Probleem met een EMCO VMC200

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2023 12:23 Nu dat RS232 probleem nog, kan me niet herinneren dat je dat hier al aangekaart hebt.
Wat weet je, wat heb je geprobeerd?
Nee klopt hoor had het nog niet aangekaart kwam hier in eerste instantie om de machine uberhaupt weer aan het draaien te krijgen dit is iets waar ik al voor die tijd naar wou kijken maar nog niet teveel tijd voor had gehad.

Heb de kabel al voor de poort op de zijkant van TM02 daar ook al op aangesloten en gister ook even opgezocht wat er in de terminal staat maar ik kan de instellingen in de TM02 voor RS232 niet direct vinden en begrijp ook niet volledig wat ze bedoelen vanuit de handleiding. Ik weet verder redelijk hoe het protocol werkt maar ik begrijp voornamelijk niet hoe bepaalde instellingen in de EMCO gedaan zijn. Het gaat in de documenten namelijk over de specifieke bits alleen ik begrijp niet hoe je daar een juiste verandering in kan maken zegmaar, snap niet helemaal hoe je het uit moet lezen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nick_namsep schreef: 24 dec 2023 17:25
hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2023 12:23 Nu dat RS232 probleem nog, kan me niet herinneren dat je dat hier al aangekaart hebt.
Wat weet je, wat heb je geprobeerd?
Ik weet verder redelijk hoe het protocol werkt maar ik begrijp voornamelijk niet hoe bepaalde instellingen in de EMCO gedaan zijn. Het gaat in de documenten namelijk over de specifieke bits alleen ik begrijp niet hoe je daar een juiste verandering in kan maken zegmaar, snap niet helemaal hoe je het uit moet lezen
Blijkbaar is dat redelijk begrijpen van het protocol ernstig minimaal. ;-)
Je hoeft aan de machine niet perse iets aan te passen, je kunt ook het terminal programma wat je hebt draaien op de pc aan passen.
Verstuur vanuit de machine data. Krijg je alleen maar onzin, is de baudrate verkeerd, probeer gewoon even een paar uit. 1200 / 2400 / 4800 / 9600 dan moet je hem wel hebben.
databits op 8, geen pariteit, stopbit 2 is altijd goed.
Zodra de baudrate in orde is, dan heb je leesbare tekst, of misschien alleen sommige karakters logisch. Dan zet je pariteit op E (even) en grote kans dat het dan lukt.
Er van uit gaande dat je kabel klopt, anders is de puzzel iets lastiger als je niet over een handig RS232 teststekkertje beschikt.
Zodra de boel herkenbaar binnen komt kan er nog wel wat fine-getuned moeten worden met CR LF
Als er geen data komt, kan er nog iets met handshake zijn, of gewoon bedrading verkeerd.

Maar hulp aan de machine hoef je natuurlijk niet te verwachten als die nergens woont. :|
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2023 13:07 de RS232 van mijn EMCOturn 120 werkt in elk geval wel.. wat ik wel weet is dat de instellingen net iets anders zijn dan "standaard": 2400 7E1,

'k moet ook weer eens verder met EMCOterminal.. of.. verder.. opnieuw beginnen.. 'k heb in de tussentijd zoveel geleerd over het schrijven van C# Code,

Dus..2400 baud. 7 databits, 1 stopbit, even of equal parity.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..

Ik heb de documentatie in elk geval digitaal, ik moet het even opzoeken
nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

Bedankt voor de reacties, wegens de feestdagen en nieuwjaars ben ik even niet meer met de machine bezig geweest maar nu heb ik eindelijk weer tijd en kan ik weer een beetje sleutelen.

In de tussentijd is het ook gelukt om bij de MSD parameters van de TM02 te komen en heb ik hier ook wat documentatie van nu is ook duidelijk waarom ik in de war was met een aantal instellingen omdat hier een binair naar decimale omschrijving in bleek te zitten.
hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2023 17:37 Krijg je alleen maar onzin, is de baudrate verkeerd, probeer gewoon even een paar uit. 1200 / 2400 / 4800 / 9600 dan moet je hem wel hebben.
databits op 8, geen pariteit, stopbit 2 is altijd goed.
Ik heb de data ingestelde data van de TM02 overgenomen ook de baudrate, en stopbits. Ik begin er aan te twijfelen dat mijn kabel niet goed is ik heb eigenlijk geen idee welke kabel hier orgineel op gemoeten zou hebben. ik heb zelf de onderstaande kabel, een 25pin naar een rs232 usb omvormer alleen toen im de kabel openmaakte zag ik dat er maar 3 kabels inzaten nu begin ik dus nog meer te tijfelen.
Afbeelding
Arie Kabaalstra schreef: 24 dec 2023 19:10 Ik heb de documentatie in elk geval digitaal, ik moet het even opzoeken
Zou je die misschien op willen zoeken? Wie weet dat ik daar nog het een en ander van kan leren
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2-3 en 7 is prima. Is rx/tx en gnd. De andere kant zal wel 9 polig zijn.
Daar is het dan 2-3 en 5.
En meestal is het een cross verbinding dan krijg je bij 25polig naar 9 polig dus 2 op 2, 3 op 3 en 5 op 7.
Maar het scheelt wel een hoop als je controle ledjes zou hebben op de rx en tx, dan zie je ook nog of er iets gebeurd.

Er bestaat ook nog zoiets als handshake, als die TM02 daar op staat te wachten zal er niet veel gebeuren met deze kabel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jan 2024 17:27 2-3 en 7 is prima. Is rx/tx en gnd. De andere kant zal wel 9 polig zijn.
Deze kabel heeft een ingebouwde RS232 convertor direct naar usb want ik heb geen aparaten meer met een 9-polige ingang. Ik weet niet helemaal waar ik zou moeten kijken want ik krijg niks te zien op de Pc en ook niet op de TM02.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door benkr »

Ik zou als eerste 6, 8 en 20 doorverbinden en ook 4 en 5.
Als het dan nog niets doet zou ik 2 en 3 eens verwisselen, ook daar zijn en blijven misverstanden bestaan.
Als het dan nog niet werkt denk ik dat je het moet gaan zoeken in welk terminal programma je gebruikt, ook daar bestaan er grote verschillen.
Het is inmiddels al wel vele jaren geleden dat ik een dergelijke interface tot leven moest wekken, als eerste de kant proberen (en nameten) waarvan je zeker weet dat je daar activiteit mag verwachten. Ik gebruikt geloof ik altijd Hyperterminal, dat zat vroeger standaard in Windows, nu een PC eigenlijk nooit meer een seriële poort heeft zou het best wel eens kunnen dat ook Hyperterminal verdwenen is, maar dat kun je best ergens downloaden Met zo'n USB kabel moet je ook uitzoeken aan welke Com: poort je verbinding wordt toegekend, daar moet je dan ook meteen je baudrate en dat soort dingen (parity en aantal bits) instellen.
nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

benkr schreef: 05 jan 2024 19:53 Ik zou als eerste 6, 8 en 20 doorverbinden en ook 4 en 5.
Ik zal dit eerst een proberen

Wat het programma betreft heb ik prodnc geprobeerd die ziet de adapter ook en ik kan hier ook alles aanpassen van de bits en parity. ik zal deze pins eerst eens doorverbinden kijken of dat wat helpt
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door P1-Engineering »

Optie om de rs232 naar usb converter met een ander apparaat te testen?.
Mijn ervaring is dat lang niet alle converters goed werken. Je wilt er sowieso 1 hebben met een FDTI chip in de bijbehorende driver installeren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

nick_namsep schreef: 05 jan 2024 17:55
Deze kabel heeft een ingebouwde RS232 convertor direct naar usb want ik heb geen aparaten meer met een 9-polige ingang. Ik weet niet helemaal waar ik zou moeten kijken want ik krijg niks te zien op de Pc en ook niet op de TM02.

Voor de spreekwoordelijke handvol kralen koop je een 2de Hands PC met een 9Pins SubD RS232 op de achterkant.. heb ik ook gedaan.. ik heb momenteel mijn Psion 5 gewoon via de RS232 aan de PC hangen.. en wel hierom:

25073

'k ga binnenkort een PC'tje kopen met een 9Pins RS232 Gat aan de achterkant.. 'k heb ook zo'n USB geval.. werkt niet.. en voordat iedereen gaat zaniken "dan moet je pin zus aan Pin zo hangen, en die twee pinnen doorverbin.. Hou maar op.. NEE.. dat ga ik niet doen.. want.. op mijn huidige Werkplaats PC die ook gewoon een RS 232 gat heeft.. werkt het gewoon volgens de Verbindingen die in de Manual staan.. "Einwandfrei!" en als dat werkt.. dan is er geen noodzaak om USB Adapters te gebruiken..

Waarom wil ik dan een nieuwe PC?.. omdat mijn huidige geen Windhoos 10 kan draaien.. en ik heb mijn Software geschreven op een Windhoos 10 machine.. die krijg ik niet aan de praat op een WIndhoos XP machine..
en ik wil bovenstaand Programma in de werkplaats draaiend hebben, omdat ik daar een EMCOturn 120 heb staan.. en die is voorlopig nog niet aan de beurt voor een ombouw naar EdingCNC, de EMCO Compact 5 is eerst aan de beurt..
Tot die tijd wil ik de 120 makkelijk kunnen programmeren.. daarom dit programma.. op de PC knopsel je sneller een programma in dan aan de machine, en als je dan een makkelijke RS232 gekoppelde Terminal hebt.. dan Stamp je de Code zo door de draad..

de Dialoog rechtsboven is nog maar een "Probeerseltje" omdat EMCOterminal het eerste programma is dat ik in C# geschreven heb.. 'k moet het ook nog leren.

Als ik binnenkort een WindHoos 10 PC in de werkplaats heb, en het lukt me om deze software met de EMCO te laten praten, gewoon over de RS232, dan heb ik wat ik hebben wil.. Intussen heb ik het nodige geleerd over en van C#..
de Bedoeling is dat ik in elk geval het Terminal deel in orde wil hebben, zodat je een programma (van USBZetpil, de harde schijf, of desnoods een FloppyDisk, Papertape?) kan laden, even bekijken, en dan middels "SEND PGM" door de draad kan jagen..of.. je begint met een Leeg scherm, en je haalt een programma van de machine binnen.. , en die kun je dan op welk medium je ook maar hebt weer opslaan.. (ik heb 't al eens voor elkaar gekregen om een heel programma in een QR Code te stoppen.. Dus kun je je programma's ook afdrukken, en later met een Scanner weer in je PC krijgen.. 't moe nie gekker worre.. maar't kan..!

Manuals voor de Pinsetting.. moet ik nog even naar kijken.. vanwege mijn lichamelijke gebreken ben ik 't afgelopen jaar maar weinig in de werkplaats geweest.. en dat gaat de eerste tijd vanwege het toch wat frisse weer, en mijn op handen zijnde operatie aan mijn Rechterlandingsgestel ook niet van komen.. hopelijk heeft het eruitpeuteren van die metalen plaat in mijn Voorhoo.. Rechterbeen het gewenste resultaat, en kan ik daarna weer zonder pijn huppelen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 05 jan 2024 19:53 Ik gebruikt geloof ik altijd Hyperterminal, dat zat vroeger standaard in Windows, nu een PC eigenlijk nooit meer een seriële poort heeft zou het best wel eens kunnen dat ook Hyperterminal verdwenen is, maar dat kun je best ergens downloaden Met zo'n USB kabel moet je ook uitzoeken aan welke Com: poort je verbinding wordt toegekend, daar moet je dan ook meteen je baudrate en dat soort dingen (parity en aantal bits) instellen.
Hyperterminal is inderdaad verdwenen.. helaas.. als alternatief werd my "Putty" aangeraden, maar om eerlijk te zijn.. ik snap niets van Putty, en Hyperterm downloaden?.. ik heb er naar gezocht, en niet kunnen vinden.. daarom ben ik begonnen aan het programmeeravontuur dat nu EMCOterminal heet..

Zoals gezegd, ik heb ook zo'n USB-RS232 Adapter, en er werd me door iemand verzekerd dat dat zou werken, want bij hem werkte het ook.. Nou.. ik kreeg wel data vanuit mijn BuroPC naar de Psion5, en omgekeerd, maar met de EMCO wil ie niet praten.. of dat een COM issue is, heb ik nog niet uitgezocht, omdat mijn WerkplaatsPC ook beschikt over een RS232 poort, en met een 25 Pins Connector uit de Rommeldoos, en een nieuwe 9Pins, waarvan ik 1 stekker afgeknipt heb, was een nieuwe 9-25 Pins RS232 kabel in een kwartiertje een feit, en kon ik de gegevens uit mijn EMCOTurn naar de PC sturen en omgekeerd.
ik gebruik daar nu "Coolterm" voor.. en dat werkt, maar ik vind het niet fijn werken..als je een bestand opent om te versturen "Rost" ie em meteen door de draad..
in EMCOterminal kun je het bestand openen, eventueel bewerken, en dan door de draad jagen..en dat vind ik gewoon prettiger werken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die communicatie ellende is alleen maar simpel en snel te tackelen met een handig testmiddel. Ik leen deze dus ook nooit uit, veel te zuinig op. Ben bang dat je iets dergelijks ook nergens meer te koop aangeboden ziet Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je geen Schemaatje van dat handige ding?.. Eigenlijk heb ik nog nooit echt problemen gehad met RS232 kabels.. Bij Duijvelaar Pompen stonden er vele machines via RS232 aan de PC, en naast die PC's stonden dan vaak een reeks van die "DataSwitches", omdat het met 1 switch niet ging..
op de Gereedschapmakerij hadden we er al een Brother HS-100, Mitsubishi DWC 200 H, Bridgeport VMC 800, Bridgeport XP 610, en 2 Chevaliers FLC 1840 achter hangen.. dat zijn 6 machines..
De jongens die dat aan moesten sluiten.. die zag je dan met een eind kabel, een SubD connector, een soldeerstationnetje en een beduimeld kladje met het schema in de werkplaats de boel aansluiten..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, deze heb ik vorige eeuw ingekocht voor weinig, alle andere modellen waren zeker 5x zo duur en minder practisch. Was denk ik ook een miscalculatie van Mulder-Hardenberg. (Later RS components?)
Die eerste was ook duidelijk een prototype, de volgende hadden al een mooi bedrukt sticker er op. Maar we hebben het over ruim 40 jaar geleden, toen het com poorten gebeuren zich ook buiten de high tech wereld begon te ontwikkelen.
Maar als je even zoekt op rs232 breakout schema of zoiets vind je voldoende aan knopings punten.
https://www.conserver.com/consoles/Tracers/tracers.html

Het mooi van deze is, ik zie of er signaal is, ik kan kanalen kortsluiten, 4 met 5 bv. Ik kan recht door verbinden of kruislings. Dus zo’n beetje de meest voorkomende drempeltjes zijn zo opgelost. Je had ze ook met losse draadjes en headertjes, is natuurlijk ook prima te doen. Blijft wel noodzakelijk dat je begrijpt wat je ziet en daar de juiste conclusie uit kunt trekken.
Heb ooit iemand met een juke-box geholpen, die kun je 2 aan elkaar knopen, toen brandde er helemaal niets, wij dat ding opengemaakt, zat er helemaal geen seriële chip in. Ze waren al eindeloos aan het tobben geweest en nodeloos kabels gemaakt.
Om van de verloopjes 25 naar 9 af te zijn heb ik bij die ene maar een keer vaste verloopjes er aan gesoldeerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie