H -M- PE NATUREL afwerken

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

H -M- PE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

Vraagje, zie foto's, er is mij gevraagd om afdekkapjes te maken.

25059 25060
Gebruik :
25061 25062

Het materiaal moet ietwat doorzichtig zijn, dit is gemaakt uit HMPE naturel.
Het ontwerp is goed nu.
Maar de afwerking is bij dit materiaal niet optimaal.
De foto's zijn van de slechtste kant gemaakt, maar even om duidelijk te maken wat het probleem is met dit spul.

Iemand een goed idee om dit spul enigszins toonbaar te krijgen.
Met verschillende frees strategieën kan ik een eind komen maar nooit echt mooi.
Dat is inherent aan dit materiaal, en het is maar een eenvoudig anti-vandaal kapje, maar toch.

Iemand een goed idee voor een beetje afwerking ?
bvd

Aanvulling : ik bedoelde HMPE
Maar het kan ook nog iet anders zijn, zoals Hugo ook suggereert :
viewtopic.php?p=281259#p281259
Laatst gewijzigd door keesfrees op 13 dec 2023 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door andrefc101 »

Wat voor frees gebruik je? Ik maak heel veel hdpe roosters voor zwembaden, die zien er altijd haarscherp uit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door serum »

Meelopend frezen en met een verse, scherpe 1 snijder. Ik vind het altijd verassend strak van de machine komen.

Wat voor frees gebruik je nu, hoe snel draait ie, meelopend of tegenlopend en wat is je voeding per tand? lijkt erop dat het onderdeel misschien aan het resoneren is tijdens de bewerking? Hij moet wel goed stabiel liggen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

Dank voor de antwoorden, op een niet gestelde vraag :-/
Dit spul is notoir lastig om netjes te frezen, dat gaat gewoon niet, daar moet je het dan ook eigenlijk niet voor willen gebruiken.
Maar nu ik zo ver gekomen ben vraag ik me af of er iemand een goede (snelle) methode weet om het met nabewerking iets beter te krijgen.

Voor degenen die denken dat je het beter kan frezen, zal ik een stukje opsturen ? Ik heb sterk het idee dat je niet hetzelfde materiaal voor je hebt. Wellicht dezelfde aanduiding maar van andere makelij.
Maar, dit was een reststuk, ik heb ook nog een hele plaat staan, die ga ik eerst maar eens aanbreken en dan zien hoe dat gaat.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door andrefc101 »

Volgens mij vroeg je hoe dit netjes kon. Nou, ik hoef het helemaal niet na te bewerken. Stuur maar eens een stukje op….
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

andrefc101 schreef: 13 dec 2023 11:10 . . . ik hoef het helemaal niet na te bewerken.
Maar je toepassing is dan ook heel anders.
andrefc101 schreef: 13 dec 2023 11:10 Volgens mij vroeg je hoe dit netjes kon.
Nou, nu ik het teruglees . .
andrefc101 schreef: 13 dec 2023 11:10 Stuur maar eens een stukje op….
OK, maar ik ga eerst "even" de nieuwe plaat proberen.

Als er nog iemand tip voor afwerken heeft dan graag.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door andrefc101 »

Probeer de nieuwe plaat maar, gebruik dan wel een fatsoenlijke frees…. Dormer S637 of soortgelijk.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door serum »

Ik heb er totaal geen problemen mee om het retestrak te frezen, 1 snijder, meelopend, scherpe frees. En het werkstuk moet goed vast liggen, ik vraag hoe jij het freest dat het er zo hondslelijk af komt.

Ik lees dat je moeite hebt om het strak te frezen, ik wilde alleen maar antwoord geven op die vraag. Ik (en Andre) frezen het gewoon strak. Juiste frees, niet teveel toeren en redelijke voorzet per tand. Dan snijd je het ipv dat je slierten trekt. (14000rpm bij 4500mm/min is volgens mij wat ik gebruik voor dit materiaal).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 13 dec 2023 05:39 Ik maak heel veel hdpe roosters voor zwembaden, die zien er altijd haarscherp uit.
keesfrees schreef: 13 dec 2023 10:58 Dit spul is notoir lastig om netjes te frezen, dat gaat gewoon niet,
Zie Boven...
keesfrees schreef: 13 dec 2023 11:24 Maar je toepassing is dan ook heel anders.
een Rooster voor een zwembad.. dan praat je over een omgeving die als het even kan makkelijk schoon te houden is.. dan moet het "haarscherp" zijn zoals Andre al aangeeft.. dus geen Rafels.. want daar blijven haren in zitten.. 'k zou niet graag de filters van een zwembad schoonmaken..
Als je na het frezen zoals hier aangegeven nog altijd niet tevreden bent, "polijstborstel", ik heb al verschillende onderdelen van Kunststof gemaakt, die ook niet helemaal lekker uit de machine kwamen.. de polijstborstel geeft uitkomst..
zo had ik bijvoorbeeld een Telefoonhouder voor in de auto, en die had ik gefreesd uit een Stukje HMPE, en dat is net zo'n ramp om strak te krijgen.. Rafels en zo.. Met een Stanley mesje kun je veel van die rafels er zo "aflopen" vergelijk het met een schaaf, als je een stuk hout bewerkt.. "Effe de kantjes eraf lopen", daarna op de Polijstborstel, om er net even dat afgeronde kantje aan te fietsen, en de bewerkingssporen weg te werken.
'k heb ook wel "Handvaatjes" gemaakt voor allerhande Hendeltjes, van PVC, ook niet het fijnste materiaal, zelfde verhaal.. Polijsten.. gevolg?.. Hoogglans!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door Sven »

Goed frezen is beter maar hebbie scotchbrite al geprobeerd als laatste redmiddel?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door remon_v »

Misschien heb je hier iets aan:

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 12:04 Als je na het frezen zoals hier aangegeven nog altijd niet tevreden bent, "polijstborstel"
Kijk !
Daar heb ik wat aan, maar wat is dat voor ding ajb ? Ik bedoel, wat gebruik jij daar voor ?
Aangezien het een klein object is het liefst iets wat stationair is.
Sven schreef: 13 dec 2023 12:10 hebbie scotchbrite al geprobeerd
Die club maakt heel veel producten, kun je iets specifieker zijn ajb.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door keesfrees »

remon_v schreef: 13 dec 2023 12:16 Misschien heb je hier iets aan:
O ! gaat dat zo :-)
Dat is duidelijk ander materiaal.

En ik gebruik wel de hele lengte van de frees ipv alleen het puntje te verslijten.
En dan dan nog een strijk er achter aan.

En ik zie in mindere mate precies hetzelfde, dit is HDPE, ik heb HMPE, dat zal het verschil zijn.
En ik heb dit soort materialen al veel bewerkt.
De foto's geven eigenlijk de verkeerde indruk, dat is de niet zicht kant, het probleem zit aan de andere cq kopse kant.

O !
En ik zie nu dat ik TOCH (ook in de titel) HDPE heb geschreven.
Terwijl ik altijd kopie/plak gebruik om dit soort dingen te voorkomen, maar dan heb ik dat toch (gisteren avond (te) laat) verkeerd gedaan, grrrrrrr.

Nu nog een keer goed, van de leverancier :
HMPE1000 Nat. 2000x1000x12mm

Ondertussen is het plaat opduikelen niet opgeschoten, daar ga ik dan nu mee verder.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 13 dec 2023 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HDPE NATUREL afwerken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 13 dec 2023 12:23
remon_v schreef: 13 dec 2023 12:16 Misschien heb je hier iets aan:
O ! gaat dat zo :-)
Dat is duidelijk ander materiaal.
Heb jij dat materiaal aangeleverd gekregen of zelf ingekocht? (zou het geen MDPE of nog erger nylon kunnen zijn?)

Voor zover ik weet zijn er 3 kleuren scotch brite, grijs groen en rood in oplopende agressie.
Die grijze is behoorlijk zacht, gebruiken ze geloof ik in de drukkerij wereld. En ik denk dat als je een https://www.blokker.nl/blokker-keramisc ... erm=316050 haalt je al een leuke test kunt doen.
Maar onder de streep, mijn mening is (en die van meer mensen), als je het moet nabewerken kan het alleen maar slechter worden. Hooguit een flijmscherp afbraam mesje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie