Hulp Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kenny46
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2023 19:51

Hulp Mach3

Bericht door Kenny46 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Kenny en ben woonachtig in Gelderland-Arnhem.
Ik zal in het kort een aantal zaken toelichten.
Ik heb 3 jaar geleden een cnc freesmachine overgekocht van een kennis die helaas niet meer in leven is.
Vanaf het moment dat ik de machine heb overgekocht heb ik er helemaal niks mee gedaan.
Sinds vorige maand wilde ik met de machine aan de gang, maar voor mijn pech zijn alle opgeslagen instellingen (Mach3) verloren gegaan. Wat ik verkeerd heb gedaan weet ik zelf niet. Ik heb zo een beetje op Youtube rond gesnuffeld, maar krijg het niet voor elkaar om de machine weer aan de praat te krijgen. Overigens moet ik wel zeggen dat ik een leek ben betref dit soort zaken.
De machine wil ik namelijk gebruiken om plexiglas te snijden en hout (simpele dingetjes)
Ik heb alle informatie van de machine.

Graag zou ik willen weten of er geen simpelere programma's/ software zijn die ik kan gebruiken, want het Mach3 programma vind ik maar niks.
Is er misschien iemand die mij opweg zou kunnen helpen ?

Met vriendelijke groeten,

Kenny

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp Mach3

Bericht door benkr »

Mach3 heeft voor elke vorm van opstarten een eigen configuratie file, die heet b.v. Mach3.xml, maar dat kan eigenlijk elke naam zijn, maar de extensie is wel altijd .xml.
Wanneer je dus Mach3 verkeerd opstart gebruik je dus ook de verkeerde XML file, ik denk dat dit bij jou aan de hand is.
Ga op zoek naar de laatste xml file van toen jij die machine kocht, dus zo ongeveer 3 jaar oud, start mach3 op vanuit de directory waarin je dit bestand vindt. Waarschijnlijk zal alles nu gewoon werken.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp Mach3

Bericht door Benny_DS »

Mij lijkt dat je alle info hebt die je nodig hebt om het programma in te stellen.
Maar er is geen enkele andere software die dit voor jou vanzelf gaat doen. Dus zelfs al wissel je van software, ga je het alsnog moeten doen.
Even doorbijten een uitvogelen wat alles wil zeggen lijkt me de beste optie.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hulp Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Alternatief voor Mach3 kan LinuxCNC zijn. Dit als antwoord op de vraag maar zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Wat heb jezelf gevonden en wat vind je niks aan Mach3? Je kan op internet genoeg info vinden, waar een wil is is een weg.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hulp Mach3

Bericht door Swets »

mach3? moeilijk.... ik denk dat al de pakketten bijna het zelfde zijn..

ze lezen allemaal g-code, en sturen je machine aan....

maar ja je moet de boel eerst wel configureren.... Met Mach 3 zelf kan je weinig...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie