ombouw bf 25

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

ombouw bf 25

Bericht door machiel »

20221228_191136_.jpg
Na de toch wel enthousiaste reacties op mijn voorstel post,
ga ik dan toch maar proberen om een soort van bouwverslag te maken van mijn bf 25.
normaal ben ik helemaal niet zo van forums maar ik heb hier zo veel info kunnen vinden dat het
wel zo eerlijk is om mijn ervaringen hier te delen ;-)

Ik ben 6 jaar geleden overgestapt van automonteur naar cnc verspaner.
Op dat moment had ik alleen enige ervaring met mijn conventionele draai en freesbank van hbm.
na een aantal maanden begon het toch te kriebelen om thuis ook met cnc te kunnen spelen en rees de vraag
Zou ik een cnc machine kunnen maken?

uiteindelijk begonnen met een plasmasnijder.
waarom? op het werk had iemand de plasmasnijder gesloopt. dus die koste weinig.
ijzer voor een frame e.d. ligt er genoeg (heb een werkgever die volop meedenk met deze hobby) dus dan heb je al een hoop
spulletjes bij elkaar.
goedkoop setje van ali om eens te proberen hoe het werkt en ik was compleet. dacht ik tenminste.
maar lang verhaal kort na 2 jaar hobbyen toch een werkende machine.
In jullie ogen waarschijnlijk een lachertje (spindels zijn b.v. gewoon een paar draadstangen m12) maar voor mij een behoorlijke overwinning.
En ik heb enorm genoten van het bouwen en alle uitdagingen te over winnen dus op naar de volgende!

Dus de bf 25 moet er dan maar aan geloven.
ondertussen heb ik er de eerste werkstukjes op kunnen maken en komen alle tekortkomingen boven water.
(iets met schade en schande)
Ik wil dus langzaam aan deze machine optimaliseren en zal dat proberen zoveel mogelijk hier te laten zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ombouw bf 25

Bericht door benkr »

Als ik je een advies mag geven zet dan meteen lineaire geleiders, die rechthoekige, op je kruistafel, dan hoef je die kruistafel niet meer telkens te smeren. Het betekent ook dat je met kleinere (stappen)motoren kunt werken en dat de machine een stuk sneller kan. Gebruik een goed merk drivers voor je motoren, gewone stappenmotoren, closed loop drivers en motoren of JMC servomotoren, ik denk de 180W of 200W uitvoering.
Ik zie dat je echt een stevig frame hebt gemaakt met ook een stevige paal achter de kolom, daar zul je geen spijt van krijgen is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 07 dec 2023 23:11 Als ik je een advies mag geven zet dan meteen lineaire geleiders, die rechthoekige, op je kruistafel, dan hoef je die kruistafel niet meer telkens te smeren.
Lekker zo'n advies, is ie al bijna klaar. :lol:
(gewoon doorgaan zo, zou ik zeggen ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 dec 2023 13:01 Lekker zo'n advies, is ie al bijna klaar.
(gewoon doorgaan zo, zou ik zeggen )
Ach.. gewoon de machinevoet, het zadel en de tafel Tussen de snelbinders, mee naar de zaak, daar even alles vlakken, Geleidingspul erop bouten.. uitrichten.. klaarrrrr... (ok.. beetje simpel voorgesteld, maar dat is wel waar het op neer komt..)
machiel schreef: 07 dec 2023 22:33 Ik ben 6 jaar geleden overgestapt van automonteur naar cnc verspaner.
Op dat moment had ik alleen enige ervaring met mijn conventionele draai en freesbank van hbm.
na een aantal maanden begon het toch te kriebelen om thuis ook met cnc te kunnen spelen en rees de vraag
Zou ik een cnc machine kunnen maken?
Ja.. zo ongeveer is het bij mij ook gegaan.. van Constructiebankwerker naar Gereedschapmaker, eerst nog conventioneel, tot ik zelf uitvlooide hoe de CNC Draaibank werkte, Daarna opgeleid voor de CNC Freesbank, de Brother HS-100 Draadvonkmachine, en de Mitsubishi DWC 200 H Draadvonkmachine..

zelf een machine hebben.. dat was ook mijn motivatie.. omdat ik op mijn werk niet altijd terecht kon met Privé klussen.. omdat de machines tamelijk volgepland stonden..
Dus in 2007 (ja..zolang geleden alweer) mijn eigen machine gebouwd, en daarna ben ik volkomen "los" gegaan.
Visual Basic geleerd en een eigen programmeerapplicatie geschreven, Later C# geleerd, en opnieuw begonnnen, dat traject loopt nog, maar is bijna klaar.
Daarnaast wilde ik ook graag een soortgelijk toetsenbord aan mijn machine, als wat ik op mijn werk gewend was.. Inmiddels zijn 2 machines voorzien van een Heidenhain Toetsenbord, één ingebouwd in de omkasting van mijn Freesbankje, de andere is in een Console gemonteerd, compleet met Mepscherm, en die bedient mijn machine, en mijn Programeersoftware middels Softkeys en sneltoetsen.
Ben je bekend met Heidenhain Programmeren, dan kun je mijn machines ook bedienen..
zelf Code schrijven voor Cycli is wel één van de leukere kanten van CNC Hobby vind ik.. dus heb ik ook een reeks cyci geschreven, voor de Freesbank: VlakFrezen, Boren, Ruimen, Ronde en Rechthoekige pockets, Rechthoekige Tappen, Ronde tappen, gebogen sleuven, en regelvlakken, en 2 PatroonCycli, voor het maken van rechthoekige en ronde patronen..
Voor de Draaibank heb ik vlakken, Langsdraaien, schuine kanten, Radii, boren, en steken..(schroefdraad heb ik ook al eens geschreven, alleen kan ik die op mijn Draaibank nog niet gebruiken, omdat er nog een sensor op de spindel moet..)
Onlangs ook nog wat leuks bedacht.. Polaire Coordinaten, waarmee ik naast X, Y , Z Coordinaten ook op Hoek en radius kan positioneren.. zo kan ik ook contouren afronden of afschuinen..

en.. zo blijft een mens lekker bezig.. een eigen CNC machine lijkt het einde.. maar het is pas het begin...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: ombouw bf 25

Bericht door MeMoRy »

Nice 🤩
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

benkr schreef: 07 dec 2023 23:11 Als ik je een advies mag geven zet dan meteen lineaire geleiders, die rechthoekige, op je kruistafel, dan hoef je die kruistafel niet meer telkens te smeren.

wat smeren betreft dat is 1 van de weinige dingen die wel precies werken zoals ik het wil heb er centrale smering op gemaakt dus een paar slingers aan de hendel en alles is weer lekker vet ;-) Voor de rest heeft het puur en alleen met budget te maken want ik ben gelijk met je eens dat lineair geleiding veel voordelen heeft.

Zoals voor de meeste van jullie wel zichtbaar is heb ik tot nu toe goedkope componenten gebruikt (en dus ook al de beperkingen tegen gekomen)
Maar vooralsnog ben ik op ontdekkingsreis door de wereld van zelfbouw cnc en ik heb daar ontzettend veel lol in.
En zo kan ik nog langer door hobbyen door alles te verbeteren of zelfs nog een x overnieuw te beginnen. (heb nog een bf 25 staan)

op dit moment loop ik wel tegen een probleem aan waar ik wel wat advies bij kan gebruiken.
op dit moment zit er een 1.1 kw 3fase motor op met een vfd maar ik krijg er totaal geen koppel uit.
zelf op max toerental komt het voor dat ie stil komt te staan terwijl ik met freesje 6 aan het frezen ben (in staal 1mm diep)
motor is een 1400 rpm versie die met een 2 op 1 overbrenging de spindel aandrijft.

Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik volgens mij het beste over kan stappen naar een servo motor.
nou is mijn vraag: kan in principe iedere servo daarvoor gebruikt worden over zit er verschil in?
ik heb op alie een set gezien van 750 watt met controller maar kan er niet helemaal wijs uit worden
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ombouw bf 25

Bericht door benkr »

machiel schreef: 08 dec 2023 21:49 op dit moment loop ik wel tegen een probleem aan waar ik wel wat advies bij kan gebruiken.
op dit moment zit er een 1.1 kw 3fase motor op met een vfd maar ik krijg er totaal geen koppel uit.
zelf op max toerental komt het voor dat ie stil komt te staan terwijl ik met freesje 6 aan het frezen ben (in staal 1mm diep)
motor is een 1400 rpm versie die met een 2 op 1 overbrenging de spindel aandrijft.
Dat je geen koppel uit een motor haalt ligt in veruit de meeste gevallen aan de VFD instellingen, met name de V/F curve instellingen.
Met de V/F instelling zorg je er voor dat bij bepaalde toerentallen er de max. toelaatbare stroom gaat lopen, dat geeft in de meeste gevallen meer koppel. Let wel goed op, het is ook één van de instellingen die heel makkelijk je motor in rook laten opgaan.
In het VFD manual is er vaak best wel een flink stuk tekst gewijd aan deze instelling.
Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik volgens mij het beste over kan stappen naar een servo motor.
nou is mijn vraag: kan in principe iedere servo daarvoor gebruikt worden over zit er verschil in?
ik heb op alie een set gezien van 750 watt met controller maar kan er niet helemaal wijs uit worden
Een servomotor kun je op diverse manieren instellen, meestal 3 modi en elke mode heeft zijn eigen gedrag en toepassingsgebied.
Ik gebruik zowel op mijn draaibank als op mijn boor/freesmachine, een grote broer van de BF25 nl. de RF30, de servodrive in velocity mode, je kunt dan het toerental met een potmeter of 0 - 10V signaal lineair regelen. Bij elk toerental heeft de servomotor dan het nominale koppel, zelfs wanneer de motor nauwelijks draait houd je hem echt niet tegen. Mijn draaibank heeft een 2,6 kW 10 Nm servomotor, mijn RF30 heeft een 5 kW 20 Nm motor, op mijn Emco 8 Compact had ik een 1,2 kW 5 Nm motor zitten. Al de servomotoren die ik nieuw gekocht heb waren van Lichuan, de 5 kW set is van Beckhoff. Geen idee wat voor vermogen een goede keuze is, maar als ik een schatting zou moeten doen zou ik denk ik voor iets tussen de 1,5 en 2 kW gaan, maar waarom? Puur op gevoel, nergens anders door, maar 6 tot 8 Nm lijkt me wel goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

machiel schreef: 08 dec 2023 21:49 Zoals voor de meeste van jullie wel zichtbaar is heb ik tot nu toe goedkope componenten gebruikt (en dus ook al de beperkingen tegen gekomen)
Maar vooralsnog ben ik op ontdekkingsreis door de wereld van zelfbouw cnc en ik heb daar ontzettend veel lol in.
Bedenk ook : mijn Beagle VMC 2814 (zelfbouw) heeft ook goedkope onderdelen (krijgertjes) waaronder de Stappenmotoren, Vexta 1.6 Nm, maar daarmee loopt mijn machine wel 3 M/min ijlgang.. en dat is bij een machientje van 28 x 14 Cm genoeg om het dun door de bokse te doen lopen..
Toegegeven.. 't is niet allemaal "Budget spul" want mijn Sleden lopen op Bosch Rexroth geleidingen met Bosch Rexroth Kogelomloopspindeltjes van 12 mm met 2 mm spoed.. dus draaien mijn Steppers 1500 Toeren op Ijlgang..
machiel schreef: 08 dec 2023 21:49 Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik volgens mij het beste over kan stappen naar een servo motor.
nou is mijn vraag: kan in principe iedere servo daarvoor gebruikt worden over zit er verschil in?
ik heb op alie een set gezien van 750 watt met controller maar kan er niet helemaal wijs uit worden
Daarop inhakend.. 750 Watt?.. Wil je een schaafbank gaan maken?.. of een Freesbank?.. Wat ik al opmerkte.. Steppers voldoen vooralsnog volledig, in plaats van Naar Servo's te loeren, zou je ook kunnen overwegen om Closed Loop Steppers te gebruiken, een Steppermotor met een Encoder. Veel makkelijker om te "tunen"

Ik weet niet welke "besturing"" je gebruikt, maar als Professional krijg je al snel Stekende hoofdpijn met zijwieltjes van veel "Besturingen" omdat het scherm vol staat geplempt met knoppen, waarvan je 90% nooit zal gebruiken, je een Muis (muizen horen niet in een werkplaats, maar in een Kat, of gestampt op je beschuitje), of een Mepscherm nodig hebt (Kost duur).
mag ik vragen.. met welke besturing werk je professioneel?..
machiel schreef: 08 dec 2023 21:49 zelf op max toerental komt het voor dat ie stil komt te staan terwijl ik met freesje 6 aan het frezen ben (in staal 1mm diep)
motor is een 1400 rpm versie die met een 2 op 1 overbrenging de spindel aandrijft.
2800 Toeren Max?.. eh.. even rekenen.. da's 52 m/min... is dat niet een beetje laag?.. of werk je alleen met HSS frezen?.. ik ga staal doorgaans te lijf met het 3 Voudige.. en ik heb een Suhner spindeltje (veredelde bovenfrees) met slechts 1 Kw... 1.1730 verwerk ik doorgaans met 180m/min, en 1.2510 op 120-150 m/min.. Gas op die Lollie!!
In titanium doe ik tussen de 60 en 90m/min.. omdat mijn motor te weinig koppel heeft bij 60m en een Frees van 4 mm, ros ik die doorgaans met 90 m/min door het materiaal, de dunnere Frezen, 2, 3 mm of nog dunner.. die gaan wel op 60m, omdat dan het toerental hoger is, en de spaandikte ook kleiner..

't zal een kwestie zijn van instellingen, daar heb ik verder nog geen verstand van.. omdat ik nooit anders gedaan heb dan VFD's inregelen volgens reeds uitgedokterde instellingen..(ombouw van bestaande machines, vooral HBM BF30's met Stappenmotoren, waarbij de spindel vervangen werd door een andere motor met ER opname)
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

@Arie

ik weet dat je er niks mee te maken wil hebben maar draai nu mijn hobby machine op Mach 3.
Hier ben ik op uitgekomen omdat er veel over te vinden is (youtube)
Op de zaak werk ok met style machines en besturing zowel draai als frees bank.
hiermee heb ik ook de basis van cnc geleerd.

mijnspindel draait nu 3100 rpm max maar is inderdaad niet overdreven veel.
de frees 6 is ook omdat groter nog sneller stilstaat :shock:

ik had het idee dat 750 watt servo wel genoeg moest zijn voor mij omdat de originele motor op papier ook 750 watt is
en in de praktijk nog minder maar die voldeed voor mij ook prima buiten het feit dat ie koolborstels vrat.

dus vandaar mijn gedachtengang
de stappenmotoren voor de verplaatsing voldoen voorlopig helemaal aan mijn verwachtingen haal 2500mm/min.
dat is voor de hobby prima dacht ik zo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. een Servo als Spilmotor.. dan heb ik even niets gezegd.. dat moet wel gaan..
machiel schreef: 08 dec 2023 22:48 Op de zaak werk ok met style machines en besturing zowel draai als frees bank.
dan zal Mach3 wel even een Cultuurschok zijn..
machiel schreef: 08 dec 2023 22:48 ik weet dat je er niks mee te maken wil hebben
Mijn Reputatie snelt me vooruit.. :lol: .. zoals ik het zeg.. je hebt "programma's die een machine kunnen laten bewegen, en je hebt besturingen...
Mijn machines (Draaibankje een EMCO Compact 5 CNC, en mijn 2 Freesmachines), 't zal je bekend voorkomen, draaien op EdingCNC, de schermindeling is net als andere Professionele besturingen, Met Softkeys, daarnaast ben ik ook nog doende met het ontwikkelen van een Dialooggestuurde programmeerapplicatie waar je zelf je Dialogen in kan aanmaken, waarvoor je dan in EdingCNC de Macro's kan schrijven.
Beroepsdeformatie moet je maar denken.. vandaar dat mijn EMCO Compact 5, en mijn Beagle VMC 2814 (Freesbankje) voorzien zijn van een Heidenhain Bedieningspaneel..zodat ik alles met "muscleMemory" kan programmeren. (Ja.. ik ben nog van de oude garde, ik duim de Code gewoon aan de machine in.. ook op de EMCOturn 120, die ik sinds een paar jaar heb)
machiel schreef: 08 dec 2023 22:48 de stappenmotoren voor de verplaatsing voldoen voorlopig helemaal aan mijn verwachtingen haal 2500mm/min.
dat is voor de hobby prima dacht ik zo
2500 mm/min?.. lijkt me ook prima.. 't is wel een tijdje geleden dat mijn Freesbankje nog zo rustig liep, maar dat was ook omdat ik toen nog geen 75V op mijn Steppers had staan..
Maar zonder gekheid.. 2500 mm/min lijkt niet zo snel, maar Acceleratie is belangrijker dan hoge ijlgangen.. op andere Fora las ik vaak enorme snelheden.. maar hoe hoog is je acceleratie?.. want als ie dat alleen maar haalt op de X-as als ie de hele tafel moet oversteken, dan heb je daar precies 1½ keer NIETS aan.. je wilt zeker met 3D werk Snelle acceleratie, zodat je korte tijden hebt tussen sneden, omdat met 3D werk je frees nogal wat stapjes maakt waarbij ie niet snijdt, en die wil je juist zo kort mogelijk houden, anders sta je maar Lucht te verspanen.. en dat schiet per saldo niet op..
"Voor de hobby maakt dat niet uit" hoor ik dan ook vaak, maar Nee.. zo werkt het niet.. want je wilt toch ook een keer op tijd naar bed kunnen.. en als je de machine in de schuur achter't huus hebt staan.. wat vinden de buren daarvan?..
Ik heb sinds een paar jaar een Ruimte in het industrieterrein, en daar kan ik de machines indien nodig wel gewoon 'snachts door laten draaien.. ook wel gedaan.. klus voor een pharmaceutisch bedrijf.. zondag middag naar de werkplaats, plaat op de machine.. die was daar tot de volgende morgen mee bezig (duizenden pockets met een Freesje 0.8), de rest van de middag de auto geladen om maandag wat af te leveren bij een klant, Maandag morgen vroeg naar de werkplaats.. plaat gewisseld, weer op start gedrukt, en op naar de klant.. 's avonds terug naar de werkplaats. onderdeel uit de machine, alles mee naar huis.. schoonmaken, inpakken, en Dinsdagmorgen naar die klant om het spul af te leveren.. kijk.. dan kom je ergens..
Maar dat was dus niet mogelijk geweest als ik nog in mijn schuurtje bezig was.. dan was't om 10 uur 'savonds echt de Freesbank uit.. de draaibank die hoorde je nauwelijks.. daar kon ik wel even op door
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

Voorlopig voldoen de huidige stappenmotoren prima ik heb eerst nog een aantal andere uitdagingen te overwinnen waaronder dus
het probleem met het koppel van de machine op dit moment.

Als ik het goed begrijp zou ik met een servo die de toerentallen haalt die ik wens uit de voeten moeten kunnen?

Ik ben nog lang niet op het niveau dat ik zo even een g code programma inklop :shock:
ben echt alleen met de style besturing bekend dus is er nog een hoop te ontdekken voor mij

maar wie weet als ik de hele machine heb zoals ik m wil hebben kan ie nog een paar centen voor me verdienen 8)

eerst al m,n leermomentjes (fouten) maar eens oplossen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... Style is wel een andere manier van benaderen.. al kwam Fagor ook al aardig in de buurt, met dien verstande dat je daar de tekening namaakte op de besturing, en derhalve ook meer vrijheid had in wat je in welke fase wilde bewerken.. (voor/nadraaien)..
Zo maar even G-Code inkloppen.. al ben ik een "doorgewinterde/doorgezomerde" CNC programmeur.. da's voor mij ook nog best een klus.. ik heb een productje wat ik op de EMCOturn 120 draai.. daar sta je dus echt met G00's G01's en Canned Cycles te proggen..
Maar.. nou moet ik zeggen dat die Canned Cycles best handig in elkaar zitten op de EMCOtronic TM02 besturing..

Toen ik begon met CNC Frezen "achter't huus" had ik alleen maar een Chevalier FCL 1840 met Fagor 800 en een Brother HS-100 in ISO geprogrammeerd.. nog nooit een Freesbank.. alleen maar draaimachines en Draadvonkmachines tot dusver.. dus kon ik in 2007 "aan de bak".. G-Code leren.. ach.. dat duurde ook maar een paar maanden.. toen installeerde ik EdingCNC, en schreef ik meteen een paar parametrische programma's.. Toen kwam de Macro File, en heb ik mijn programma's daar meteen in gezet als Subroutines, en zodoende kon ik ze programmeren door alleen de parameters in mijn programma te zetten.. toen begon het al op Heidenhain Code te lijken.. meteen maar "even" een programmeerapplicatie geschreven.. waarmee ik middels dialogen mijn Cycli kon invullen, en oproepen als ik ze nodig had.. (dit in tegenstelling tot Canned Cycles die actief zijn op de regel waar je ze schrijft)
in 2014 een Dialoog systeem voor mijn Draaibank geschreven, zodat ik daar in de besturing (zonder programmeerapplicatie) mijn Cycli kon inkloppen, en uitvoeren, of opslaan in een bestand, en dan alle cycli uitvoeren.. ook handig..

Met de Positieve ervaringen van de EMCOtronic TM02, en voortschrijdend inzicht, ben ik inmiddels weer doende met een vervolg hierop, dat sterk lijkt op Heidenhain Manual Plus/Klartekst, middels een programmeer applicatie waar je zelf Dialogen in aan kunt maken, en de macro's daarvoor in EdingCNC schrijft. gevolg?.. G Code?.. 't is dat?.. Ik programmeer in een eigen geschreven taal.. E++, Ik maak programma's met slechts een handvol G-Code regels, de rest is eigengemaakte code, E++ Dus, of.. ik gebruik eigen geschreven CannedCycles, zoals M84/M85, die ofwel Vlakdraaien danwel langsdraaien.. M85 X20 Z-20 D0.5 F200 Gaat vanaf het punt waar je beitel staat naar ø20 draaien, naar Z-20, met een snedediepte van 0.5 en een voeding van 200 mm/min.. voeg ik een C toe aan die regel, bijvoorbeeld C3, dan maakt ie een Chamfer van 3mm x 45°graden achterin.. programmeer ik daarentegen een R3, dan maakt ie een Fillet Radius 3.. en dan kan ik ook nog een tweede set coordinaten opgeven om een schuine kant van X1 naar X2 te maken, met een Z1 en een Z2.. of.. een radius, die dus niet tangentiaal hoeft te zijn.. Hoe ik dat allemaal doe?.. Boel rekenwerk.. dat wel..maar dat hoef je maar 1 keer te doen als je de macro schrijft.. de rest.. rekent de machine wel uit voor je.. daar is ie CNC voor tenslotte..

Ik ben niet anders gewend dan alles gewoon aan de machine in te kloppen.. 'k heb in al die jaren dat ik met CNC Freesbanken voor een werkgever bezig was maar 1 keer CAM gebruikt.. en tegenwoordig?.. zou ik zeggen "Hold my beer.. ".. die klop ik er wel even in!..

24945

deze heb ik een poosje geleden geschreven.. Polaire Coordinaten.. dus "instant radiuscompensatie" op Cirkelbogen in de verticaal.. "eitje"..
Het hele programma staat in het venstertje rechts..
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

benkr schreef: 08 dec 2023 22:08 Dat je geen koppel uit een motor haalt ligt in veruit de meeste gevallen aan de VFD instellingen, met name de V/F curve instellingen.
Met de V/F instelling zorg je er voor dat bij bepaalde toerentallen er de max. toelaatbare stroom gaat lopen, dat geeft in de meeste gevallen meer koppel. Let wel goed op, het is ook één van de instellingen die heel makkelijk je motor in rook laten opgaan.
In het VFD manual is er vaak best wel een flink stuk tekst gewijd aan deze instelling.
vandaag toch nog maar eens in de materie van de vfd gedoken en aan de instellingen gesleuteld.
Je heb helemaal gelijk! de v/f curve instellingen klopte van geen kant.
grootste probleem was de handleiding ontcijferen maar kan nu normaal frezen met de machine.
spindel is alleen bij hele lage toerentallen (200-300) nog vast te houden dus voorlopig mag deze motor nog blijven zitten en zakt de servo naar de onderkant van het wensenlijstje :P
hartelijk dank voor het op weg helpen!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

machiel schreef: 10 dec 2023 20:04 spindel is alleen bij hele lage toerentallen (200-300) nog vast te houden
Tenzij je een Kopfrees va 200+ mm gaat toepassen.. is er niets aan de hand.. zelfs met een Frees van ø100 ga je al boven de 450 toeren uit.. , kopfreesje van 50 mm?m dan zit je tegen de 1000 toeren.. lijkt me primagoed.. (uitgaande van 150m/min bij het gebruik van wisselplaatjes in staal)
Plaats reactie