software voor pancake stamps

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Snakeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2023 10:45

software voor pancake stamps

Bericht door Snakeman »

Hallo Allen,

Ik ben helemaal nieuw in de CNC wereld en ben me de laatste dagen aan het verdiepen in welke software free/paid ik zou moeten gaan gebruiken om onderstaand te kunnen designen.

Misschien hebben jullie tips, ik wil het CNC werk eerst nog uitbesteden maar zou graag in de toekomst het zelf kunnen maken als hobby.

Afbeelding
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: software voor pancake stamps

Bericht door Andre_designer »

voor een portaal frees zou ik vcarve pro nemen. voor een staal frees zou ik het niet weten.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: software voor pancake stamps

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik voor de freesmachine, draaibank en de 3D printer FreeCad omdat het best goed en gratis is. FreeCad kost net als Fusion360 heel wat uurtjes om te leren.

Van Fusion360 is ook een gratis versie. Het is een online pakket en mocht de leverancier besluiten dat je er voor moet gaan betalen of minder functies aan te bieden, dan kan het een dure hobby worden.
FreeCad is (nog steeds) in ontwikkeling en er zitten best wat vervelende fouten in die extra tijd kosten om er mee te (leren) werken. Mocht je overwegen om dit voor de boterham te (gaan) doen, dan zou ik kiezen voor Fusion360.

Er zijn nog heel wat andere CAD/CAM pakketten maar voor zover ik weet zijn dat betaalde versies.

Edit:
Ik zie dat er ronding in je voorbeeld zitten. Dat is voor het CAD gedeelte van FreeCad geen probleem en ook niet om het werk uit te besteden. Het CAM gedeelte (besturing van de freesmachine) van FreeCad is, voor zover ik weet, niet echt geschikt voor dit 3D werk. Het is wel geschikt voor het frezen van gaten/pockets, dat valt onder 2.5D frezen.

Edit:
Ik heb even gezocht op YouTube en dit kan er wel: Een voorbeeld van contour frezen met FreeCad
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: software voor pancake stamps

Bericht door DaBit »

Dit is meer artistiek dan de micrometers waar velen hier zich mee bezig houden.

Waarschijnlijk ben je met software zoals Blender (gratis en verdomd goed), meshmixer, ZBrush, etc. beter af dan met een puur mechanisch CAD-pakket. Fusion360 heeft de mogelijkheden ook wel. FreeCAD zou niet mijn eerste keus zijn hiervoor.

Tegen de tijd dat je het zelf wil gaan frezen dan is Deskproto (niet gratis) misschien wel wat voor je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: software voor pancake stamps

Bericht door zeeschuim »

Vcarvepro
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Snakeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2023 10:45

Re: software voor pancake stamps

Bericht door Snakeman »

Dankje voor de informatie, Ik ga youtube eens induiken. Misschien een stomme vraag maar ik zie vaak dat er in hout wordt gefreesd nu is staal kei hard en ik vroeg me af welk budget ik in mijn hoofd moet houden voor een CNC machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: software voor pancake stamps

Bericht door hfjbuis »

Snakeman schreef: 28 nov 2023 20:38 Misschien een stomme vraag maar ik zie vaak dat er in hout wordt gefreesd nu is staal kei hard en ik vroeg me af welk budget ik in mijn hoofd moet houden voor een CNC machine.
Met elke machine waarmee je krassen in staal kunt maken, kun je een voorwerp frezen. Bij een lichte machine duurt het langer omdat je niet zo zwaar kunt verspanen. Daardoor kun je ook maar een kleiner deel van je frees gebruiken waardoor je een groot gedeelte ongebruikt weg gooit. Als de machine zo licht is dat je zelfs een minimale aanzet niet haalt (0.02..0.05 mm of zo iets) , ga je meer wrijven dan verspanen en dan is de snijkant van de frees nog sneller bot. Je hebt wel iets van stijfheid nodig om staal te kunnen frezen.
Maak je de machine 2x zo groot, dan zit er 8X zo veel buiging in de machine. Omdat op te heffen moeten de machine met zwaarder materiaal gemaakt worden wat weer sterkere motoren vraagt en dan lopen de kosten snel op.
Heb je een motor 24000 RPM, dan moet je om een minimale aanzet (voeding) te halen ook veel sneller voeden dan bij een machine van 3000 RPM. En sneller voeden vraagt om een sterker frame en sterkere motoren.
Frezen maakt geluid en bij veel toeren in staal, is gehoorbescherming al snel nodig. Dat is iets dat de omgeving niet zal waarderen.

Nu bestaat er geen ideale machine. Het is altijd een compromis. Gezien de voorwerpen die je wilt maken, is de kleinste machine al groot genoeg. Ook kun je en moet je waarschijnlijk, (af)werken met kleine freesjes. Dat past bij een wat minder sterk frame.
Kleine details vragen om een goede lagering van de spindel en geen grote speling. Spindels met een goede lagering zijn vaak de wat zwaarder spindels (800W, 24000RPM) die veel toeren maken en daardoor bij frezen in staal, ook veel geluid. Dat is iets waar je rekening mee moet houden.
Voor een minimale speling heb je eigenlijk kogel omloop spindels nodig en lineaire geleidingen. Maar dat ontbreekt op de meeste goedkope machines
De kosten van zo'n koop machine zijn al snel ergens tussen de €1500..€3000. Vaak zijn ze dan niet compleet en moeten er nog motoren, controllers, etc bij.
https://openbuildspartstore.com/openbuilds-minimill/
https://www.ijzerhandel.nl/artikel/5529 ... eady-24364
https://www.core77.com/listing/116961/N ... p-CNC-Mill
https://store.bantamtools.com/products/ ... ng-machine

Nu is de kans op schade bij het beginnen met CNC best groot. Om te leren kun je ook met een goedkope machine aan de gang. Dan begrijp je t.z.t. ook beter wat voor jouw toepassing belangrijk is. Heb je het eenmaal onder de knie, dan verkoop je de machine en koop je een betere. Op marktplaats staan vaak machines voor een redelijke prijs.
De machines van webshops zoals AlieExpress hebben vaak nog flink wat zorg nodig om het werkend te krijgen.

https://www.aliexpress.com/item/4001225 ... Redirect=y
https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... 0282792_60

Zelf bouwen kan natuurlijk ook maar daar gaat tijd in zitten. Op youtube staan heel veel gelukte en mislukte voorbeelden. Ook op het forum staan heel veel voorbeelden
viewtopic.php?f=8&t=15481
viewtopic.php?t=21143
viewtopic.php?t=20865&start=42
viewtopic.php?t=13192
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=22111
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Snakeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2023 10:45

Re: software voor pancake stamps

Bericht door Snakeman »

Dankje voor deze gedetailleerde uitleg, en voor de links. Ik denk dat ik uiteindelijk wel een budget van 2000-3000 heb om een machine bij elkaar te bouwen.
Dus opties altijd welkom.
Plaats reactie