gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door assink »

Hoop voor je dat je frequentieregelaar heel blijft dan, of ga je 'm alleen aan de motor knopen?
Want schakelen tussen de frequentieregelaar en de motor vinden ze zelden fijn.

Is het wel een standaard 3 fase motor? Of een dahlander? Want dan kun je de lol helemaal op. :lol:

Ik zou indien mogelijk, zorgen dat je een 3 fase aansluiting in je hobbyhok krijgt.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door staandeklok »

Voor een magneetplaat zou ik op Ebay Business DE kijken. Staan veel aanbiedingen op van de Chinees. Ik heb er onlangs nog één van 150 X 300 mm gekocht voor € 115,- De platen zijn netjes gevlakt(geslepen), maar verder aan de randen slordig afgewerkt. De magneetkracht is uitstekend.
Er staan veel aanbieders op, die kennelijk uit een centraal magazijn in het voormalige Oost-Duitsland verzenden. Was binnen een week binnen met DHL.
Voor dat geld kun je geen tweedehands vinden in Nederland.
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

Allen dank voor de reacties.
Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 19:53 Da's een mooi machien!..

Wat staal betreft dat goed verspaant, en goed te slijpen is..
C45 klinkt prima. Bij wijze van kan ik ook wel met aluminium toe qua hardheid alleen dat kan ik niet opspannen op een magneetplaat. Kleeft C45 goed aan een magneetplaat? Ik zie op internet dat je 1.0503 (C45) hebt en 1.1730 (C45U), maar die zijn t zelfde?
Leeuwinga schreef: 13 dec 2023 20:36 Ziet er goed uit, ook veel hulpstukken erbij, zelf binnen slijp inrichting.
Ja een magneet tafel moet je ergens nog ff scoren.
Een afzuiging is ook een pre. Dat slijpstof vliegt rond als je slijpt
En vooral als je gaat dressen (en dat doe je vaak)
Ik heb er zelf afzuiging op en tijdens dressen houdt ik de stofzuiger slang direct bij de steen.
Ik heb inmiddels een magneetplaatje bestleld en ontvangen.
Nou dan ga zeker wat op afzuiging/ koeling bedenken:)
Wat gebruikt u qua dresser en slijpsteen als ik vragen mag? Ik zie bijv een dreser(stokje met een een hard materiaal op de top) voor een 10tje staan maar ook wel duurdere.
Waar haal je dat soort goederen weg, en balanceer je de slijpsteen ook voor gebruik?

assink schreef: 14 dec 2023 08:36 Hoop voor je dat je frequentieregelaar heel blijft dan, of ga je 'm alleen aan de motor knopen?
Want schakelen tussen de frequentieregelaar en de motor vinden ze zelden fijn.

Is het wel een standaard 3 fase motor? Of een dahlander? Want dan kun je de lol helemaal op. :lol:

Ik zou indien mogelijk, zorgen dat je een 3 fase aansluiting in je hobbyhok krijgt.
Ik heb de machine destijds bekeken, en ik zag dat er 1 centrale motor was, dus mijn idee was daar direct een frequentie regelaar op te zetten.
Ik moet toegeven dat ik niet echt had nagedacht of gehoord van dahlander:P dus bedankt haha.
3 fase is/was wellicht wel het beste ja, maar ik had de frequentie regelaar alweer besteld:)
Vandaag een frequentie regelaar geinstalleerd en heel kort even laten draaien op 20% leek het prima te doen maar ik ga nog wel even de puntjes op de i zetten als t allemaal klopt.
Er kwamen 7 draden van de motor maar ik kon niet een motor label vinden. 1 daarvan was een aarde draad. Ik heb de documentatie benaderd van de Hembrug, en ik concludeerde daaruit dat of de 3000 RPM stand is ingeschakeld, (draadje 1,2 en 3) of de 6000 RPM stand (draadje 4,5 en 6).
Op dit moment heb ik dus draadje 1,2 en 3+aarde aangesloten op de frequentie regelaar.
Verder gaat ie nu wel mooi slowstart aan :mrgreen:
Dat is een mooi setje:) :P
staandeklok schreef: 14 dec 2023 19:33 Voor een magneetplaat zou ik op Ebay Business DE kijken. Staan veel aanbiedingen op van de Chinees. Ik heb er onlangs nog één van 150 X 300 mm gekocht voor € 115,- De platen zijn netjes gevlakt(geslepen), maar verder aan de randen slordig afgewerkt. De magneetkracht is uitstekend.
Er staan veel aanbieders op, die kennelijk uit een centraal magazijn in het voormalige Oost-Duitsland verzenden. Was binnen een week binnen met DHL.
Voor dat geld kun je geen tweedehands vinden in Nederland.
Ook bedankt voor de tip. Dat zijn wel leuke dealtjes :mrgreen:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

7058

Punt diamand dresser
Als steen gebruik ik eigenlijk alleen maar een witte steen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Harmen Wiersma schreef: 16 dec 2023 19:13 Kleeft C45 goed aan een magneetplaat? Ik zie op internet dat je 1.0503 (C45) hebt en 1.1730 (C45U), maar die zijn t zelfde?
Nee, niet helemaal 1.0503 en 1.1730 zijn wel materialen die vergelijkbaar zijn, net als de Koudwerkstalen 1.2080, en 2.2379, en tot op zekere hoogte kun je daarvoor in de plaats in veel gevallen ook nog uit de voeten met 1.2510 of 1.2842, maar die hebben een lagere weerstand tegen abrasieve slijtage, maar weer meer weerstand tegen Adhesieve slijtage (vreten) bij wrijving met staal met een hoog chroomgehalte.

Maargoed.. ik draaf weer door.. Materiaalkunde is een bijzonder boeiend vak.. wel vreselijk moeilijk, omdat je heel veel gewoon moet weten.. inplaats van dat je het met formules kan berekenen..

in 1.0503 zit :
C: 0.42 – 0.50
Si: ≤ 0.40
Mn: 0.50 – 0.80
P: ≤ 0.045
S: ≤ 0.045
Cr: ≤ 0.40
Mo: ≤ 0.10
Ni: ≤ 0.40

in 1.1730 zit :
C: 0.42 – 0.50
Si: 0.15 – 0.40
Mn: 0.60 – 0.80
P: ≤ 0.030
S: ≤ 0.030

1.0503 bevat dus bovenop de Specificaties ook no g Chroom, Molybdeen en Nikkel.. en een snuifje meer Phosfor en Zwavel.

Of C45 Goed aan de magneetplaat kleeft?.. Heeft Pinokkio een houten L...... euning? :lol:
Ik heb 't nooit meegemaakt dat een stuk C45 in een baan om de aarde raakte op de slijpmachine, Ik heb het ook gefreesd op een magneetplaat.. wel lekker als je dun werk hebt, dan ligt het vlak, en gaat het niet klapperen in de machine klem..
Nippelhouderplaten maakten we veel van 1.1730, en die moesten VLAK zijn.. dus als't even kon, zagen, eerst slijpen.. dan Frezen (op de magneet) omdraaien, en de overmaat - 0.1 mm aan de onderkant eraf.. en dan nog even op de slijpmachine 0.1 aan weerskanten eraf poetsen.. klaarrrr.. vlak als eens spiegel.. je moest em niet te lang op de meettafel laten liggen, anders kreeg je em er niet meer af..
Harmen Wiersma schreef: 16 dec 2023 19:13 en balanceer je de slijpsteen ook voor gebruik?
ABSOLUUT!... slijpen met een niet gebalanceerde steen is een Doodzonde.. dan heeft slijpen geen zin eigenlijk.. want je oppervlak wordt niet mooi..

Balanceren is wel een kunst op zich, moeilijk is het niet, maar je moet wel goed je kop erbij houden.. Mijn collega's wisten.. als hij een steen aan het balanceren is.. moeten we'm niet storen.. anders merken we dat meteen aan het slijpwerk..

Ik weet niet hoe de steen op de Hembrug bevestigd is, in de tijd dat ik em heb kunnen gebruiken, heb ik nooit een steen hoeven vervangen..
Ik denk dat Leeuwinga dat wel kan vertellen..

als het met gewichtjes werkt, dan is het zaak dat je de steen met opname en al op een balanceerbok zet, en dan met de gewichtjes de boel in evenwicht brengt, eerst de steen zonder gewichtjes op de opname, dan op de machine RondRitsen, dan op de bok, en het "natuurlijke zwaartepunt" laten zoeken.. dat zakt toch wel naar beneden.. 't eerste gewichtje gaat er dan RECHT tegenover, zodat het gezamelijke zwaartepunt op de lijn Natuurlijk zwaartepunt-eerste gewichtje ligt.. dat eerste gewichtje markeer je ook, en daar kom je NIET meer aan..

dan de andere 2 gewichtjes op ongeveer 120° verdeeld, steen met het eerste gewicht links zetten, draait de steen dan naar rechts, dan moeten beide gewichtjes wat naar beneden, draait ie naar links, dan moeten ze omhoog, gezien vanuit de Zwaartepuntslijn verticaal, met het eerste gewichtje beneden.. meer dan dat is het eigenlijk niet.. , komt het dan nog niet helemaal goed.. dat wil zeggen, de steen blijft bij willekeurige standen nog teveel draaien, dan komt het moelijkste deel.. "Als je een gewichtje RECHT boven de as zet, dan is de invloed van dat gewichtje verwaarloosbaar, immers de arm is 0, en dan kun je dus zien hoe de posities van de andere gewichtjes is..

Zoals Leeuwinga ook al aangeeft.. een Diamant Punt is wel het beste, dat wil zeggen. ik heb nog nooit een andere ritser gebruikt..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Harmen Wiersma schreef: 16 dec 2023 19:13Bij wijze van kan ik ook wel met aluminium toe qua hardheid alleen dat kan ik niet opspannen op een magneetplaat.
Ik hoop toch dat je er niet van uit ging aluminium te willen slijpen, daar zou ik mee wachten tot je alle andere vragen zelf kunt beantwoorden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

De stenen op de AI worden via adopters bevestigd, de AI slijper heeft diverse afstands stukken.
Deze zijn via een conus en een lange inbus bout aan de spindel bevestigd, (staat allemaal wel in de manuals)
Ik balanceer zelf nooit een steen. Ik zet em erop en ga aansluitend deze dressen (ritsen) met de diamant punt.
Een steen gaat erg lang mee, Ik heb bij mijn aankoop een kast vol met stenen erbij gekregen ook wat diamant belegde
stenen. Ik ben nu ruim 70 jaar en in mijn beleving is er voldoende om 200 jaar te worden.
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

@ Arie dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ga er de komende weken mee aan de slag.
Vindt t wel interessant allemaal en ja t is niet zomaar wat die wtb;)
hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2023 08:24
Ik hoop toch dat je er niet van uit ging aluminium te willen slijpen, daar zou ik mee wachten tot je alle andere vragen zelf kunt beantwoorden.
Nee dat ben ik momenteel niet van plan, ik denk uitsluitend C45. Ik ben wel benieuwd naar u argument(en) waarom zou je dat niet willen slijpen? Wegens gevaarlijk aluminium stof? of dat het blijft kleven in je steen? maargoed wat u zegt ik zal me eerst meer moeten verdiepen in deze materie:)
Leeuwinga schreef: 17 dec 2023 10:20 De stenen op de AI worden via adopters bevestigd, de AI slijper heeft diverse afstands stukken.
Deze zijn via een conus en een lange inbus bout aan de spindel bevestigd, (staat allemaal wel in de manuals)
Ik balanceer zelf nooit een steen. Ik zet em erop en ga aansluitend deze dressen (ritsen) met de diamant punt.
Een steen gaat erg lang mee, Ik heb bij mijn aankoop een kast vol met stenen erbij gekregen ook wat diamant belegde
stenen. Ik ben nu ruim 70 jaar en in mijn beleving is er voldoende om 200 jaar te worden.
Nou, ik vond vanavond ineens een diamantje op een stok en ik heb die diamant houder dus ook(waar u de foto van stuurde). En betreft die adapters, die heb ik ook gevonden. Blijkbaar heb je dus aan de ene kant linker draad en de andere kant rechter en gebruik je een vulring met conus aan de ene kant. We komen der wel. Ik ben jullie zeer dankbaar voor jullie hulp:)

Als ik wat resultaat heb geboekt laat ik het even zien:)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je je stenen wilt gaan balanceren, heb je ook een Balanceerbok nodig.. maar die kun je redelijk eenvoudig zelf maken, Je hebt tenslotte een slijpmachine..

'k moet voor mijn eigen slijpmachine ook nog zo'n ding verzinnen, dus ik draai de komende tijd wel een ontwerpje in elkaar..

Als je een balanceerbok hebt, Geef maar een Gil, dan kom ik even aan voor een bakje Koffie, en zal ik je haarfijn uitleggen hoe dat in zijn werk gaat..
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Dieselloco »

Arie Kabaalstra schreef: 17 dec 2023 23:47 Als je je stenen wilt gaan balanceren, heb je ook een Balanceerbok nodig.. maar die kun je redelijk eenvoudig zelf maken, Je hebt tenslotte een slijpmachine..

'k moet voor mijn eigen slijpmachine ook nog zo'n ding verzinnen, dus ik draai de komende tijd wel een ontwerpje in elkaar..

Als je een balanceerbok hebt, Geef maar een Gil, dan kom ik even aan voor een bakje Koffie, en zal ik je haarfijn uitleggen hoe dat in zijn werk gaat..
Hallo Arie,

Kijk hier eens naar. Hij gebruikt een propeller balanceer dingetje.
https://www.youtube.com/watch?v=Jva9HLB5pUw
Vond het wel een leuk idee, ben zelf ook op zoek naar zo iets, sinds ik sinds kort een LIP 515 heb.

Als je een ontwerpje heb, ben ik benieuwd.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. Gezien.. wel een aardige benadering, maar het resultaat is niet optimaal..

Noem het beroepsdeformatie.. maar ik voerde na het balanceren van een slijpsteen altijd de "munttest" uit, dat wil zeggen dat ik bovenop de spanenkap een stuiver op zijn kant neerzette, en dan de steen aanzette.. als de stuiver omviel, ging de steen eraf.. en werd ie opnieuw gebalanceerd..

even nadenkend over een DIY Balanceerbokoplossingtechnologyapplicationdevice.. het belangrijkste is dat de 2 "Rails" die je makkelijk maakt van stukken Rond, koudgetrokken, in hetzelfde vlak komen te liggen.. en dat kun je wel bewerkstelligen als je de bok ondersteboven in elkaar schroeft, waarbij de rails dus op een vlakplaat liggen..
of de bodemplaat die alles aan elkaar verbind planparallel ligt met de rails, dat zal eerlijk gezegd jeuken met zijwieltjes.. daar komen 3 gaatjes in voor stelschroeven/pootjes.

Je kunt.. als je wilt.. er een Afbeelding inzetten..daarvoor moet je wel eerst zorgen dat je rails goed staan, dan de Libelle afstellen, en daar dan niet meer aan komen..

Als je de Bok voor je hebt staan, met de rails van links naar rechts (X-As), dan is Waterpas in de Y richting niet eens zo heel belangrijk.. wel mooi als je het toch af kan stellen.. als je beschikt over een goede waterpas, bestel dan genoeg Rondstaf, zodat je 2 stukken over de rails in de Y-richting kan leggen,en daar je waterpas op leggen.., en voor de Y richting leg je je waterpas gewoon op de rails.. (uiteraard met je waterpas in 2 orientaties meten, om eventuele afwijking van je waterpas te compenseren)

Clough42 heeft later een betere balanceerbok gemaakt.. eigenlijk 2.. een betere met Kogellagers, en zo eentje als wat ik in mijn hoofd heb, maar dan 3D geprint.. (als je een Plasticpoeper hebt, ga je gang.. heb je die niet.. (hold my beer!) dan maak je zelf zo'n bokje van een paar stukken plat strip.. 't hoeft niet heel veel voor te stellen..



hoe hoog ie moet worden, hangt even af van hoe groot je slijpwielen zijn.

Afbeelding

'k heb em 200 lang gemaakt.. dus wat hebben we nodig voor deze klus?.. 2 stukken plat 15 x 150 x 200, 1 stuk 15 x 100 x 200 en 2 stukken ø16 x 200, mooie kwaliteit, Koudgetrokken of als het even kan geslepen.
dat stuk van 100 x 200, dat hangt natuurlijk af van hoe lang je as is.. de gaten in de zijkanten zijn puur "decoratief", maar maken het makkelijker om het ding op te tillen en na gebruik in de kast te zetten..
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Dieselloco »

Prachtig simpel ontwerp Arie! Thnx, paar mooie stukjes toolsteel bij Abrams scoren; ga ik zeker eens over nadenken.

Ik denk trouwens dat die met wiellagers nog wel eens goedkoper kan zijn. Mss dat alu plaat al voldoende zou kunnen zijn. Is dat geprinte plastic een beetje stijf genoeg ;-) .
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dieselloco schreef: 20 dec 2023 19:23 Mss dat alu plaat al voldoende zou kunnen zijn. Is dat geprinte plastic een beetje stijf genoeg
of Alu plaat misschien voldoe... Nee.. niet misschien..
Of een 3D print op de langere duur goed genoeg is?, eigenlijk maakt dat geen bal uit als je em op de "Rails" waterpas stelt.. wat zal het dan jeuken met zwaailichten of de rest waterpas is?.. als het maar stabiel genoeg is, zodat je uitlijning niet verdwijnt op het moment dat je er een Steen opzet..

en dan het Balanceren.. dat laatste filmpje.. Meneer Slough weet dus ook niet wat ie aan het doen is.. balanceren begin je ZONDER gewichtjes..
Tenslotte,en Tevens daarom, Als je nieuwe banden onder je Trabant laat monteren.. dan haalt die Kwikfitter ook eerst de balanceergewichtjes eraf, voor ie er een nieuwe band omgooit.. Ergo, als er een band op het balanceerapparaat gaat, zitten er GEEN balanceergewichtjes op.. die komen later wel.. en dat geldt dus ook en met name voor slijpstenen..

Dus.. "Demonstructie 1, Het balanceren van een steen!.. "

we beginnen met het verwijderen van de oude steen., gebruiken we die op een later tijdstip nog eens, omdat ie voor een bepaalde materiaalsoort beter geschikt is, dan archiveren we em, Gebruiken we em niet meer, dan archiveren we'm ook, maar dan in de "Mand van staal", ofwel we Klikoneren em.

de montagenaaf maken we schoon, dus slijpgruis en papierresten eraf, droog en schoon, dan nemen we de nieuwe steen, en die onderwerpen we eerst aan een "Ping-Test", ergo, we geven em een zacht tikje met een houten of kunststof hamertje.. en dan moet de steen een heldere klank geven.. valt ie in stukken , dan heb je te hard geslagen, klinkt ie dof, dan is ie gebarsten.. in beide gevallen.. Klikoneren!.. klinkt ie helder, dan is ie goed, vertoont ie in elk geval geen barsten Ik hou de steen altijd vast met één of meerdere vingers in het middengat, want de steen moet wel de ruimte hebben om te zingen.. als je em ferm vasthoudt.. dan dempt je hand de klank, en gooi je mogelijk een goede steen weg.. en da's zonde..

We monteren em op de naaf, de "balanceer as" Gaat in de naaf, we hebben de bok uiteraard al waterpas opgesteld op een degelijke plek (geen wiebelige Workmate), en we plaatsen de steen op de bok.

en dan laten we'm zijn eigen zwaartepunt zoeken..Die zakt vanzelf naar beneden.. dus bovenaan, er recht tegenover markeren we de steen, en monteren we het eerste blokje.. en daar blijven we verder vanaf!..
het gezamelijke zwaartepunt van de steen, en dat eerste blokje ligt nu op de verticale lijn, en waarschijnlijk net boven de as, want zo'n blokje is "zwaarder" dan het zware punt van de steen zonder blokjes...

Door nu 2 blokjes links en rechts van deze lijn te plaatsen, kunnen we het zwaartepunt van de blokjes en de steen verschuiven langs de eerder genoemde verticale lijn, daarom.. niet meer aan dat eerste blokje komen..

Zet je de 2 blokjes links, en de steen draait naar links, dan moeten ze een haartje lager, draait de steen naar rechts, dan moeten ze een haartje hoger..

Als je 1 blokje recht boven de as zet, dan is de "arm" 0, dus heeft ie geen invloed, en kun je dus zien hoe de positie van de andere blokjes controleren..
Plaats reactie