stukkie kunststof dat tegen een stootje kan (Delrin), en wat kleine paspennetjes.. en een Tastnaaldje.. die zijn ook wel te vinden voor weinig), ouwe balpen slopen voor het veertje.. en met wat freeswerk en wat soldeerwerk heb je een taster..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 25 dec 2023 14:00 Kantentaster op een Kress?.. één woord: "NEE"
Misschien handig om eerst het hele topic te lezen, de oplossing was er al.
of een hele dure 3D taster kopen.
Kopen?.. zo'n ding knutsel je in een achtermiddagje in elkaar.. veel meer dan een stukkie print, een paar kogeltjes, of netjes gedraaide kegeltjes heb je niet nodig.
Natuurlijk Arie, BAAAAAAAH :!:
Ik heb met de ontwikkelaar en producent van de zwitserse 3D taster die oa Sorotec verkoopt gesproken eind oktober in Duitsland.
Hij heeft het hele ding uit elkaar gehaald en me alle onderdelen laten zien en de geschiedenis verteld. Ontwikkeltijd was ruim twee jaar om het LANGDURIG nauwkeurig te krijg3n en houden.
Er zijn een aantal dingen waar niemand rekening mee houdt zoals de uniforme dikte van de printplaat en goud laag, speciaal contract met een pcb maker voor afgesloten, kosten voor 100 printjes meer dan 20.- per stuk om er maar eens eentje te noemen. Balletjes veertjes etc etc.

Kijk voor de lol ook eens naar de patenten van Akira Matsuhashi, oprichter van metrol.
Die is sinds de jaren 70 bezig om dit te verbeteren vooral qua langdurige repeteerbare nauwkeurigheid.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door xander janssen »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 dec 2023 12:37 Wel opletten dat je niet iets te ver door draait. Zag hier op het forum een afgebroken as van een kress voorbij komen, denk niet dat je daar op zit te wachten.
Ik heb daarom een 10 mm lagertje op een asje van maar 3 mm. Voor de veiligheid, in de hoop dat in geval van een ongelukkige beweging, dit asje eerder krom is dan de as van de Kress
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

xander janssen schreef: 25 dec 2023 18:36
hugo stoutjesdijk schreef: 25 dec 2023 12:37 Wel opletten dat je niet iets te ver door draait. Zag hier op het forum een afgebroken as van een kress voorbij komen, denk niet dat je daar op zit te wachten.
Ik heb daarom een 10 mm lagertje op een asje van maar 3 mm. Voor de veiligheid, in de hoop dat in geval van een ongelukkige beweging, dit asje eerder krom is dan de as van de Kress
Heel slim.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Dieselloco »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 dec 2023 12:37
Dieselloco schreef: 25 dec 2023 11:39
xander janssen schreef: 24 dec 2023 11:46 Voor mijn HF Kess spindel gebruik ik zo iets.
https://www.mandl.it/kantentaster-nach-guenter-brueck/
Zeer interessant, dank je wel, ga ik zeker eens proberen. Had dit nog nimmer gezien. Herhaalnauwkeurigheid zou 5 micron moeten zijn.
Nou, dat durf ik te betwijfelen. Dan moet die spantang in de kress ook binnen 5µ repeteren, en het asjes altijd hetzelfde in die spantang zitten.
Maar voor in een kress is het een hele goede oplossing. Wel opletten dat je niet iets te ver door draait. Zag hier op het forum een afgebroken as van een kress voorbij komen, denk niet dat je daar op zit te wachten.
Ik had ook 'zou' geschreven, dus ik heb wel dezelfde sceptisch. Een goed lager zou die tolerantie zeker wel moeten kunnen halen.

Ik heb vorige jaar een nieuwe Kress gekocht (heten tegenwoording AMB) en de spindel rondloop was ruim binnen 1/100 (zo rond de 4 micron), daar was ik aangenaam door verrast.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door xander janssen »

De kritische vlakken (waar lager en spantang komen) van het asje heb ik in 1 opspanning tussen de centers gedraaid, dus die loopt wel op een paar um rond, dat samen met rondloop van lager en spindel (die heel goed is) kom ik op ongeveer 10 micrometer herhaal nauwkeurigheid.

Belangrijkste bron van fout is m.i., net als bij een geveerde taster, de mens. Zaak om niet te snel naar product bewegen en raakmoment goed vast stellen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 25 dec 2023 21:21 Belangrijkste bron van fout is m.i., net als bij een geveerde taster, de mens.
Precies... er was een tijd dat ik die Tastertjes niet kende, tot ik er een ontdekte bij HBM.. gekocht, en op de zaak eens getest.. en em daar meteen achter gelaten.. Veel minder omslagtig dan dat electronische geval van Mitsubishi die je op de DRO moest aansluiten, met een veeeeeeeeeeeeeel te lange kabel..

in de tijd die je nodig had om die electronische taster aan te sluiten (die overigens gewoon werkte met een stalen kogel aan een Veertje, maar niet roteerde) kon je al een "meting" klaar hebben met dat mechanische ding.. en zuiverder ook.. strijk en zet binnen 0.01 mm..

Wat ook nog een Optie kan zijn.. als je Z- as hoog genoeg kan komen, is een Haimer-Taster
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Dieselloco »

Arie Kabaalstra schreef: 25 dec 2023 23:18

Wat ook nog een Optie kan zijn.. als je Z- as hoog genoeg kan komen, is een Haimer-Taster
Die ging je toch zelf maken Arie, op een achtermiddagje :lol:
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Dieselloco »

Dieselloco schreef: 26 dec 2023 18:46
Arie Kabaalstra schreef: 25 dec 2023 23:18

Wat ook nog een Optie kan zijn.. als je Z- as hoog genoeg kan komen, is een Haimer-Taster
Die ging je toch zelf maken Arie, op een achtermiddagje :lol:
Probeer de 100 posts te halen dit jaar :mrgreen:
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. nog eentje dan!.. :lol:
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Dieselloco »

Arie Kabaalstra schreef: 26 dec 2023 18:58 Nou.. nog eentje dan!.. :lol:
Bij deze Arie, nog een hele fijne Kerstavond gewenst! ;-)
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door FreesKever »

Ik doe het zelf met papier. Geen dun vloei papier, maar met een smal strookje (ong. 10mm) van gewoon 80 gram/m2 A4.

Dikte is heel erg dicht in de buurt van 0.1mm, dus het papier net klem zetten, en dan de extra 0.1mm compensatie optellen.
Het kan nauwkeuriger, maar voor mij is het goed genoeg, en het is snel omdat minder gereedschapswissels nodig zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 28 dec 2023 17:21 Het kan nauwkeuriger,
Ja.. een Vloeitje is maar 0.03 mm dik.. OF.. je meet op een Paspennetje.. gewoon iets lager dan een Paspendikte beginnen, en dan omhoog joggen tot het pennetje er strak onderdoor gaat.. klaar..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door FreesKever »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2023 17:56 Ja.. een Vloeitje is maar 0.03 mm dik...
Wat ik er dus bij geschreven heb: Ik weet dat het papier wat ik gebruik 0.1mm dik is. Daar is dus gemakkelijk tegen te compenseren.

En er zijn natuurlijk nog een heleboel andere methode's... B.v. frees linksom laten draaien en dan net je werkstuk aanraken. Vooral als je op die plaats toch iets weg wilt frezen zijn beschadigingen niet belangrijk. Beschadiging is veel minder dan bij rechtsom draaien. Dan haal je gemakkelijk zo ene grote hap uit je werkstuk dat je geen referentie meer hebt op die plaats.
Plaats reactie