leiolie en sproeikannen ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 23 dec 2023 12:08 op het TDS blad staat de ph die hij moet hebben.
Ok.. dan moet ik daar eens naar kijken.. moment...
de Kroon Website schreef:Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,908
Viscositeit 40 °C, mm²/s 41,10
Viscositeit 100 °C, mm²/s 6,21
Vlampunt COC, °C 202
Vloeipunt, °C -18
Total Base Number, mgKOH/g 11,3
Brekingsindex 20°C 1,481
pH - 10 % in water 10,0
Juist!.. eh.. Ph van 10..da's dus een Base.. dus het klopt wel dat Emulsie altijd een beetje "Zeperig" aanvoelt, Zeepsop heeft volgens Wikipedia, een pH van 10.5..close enough

't was voor mij vroeger ook wel een manier om de conditie van mijn Emulsie te testen.. als't niet meer "Zeperig" aanvoelt.. is't nie goe...moe'jje'r wat an doen!

Maaar.. Meten is weten.. Dus (Verlanglijstje voor de Kerstman: Blokje pH Strips, en een Refractometer)

Een refractometer meet tenslotte de brekingsindex van een Oplossing.. dus één keer de verse Emulsie meten, die waarde op het doosje schrijven.. klaar!.. datzelfde doen we dan met de pH strips.. en dan weten we voldoende! (nu ook nog eens een Microscoop, om te zien wat er allemaal rondkrioelt in de Emulsie?.. ooit wel een paar druppels op kweek gezet.. binnen 2 dagen stond er een boeket bloemen in dat Petri schaaltje...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 22 dec 2023 22:46 De man die de bijde machines in Dongen bediende was erg zuinig op zijn machines, maar toch kon je bij de grote eindejaars schoonmaak echt goed zien waar de machineklemmen hadden gestaan, flinke sporen van koelemulsie die onder die klemmen was gedrongen, was geen roest maar wel duidelijk vies. En toch maakte hij elke week zijn machines helemaal spic en span. Ik heb daar eigenlijk nooit een machine gezien die vol lag met spanen en zo, werden na elke flinke klus grondig schoongemaakt, heel vaak met een spuit die koelemulsie via een speciaal pompje kon spuiten en daarna met een flinke poetslap.
Hierop inhakend.. Alle Oliën laten hun sporen na.
'k heb in mijn leven heel wat Dieptrekstempels opengetrokken voor onderhoud en reparatie, Nu is het zo dat er voor Dieptrekken een Speciale olie wordt gebruikt die het vreten van het materiaal op de Stempeldelen moet tegengaan, die Olie.. die blijft natuurlijk ergens..dat sijpelt tussen de stempeldelen, en dus ook tussen oppervlakken waar op "Doodgedrukt" Wordt, dit Dooddrukken is waneer de stempeldelen Tegen een ander vlak aan komen te liggen, en de Pers nog even een paar tienden doordrukt, Om dit af te kunnen stellen zijn er "Afstelzuilen" geplaatst in een Stempel, gewoon stukken 1.1730 Rond, die vastgeschroefd zijn aan de onderste stempelplaat, en precies op lengte zijn geslepen, deze lengte was de som van de Zittingen in de Stempelplaten +de stempeldelen die "Dooddrukten" en de plaatdikte -0.2 mm, bij het afstellen zonder plaat in het stempel Stelde de insteller de pers zo af dat de bovenplaat net op die zuilen neerkwam, dit deed hij door een lik vet op de zuil te smeren, en dan de ram zo te verstellen dat het vet net weggeperst werd, zodat er alleen een matte vette film op de zuil en de bovenplaat achterbleef...een vloeitje kon ook, maar dan kon je weer een shaggie minder draaien.. dus daarom een likkie vet..
omdat de delen in het stempel dan op elkaar gedrukt werden, bleef op de Stempelplaten altijd een zwarte afdruk van de Olie achter..en na een tijdje gaat dat ook stinken.. je drukte de olie kapot als het ware.. een stinkdier zou er nog van over zijn nek gaan..
ook de geharde stempeldelen werden na verloop van tijd zwart.. , hetzelfde beeld als een machine klem die meerdere weken of zelfs maanden op dezelfde plek op de machine bleef..
Ook de perstafels en de Ram verkleurden uiteindelijk..
de enige remedie tegen dit verkleuren is .. regelmatig de klemmen eraf, schoonmaken en terugplaatsen.. maar.. vergeet dat één keer, en je hebt een vlek op je bed.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door andrefc101 »

Jij bent snel om, stukkie terug in dit topic vond je ph waarde helemaal niet interessant 🤨
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Dieselloco »

lucc schreef: 22 dec 2023 16:26 Voor onderhoud van de leibanen en blanke onderdelen van de draaibank gebruik ik nu een hydraulische olie, op zich geen probleem . Nu spuit ik er de olie op met een oliekan en dan uitsmeren met borstel of handen (...)
Ik zag laatst een filmpje op YT, zal wel van GTWR zijn geweest. Hij had bij elke machine een plastic afsluitbaar bakje met een welbekend groengeel schuursponsje erin met leibaanolie. Elke week even met het sponjes langs alle blanke machinedelen en klaar.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Kjelt »

Dieselloco schreef: 24 dec 2023 11:10 Ik zag laatst een filmpje op YT, zal wel van GTWR zijn geweest. Hij had bij elke machine een plastic afsluitbaar bakje met een welbekend groengeel schuursponsje erin met leibaanolie. Elke week even met het sponjes langs alle blanke machinedelen en klaar.
Dat was Stefan Gotteswinter
Vanaf 8min52sec
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 23 dec 2023 19:57 Jij bent snel om, stukkie terug in dit topic vond je ph waarde helemaal niet interessant 🤨
Negeren kan je leren. Kop in het zand, net doen of kritiek niet bestaat. Ook een talent.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 23 dec 2023 19:57 Jij bent snel om, stukkie terug in dit topic vond je ph waarde helemaal niet interessant 🤨
Ja.. en?.. dat geeft eens te meer aan, dat ik best op andere gedachten te brengen ben..

en.. als het controleren van de pH werkelijk niets meer voorstelt dan een strookje Lakmoespapier (wat je voor een handje Stuivers koopt) in de Emulsie te dopen, waarom zou ik het dan niet doen?.. 't is ook niet dat ik geen paraplu's in huis heb voor het geval dat het regent..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Methode van Stefan Gotteswinter is wel een goede.. 'n bakkie olie, sponsje erin.. klaar!.. zo heb je altijd je Oliespons voor het grijpen, en dat bakje met deksel voorkomt dat er rotzooi in komt..
een potje met een kwast werkt ook, of gewoon een kwak olie op je machine, en dan even uitpoetsen met een kwast, een spons, of een doek.. 't werkt allemaal.. je moet alleen die methode vinden die voor jou werkt..

in de Gereedschapmakerij had elke gereedschapmaker ook een setje Wetstenen, en veel collega's smeerden er vantevoren wat snijolie op, gewoon met een oliekannetje.. Kan... maar ik vond het makkelijker om een plastic bakje te nemen, daar van geperforeerd staalplaat een "Roostertje" in te maken, met een Urethaan rolletje, en dan zoveel olie erin te doen dat het rolletje met de onderkant in de Olie hing.. dan pakte ik een steen, Trok em 2 keer over de rol, en dan had ik een mooi olielaagje op mijn wetsteen.. dat werkte voor mij makkelijker omdat ik niet op zoek hoefde naar een Oliekannetje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Kjelt »

een potje met een kwast werkt ook
Die zoek ik nog, zo'n lijmpotje zeg maar maar dan leeg.
Nergens te vinden of te groot of per 12 stuks
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door serum »

@kjelt, hoefkwast in pot
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Kjelt »

Ja die had ik gezien maar zo groot.
Ik zoek eigenlijk die potjes van hard pvc lijm maar dan zonder lijm :mrgreen:
Ik wil het gebruiken voor tapvet
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 24 dec 2023 18:28 Ja die had ik gezien maar zo groot.
Ik zoek eigenlijk die potjes van hard pvc lijm maar dan zonder lijm :mrgreen:
Ik wil het gebruiken voor tapvet
Zoek eens op schoenmakers benodigdheden.
Schoenmakers hebben vaak een hervulbare pot met contactlijm.

Ik kende hem van de hakkenbar....
Deze komt bij de podologie vandaan of te wel de orthopedische schoenen...
Afbeelding
https://www.blessurewinkel.nl/product/lijmspaarbus/
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt Marout, ga er eens op uit.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door hainjedaf »

Die blauwe hoed zet je na gebruik over de kwast / opening heen.
dan verdampt het allemaal niet zo.
Onder die hoed zit een vuldop.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie