oppervlakte probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oppervlakte probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tonybryden schreef: 16 dec 2023 22:50 ik vergiste me in de emcoturn , foutje Arie
'k wou al zeggen.. "Did you kiss your mother with that mouth?" :lol:

Toegeven.. een EMCOturn 120 is geen Benzinger, maar je kunt em in wezen wel zien als "Kortdraaier", en zo "misbruik ik em ook".. laatst onderdelen staan draaien van 0.9 mm lang..als dat niet kort is, dan weet ik het niet meer.. :) (wijzernaafjes voor een horloge.. Blinde wijzernaafjes.. dus het gat waarmee je em op de as perst, was maar 0.7 mm diep, )

24521

Dit werk dus.. :P

Tuurlijk is dit gladjes.. 't is messing.. dat krijg je wel glad..
lucc schreef: 18 dec 2023 16:32 Met het "betere " staal c45 is het idd een stuk beter. Bedankt voor de response
"Zei ik toch?.. " :lol: .. nee zonder gekheid.. Mensen die "uit de metaal" komen weten dit sinds de eerste klas LTS..
Zoals ik het zelf ook wel duid, "hoe harder het materiaal, hoe makkelijker het is om een Passing te draaien.."
als je van dat "Langvezelige" staal een passing draait, dan kun je het meten, en één keer met een schuurlap erover, en je passing is verdwenen.. (nou spreek ik hier wel van 0.01 mm toleranties.. )

zelf gebruik ik voor "Standaard onderdelen" 1.1730, en voor iets wat een beetje belasting moet kunnen hebben, en nog even een haartje zuiverder aan de maat moet zijn, 1.2842/12510 (Abrams verkoopt het als één en hetzelfde artikel).

Materiaalkunde, is eigenlijk ook een deel van de hobby/professie.. als je de eigenschappen van een materiaal kent, dan ben je beter in staat om het juiste materiaal voor een klus te kiezen, of de juiste klus voor een stuk materiaal wat al een poos stof ligt te verzamelen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: oppervlakte probleem

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 18 dec 2023 16:47 als je van dat "Langvezelige" staal een passing draait, dan kun je het meten, en één keer met een schuurlap erover, en je passing is verdwenen
Als de passing te strak is, dan is even met een versleten stukje schuurlinnen er langs voldoende om de passing goed (beter) te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oppervlakte probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als een Passing bij mij "uit de tolerantie loopt" dan stel ik mijn machine bij.. :lol:
Bij een serie horlogekasten liep de passing van de Glaszitting na 40 stuks naar de ondergrens.. en daar kom je met een stukje schuurlinnen niet bij, (gat ø50, 1.5 mm diep).. gewoon de beitel opnieuw kalibreren.. je zet em op de maat die je wilt hebben, dan meet je op wat je gekregen hebt, en vult dat in.. 't scheelde iets van 7µm.. ,
de resterende 12 van de 52, waren gewoon net als de rest Volgens specificaties.. Kortom, alle glazen zaten goed vast, alle kasten waren waterdicht.. en ik heb er in de afgelopen 8 jaar geen een teruggezien.. (volgens het boekje zouden ze over een jaar of 2 allemaal een keer naar de Horlogemaker moeten voor een servicebeurtje, maar daarvoor hoeft het glas er niet uit..
Plaats reactie