gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Dieselloco »

Duidelijk Arie, ik heb gisteravond die Clough42 filmpjes nog eens teruggekeken, dus ik dacht als plastic print (alhoewel die eerste versie wel met versterkt fiber was of zo iets) prima werkt, zal tool alu zeker wel goed zijn. heb zelf nog geen 3D printer. Enfin, steel it will be! Is vaker nog goedkoper dan Quali alu.

Wel vraag ik me af of hoe je die 2 rails in één vlak krijgt, of zie ik iets over het hoofd dat dat niet uitmaakt? Je stelt hem waterpas met de drie voetjes. Ik zou daar bijvoorbeeld M10 voor gebruiken en kogels van 8 mm in plakken en dan op de vlakplaat uitlijnen, dan heb je alle voorwaarden goed. Tezamen met je TO DO balanceren slijpwiel (dank je) kunnen we mooi 2024 in.

Je stelt begrijpelijkerwijs dat je alle blokjes moet verwijderen zoals bij de bendeboer, maar eigenlijk zit je al in de ballpark toch, als je de drie blokjes op 120 graden plaatst?
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dieselloco schreef: 21 dec 2023 08:31 Je stelt begrijpelijkerwijs dat je alle blokjes moet verwijderen zoals bij de bendeboer, maar eigenlijk zit je al in de ballpark toch, als je de drie blokjes op 120 graden plaatst?
Inmiddels heeft iemand verzonnen dat het ook met 2 gewichtjes moet kunnen. ;-)
https://issuu.com/eriksbv/docs/flexovit ... alogus/229

En heb je gelijk wat overzicht van slijpmaterialen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 dec 2023 09:42 Inmiddels heeft iemand verzonnen dat het ook met 2 gewichtjes moet kunnen.
da's iets wat allang bekend is bij diegenen die snappen hoe je een steen balanceert, 't is alleen dat er 3 gewichtjes zijn, en waar laat je dan die ene?.. bovendien is het makkelijker om het met 3 gewichten te doen, in plaats van met 2..
Dieselloco schreef: 21 dec 2023 08:31 Wel vraag ik me af of hoe je die 2 rails in één vlak krijgt,
Dan moet je ze op een vlakplaat leggen.(je magneetplaat?), en dan de voetplaat tussen de staanders schroeven.. daarom zit ie ertussen, en niet eronder..(ik heb de boutjes iets uit laten steken, zodat de steen er niet af kan rollen.. , maar je kunt die gaten natuurlijk ook zo diep boren dat de boutkopjes erin vallen, zodat je em vlak neer kan leggen op een vlakplaat,en later een paar ringetjes eronder.. zodat 't koppie weer een stukje uitsteekt..
Dieselloco schreef: 21 dec 2023 08:31 Je stelt hem waterpas met de drie voetjes. Ik zou daar bijvoorbeeld M10 voor gebruiken en kogels van 8 mm in plakken en dan op de vlakplaat uitlijnen
Ja.. ik heb, omdat ik ze toch ingevoegd had, gewoon M5 genomen.. Ctrl-Sleep.. Constraint.. klaarrr.. maar je kunt een dikkere nemen, en een Kogeltje erin Pl..?.. Wat?.. Plakken?.. Gaatje boren, zodat de kogel erin past, zo diep dat net wat meer dan de helft van de kogel in het gat zit.. , en dan gewoon 't randje om-aaien...klaar...

't belangrijkste is dat de rails parallel aan elkaar liggen eh.. wacht even.. nee.. dat is niet waar.. ze moeten in hetzelfde vlak liggen!.. Juist.. Parallel?.. 't zal me jeuken met zijwieltjes..(als ze in één vlak liggen.. dan mogen de rails zelfs krom zijn of slalom.. dat kukelt er dan ook niet tegenan..

En dan stel je 'm waterpas, ofwel met een Waterpas op de Rails (2 stukkies rond aan de einden.. waterpas erop..)
Dieselloco schreef: 21 dec 2023 08:31 Je stelt begrijpelijkerwijs dat je alle blokjes moet verwijderen zoals bij de bendeboer, maar eigenlijk zit je al in de ballpark toch, als je de drie blokjes op 120 graden plaatst?
Ja.. dan zit je in de Ballpark.. maar weet je ook waar?.. de Hotdog stand, op de tribunes bij het outfield, of recht achter de Catcher?, langs het stuk van het 4 de honk naar de Base...Je zit in the ballpark, maar wel met een Blinddoek, en oordoppen..en een verstopte neus... Want.. je weet namelijk niet waar het "Steenzwaartepunt" Zit.. en dan kun je wel willekeurig met gewichtjes gaan zitten schuiven.. maar dan weet je nog niets..

Zo heeft men indertijd geprobeerd het mij te "leren".. ik zet dit bewust tussen aanhalingstekens.. want je leert er geen Flikker van.., want wat valt er te leren, als je niet op de hoogte bent van de uitgangssituatie?.. inderdaad.. geen ene mallemoer!.. Dus,
Mijn toenmalige chef had me verteld.. daar ben je wel 3 kwartier mee zoet... en na een kwartier heb ik dat opgegeven.. ik zag niet in waarom ik zonder enige garantie op een goed resultaat met volledige willekeur met gewichtjes zou gaan schuiven.. als ik dat zou willen doen.. dan was ik wel naar een sportschool gegaan..

Als je zonder gewichtjes begint, steen op de bok, Eh.. Wach effe.. dit kan ik beterder even met een tekendingetje oplossen... Hold my Beer! zo terug..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

at Harmen Wiersma
Dit verhaal is mooi, maar wat brengt het ??
Ben benieuwd wat TanTan hierover in kan brengen.

Wel nog een tip voor Harm, De motor hangt aan draadeinden aan de zware kolom en heeft rubber buffers.
Deze blijken in de praktijk vaak uitgedroogd te zijn. Na vervanging zal je zien dat het slijpbeeld sterk
verbeterd is,
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed... Telefoons uit, zakjappanners in de aanslag, of.. eigenlijk.. laat die ook maar weg..

Allereerst!.. wat gebeurt er als we aan een verticaal opgesteld Rad, een wiel, een schijf, 2 identieke gewichten, op dezelfde radius plaatsen, echter op willekeurige plaatsen?.., Inderdaad.. die zakken tot onder de centerlijn, en.. je kunt er een waterpas op leggen.. ze komen namelijk uit op dezelfde hoogte.. want.. waar je ze ook plaatst op dezelfde radius.., ze zullen ten allen tijde een gelijkbenige driehoek vormen met het centerpunt van de schijf!, Immers en ook daarom zal het zwaartepunt van die 2 gewichtjes gezamelijk liggen op de basis van voornoemde gelijkbenige driehoek..

25065

Beschouwen we nu een perfect in balans zijnde slijpsteen, en plaatsen we daar 2 gewichtjes op, dan observeren we het volgende, de 2 gewichtjes zullen, indien zie niet op 180° van elkaar op dezelfde radius bevestigd zijn, zich begeven naar een punt onder de horizontale as, beiden op dezelfde afstand van deze as, Immers het gezamelijk zwaartepunt van deze 2 gewichten bevind zich, in het midden van de basis van voornoemde gelijkbenige driehoek, waarvan akte.
Wanneer wij nu één gewicht verplaatsen, vormt zich een nieuwe driehoek, en zal de situatie zich herstellen..

Dat gewicht zal ook , als het zich niet onder de as van de schijf bevindt een Moment uitoefenen, waarvan de grootte uit te drukken valt in een Grafiek,die Verassing.. een Sinusfunctie blijkt te zijn..

Tot zover de inleidende beschietingen.. we zetten de steen op de bok, zonder gewichtjes, en we laten em los..

25064

Dan is dit de situatie waar we mee komen te zitten.. het zwaartepunt zakt naar onder.. dus precies waar we em willen hebben..
Eerste blokje er recht tegenover, immers, dan ligt het gezamelijk zwaartepunt op de verticale lijn, en dat moeten we even onthouden.. daarom.. zet met een stift even een merktekentje bij dit eerste gewichtje.. dat je daar niet meer aan komt..

25066

zo dus. het gezamelijk zwaartepunt ligt waarschijnlijk ook boven de as, omdat zo'n blokje aanmerkelijk zwaarder is dan het zware deel van de steen.. Staat het gewichtje recht boven de as, dan zal de steen niet draaien, immers het gewichtje, en het zwaartepunt van de steen hebben dan beiden geen arm om een Draaimoment op te wekken.

dan plaatsen we de andere 2 gewichtjes, op ongeveer, pak em beet, hou em vast 120° tenopzichte van blokje 1.. daarmee verschuiven we het gezamelijk zwaartepunt weer, immers er is een 2 keer zo groot gezamelijk zwaartepunt bijgekomen, echter op dezelfde verticale as!

25067

We zullen dus met een soortgelijke situatie uitkomen, het gezamelijk zwaartepunt zal nog steeds op de verticale as zitten, gezien vanuit Blokje 1 boven of onder de as.
zetten we blokje 1 nu Rechts van de as, en we laten de steen los, dan zijn er dus 2 opties.. de steen draait links of rechts.. Draait ie naar Links, dan zitten de 2 blokjes te hoog, draait ie naar rechts, dan zitten ze te laag, immers met blokje 1 rechts, weten we dat het gezamelijk zwaartepunt links of rechts van de as ligt..
Door nu de 2 blokjes een stukje te verschuiven, schuiven we het gezamelijk zwaartepunt op over die initiële verticale as, en zodra het gezamelijk zwaartepunt samenvalt met het Center van de schijf, is de boel in balans..

Het is mogelijk dat er nog kleine afwijkingen zijn, zodra je in dat geval één blokje recht boven of recht onder de as zet, dan is zijn moment 0, dus heeft ie geen invloed, en kun je dus afleiden welk van de 2 andere blokjes nog een correctie behoeft.

Hugo merkte terecht op dat het ook met 2 blokjes kan.. inderdaad.. want zoals eerder aangetoond, met 2 blokjes verschuif je het zwaartepunt van die 2 over de loodlijn van de basis van die gelijkbenige driekhoek, in dat geval, zou je dat eens willen proberen.. het zwaartepunt van de steen moet dan onder de as liggen, de 2 blokjes er dan boven, en dan is het even zoeken naar het punt waar de zwaartepunten van de steen en de twee blokjes elkaar precies tegenwerken, en het gezamelijk zwaartepunt dus op het center komt te liggen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2023 12:41 Hugo merkte terecht op dat het ook met 2 blokjes kan.. inderdaad.. want zoals eerder aangetoond, met 2 blokjes verschuif je het zwaartepunt van die 2 over de loodlijn van de basis van die gelijkbenige driekhoek, in dat geval, zou je dat eens willen proberen.. het zwaartepunt van de steen moet dan onder de as liggen, de 2 blokjes er dan boven, en dan is het even zoeken naar het punt waar de zwaartepunten van de steen en de twee blokjes elkaar precies tegenwerken, en het gezamelijk zwaartepunt dus op het center komt te liggen..
Is niet mijn idee hoor, maar jij neemt waarschijnlijk niet eens de moeite om het verhaaltje van een van de grotere slijpstenen fabrikanten even te lezen. Daar is het allemaal precies uitgelegd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 dec 2023 14:13
Is niet mijn idee hoor, maar jij neemt waarschijnlijk niet eens de moeite om het verhaaltje van een van de grotere slijpstenen fabrikanten even te lezen. Daar is het allemaal precies uitgelegd.
maar jij merkte wel terecht op dat het dus ook met 2 gewichtjes kan, Ik heb dat verhaal niet gelezen nee, maar ik veronderstel dat het in wezen neerkomt op wat ik hierboven al beschreven heb, want meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden.. Balanceren is tenslotte niet meer of minder dan alle zwaartepunten samenbrengen op de As van het geheel.. Ik ga dat stukkie tekst nog wel even doorspitten..
Ja.. gezien.. zelfde verhaal.. zwaartepunt onder, dan 2 gewichtjes symmetrisch erboven markering horizontaal zetten, en dan kijken welke kant de steen opdraait
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

Hallo allemaal,

Er is hier al weer heel wat gebeurt :lol:

Gisteren voor het eerst een ongebalanceerde witte slijpsteen gemonteerd op de machine om even te zien hoe het dressen gaat en als ik een klein stukje kon proefslijpen. Had een groene en witte steen besteld van beiden 150x20 mm. Ik dacht een diamant op een stokje te hebben, maar dat bleek toch niet zo te zijn want na een paar omwentelingen zag ik al dat ik ijzer ofzo zat te slijpen :roll: . Hiertoe heb ik met synthetische en natuurlijke diament besteld aldus de adverteerder en dus even afwachten tot ze binnen zijn.

@Arie, Die munt test ga ik ook toepassen. Volstaat een Euro? :lol: en ik PB je even binnenkort:)
Leeuwinga schreef: 21 dec 2023 11:48 at Harmen Wiersma
Dit verhaal is mooi, maar wat brengt het ??
Ben benieuwd wat TanTan hierover in kan brengen.

Wel nog een tip voor Harm, De motor hangt aan draadeinden aan de zware kolom en heeft rubber buffers.
Deze blijken in de praktijk vaak uitgedroogd te zijn. Na vervanging zal je zien dat het slijpbeeld sterk
verbeterd is,
Die mening is altijd welkom ja:).
i.p.v. gewichtjes toevoegen, is gewicht verwijderen ook een idee? Zo was ik het initieel van plan aan de hand van onderstaande video. Hij heeft zoals jullie ook beschrijven 4 wieltjes op een blokje als balanceer apparaat.

https://www.youtube.com/watch?v=MofRhM_W-Vk

Als je het met gewichtjes doet, hoe zet je dan gewichtjes er op? Pak je gewoon wat ijzertjes en wat seconde lijm:)?
https://www.youtube.com/watch?v=ObexkWnLZ5w
De meneer van bovenstaande video heeft mooie montage punten maar ik niet, maarja kan misschien wel een aangepaste flens maken waar je normaal gesproken je slijpsteen mee vast klemt. Dat je dan daar op gewichtjes kan plaatsen.
Ik houd jullie op de hoogte als ik de dresser binnen heb en een balanceer apparaatje heb gefabriceerd:)
@Leeuwinga:
Ik heb de rubbertjes even bekeken en ja die mogen misschien wel eens worden vervangen ja :lol: Dank voor de tip.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Harmen Wiersma schreef: 24 dec 2023 12:30 i.p.v. gewichtjes toevoegen, is gewicht verwijderen ook een idee? Zo was ik het initieel van plan aan de hand van onderstaande video. Hij heeft zoals jullie ook beschrijven 4 wieltjes op een blokje als balanceer apparaat.
Gewicht toevoegen, of gewicht verwijderen.. 't is eigenlijk hetzelfde..tenopzichte van het Center verschuif je het zwaartepunt , meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Stel je voor..je hebt een Evenaar, links liggen 2 gewichten van 100 Gram op het schaaltje.. rechts ligt er maar 1.. Hoe breng je em in Balans?.. Rechts 100 Gram toevoegen, of Links 100 Gram afnemen?..
Dat komt neer op 't aloude adaguim "3 Keer links is ook Rechts... "

't Balanceerapparaat van Don Bailey.. valt jullie wat op, in vergelijking met 't bokje met 4 lagertjes van Glough42?.. Mij wel...

in verhouding tot de asdiameter van de steen, heeft dat bokje best wel boelveelgrote rollen.... Maar waaromdan?...Kweetniet?.. Dat weet meneer Kaktus wel!.. en wel hierom..een klein asje op een grote rol laten draaien, vraagt veeeeeeeeel minder draaimoment dan een klein asje op een klein lagertje laten rollen..Daarom dus..

Dus.. als je zo'n bokje wilt maken.. dan is dat ook dé manier om het te doen..Dus.. Keramische lagers?.. Helemaal fijn, maar monteer ze dan wel Centrisch in een Grotere schijf, met een dun randje aan de omtrek, immers, minder oppervlakte waar zich stofjes kunnen verzamelen..
Harmen Wiersma schreef: 24 dec 2023 12:30 Als je het met gewichtjes doet, hoe zet je dan gewichtjes er op? Pak je gewoon wat ijzertjes en wat seconde lijm:)?
als't met gewichtjes moet, dan zit er een meestal zwaluwstaart groef in de zijkant van de steenhouder, waar je de gewichtjes in plaatst.
de balanceerblokjes van een Proth Slijpmachine hebben een Kogeltje dat met een Imbus stiftje naar buiten gedrukt wordt in deze zwaluwstaart, di oude Russische slijpmachine waar ik ook mee gewerkt heb had 2delige blokjes die door een inbusstiftje naar buiten gedrukt werden.. minder verfijnd dan de Proth, maar het werkte wel..

Als je machine niet beschikt over zo'n voorziening, dan is gewicht wegnemen de makkelijkste optie, gewoon wat gaatjes boren in de steen..
Echter.. ben ik daar niet zo'n voorstander van.. je "verzwakt" de steen immers, en .. je kunt als je verkeerd boort het materiaal niet meer toevoegen..

'k heb bij mijn ABA nog niet echt gekeken hoe't daar zit, maar ik weet wel.. als daar geen Voorziening opzit om gewichtjes te gebruiken, dan maak ik die..omdat je als je eens een vergissing maakt, het niet meer is dan een kwestie van dat ene gewichtje de andere kant op schuiven.. er gebeurt niets met je steen..

Nou heeft Leeuwinga weliswaar aangegeven dat ie nooit balanceert.. dan zeg ik.. "dat moet ie zelf weten, Ik balanceer wel, omdat ik gemerkt heb dat dat gewoon een beter slijpresultaat geeft, en je lagers krijgen niet extra op hun falie, Balanceren is Win/Win, beter resultaat,én beter voor de machine, dus waarom zou je het niet doen?"

25068

Veel strakker dan dit krijg je het niet... de onderkant van de Tafel van mijn Beagle VMC2814..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

Leeuwinga weliswaar aangegeven dat ie nooit balanceert.. dan zeg ik.. "dat moet ie zelf weten
Gelukkig we leven (nog wel) in een vrij land.
Mijn slijper is een AI U2 uit 1982 en kun je nooit vergelijken met een Russische of Chinese machines
De lagers zijn ook van de bekende Ai kwaliteit.
Na het juist! dressen zijn de slijpstenen mij rond genoeg.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Quepee »

1982 dat is nog eens een mooi JAAR !

Ik weet niet veel van slijpen enige slijpen wat is doe zijn vhm frezen verjongen boven de snijkant , maar kan je die stenen niet al gebalanceerd kopen ?
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

Zeker, dat zijn zo genaamde "getrainde stenen" Kosten wel iets meer
Plaats reactie