Probleem met een EMCO VMC200

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

Hallo,

Ik ben momenteel druk bezig met een EMCO VMC200 en loop tegen een aantal problemen aan. De machine deed het in het begin prima, na een aantal kleine kappote onderdelen vervangen te hebben draaide de machine weer zoals het hoorde. Daarna is de encoder van de Z-as kapot gegaan, hier is het grootste probleem gestart. Ik heb de machine onderhand al een aantal week stil staan, heb gloed nieuwe encoders besteld en geinstalleerd maar de machine gedraagt zich nogsteeds niet naar behoren. Het probleem waar ik nu mee zit is dat als ik de "auxilary" drivers van de EMCO TM02 aanzet dat de Z-as servo als een gek begint te draaien. Dat hierbij een freesje kapot ging was dan maar zo maar zelfs na het loskoppelen van de motor van de Z-as blijft deze hetzelfde doen. Onderhand heb ik 3 encoders geprobeerd maar allemaal te vergeefs. Ik heb de driver kaarten al uitgewisseld van een extra besturing die ik bij de aankoop heb gekregen maar ook dit heeft het niet opgelost. Onderling heb ik de motoren ook al verwisseld maar dit hielp ook niet. Ondertussen ben ik nogal te einde raad en ik kan ook niks vinden en krijgen van EMCO zelf, dus als iemand de officiele boeken heeft van de VMC200 zou dit ook zeer gewardeed worden maar het voornaamste probleem is dat die Z-as motor op volle toeren gaat draaien zodra de drivers ingeschakeld worden. Het is ook niet dat die het pas doet nadat de knop ingedrukt is om naar het refentie punt te gaan, hij doet het direct als je de drivers inschakeld. Momenteel heb ik zoveel uitgelosten dat alle logica er een beetje uit is. Vandaar dat ik het hier neerleg in de hoop dat iemand het probleem mogelijk eerder heeft gehad of een idee heeft wat ik nog zou kunnen proberen?

Groet,
Nick
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Kjelt »

nick_namsep schreef: 22 dec 2023 16:46 heb gloed nieuwe encoders besteld en geinstalleerd maar de machine gedraagt zich nogsteeds niet naar behoren.
Ben geen Emco kundige, wellicht eens aan tantan vragen.
Waren dit exact dezelfde encoders ?
Je hebt veel verschillen in encoders zoals ppm, index puls , twee signalen per kanaal of 1 signaal per kanaal etc.
Als de servo hard gaat draaien lijkt het wel alsof de driver niet de juiste encoder signalen "ziet".
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige is.. Anton is met pensioen, Anton was bij de Ridder dé man die alles wist van de oudere EMCO's..
Maar.. 'k weet het.. dat gaat je ook flink geld kosten... maar heb je al eens overwogen om de hele besturing te vervangen voor iets moderners?..

ik kijk zelf ook regelmatig met een schuin oog naar EMCO's VMC 200, omdat dat een mooi formaat machine is voor het werk wat ik doorgaans doe, echter heb ik ook al zitten denken.. EdingCNC erop!.. want daarmee heb je een PC besturing, dus heb je geen losse PC met een RS232 Kabel meer nodig om em te programmeren, en tevens kan ik dan ook makkelijker aan de machine "effe snel" een programma induimen.. 't enige is dat EdingCNC momenteel nog niet kan Tappen..

Wat het verhaal van de Servo's betreft.. 't verhaal van Kjelt snijdt wel hout.. als een motor gaat draaien, lijkt het alsof er geen Signalen binnen komen.. en dan gaat ie zoeken.. tot ie wat vindt..
nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

Kjelt schreef: 22 dec 2023 16:57 Waren dit exact dezelfde encoders ?
Ja het zijn exact dezelfde encoders heb met de orginele leverancier (Heidenhain) overlegd en alles na gelopen en de encoders zijn precies hetzelfde. Daarom is het ook zo raar dat die het gewoon niet oppakt.
Arie Kabaalstra schreef: 22 dec 2023 17:40 heb je al eens overwogen om de hele besturing te vervangen voor iets moderners?
Ja wat de besturing zit ik ook zeker te denken om die straks te vervangen en dan een volledige retrofit maar de machine heeft zich eerst nog niet terug verdiend daarom hoop ik dat ik hem eerst nog weer aan de praat kan krijgen omdat ik wel wat klussen heb staan die eigenlijk eerst moeten voordat ik verder kan met de retrofit...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door benkr »

Dit lijkt me echt een probleem wat je in de bedrading of connectoren moet gaan zoeken, een oscilloscoop er bij en signalen volgen is dan de geëigende aanpak, maar dan moet je wel een beetje elektrisch / elektronisch onderlegd zijn. En schema's zijn in zo'n geval wel heel handig.
Ik zou er wel aan durven beginnen, maar heb er echt geen tijd voor, we hebben vandaag bericht gekregen dat de beoogde woning nu echt aan ons is toegewezen, over 6 weken krijgen we de sleutel en voor die tijd moet vooral mijn schuur leeg zijn. Na de verhuizing zal ik wel tijd hebben, maar zeker geen ruimte om zo'n machine neer te zetten, en naar de machine toe gaan voor reparatie doe ik beslist niet, zelfs niet als die bij mij in de straat zou staan.
nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

benkr schreef: 22 dec 2023 18:58 En schema's zijn in zo'n geval wel heel handig.
Ja dat is onder andere een van de dingen waar ik inderdaad ook tegenaanloop zou wel handig zijn om die te hebben. Qua repareren kan ik zelf wel het een en ander doen alleen ik ben nu alleen een beetje kwijt waar ik moet gaan zoeken
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k weet wat het is.. Ik kocht een poosje geleden een EMCOturn 120, bleken ook wat dingen aan mis te zijn.. hij deed het op zich wel, maar de Smeerpomp en de koelpomp deden niets.. ook lagen alle parameters eruit, maar dat was met een middagje inknopselen wel weer opgelost.. het schakelen van de Pompen, was op te lossen door het plaatsen van 2 relais, schemaatje erbij.. even meten.. hier heb ik prik, daar niet.. dan moet tussen hier en daar dat relais komen... 't bleek bij mijn machines te zitten in kapotte Triacs..die zitten er nu nog wel, maar niet meer aangesloten..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Danny »

Kan je de encoder van de z-as niet verwisselen met de encoder van een andere as. Als het probleem verhuist zit het probleem in die encoder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de encoder nieuw is, moeten we dat logischerwijs even voor goed aannemen.
Dus wat Ben zegt, bedrading zou kunnen.

Als je even een 'klassiek' servo systeem pakt, servo versterker krijgt een snelheids informatie van de besturing, zet de motor aan, krijgt van een 'ding' de snelheids informatie, vervolgens regelt ie de aansturing terug zodat opdracht informatie gelijk is aan gevonden infoormatie.
Vroeger was het een analoge dynamo (tacho) die een spanning terug gaf, tegenwoordig doet een encoder het terug koppelen van de snelheid.
Als een 'ouderwetse' analoge tacho geen of niet voldoende signaal af gaf, dan had je precies het gedrag wat jij omschrijft. (servo stuurt motor naar max)
Het vreemde is, ik zou verwachten dat de servo versterker in een error gaan wanneer er geen correct tacho (encoder) signaal is. Blijkbaar beetje kort door de bocht versterker.
Wat we nu moeten weten:
Heb je een schema, heb je type nummers van de servo versterker, heb je type nummer van de Z-as motor.

Ik zou beginnen met in ieder geval de verschillende voedingsspanningen te controleren.
Zou het kunnen dat het A/B signaal van de encoder omgewisseld is?
Zitten er op die servodrive toevallig ook ledjes voor het encoder signaal? Als je dan met de hand de motor draait zouden er 2 ledjes moeten knipperen. 1 voor het A kanaal 1 voor het B kanaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door benkr »

Ik heb nog even zitten zoeken en zie dat de VMC200 een TM02 besturing kan hebben, die heeft Arie vast en zeker in zijn bezit en wellicht nog wel meer mensen. Kun jij aangeven of jouw machine ook een TM02 besturingsunit heeft?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 23 dec 2023 13:00 Ik heb nog even zitten zoeken en zie dat de VMC200 een TM02 besturing kan hebben, die heeft Arie vast en zeker in zijn bezit en wellicht nog wel meer mensen. Kun jij aangeven of jouw machine ook een TM02 besturingsunit heeft?
Yup, er hangt inderdaad een TM02 aan mijn EMCOturn 120, maar.. daar moet ik wel even op wijzen vind ik, de EMCOturn beschikt in tegenstelling tot d VMC 200 NIET over Servomotoren, daar zitten "gewone" Stappenmotoren op, Open Loop zelfs.. (ok.. wel 1000 stappen/rev Full Step< Berger Lahr 5 Fase, wat toendertijd echt wel de Bom was.. maar nu hopeloos achterhaald, wel goed overigens.. je hoort me er niet over klagen).

Ergo.. als het probleem in de Servo, of de Encoder zit, dan zit het dus NIET in de besturing.
Ik weet het niet zeker, omdat ik nog nooit een VMC 200 Van dichtbij gezien heb, maar als een VMC 200 een ander type spilmotor heeft, is ook de aansturing daarvan anders.. de Spilmotor van de EMCOturn 120 is een Vreemde eend in de Bijt, Immers, een 2.2 Kw Gelijkspanningsmotor!.. met "Stepper aansturing", ergo, de Besturing stuurt een Pulstrein uit, en die is 1:1 evenredig met het toerental wat de motor gaat draaien,hetgeen gecontroleerd wordt met een Encodertje, en waarschijnlijk daardoor bijgestuurd..
Danny schreef: 23 dec 2023 12:00 Kan je de encoder van de z-as niet verwisselen met de encoder van een andere as. Als het probleem verhuist zit het probleem in die encoder.
Dit is wel een juiste conclusie.. 'k heb er ooit met mijn neus bovenop gestaan.. een Draaibank kreeg last van een "Zwabberende X-as, ik meldde dat aan de chef, die trok zijn stofjas aan, greep wat gereedschap toog naar de machine, Keek wat er aan de hand was, Trok de deur open, trok hier en daar een stekker los, propte de boel omgedraaid vast.. en inderdaad.. de Z-as zwabberde nu.. "Encoder op de X-as is Kaputnik"... 4 minuten 30 seconden...

Maar.. dan is nog onbekend Wat er precies Kaduque is... is het de Encoder, de bedrading of de Drive van de Servo?
nick_namsep
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2023 21:23

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door nick_namsep »

Allereerst iedereen bedankt voor de vele reacties!

Na van de week nog een stevige dag sleutelen is het eindelijk gelukt! De fout is eindelijk uit het systeem. Uiteindelijk heb ik nieuwe stekkers kunnen vinden die orgineel op de EMCO besturing aansluiten (molex KK396 voor als iemand ze misschien zoekt) en hebben we de stekker nog een keer vervangen omdat deze lichtelijk beschadigt was. Ook dit was in eerste instantie niet te oplossing totdat de encoder terug geplaatst was op de servo. Achteraf is dit ook een hele logische fout omdat de encoder wel stroom krijgt gaan een mogelijke versnelling een kant op krijgen maar krijgt niet te horen dat die moet stoppen of welke kant die op draait. Dus het is eindelijk maar toch gelukt en hij wil weer normaal draaien. Enige jammere is dat alle programma's op een of andere manier verwijderd zijn en dat de RS232 poort nogsteeds niet werkt maar de frees doet het in iedergeval weer!

Bedankt iedereen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nick_namsep schreef: 24 dec 2023 12:17 Enige jammere is dat alle programma's op een of andere manier verwijderd zijn en dat de RS232 poort nogsteeds niet werkt maar de frees doet het in iedergeval weer!
Mooi dat het zo gelukt is.

Nu dat RS232 probleem nog, kan me niet herinneren dat je dat hier al aangekaart hebt.

Wat weet je, wat heb je geprobeerd?

Waar woont die machine?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem met een EMCO VMC200

Bericht door Arie Kabaalstra »

de RS232 van mijn EMCOturn 120 werkt in elk geval wel.. wat ik wel weet is dat de instellingen net iets anders zijn dan "standaard": 2400 7E1,

'k moet ook weer eens verder met EMCOterminal.. of.. verder.. opnieuw beginnen.. 'k heb in de tussentijd zoveel geleerd over het schrijven van C# Code,
Plaats reactie