VCarve radius probleem

Cud 2d Photo carve Vcarve en Aspire alles kan besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilrieke
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2023 15:03

VCarve radius probleem

Bericht door Wilrieke »

De vorige machine op ons werk deed veel met VCarve, sinds we een andere CNC hebben (Masterwood Project 210) werkt de postprocessor niet optimaal waardoor mijn baas is overgestapt naar MadCam. Hierdoor zijn bepaalde functies (tabjes, Vcarving) verloren gegaan.

Met veel heen en weer mailen tussen de VCarve helpdesk hebben we de postprocessor in grote lijnen werkend gekregen; we kunnen nu vrijwel alle functies weer gebruiken.
Echter blijft hij problemen houden bij radiussen. Dus bijvoorbeeld een letter R doet ie veel langer over of hij loopt vast. Hetzelfde geld voor een rechthoek met een omgekeerde filet op de hoeken. Wat mij vooral opvalt is het aantal coördinaten wat na het postprocessen in het bestand staat. Dit is bij eenzelfde tekening in MadCam een stuk minder.

VCarve had als laatste optie de tolerantie aanpassen bij de instellingen. Maar dit leek niet echt verschil te maken.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: VCarve radius probleem

Bericht door MeMoRy »

Ik denk dat dat bij VCarve ligt. Die moet immers de tekening omzetten in GCode. Maar goed, ik ben geen expert op VCarve.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: VCarve radius probleem

Bericht door Portje »

Als het heel veel coordinaten zijn zouden het teveel node points kunnen zijn.
Probeer eens met curve fit dat aantal te verlagen.
kijk eens bij:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: VCarve radius probleem

Bericht door Jacala »

Hallo!

Bovenstaande tip is een hele goede: alles moet omgezet worden naar arcs en er mogen geen splines meer in je tekening zitten.

Hoe check je dat? Selecteer je vector en druk op de N, dan ga je naar node editing mode. Als je splines ziet, foute boel: Dit bestaat niet in G code land en wordt opgebroken in allemaal losse commando's. Dan krijg je dus heeeeeeeel veel regels code en gaat het traag.

Met de curve fit functie los je dit op.

Optie 2: Heb je een andere post processor geselecteerd? Wellicht exporteert deze geen cirkel segmenten (G2 en G3 commando's) de enige oplossing is dan alles exporteren als G1 commando's. Als je dan een cirkel wilt frezen moet hij dus tig rechte lijnen achter elkaar zetten om die cirkel te maken.

teken in V carve eens een cirkel. Zet er een eeenvoudige contour bewerking op (zonder ramp) en post de G code hier eens.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie