zelfmaaksel profieldraaibeitel

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door bartbrouwer »

Beste,

Het is juist precies het tegenovergestelde van CNC, maar ik heb een vraagje.

Ik wil een hoop de zelfde onderdeeltjes draaien, maar ik heb geen CNC draaibank thuis, of ter mijn beschikking. Wat ik wel heb ik een Victor draaibank die ik graag wil gebruiken.

Afbeelding

Bovenstaand is het onderdeel, en het gaat me vooral om de contour. Zou je hiervoor een beitel kunnen slijpen, welke het profiel volgt van het onderdeel, zodat ik enkel hoef te;
vlakken, boren, zelfbouwbeitel in het product steken, borst aan de linkerkant steken, onderdeel afsteken, klaar - volgende onderdeel?

Het materiaal dat ik wil bewerken is aluminium 6082, buitendiameter van het asje is 24mm, breedte van het onderdeel zoals ie in de klauw zit is 33mm.

Heeft dit kans van slagen, gezien de herhaalbaarheid/slijtage bij een partij van min. 100 stuks? Wat voor materiaal zou de beitel moeten zijn, en waar is zoeits te koop?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe moet de tolerantie zijn?.. Ik kan die dingen eventueel ook CNC voor je maken..

een Profielbeitel is wel zelf te maken, stukje 1.2510 of 1.2842 moet de truc wel doen.. dat kun je makkelijk zelf vlamharden, en dat voldoet prima in Aluminium, 'k heb ooit schroefdraad gefreesd met een zelf gemaakt schroefdraadfreesje, en Kunststof tandwieltjes gemaakt met een zelfgemaakt tandwielfreesje, beiden uit 1.2510.. alleen.. hoe ga je het profiel erin maken?.. als het echt zuiver moet, dan moet je het na het harden nog wel nabewerken
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door bartbrouwer »

Hoe ga ik het profiel erin maken? Ik dacht zelf aan een slijptol. Toleranties hebben we het niet over, het zal even secuur werk zijn om die rondingen mooi in de beitel te krijgen.

Ik wil het graag zelf maken met mijn eigen draaibankje, alleen 100 stuks hetzelfde is niet te doen uit de hand. Vandaar dat het profielbeitel idee in me op kwam.

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken waar ik dat spul kan bestellen. Als het profiel erin geslepen is, rood heet stoken en koelen in de olie?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jup..1.2510 of 1.2842 koop ik altijd bij Abrams, weet alleen niet uit mijn hoofd of ze ook aan particulieren leveren..

Dit staal staat erom bekend dat het heel makkelijk te harden is, gewoon roodheet stoken, afschrikken in Olie of water, blank schuren en "Strogeel" stoken, dan aan de lucht af laten koelen, door dit ontlaten verhoog je de taaiheid aanzienlijk, als je dat niet doet, dan is het nogal bros..
bartbrouwer schreef: 09 dec 2023 19:37 Ik wil het graag zelf maken met mijn eigen draaibankje, alleen 100 stuks hetzelfde is niet te doen uit de hand.
Nee.. daar heb je een punt.. aan de andere kant.. met een "Carriage Stop" en andersoortige aanslagen kom je een heel eind.. vroeger, voor CNC deed men niet anders.. "Armen en benen bankjes" werden ze ook wel genoemd.. heveldraaibanken.. , maar da's geen hobbyspul.. verre van.. 't instellen en afstellen kost wat tijd..

Met een paar meetklokken, overigens.. kom je ook een heel eind.. 'k heb eens 52 Wijzerplaten moeten uitdraaien.. ja.. uitdraaien.. 0.15 mm ø9



op de Z-as een Poupitaster, en op de X as een Digitale Meetklok.., in het midden van de Alu opspanschijf zit een stalen propje, met een "astapje" van 1.5 x. 0.15 mm, de wijzerplaat is 0.3 mm dik.. dus er moest 0.15 uitgedraaid worden..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door hfjbuis »

Als het werkstuk 33 mm breed is, dan is het middelste profiel zo'n 20 mm breed. Zelfs met het werkstuk tegen de klauwplaat denk ik dat dit alleen maar chatter oplevert. Dat is iets dat je vooraf kunt testen met een vlakke brede HSS beitel.

De spindel uit de dwarsslede halen en een voorziening maken om de draaibank als kopierbank te gebruiken, lijkt mij een haalbaar alternatief.

Met de beitel op een leunspaan en handmatig het profiel er in maken zie ik ook regelmatig bij de klokkenmakers op YouTube.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Chatter is vaak een gevolg van de breedte ja.. hangt ook een beetje af van hoe zwaar de draaibank is.. spaanbrekers kunnen helpen.. een Kopieer inrichting, of een Bol-hol draai voorziening zal ook wel gaan.. dat laatste is minder ingrijpend ook.. gewoon een beitel op een verticaal asje, en em er dan doorheen draaien.. al dan niet in stapjes.. want je wilt ook niet de hele hap in één keer eruit jassen..

Ik zou het CNC doen, gewoon een halfronde steekbeitel, en een contourtje proggen.. zo ingewikkeld is dat niet eens.. zelfs niet op mijn ouwe EMCOturn 120...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 09 dec 2023 22:47 Ik zou het CNC doen
Ik ook, maar conventioneel is wel een mooie uitdaging.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Quepee »

Ik zou het CNC doen, gewoon een halfronde steekbeitel, en een contourtje proggen.. zo ingewikkeld is dat niet eens.. zelfs niet op mijn ouwe EMCOturn 120...
Dit kan gewoon met een vcgt plaatje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 09 dec 2023 23:12
Ik ook, maar conventioneel is wel een mooie uitdaging.
Ja, maar dan nog.. aanslagen, meetklokjes, en knallen!
Quepee schreef: 09 dec 2023 23:22
Dit kan gewoon met een vcgt plaatje.
Ja, met een REMX freeswisselplaat ook.. wat is je punt?...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 10 dec 2023 00:50 Ja, met een REMX freeswisselplaat ook.. wat is je punt?...
Kan ook wel wat vriendelijker lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Quepee »

Ik gebruik over het algemeen radius 0.4 op mijn vcgt puntjes.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zelfmaaksel profieldraaibeitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je een Contour mooi glad wilt hebben, neem je bij voorkeur een zo groot mogelijke radius, daarom ook zei ik "ik zou het doen met een Halfronde Steekbeitel, dan heb je al snel R1.
Ik draai regelmatig radii met de EMCO 5, en mijn beitels hebben Radius 0.. ergo.. ze zijn gewoon scherp aan de punt.. dan moet ik voor een beetje glad oppervlak mijn Voeding ernstig terugdraaien

hfjbuis schreef: 09 dec 2023 22:31 Met de beitel op een leunspaan en handmatig het profiel er in maken zie ik ook regelmatig bij de klokkenmakers op YouTube.
Ja.. Klopt.. maar dat is een vak apart.. ik heb zelf ook zo'n draaibankje, met uitsluitend een Leunspaan...

Afbeelding

Poosje geleden een stuk plexiglas gedraaid.. een horlogeglas.. 't origineel was gebarsten.. nou en?.. dan draaien we toch even een nieuwe?
Plaats reactie