KiCad vraagjes

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: KiCad vraagjes

Bericht door benkr »

Tolp2 schreef: 16 dec 2023 14:21 8)
benkr schreef: 15 dec 2023 21:44 Ik heb denk ik nog wel enkele honderden van die schroefklem stroken liggen, ik denk in 2,54 mm steek en 8 stuks op een rijtje. Voor net ietsje meer dan 4 Euro (PostNL brievenbuspakket) zijn ze bij jou, laat maar weten hoe veel je er wil.
Mag ik ook opteren voor een setje van 50? Met bouwen van prototypes gaan er nog wel de nodige doorheen. Zou je ze ook eventueel mee willen nemen naar de Brabantdag?
Komt goed hoop ik, omdat we half februari de sleutel krijgen van onze nieuwe woning (appartement) weet ik nog niet zeker of ik er bij kan zijn, maar dat lossen we wel op.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

Arie Kabaalstra schreef: 16 dec 2023 13:45 Ah.. Juist.. Pinheaders.. Tuurlijk.. en dat terwijl ik daar onlangs al naar vroeg, voor het Heidenhain Klavier, want daar heb ik een paar stroken Pinheader gebruikt om een soort "Stekker" te maken gewoon een stuk Pinheader met de draden aangesoldeerd, en dan 't ding zo in de Pokey's proppen..

'k heb ook al maatschetsen gevonden.. dan kan ik ook uitvogelen hoever ik ze van de rand van de print moet zetten, om de boel in elkaar te kunnen drukken..

weer iets waar ik mee aan de slag kan..en zo blijft een mens bezig.. :lol:
Ik neem aan dat op de pokeys het een box-header is (pinnen met een doosje er om heen). Ik gebruik dan meestal een stuk lintkabel om de verbinding te maken. Dan zet je eenzelfde header op je PCB.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: KiCad vraagjes

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 dec 2023 08:48 Ik gebruik daar angled pin header voor (male/female) gaat prima. Die pin header druk ik wat dieper in z'n kunsstof afstandhouder en de female soldeer ik met een afstandhoudertje in de pcb, dan is het spul een beetje uitgelijnd.
Ik gebruik "deze" connectoren met wat langere pinnen (stackable headers). Dan kan ik de bordjes op elkaar zetten. Zo zet ik een kant en klaar processor bordje (EPP32/Arduino nano, ATtiny85,etc) op mijn eigen bordje.
StackableHeader.jpg
Voor kabels gebruik ik liever stekkers dan schroefverbindingen. Dat maakt het wisselen van bordjes en kabels gemakkelijker. Die zijn er ook in een 2.54 mm pitch (KF2EDG). Een flat cable connector gaat ook (IDC6..50) of een RJ45 (netwerk kabel) voor 8 stuursignalen
EDG connector.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pokeys Kaartjes zijn leverbaar met 2.54 pitch schroefklemmen, of zonder.. zodat je er een Pinheader aan kan frituren, aan de kant die jij wilt.. ofwel om er handmatig kabels in te prikken, zoals ook bij Arduino's gebruikelijk, of om een in een Pinsocket te drukken..

Die "stekker verbindingen" die gebruikt DamenCNC ook voor de aansluit printjes voor hun stepperdrivers.. EdingCNC CPU naar aansluitprint - Flatcable, in de Boxheader prikken op de aansluitprint, en dan de aansluitprint in de driver jassen.. ook mooi..

alleen.. als ik de Pokeys "piggyback" op de Toetsenbordprint wil drukken, dan moet ik wel die 24 sporen naar 2 rijen Pinsockets jagen.. en dat wordt een puzzel.. 't wordt "best druk" op die plek op de print.. maar daar moet ik middels KiCad wel uitkomen.. Ik wordt tenslotte door zelfstudie, en jullie hulp steeds handiger met dit programma.. zover al dat ik eerst een "Basis schema opstel, en dan later nog allerhande zaken toe durf te voegen.. 'k weet nu tenslotte hoe ik de PCB moet updaten vanuit het gewijzigde schema..

de Vraag is nu.. Maak ik alles TOCH op 1 print, of doe ik het NumPad toch op een andere print?.. Met die stekkerverbindingen is dat makkelijk genoeg.. gewoon zorgen dat je zelf een nette kabel maakt met een stekker aan beide zeiden, en dat kabeltje 1 van bus 1 naar bus 1 loopt.. daar komt iedereen die kan tellen wel uit..dat mag geen problemen opleveren..

Weer een ander vraagje.. 'k ben ook bezig met Modelspoor.. en daar zit ik met 2 vraagjes.. :
1: Kan ik aangeven dat een bepaald deel van de print NIET gelakt wordt?., standaard gaat er natuurlijk een laklaag over alle sporen, wel zo fijn en mooi, maar omdat ik met een reeks printjes bezig ben die ik op een Common Ground aansluit, was mijn gedachte... "Wat nou als ik het onderste stuk NIET gelakt wil hebben? zodat ik em op een "Busbar"kan schroeven?.. dan wordt mijn schakelpaneel gewoon een busbar, waar ik de afzonderlijke printjes op schroef, zodat ze meteen massa maken,gaatjes 2.6 aan het eind erin, zodat ik ze aan kan sluiten op de Massa, en onderling door kan verbinden, dat moet het dan wel doen.. de kabels van de wissels komen dan in een schroefTerminal bovenaan..

2 : das een ding waar ik ook nog niet uit ben.. de wissels bij Märklin worden naar Massa geschakeld,ergo, de spoelen voor de wissel zijn permanent gevoed met 12 Volt, en zodra je één van die draden naar Massa schakelt (puls) dan gaat de stroom lopen, en wordt die spoel bekrachtigd...
Staat de wissel op Rechtdoor, en je schakelt de spoel voor afbuigen naar massa, dan klapt de wissel dus om..
maar.. het zou zo leuk zijn als ik een Indicatie lampje zou hebben, van oudsher met de standaard Märklin "Stellpult" was het zo dat je aan de stand van de knopjes kon zien in welke richting de wissel stond, omdat die knop omlaag stond, tegenwoordig heb je ze ook met lampjes erin, maar die dingen kosten meteen 1½ godsvermogen..
Ik vraag me dus af.. hoe kan ik zoiets maken, al dan niet met een arduinootje of iets dergelijks...iets wat detecteert dat de stroom gelopen heeft, en dan een Ledje of een Lampje kan laten branden?.. Groen voor Rechtdoor, Rood voor afbuigen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: KiCad vraagjes

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 18 dec 2023 13:56 alleen.. als ik de Pokeys "piggyback" op de Toetsenbordprint wil drukken, dan moet ik wel die 24 sporen naar 2 rijen Pinsockets jagen.. en dat wordt een puzzel.. 't wordt "best druk" op die plek op de print.
Het leggen van de sporen kost dan meer tijd, maar het maakt het bedraden zoveel gemakkelijker en verminderd de kans op fouten.
Ik gebruik Eagle en die heeft een "Auto Router" voor de sporen. Die gebruik ik echter niet omdat het met de hand beter gaat. Wel gebruik ik een GND plane (bottom) en supply plane (top) om het aantal sporen te verminderen. Zo'n plane geeft ook een betere print bij de "Toner Transfer" methode en kost minder tijd bij "isolation routing" voor het frezen van de sporen op de CNC.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 18 dec 2023 14:06 Het leggen van de sporen kost dan meer tijd, maar het maakt het bedraden zoveel gemakkelijker en verminderd de kans op fouten.
Precies dat.. Als ik een Print voor mezelf zou maken, dan zal me dat eerlijk gezegd 1½ keer jeuken met zijwieltjes.. maar als je zoiets in de handel wilt gaan brengen, dan moet het als het even kan "idiot-proof" zijn.. met dien verstande": "Try to make it Idiot-Proof, and someone will prove himself to be a better idiot"

Ik streef er bij mijn ontwerp ook naar om de "Rijen" aan de ene kant, en de "kolommen" aan de andere kant van de print te houden, alleen kom je daar niet altijd mee weg..
Het "Rat's nest" geeft al wel een behoorlijke indicatie van hoe je sporen gaan lopen.. als ik veel lijnen door elkaar zie lopen, dan kan ik beter even gaan schuiven met mijn knopjes..

Ik moet ook niet vantevoren gaan proberen om de Toetsen in te delen, dat kan ik beter achteraf doen.. dat dan toetsen die naast elkaar zitten niet altijd op dezelfde rij of kolom uitkomen in de print, en daarbij ook in de Pokeys.. da's dan niet anders..

Afbeelding

Dit is de indeling van het Heidenhain Klavier.. de Macro's (icoontjes met een toetsenbordje) zitten op het klavier in groepen, maar op de matrix staan ze overal..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: KiCad vraagjes

Bericht door hfjbuis »

Voor via's gebruik ik ongeïsoleerde adereindehulzen. Die plaats ik met wat soldeerpasta, soldeer die kant, knip de andere kant af en soldeer dan de afgeknipte kant. Gaat vlugger als met een draadje.
Als je de bovenkant, na het plaatsen maar voor het solderen, een tikje met de hamer geeft, passen ze onder een SMD processor en veel connectoren.
AderEindhuls.jpg
Afgelopen week kwam ik zo'n PCB hulzen set tegen en heb er een besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/40000044 ... 77020571_0
Ik gebruik veel SMD componenten omdat dat wat compacter werkt. Dan passen er ook meer sporen op de print.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 18 dec 2023 16:40 Voor via's gebruik ik ongeïsoleerde adereindehulzen.
Oh.. Was JIJ dat?.'k had het al eens genoemd hier, dat iemand er gewoon van die "buisjes" in soldeerde.

Ik ben er momenteel even niet mee bezig.. werk voor een klant moet ook even af.. ontwerp van een Metalen Horlogeband.. wat een 📢🗡💣💢💥💫☢☣♻klus is dat...

Ondertussen blijf ik natuurlijk wel nadenken over hoe ik dat "kleretoetsenbord" vorm moet geven.. en dan denk ik ook wel eens.. zou dat ook voor andere besturingen werken?.. Als ik Alles op de Pokeys frituur wel natuurlijk.. maar ik heb ook een aantal toetsen voor een UIO-10 in gedachten..

Stel!.. dat ik gewoon kijk hoever ik kan komen met een Pokeys, maar dan bepaalde "velden" met toetsen middels een Paar Jumpers aan kan sluiten?..dan moet ik de Lijnen met elkaar verbinden zodat je een Common Ground krijgt, en de Kolommen op de UIO-10 knopen.. NOG meer om over na te denken!...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: KiCad vraagjes

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag voor Tolp2 en voor Arie een doosje met 8 voudige schroefklemmen klaargemaakt, ze hebben een pin afstand van 5,08 mm.
Arie laat maar weten hoe en waar het heen moet, verzenden zal iets van 4,75 kosten denk ik.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

benkr schreef: 19 dec 2023 22:29 Ik heb vandaag voor Tolp2 en voor Arie een doosje met 8 voudige schroefklemmen klaargemaakt, ze hebben een pin afstand van 5,08 mm.
Arie laat maar weten hoe en waar het heen moet, verzenden zal iets van 4,75 kosten denk ik.
Mijn dank is groot. Tot in het Brabantse in februari!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie